پاورپوینت کامل درس متون اسلامی در دانشگاه­ها ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل درس متون اسلامی در دانشگاه­ها ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل درس متون اسلامی در دانشگاه­ها ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل درس متون اسلامی در دانشگاه­ها ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

۲۶

در راستای کیفیت بخشی به دروس معارف اسلامی و لزوم بهره گیری از نظرات استادان و
صاحب نظران درباره ضرورت و کیفیت ارائه این دروس، در این شماره به همت گروه اخلاق و
متون اداره تحقیق و تدوین گفتگویی با استاد ارجمند آقای عیسی متقی زاده مدیر محترم
گروه عربی دفتر برنامه ریزی و تدوین کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی
آموزشی وزارت آموزش و پرورش و از مولفان کتاب«المنهج القویم» انجام شده است که ضمن
تقدیر و تشکر از ایشان توجه استادان و علاقه مندان به ویژه استادان درس متون اسلامی
را به بخشی از این گفتگو جلب می­نماییم.

° به نظر شما هدف از ارائه درس متون اسلامی در دانشگاه چیست؟

· بسم الله الرحمن الرحیم، من درس متون اسلامی را با تهاجم فرهنگی گره می­زنم، خیلی
از دوستان ممکن است از هدف دروس متون اسلامی یک دریافت دقیقی نداشته باشند، این
احساس هست که شاید مهمترین غایتی که درس متون اسلامی دارد این است که دانشجو را
آماده کند و این مهارت را به او بدهد تا بتواند بدون واسطه با منابع اصلی معارف
اسلامی ارتباط برقرار کند، الان خیلی ها قرآن می­خوانند و به واسطه ترجمه، معنای آن
را دریافت می­کنند. در ترجمه هر چند مترجم نسبت به دو زبان مبدأ و مقصد مسلط باشد
هیچ موقع نمی­تواند آن پیام را به طور کامل از زبان مبدأ به زبان مقصد برساند چه
رسد به آنکه آن پیام، کلام الهی باشد، به همین خاطر من به دانشجویان خود در کلاس
متون اسلامی توصیه می­کنم که شما این تصور را بکنید که یک دوستی دارید در فرانسه به
سر می­برد، این دوست شما بعد از چند وقتی به شما نامه دوستانه می­نویسد اما به زبان
فرانسه، شما این نامه را بدست می­گیرید و خیلی سریع به دنبال کسی می­گردید که زبان
فرانسه را بداند و برایتان ترجمه کند تا پیام دوستتان را سریع تر بشنوید و یا
بخوانید حالا شما این ترجمه را هم که بخوانید ته دلتان احساسی دارید که نکند کسی که
نامه را ترجمه کرده به زبان فرانسه مسلط نبوده یا در این نامه چیزی نوشته شده که
مترجم نتوانسته آن را ترجمه کند، همیشه ته دلتان آرزو می­کردید که ای کاش من زبان
فرانسه می­دانستم و بدون واسطه این نامه را می­خواندم. به دانشجویان می­گویم که خدا
برای تک تک ما یک نامه زیبا فرستاده نامه ای که سعادت دو دنیای ما در آن گنجانده
شده است. حالا هر کسی نسبت به این نامه بی میلی گره می­زنم و بی رغبتی نشان دهد، گو
اینکه نسبت به آن دوستش بی رغبتی نشان داده است یا نسبت به سعادتش که آرزوی همه
انسانهاست. شما قرآن را اگر با این دید نگاه کنید، افسوس می­خورید که چرا دیر اقدام
کرده اید کسی که ایه «انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین»[i] را
می­خواند یک پیامی دریافت می­کند و می­رود ترجمه اش را می­خواند و یا کسی که ایه
«انما یخشی الله من عباده العلماء»[ii] را می­خواند یک دریافتی می کند که هر چند
مترجم زبر دست باشد نمی­تواند ظرافت های آن را به فارسی برگرداند یا ایه«انما
المومنون اخوه»[iii] اینجا هم شما احساس می­کنید این انحصار اخوت را در بین مومنان
نمی­بیند و یا بعضی از ایاتی که آن لطافت و زیبایی را نمی­تواند منتقل کند.

