پاورپوینت کامل آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۱۷۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۱۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۱۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۱۷۴ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۴: دکتر کوپا۴پاورپوینت کامل آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۱۷۴ اسلاید در PowerPoint مولف:هرمز رحیمیان تهیه کننده اسلاید:دکتر فاطمه کوپا تعداد واحد:۲ از سری انتشارات آزمایشی متون درسی
اسلاید ۵: دکتر کوپا۵اهداف کلی درسهدف کلی از درس پاورپوینت کامل آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۱۷۴ اسلاید در PowerPoint آشنایی دانشجوبا ادبیات ایران و انواع ادبی در آستانه مشروطیت،عهد مشروطیت و ادبیات داستانی در نیم قرن اخیر و گویندگان مطرح این دوران است
اسلاید ۶: دکتر کوپا۶اهداف رفتاریانتظار می رود که دانشجو پس از مطالعه این درس بتواند بهنحوی مستدل درباره انواع ادبی در عهد مشروطیت و نیم قرن اخیر بحث کند و اطلاعاتی نسبتا مبسوط درباره گویندگان ایندوران و آثار آنها ارائه دهد.
اسلاید ۷: دکتر کوپا۷فصل اول قرن سیزدهم و رستاخیز ادبی
اسلاید ۸: دکتر کوپا۸دورنمای گذشته نثر فارسی-آغاز انحطاط ادبی از قرن هشتم به بعد وادامه آن تا اوایل قرنسیزدهم هجری(قرن رستاخیز ادبی).-تالیف تاریخ وصاف در اوایل قرن هشتم به وسیله وصاف الحضره نخستین مفسد بزرگ زبان (از دیدگاه ادوارد براون).
اسلاید ۹: دکتر کوپا۹دورنمای گذشته نثر فارسی ۲-افراط در لفاظی، سجع پردازی وآوردن کلمات عربی و ترکیمغولی در تاریخ وصاف.-مقلدان وصاف الحضره: میرزا مهدی خان استر آبادی منشی نادر شاه و مولف دو کتاب جهان گشای نادری و دره نادره.
اسلاید ۱۰: دکتر کوپا۱۰دورنمای گذشته نثر فارسی ۳-گرایش به دشوار و پیچیده نویسی تا اواسط قرن سیزدهم قمری.-توجه منشیان به مغلق نویسی حتی در نامه های رسمی درباری.-تمایل برخی نویسندگان از جمله قائم مقام فراهانی به ساده نویسی.
اسلاید ۱۱: دکتر کوپا۱۱بازگشت ۱-قرن سیزدهم هجری: قرن رستاخیز ادبی، تجدد ادبی، نهضت ساده نویسی،دوره بیداری،نوزایی ادبیات. -وجه تسمیه به بازگشت:عدم ایجاد سبک جدید، تصمیم برخی از شاعران و نویسندگان ایرانی به کنارگذاشتن شعر و نثر متکلف ومصنوع و استفاده ار زبان ساده و مردمی.
اسلاید ۱۲: دکتر کوپا۱۲عوامل موثر در تغییر سبک-توجه ویژه عباس میرزا قائم مقام فراهانی به تجدید نظردربسیاری از امور از آن جمله تاسیس نخستین دستگاه چاپ و اعزام محصل به اروپا.-خروج تدریجی روشنفکران از محیط بسته آن دوره وقرار گرفتن در جریان تحولات نوین جهان.
اسلاید ۱۳: دکتر کوپا۱۳نهضت ساده نویسی۱-رواج نهضت ساده نویسی در نثر فارسی در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهادهم قمری در داخل و خارج ایران.-نمایندگان عمده نهضت ساده نویسی عبارتند از: طالبوف،زین العابدین مراغه ای،آقاخان کرمانی،میرزا حبیب اصفهانی و…..
