پاورپوینت کامل کارگاه آموزشی تدریس ۸۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کارگاه آموزشی تدریس ۸۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کارگاه آموزشی تدریس ۸۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل کارگاه آموزشی تدریس ۸۱ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: سطوح تدریس با توجه به برنامه درسی:برنامه درسی آرمانیبرنامه درسی رسمیبرنامه درسی نهادی یا موسسه ایبرنامه درسی قصد شده (آموزشی)برنامه درسی اجرا شده Operatingبرنامه درسی تجربه ای یا تجربه شده

اسلاید ۵: ۵-رعایت توالی در عرضه مطالب:مطالب باید بصورت سازمان یافته و تسلسل منطقی آموزش داده شود این بیان بدان معناست که:معلم باید هدف های مشخصی را مفروض داشته باشدآموزش از ساده به مشکل باشدمطالب را به هم مرتبط کند (گذشته و حال را)تعادل مطالب (برنامه درسی)=شیوه های مختلف بیان معنیاستفاده از از طرح درسی:با تجربه ها یا کم تجربه ها(کدامیک؟)۶-تدارک محیط آموزشی مناسب:از لحاظ نور ،گرما،سرما ، سر و صدا ،آسایش محیطی،تعداد دانش آموزان(ازدحام )۷-ایجاد انگیزه در یاد گیرنده :تئوری مازلوتئوری هرزبرگتئوری مک کلند(قدرت،پیشرفت وابستگی عاطفی)برقراری نظم و انضباط در محیط آموزشی اساس کار است:نباید در کلاس فریاد کشیدبه دانش آموز غیر منضبط نزدیک شد(مکانی)سوال را به او ختم کرد

اسلاید ۶: بزرگسالان افرادی مستقل و خودراهبر هستند . معلم و برنامه درسی تسهیل کننده:آنها منابع واقعی یادگیری حفظ هستند دارای تجربیات و دانش و دانش اندوخته شده اندبزرگسالان هدفمند هستندبزرگسالان تناسب-محور هستندبزرگسالان عمل گرا هستندباید به آنها احترام گذاشتطراحی باید بین رشته ای باشدبزرگسال یک شخص کامل استمعلم نیز یک یادگیرنده استهمه بزرگسالان می توانند بیاموزندویژگی های بزرگسالان

اسلاید ۷: تعیین هدف کلیتحلیل آموزشیتعیین هدف های جزییتبدیل هدف های جزیی به هدف های رفتاریتعیین رفتار ورودی(معلومات و مهارتهای پیش دانسته)ارزشیابی تشخیصیگزینش محتوا،شیوه ها،رسانه هاتعیین نظام ارزشیابیاجرای ارزشیابیاجرای تدریسمرحله اولمرحله دوممرحله سوممرحله چهارمنمودار شماره ۱-شمای الگوی طراحی آموزشی (تکنیک شماره ۱)

اسلاید ۸: الگوی تفکر استقراییInductive modelمفهوم :این الگو توسط هیلدا تا با مطرح شده است و هدف اصلی آن کمک به رشد جریان استقرای ذهنی بویژه افزایش توان طبقه بندی واستفاده از طبقات در یادگیری است تا یادگیرنده بتواند بهتر اطلاعات را پردازش کند نظریه زیربنا: وی در الگو خود ،سه فرض عمده را می پذیرد:۱-تفکر را می توان آموخت۲-تفکر،در گیر شدن فعال فرد و مطالب است۳-جریانات تفکر دارای توانایی و نظم معینی است زمینه های کاربرد: وی در الگوی خود به سه شیوه تدریس اشاره می کندکه عبارتند از:تکوین مفهومتفسیر مطالبکاربرد اصول

اسلاید ۹: ۱-تکوین مفهوم:این مرحله شامل موارد زیر است:الف-تعیین و برشماری مطالب مرتبط با یک مساله یا موضوعب-گروه بندی مطالب در قالب طبقاتی که اعضای آن دارای خصوصیات مشترک هستندج-عنوان سازی برای هر یک از طبقاتبرای مثال از دانش آموزان خواسته می شود اطلاعات مربوط به درآمد سرانه و رشد جمعیت ۱۲ کشور جهان را از بین کشور های مناطق مهم جهان استخراج کنند (فهرست و برشماری) پس از آنها خواسته می شود تا مشخص کنند کدام کشور ها شباهت بیشتری به یکدیگر دارند؟(گروه بندی)و سرانجام از آنها خواسته می شود که این فهرست را نام گذاری کنند (عنوان سازی)(مثلا کشور های مختلف و تقسیم را به کشو رهای عقب مانده ،در حال توسعه،توسعه یافته و فرا صنعتی)فعالیت های آشکارپرسشهای فراخوان۱-برشماری ،فهرست کردنتفکیک مواردچه دیدید؟چه شنیدید؟یا توجه کردید؟۲-گروه بندیتعیین خواص مشترککدامیک به هم تعلق دارند؟بر اساس چه معیار هایی؟۳-عنوان دهی(مقوله دهی)تعیین نظم سلسله واتبی موارد (بالا و پایین)این گروه را چه می نامید؟عملیات دهنی یا آشکار