° درس متون اسلامی این فرصت را برای ما و دانشجو فراهم می­کند که در ادامه
آموزش های که در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان از زبان عربی پیدا کرده است از آن
اطلاعات بهره بگیریم و مهارت استفاده بدون ترجمه را در دانشجویان تقویت کنیم، وقتی
که دانشجویی ایه و یا حدیثی را می­خواند، در ایام ماه مبارک رمضان دعایی از ادعیه
می خواند در او احساسی فراهم می­شود که شاید اگر این احساس را به واسطه ترجمه
انتقال دهیم آن احساس فراهم نشود، ما در درس متون اسلامی دنبال این هستیم که اگر
تهاجم فرهنگی توفیق کسب می­کند به این خاطر است که ما از آبشخورهای حیات معنوی
دوریم. این آبشخورهای حیات معنوی ما کدامند؟

قرآن است، نهج البلاغه است، سیره ائمه است که در کتب مختلف هست، صحیفه سجادیه است،
ادعیه مأثوری است که خواندن آن ها به انسان آرامش می­دهد. آن ارتباط و آن احساس
آرامشی که با خواندن دعا در انسان فراهم می­شود، با خواندن زیرنویس های دعا هیچ
موقع فراهم نمی­شود. بنابراین مهمترین غایتی که درس متون اسلامی دارد این است که ما
در طول یک ترم برای دانشجو فرصتی را فراهم آوریم که با متون مختلف از جمله ایات،
احادیث، متون عرفانی، متون روز و معاصر که با رعایت واژگان معارف اسلامی تهیه شده
اند بیشتر آشنا شوند.

کتاب المنهج القویم که در دانشگاه یک مقدار جا باز کرده و الان در دانشگاه آزاد
اسلامی، پیام نور و حتی تربیت معلم تدریس می­شود از این زاویه دیده شده متون آن
متنوع است متون سیاسی، تربیتی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، ولی واژگانی که برای این
متون تعریف شده همه واژگان معارف اسلامی است که اگر تفسیر المیزان را کسی خواند
لااقل یک دریافتی داشته باشد دانشجویان شش یا هفت سال اطلاعات آموزش زبان عربی
دارند و ما در درس متون اسلامی باید از آن آموزش ها استفاده کنیم و مهارتی را در
آنها ایجاد کنیم که بتوانند ایات ساده قرآنی را، بعضی از ادعیه را، بعضی از احادیث
ساده را بتوانند بخوانند و بفهمند و احساس لذت معنوی بیشتر ببرند، این غایت و هدف
متون اسلامی است.

° به نظر شما ایا در دو واحد درس می­توان به این هدف رسید؟

· یک موقع از شهید مطهری سئوال کردند اگر قرار باشد در جایی یک ساعت سخنرانی کنید
چقدر مطالعه می­کنید؟ فرمودند: ۴ ساعت مطالعه می­کنم. پرسیدند اگر بخواهید نیم ساعت
سخنرانی کنید چقدر مطالعه می­کنید؟ فرمودند: ۸ ساعت مطالعه می­کنم. گفتند اگر قرار
باشد یک ربع سخنرانی کنید چقدر مطالعه می­کنید؟ فرمودند: باید ۱۶ ساعت مطالعه ­کنم
تا یک ربع سخنرانی کنم. درست است که برای یک درس دو واحدی متون اسلامی رسیدن به
غایت یک مقدار مشکل است اما اگر این دید باشد که دانشجویان یک تجربه شش ساله یا هفت
ساله دارند و آموزش هایی را دیده اند همان طور که الان در بعضی از کلاس های متون
اسلامی رشته زبان انگلیسی دانشجویانی هستند که از مباحثی که به عنوان یادآوری در
متون اسلامی ذکر شده جلوترند.

حالا ما برای اینکه به اهداف متن برسیم آن جاها را رد می­شویم و نمی­خواهیم بچه ها
وارد بحث شوند. اما در آن شش سال(چون خود بنده هم مؤلف کتاب های درس عربی راهنمایی
و دبیرستان و پیش دانشگاهی هستم) این بستر به گ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.