اسلاید ۱۴: دکتر کوپا۱۴نهضت ساده نویسی ۲-ظهور نخستین ریشه های ساده نویسی درنیمه اول قرن سیزدهم درنثر قائم مقام و پیروان او:فاضل خان گروسی،میرزا تقی علیآبادی و …..-تبعیت پیروان قائم مقام از نثر بینابین (نه فنی همچون تاریخ وصاف نه ساده امروزی).
اسلاید ۱۵: دکتر کوپا۱۵نهضت ساده نویسی ۳توجه پیروان قائم مقام به نثر ساده و مرسل همراه با انشایی روانو شیرین توام با سجعی ملایم بدون تصنع و فاضل نمایی،آوردنجمله های کوتاه،با واژگانی آهنگین شبیه به گلستان سعدی.
اسلاید ۱۶: دکتر کوپا۱۶قائم مقام فراهانیوی درجوانی نزد پدرادیب و دانشمند خود میرزا عیسی تربیت یافتوسپس در تهران به خدمت دولت درآمد.مدتی بعد از آن در تبریز دردفتر عباس میرزا مشغول به نویسندگی شد و وظایف پدر(وزارتعباس میرزا) را نیز بر عهده گرفت.
اسلاید ۱۷: دکتر کوپا۱۷نثر قائم مقام-نثر قائم مقام، احیاگر نثر ساده و شیرین سده های چهارم و پنجم فارسی است که تبلور آن در گلستان دیده می شود.-مختصات نثر قائم مقام:کوتاهی جمله ها،آوردن کلمات قرینه مسجع،سجع پردازی به شیوه گلستان،آراستگی و پاکیزگی (بدون لفاظی و اطناب.
اسلاید ۱۸: دکتر کوپا۱۸آثار قائم مقام-دیوان شعر:بالغ بر سه هزار بیت.-مثنوی جلایرنامه.-منشآت:شامل چند رساله و اخوانیات(نامه های دوستانه).
اسلاید ۱۹: دکتر کوپا۱۹فصل دوم ادبیات ایران در آستانه مشروطیت
اسلاید ۲۰: دکتر کوپا۲۰عوامل نثر در ایجاد مشروطیتتاسیس چاپخانهورود اولین دستگاه چاپ به ایران به پایمردی عباس میرزا وابوالقاسم قائم مقام و چاپ نخستین کتاب تحت عنوان فتح نامه درباره جنگ ایران و روس.
اسلاید ۲۱: دکتر کوپا۲۱مطبوعات ۱-انتشار اولین روزنامه تحت عنوان کاغذ اخبار در سال هزار ودویست و پنجاه دو قمری در ایران که بعد ها به دستورامیر کبیرتحت عنوان وقایع اتفاقیه دوباره دایر شد.-انتشار همین روزنامه به صورت مصور (ده سال بعد) تحت عنوان روزنامه دولت علیه ایران.
اسلاید ۲۲: دکتر کوپا۲۲مطبوعات ۲-چاپ و انتشار روزنامه اختر در استانبول تحت نظر آقاخانکرمانی و میرزا مهدی خان تبریزی و …..-انتشار روزنامه قانون در لندن به مدیریت میرزا ملکم خانناظم الدوله.-نشر روزنامه حکمت و ثریا در قاهره.
اسلاید ۲۳: دکتر کوپا۲۳مطبوعات ۳-انتشار هفته نامه حبل المتین درکلکته،بزرگترین و مشهورترینروزنامه خارج از ایران با تکیه بر مسئله حاکمیت قانون، تغییر حکومت و استقرار مشروطه.-شهرت هفته نامه حبل المتین به عنوان اتحاد اسلام.
اسلاید ۲۴: دکتر کوپا۲۴اعزام محصل به فرنگ-اعزام نخستین گروه ایرانیان به انگلستان به ابتکار عباس میرزا و تحصیل آنها در رشته های مهندسی ،شیمی ،پزشکی ،علوم طبیعی،فلسفه،زبان و…..-ایجاد دارالفنون ازسوی تعدادی از دومین گروه اعزامی به انگلستان.