اسلاید ۱۰: ۲-تفسیر مطالب:که از آن تحت عناوین تفسیر ،استنتاج و تعمیم نام برده می شود .در اینجا،در گام نخست،پرسش های معلم،دانش آموزان را به تعیین مطالب (مباحث)شاخص هدایت می کند.مثلا پس از آنکه دانش آموزان کشور های مختلف را دسته بندی کردند ،سیستم های سیاسی و اقتصادی آنها را مشخص نمایند(مثلا کدامیک دارای اقتصاد کشاورزی محصولی،کدامیک دارای صنعت و کدامیک دارای صنعت و …وکدامیک همه ی محصول را دارند.دوم دانش آموزان سعی در کشف روابط دارند .در این سوالات مهم علت ومعلولی است .مثلا تفاوت در نظام های اقتصادی این کشورها مربوط به تفاوت در آمد سران یا سطح تعلیم و تربیت و تحصیلات آنها است.در مرحله سوم ،دانش آموزان ،به استنباط کردن و کشف نتیجه مشخص پردازندفعالیت آشکارعملیات ذهنی نا آشکارپرسشهای فراخوان۱-تعیین جنبه های شاخصتنکیک به واحد کردنچه چیزی ندیدید؟یا دیدید؟۲-کشف روابطتعیین روابط علت معلولی در ربط دادن طبقه ها به یکدیگرچرا اینطور شد؟۳-استنباط کردنفراتر از آنچه داده شده ،رفتن یافتن معانی ضمنی ،استنتاجچه نتیجه ای می گیرید؟

اسلاید ۱۱: ۳-کاربرد اصول:سومین مرحله،کاربرد اصول برای توضیح درباره پدیدهای جدید است و این به معنای پیشگویی نتایج بر اساس شرایط موجود می باشد.برای مثال پیشگویی کشور هایی که علایق مشترک آنها می تواند بر رای آنها در مسایل جاری سازمان ملل متحد اثر بگذارد .معلم در گام اول از دانش آموز می خواهد نتایج را پیش گویی کنند ،مطالب نا آشنا را توضیح دهند یا فرضیه سازی کنند.در گام دوم ،دانش آموزان تلاش می کنند تا از پیشگویی ها یا فرضیه ها پشتیبانی کرده و آن را توضیح دهند در گام سوم :این پیشگویی ها را تصدیق یا شرایطی که آن پیشگویی ها را تصدیق نماید را تعیین کنندشیوه تکوین مفهوم می تواند برای آموزش و پرورش شاگردان در هر سنی ،از پیش دبستان تا عالی استفاده شود

اسلاید ۱۲: یاران در یادگیریاز تخصص دونفری تا گروهیهدف اصلی این معلم ،تشکیل هسته های تشریک مساعی است است.یعنی سازمان دادن به یادگیری مبتنی برای اشتراک مساعی در قالب گروه های ۲تا سه نفره (اگر بیشتر شوند کار آیی روش پایین می آید).یاوران یا هسته ها برحسب فعالیت های مختلف تغییر می کند.در این حالت معلم می کوشد به آنها بیاموزد و آنها با یکدیگر برای شناخت بهتر مسائل و تکالیف ،جمع آوری اطلاعات ،تحلیل آنها و..کمک می کنند

اسلاید ۱۳: مقاصد و فرض ها :همکوشی بوجود آمده در محیط های مبتنی بر مشارکت بیش از محیط های مبتنی بر رقابت و فرد گرایی ،انگیزه بوجود می آورد و احساس یکپارچگی ،توان مثبتی را ایجاد می کنداعضای گرو ه ها از یکدیگر می آموزند و از همدیگر کمک می گیرنددر این روش،احساس مثبت نسبت به یکدیگر افزایش می یابد و روابط را گسترش می دهد مهارت های اجتماعی دانش آموزان افزایش می یابدافزایش کارایی یاورانکار آموزی برای تشریک مساعیکار آموزی برای کار آمدیکار آموزی برای به هم پیوستنتقسیم کاررقابت در کنار تشریک مساعی

اسلاید ۱۴: تفحص گروهی مبنای آموزش و پرورش از طریق جریان مردن سالارمبانی نظریجان دیویی در کتاب دموکراسی و تعلیم و تربیت توجیه می کند که مدرسه در کل باید بصورت یک جامعه دموکراتیت کوچک اداره شود و دانش آموزان در اداره آن مشارکت کنند و با تجربه اندوزی ،نحوه استفاده از کاربرد روش علمی در بهبود جامعه انسانی را یاد بگیرند.در این الگومفروضه اصلی این است که انسان یک موجود اجتماعی است و هیچ فرد انسانی به بدون همکاری و رجوع به همنوعان خود نمی تواند کاری از پیش ببرد .اگر هرکس برای خود و خود مداری عمل کند ،تعارض و برخورد زندگی اجتماعی را خدشه دار می کند و هم از این رو باید دانش آموزان بیاموزند که چگونه در تمام زمینه ها بصورت اجتماعی و گروهی عمل کنند .از این رو در روش حاضر ،دموکراسی و پژوهش بصورت بارزی با هم ترکیب می شود .

اسلاید ۱۵: مفاهیم اساسی در الگو حاضر ،دو مفهوم عمده ۱)کاوشگری و ۲)معرفت بسیار مهم می باشد:کاوشگری:کاوشگری از طریق رویارویی با مساله ای خاص تقویت می شود.تعاملات اجتماعی بچه ها با هم ،کاوشگری را تقویت می کند و هم از این رو تخصص گروهی در کانون توجه است نخستین عنصر کاوشگری،وجود مساله یا رویداد الهام گر و یا مساله ای خاص است که باید حل شود بنا براین معلم باید محتوای خود را در قالب موقعیت های مساله دار مطرح کند مثلا چرا در جامعه ما بیکاری زیاد شده است؟ پس از طرح مساله این دانش آموزان هستند که باید به شناسایی و تدوین مساله و دنبال حل آن رفتن بپردازند. از این رو آنها باید به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند و باید بدانند چگونه اطلاعات خود را گرد آوری کنند .با هم بحث کنند خدا کره کنند و نتیجه گیری نمایند

اسلاید ۱۶: مثال:دلفین ها چگونه زندگی می کنند؟آنها ابتدا باید سوال فوق را بخوبی تشریح کنند:مثلا دلفین ها چه غذایی می خورند؟کجا زندگی می کنند؟دشمنانشان چه چیز هایی هستند؟و… افراد با استفاده از جزوات علوم کتاب ها معلم مسولان باغ وحش شهر و… در صدد پاسخگویی بر میآیند. سپس نتیجه پژوهش را بصورت انشاء یا گزارش گروهی ارایه می کنند.توسعه دانش ،هدف کاوشگری است.منظور از دانش ،کاربرد اصول و قواعد عام برگرفته از تجربه است.

اسلاید ۱۷: الگوی حاضر دارای مراحل زیر است:رویارویی با موقعیت مبهم (با طرح یا بدون طرح)بصورت صحبت معلم ، یک تجربه و مانند آن کشف واکنش ها به آن موقعیت : معلم عکس العمل و پاسخ های اولیه بچه هارا برسی و تفاوت ها را نشان می دهدتدوین طرح بررسی و سازماندهی برای بررسی(تعریف مساله ،نقش،تکلیف و غیره)بررسی مستقل گروهی: یادگیرندگان در قالب گروه ها نسبت به تفحص و بررسی اقدام می کندنتیجه گیری و ارائه گزارش توسط گروه ها و جمع بندی توسط معلمنقش معلمدر این الگو معلم نقش یک مشاور ،دوست و همکار منتقد را دارد.اوباید تجربیات گرو ه ها را در سه سطح زیر هدایت کند :مساله گشایی یا سطح تکلیف:(ماهیت مساله چیست؟عوامل دست اندار کار کدامند؟)سطح مدیریت گروه :اکنون به چه اطلاعاتی نیاز داریم،برای بدست آوردن آن آن چه کار کنیم؟)سطح معنای فردی:درباره نتایج چه فکری می کنید .کمک به بچه ها برای نتیجه گیری)شرایط و منابع:برای اجرای تفحص گروهی وسیع ،باید منابعی چون کتابخانه مجهز ،مرکز منابع،اینترنت و…در دسترس باشدباشد.