اسلاید ۲۵: دکتر کوپا۲۵تاسیس مدارس جدید ۱-تاسیس دارالفنون به عنوان نخستین و مهم ترین این مدارس به همت امیر کبیر در تهران.-استخدام گروهی از استادان اتریشی و آلمانی برای دارالفنون (غالبا پزشک و نظامی).
اسلاید ۲۶: دکتر کوپا۲۶تاسیس مدارس جدید ۲-حضور تعدادی از فرهیختگان ایرانی در کنار استادان فرنگی بهعنوان مترجم و دستیار و یا مولف و مترجم کتب درسی (میرزاملکم خان،محمد حسین فروغی).-برخی دیگر ازاین مدارس عبارتند از:مدرسه مشیریه،سپهسالاردارالفنون تبریز،علوم سیاسی تهران و……
اسلاید ۲۷: دکتر کوپا۲۷روشنفکران۱-روشنگری مردم از سوی روحانیون روشنفکر نیک اندیش آزادیخواه.-پیوستن گروهی از روحانیون به نهضت ساده نویسی در ایرادخطابه ها.-رهبری آزادی خواهان اصفهان از سوی سید جمال الدین واعظاصفهانی از خطیبان برجسته مشروطه.
اسلاید ۲۸: دکتر کوپا۲۸روشنفکران ۲-نشر افکار نوین ازسوی دانشجویان ایرانی اعزامی به فرنگ.-بر پایی کانون های روشنفکران مهاجرایرانی به قفقاز،مصرلندن،کلکته.-انتشار آثاری همچون کتاب احمد، سیاحت نامه ابراهیم بیگجهت بیداری مردم.
اسلاید ۲۹: دکتر کوپا۲۹لحن خطابی نثر فارسی (مخاطبان نویسندگان عصر پیش از مشروطه)-نویسندگان و شاعران:آنها که به شیوه قدیم مینویسند و می سرایند.-رجال سیاسی:دولتمردان یا به اعتباری بازوهای استبداد.-مردم:فراخواندن مردم به یک اصلاح بنیادی.
اسلاید ۳۰: دکتر کوپا۳۰تم ها یا موضوع های نثر در عصر مشروطیت۱-آزادی و آزادی خواهی(دموکراسی).-وطن،وطن دوستی یا عشق وطن(ناسیونالیزم).-تجدد خواهی،عدالت جویی،حمایت از قانون.-اصطلاح حکومت،توجه به ارزش مطبوعات.
اسلاید ۳۱: دکتر کوپا۳۱تم های نثر….۲-انتقاد از همه کس و همه چیز.-سنت شکنی و مبارزه با باورهای خرافی.-توجه به نحوه زندگی و تمدن اروپاییان.-توجه به تعلیم و تربیت(کتاب احمد).
اسلاید ۳۲: دکتر کوپا۳۲مختصات لفظی نثر(شکل یا فرم)۱-رواج شکل بازسازی و امروزی شده نثر ساده و مرسل قدیم(سده های چهارم و پنجم).-اخذ عناصر کلام از گفتار مردم.-به کارگیری مفردات و ترکیبات ساده.-آوردن جمله های کوتاه.
اسلاید ۳۳: دکتر کوپا۳۳مختصات لفظی نثر۲-پی ریزی ادبیات داستانی واقع گرایانه اجتماعی.-نفوذ تعدادی از لغات ترکی قفقازی،روسی ،ترکی واستانبولیدر نثر فارسی.-به کارگیری برخی از واژگان مخالف قیاس صرفی:اموراتاستقلالیت،ارذل ترین.
اسلاید ۳۴: دکتر کوپا۳۴انواع ادبی در نثر فارسی پیش از مشروطیتانواع ادبی قدیم:ادب حماسی،غنایی،نمایشی و تعلیمی.انواع ادبی جدید:داستان بلند یا رمان،داستان کوتاه،قصه تمثیلی،مقاله ادبی، نمایشنامه،ترجمه،نقد ادبی،خاطره،یادداشت روزانه.
اسلاید ۳۵: دکتر کوپا۳۵انواع ادبی در دوره مشروطه-نمایشنامه،داستان،مقاله،ترجمه.-نقد ادبی به معنای علمی آن و به سبک اروپایی هنوزدراین دورهایجاد نشده است هرچند رگه هایی از آن در نامه آخوند زاده به میرزا آقا تبریزی دیده میشود.
اسلاید ۳۶: دکتر کوپا۳۶نمایشنامهادب نمایشی یا دراماتیک بر دو نوع است:تراژدی:(غمنامه یا سوگنامه)در موضوع مرگ و ناکامی قهرمانانبر دو نوع است کلاسیک یا سنتی،جدید.کمدی:(شادی نامه) که نمایشی با طنز و شوخی است بر دو نوع است عالی یا سطح بالا،پست یا عامیانه.
اسلاید ۳۷: دکتر کوپا۳۷تفاوت مهم تعزیه یا شبیه خوانی با نمایش-اطلاع پیشاپیش مخاطب داستان تعزیه از شرح ما وقع در مقابلعدم آگاهی بیننده از ما وقع نمایشنامه.-وحدت زمان و مکان موضوع در تعزیه (همچون نمایشنامه هایکلاسیک یونانی و رومی) درمقابل تفاوت موضوع و زمان و مکاندر نمایشنامه.
اسلاید ۳۸: دکتر کوپا۳۸نمایش در ایران ۱آغاز این امر در ایران با ترجمه نمایشنامه های مولیر و اجرایآن همراه بود. محل اجرای نمایش در تالاری در دارالفنون به گنجایش ۳۰۰ نفر بوده است.(نمایش به صورت کمدی و صرفابرای خاندان سلطنتی اجرا می شده است.(
اسلاید ۳۹: دکتر کوپا۳۹نمایش در ایران ۲-قرار گرفتن نمایشنامه های میرزا فتحعلی آخوند زاده در شمارنخستین نمایشنامه های ایرانی به سبک غربی(آخوند زاده پیشوای نمایشنامه نویسی جدید آذربایجان بود).
اسلاید ۴۰: دکتر کوپا۴۰برخی از تالیفات آخوند زاده-پاسخ به فیلسوف روم.-عقیده جان استوارت میل درباره آزادی..-ملای رومی و مثنوی او.-یادداشت های انتقادی.-رساله ایراد.
اسلاید ۴۱: دکتر کوپا۴۱نمایشنامه های میرزا آقای تبریزی-سرگذشت اشرف خان حاکم عربستان.-طریقه حکومت زمان خان بروجردی.-حکایت کربلا رفتن شاهقلی میرزا.زبان این نمایشنامه ها ساده و بی تکلف و کوتاه و همراه با ایجازاست.
اسلاید ۴۲: دکتر کوپا۴۲داستانآثار طالبوف۱:-کتاب احمد یا سفینه طالبی،به شیوه امیل اثر ژان ژاک روسو درباب تعلیم و تربیت.-مسالک المحسنین: سفرنامه ای خیالی در باب اخلاق، اجتماع واصول تعلیم و تربیت.
اسلاید ۴۳: دکتر کوپا۴۳آثار طالبوف ۲-مسائل الحیات:درباره مسائل پیچیده سیاسی،حقوقی،اجتماعیو فلسفی.-پند نامه مارکوس قیصر روم:ترجمه روسی به فارسی.-رساله فیزیک:رساله ای مختصر در علم فیزیک.-نخبه سپهری:خلاصه ناسخ التواریخ درباره زندگی نبی اکرم(ص) و ……
اسلاید ۴۴: دکتر کوپا۴۴آثار زین العابدین مراغه ایسیاحت نامه ابراهیم بیگ:-سفرنامه ای تخیلی وداستان وار،مشتمل برسه جلد،بالحنی تند وپر خاشگر در خصوص مفاسد اجتماعی، اخلاقی،رشوه خواریدزدی و دریوزگی .-اثر پذیرفتگان از این کتاب عبارتند از:انتقاد شوندگان، مردممتوسط.