اسلاید ۱۸: الگو کاوشگریآموزش کاوشگری به وسیله ی ریچارد ساکمن (۱۹۶۳) برای تدریس یک جریان تفحص و توضیح در باره پدیده های غیر معمولی تدوین شده است .در این الگو،شاگردان با روش های مختلف مورد استفاده دانشمندان در سازماندهی دانش و تدوین اصول آشنا میشود و مهارت ها و زبان کاوشگری دانشمندان را می آموزند.جهت الگو:اهداف و فرض ها:این الگو در اصل معتقد به استقلال در یادگیری افراد است و از این رو، مشارکت فعال یادگیرندگان را در کاوشگری علمی فراهم میکند.بر طبق این الگو،کودکان خود مشتاق و کنجکاو برای رشد خود هستند و آموزش کاوشگران توان طبیعی و ذاتی آن را در راستا به کار گیرد.هدف اصلی آموزش کاوشگری کمک به شاگردان در ایجاد نظم عقلی و مهارت های لازم برای طرح سوال و تحقیق به آنها مبتنی بر کنجکاوی خود آنان است. از این رو در این الگو از شاگردان خواسته می شود تا در باره نحوه وقوع حوادث پرسش کنند و دلایل آن را دریابند. اغاز آموزش کاوشگری،معرفی یک حادثه شگفت آور به شاگردان است تا برای حل آن بر انگیخته شوند.

اسلاید ۱۹: نظریات ساکمن را میتوان به شکل زیر خلاصه کرد:یادگیرندگان وقتی با مسئله شگفت آوری مواجه می شوند دست به کاوشگری می زنندآنان می توانند نسبت به راهبرد های تفکر خود آگاه شوند وتحلیل آن ها را یاد بگیرندمیتوان راهبرد های جدید را به طور مستقیم آموخت و به راهبرد های جدید دانش آموزان افزودکاوشگری مبتنی بر تشریک مساعی،تفکر را توسعه می دهد و به شاگردان در یادگیری آزمایشی و نو خواسته بودن ماهیت دانش و آمادگی برای پذیرش توضیحات مناسب دیگر کمک می کند.

اسلاید ۲۰: مراحل تدریس۱- ورود به مسئله(توضیح شیوه های کاوشگری و معرفی رویداد های نا همخوان)در مرحله اول باید ابتدا با موقعیت شگفت انگیزی مواجه شوند بایدمساله تا حد امکان اسرارانه ،غیرمنتظره،یا ناشناخته باشدتا بی تفاوتی شاگردان را شکسته و آنها را ترغیب به مشارکت نماید.همچنین معلم باید شیوه ها و قواعد کاوشگری را توضیح دهد .معلم در این روش فقط بصورت آری یا خیر جواب میدهد.شاگردان نباید از معلم بخواهند تا درباره ی مساله و دلایل آن توضیح دهد و اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهد.

اسلاید ۲۱: ۲-گرد آوری داده ها –تایید درستی آنها:در این مرحله شاگردان درباره مساله ای که دیده اند یا تجربه کرده اند ،اطلاعاتی گردآوری میکنند.در این مرحله شاگردان به پرسش های خود ادامه می دهند.معلم هر بار که دانش آموزان عبارتی اظهار می دارند که او نتواند با آری یا نه پاسخ گوید ،از آنها می خواهد سوال را به شکل دیگری مطرح کنند.۳-گردآوری داده ها ،آزمایشگریدر این مرحله بچه ها حقایقی را درک کردند ،فرضیه ها را در ذهن خود می سازند و به کاوشگری بیشتر می پردازند .شاگردان با استفاده از دانش خود درباره رفتار اشیاء می توانند سوالات خود را به روابط میان متغیر های درون آن موقعیت معطوف بدارند.آنان برای توجه به انجام اموربه نحوی دیگر و ملاحظه رویدادهای ناشی از آن می توانند برای آزمون روابط علی و انتخاب داده های جدید یا سازماندهی داده های موجود به راه های جدید دست به آزمایشهای نظری یا علمی بزنند. در اینجا بجای طرح سوالات تاییدی (آنچه که هست)،سوالات یا فعالیت های ناظر بر آزمایش روابط میان متغیر ها مهم است .هر دوی آنها برای نظریه دارای ضروری هستند،ولی گردآوری حقایق باید پیش از ایجاد فرضیه باشد

اسلاید ۲۲: ۴-سازماندهی ،قاعده بندی توضیح برای یک رویداد گام چهارم شاگردان را به سازماندهی اطلاعات و بیان عبارت قانونمند فرا می خواند .بعضی از شاگردان در هنگام جهش فکر از درک اطلاعاتی که گرد آورده اند برای ساختن یک توضیح برای آن دچار اشکال می شوند آنان ممکن است اطلاعات ضروری را حذف کنند و توضیح را ناکافی ارائه دهند به هر حال در این مرحله از شاگردان انتظار می رود نظریه هایی را به وجود آورند که با آن بتوانند بطور کامل آنچه را که رخ می دهد ،توضیح دهند۵-تحلیل جریان کاوشگری :در این مرحله ،معلم از شاگردان می خواهد تا نظر خود را درباره کاوشگری و جریان آن بیان کنند.آنها مسائل و مشکلات جریان کاوشگری ،سوالات خوب و بد ،یا نوع اطلاعات مورد نیازی که بدست نیاورده اند را بیان می کنند