اسلاید ۴۵: دکتر کوپا۴۵ترجمهنخستین آثارترجمه درایران عبارتند از:تاریخ پطرکبیر،شارلدوازدهم و اسکندر کبیر.کتب ترجمه شده پس از تاسیس درالفنون:تشریح بدن انسان،معالجات چشم،علم هندسه،علم مساحت و….
اسلاید ۴۶: دکتر کوپا۴۶رمان های ترجمه شده صدر مشروطیتسه تفنگدار،کنت مونت کریستو،لوئی چهاردهم،روبینسونکروزوئه،سفرهای گالیور،تلماک.
اسلاید ۴۷: دکتر کوپا۴۷میرزا جیب اصفهانیمترجم کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی تالیف جیمز موریه در انتقاد ازآداب وسنن ایرانیان با نثری سلیس،منسجم،لطیف سادهو فنی همچون گلستان با افزودن آیات،احادیث،مثلها واصطلاحات به متن اصلی.
اسلاید ۴۸: دکتر کوپا۴۸بخش دوم فصل اول نگاهی به ادبیات معاصر ایران از مشروطیت تا ۱۳۲۰ش
اسلاید ۴۹: دکتر کوپا۴۹نگاهی به ادبیات معاصر ایران…۱-گرایش نسبی لحن تند و خطابی نثر فارسی به آرامش پس ازپیروزی نهضت مشروطه.-بازتاب گسترده درون مایه های نثر سالهای پیش از مشروط یعنی:آزادی خواهی،وطن دوستی،خرافه ستیزی،تجدد خواهی.
اسلاید ۵۰: دکتر کوپا۵۰نگاهی به ادبیات معاصر ایران…۲-خلق آثاری نوین از سوی نیما یوشیج بنیانگذار شعرنو فارسی و محمد علی جمال زاده پیشوای داستان کوتاه فارسی به سبکجدید. -نشر مقالات انتقادی علی اکبر دهخدا تحت عنوان چرندوپرنددر روزنامه صور اسرافیل به عنوان بنیانگذار طنز جدید در ادب فارسی.
اسلاید ۵۱: دکتر کوپا۵۱نگاهی به گرایش های ادبی سال های ۱۳۲۰-۱۳۰۰ش-تسلط سانسور سیاه در این دو دهه بر شعر و نثر فارسی.-روی آوردن اکثر اهل قلم به شعر و نثر خنثی و به اصطلاحبی خطر.-تصحیح،تنقیح متون و شرح و حاشیه نویسی ادبا بردیگر آثارادبی(فروغی،دهخدا،قزوینی،آشتیانی).
اسلاید ۵۲: دکتر کوپا۵۲نگاهی به گرایش های ادبی …۲باستان گرایی:گرایش به ایران باستان، نژاد پرستی، وطن پرستیافراطی(تجلیل شاهانی همچون کوروش،داریوش و نادر به عنوانمنجی)نوشتن رمان های تاریخی،بزرگداشت مفاخر ملی و پرداختنبه فردوسی و شاهنامه.
اسلاید ۵۳: دکتر کوپا۵۳نگاهی به گرایش های ادبی …۳-مخالفت های آشکار و پنهان با بعضی ازاحکام دین، طرح آزادیزنان،بزرگ نمایی پاره ای از خرافات.-آلمان گرایی:هواداری ازآلمان هیتلری ودشمنی با روس وانگلیسمبتنی بر اندیشه نژاد پرستانه هیتلر در خصوص برتری نژاد آریایی.
اسلاید ۵۴: دکتر کوپا۵۴نگاهی به گرایش های ادبی …۴گرایش ازلونی دیگر:خلق آثاری متفاوت از لحاظ شکل و مضمون(سبک) از سوی صادق هدایت و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 