اسلاید ۲۳: بدیعه پردازی (سینکتیکز synectics )مفروضات و اهداف عمده:گوردون بدیعه پردازی را بر چهار مطلب عمده پایه گذاری می کند:خلاقیت در فعالیت های روزمره دارای اهمیت استخلاقیت به هیچ وجه اسرار آمیز نیست (قابل فهم و آموزش است)اختراع خلاق در تمام رشته ها نظیر هنر ها ،علوم و مهندسی مشابه است (فقط مختص هنر نیست)تفکر خلاق در نظر فرد و گروه بسیار شبیه است (الزاما خلاقیت امری فردی و تجربه ای شخصی نیست)

اسلاید ۲۴: حالت خلاقیت و جریان بدیعه پردازی نخست بوسیله بیرون کشاندن جریان خلاقیت به سطح آگاهی و ارائه عکسهای آشکار به خلاقیت می توان توان خلاقه افراد و گروه را افزایش دهیمنقد عاطفی از بعد عقلی (ژتین)و بعد نا معقول و معقول مهم تر است عناصر نامعقول و عاطفی باید به شکلی منظم درک و به نظم کشیده شود تا بتواند مشکل خاصی را حل کندانواع قیاس قیاس شخصی:همدلی با موضوعات وخود را عنصری از آن فرض کردن قیاس مستقیم:مقایسه دو چیز: مانند کفش و کتابتعارض فشرده:توصیفی دو کلمه ای از یک موضوع که ضد و نقیض باشند: مثل پر تکاپوی خسته –دوست دشمن

اسلاید ۲۵: مراحل تدریس راهبرد اول :خلق چیزی جدید و آشنا را غریب کردن =نگاه تازه به موضوعتوصیف وضعیت جدید :معلم بچه ها را به تو صیف وضعیتی که می بینند وادار می کند قیاس مستقیم:شاگردان قیاس های مستقیم را پیشنهاد می کنند .یکی را برگزیده آنرا بیشتر توصیف می کنند قیاس شخصی:شاگردان همان قیاسی می شوند که در گام دو انتخاب کردند تعارض فشرده:شاگردان توصیف های خود را از گام های دوم و سوم می گیرند ،چند تعارض فشرده را پیشنهاد کرده ،یکی را برمی گزینند قیاس مستقیم :بچه ها به تولید و انتخاب قیاس مستقیم دیگری ،مبتنی بر تعارض فشرده می پردازندبررسی مجدد وظیفه اولیه :معلم بچه ها را وادار می کند تا به وظیفه اولیه بازگشته و از آخرین قیاس و یا تمام تجربه بدیعه پردازی استفاده کنند

اسلاید ۲۶: راهبرد دوم :غریب را آشنا ساختن=معنی دار تر کردن عقاید و مباحث نا آشناداده های واقعی :معلم برای موضوع جدید، اطلاعات فراهم میسازدقیاس مستقیم:معلم قیاس مستقیم پیشنهاد میکند و از شاگردان می خواهد آن قیاس را توصیف کنند قیاس شخصی:معلم شاگردان را به شدن قیاس مستقیم فرا می خواند توضیح تفاوت ها :شاگردان توضیح می دهند که قیاس در کجا مناسب نیستمقایسه قیاس ها:شاگردان به توضیح نکات مشابه میان مطالب جدید قیاس مستقیم می پردازنداکتشافات:بچه ها به کشف مجدد موضوع اولیه یا عبارات خود می پردازندشاگردان:فراهم کردن قیاس مستقیم خود و کشف تشابهات و تفاوت ها می پردازند

اسلاید ۲۷: ایفای نقشبررسی ارزش ها و رفتار اجتماعی دانش آموزان در ایفای نقش ،با نمایش موقعیت های دارای مساله و سپس بحث درباره ی آن نمایش،مسائل مرتبط با روابط انسانی را کشف می کند و نسبت به احساسات ،نگرش ها و مشگل گشایی اقدام نمایندجهت دهی الگو:هدف ها و فرض هابعضی از دانش آموزان ایفاگران نقش و بقیه تماشاچیان آن هس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.