پاورپوینت کامل نگرش یک سویه در نظام آموزشی ایران ۴۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نگرش یک سویه در نظام آموزشی ایران ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نگرش یک سویه در نظام آموزشی ایران ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل نگرش یک سویه در نظام آموزشی ایران ۴۱ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۴: تنش میان سنت و مدرنیته در بسیاری از کشورهای دنیا مدارس سنتی مذهبی بتدریج علوم جدید و روش های آموزشی نوین را پذیرفتند و نوعی گذار از مدارس دینی سنتی به آموزش مدرن و امروزی (سکولار) بوجود آمدگذار از آموزش سنتی به آموزش مدرن همراه با درک جدیدی از انسان و جایگاه او در جهان، آموزش، رابطه با دین، علم و اخلاق هم بود. در ایران این گذار به خاطر عقب ماندگی جامعه و نبودن دولت به معنای مدرن و نیز مقاومت گروه های سنتی بویژه روحانیون قشری روند گذار از آموزش سنتی به آموزش جدید کند و پر تنش بود .دربار هم به آموزش جدید بدبین بود (عامل انقلاب و شورش، مخالفت روحانیون) گروه های سنتی نگاهی مثبتی به آموزش جدید نداشتند و آن را غربی، بیگانه و یا ضد اسلامی (رقیب آموزشی دینی) تلقی می کردند دو نوع علوم «قدیمی» و علوم «جدید»، غربی و یا علوم غربیه (سکولار)
اسلاید ۵: قانون تعلیمات اجباری ۱۲۹۰انقلاب مشروطیت به عنوان لحظه تاریخی گسست میان ایران جدید و قدیمنخستین بار در ۹ آبان ماه ۱۲۹۰ ه.ش مجلس شورای ملی، اولین قانون آموزش ایران پیرامون تعلیمات اجباری را به تصویب رساندماده ۷ : ملل غیر اسلامی در مدارس دولتی حق تقاضای تحصیل مذهب خودشان را ندارند و مجبور به تحصیل شرعیات اسلامی نیز نخواهند بود.ماده ۲۸ : مجازات بدنی در مکاتب و مدارس ممنوع است. در سال ۱۲۹۴ ه.ش نظارت دولت در امر آموزش و پرورش به صورت یک اصل متمم در قانون اساسی وارد شد و از این تاریخ به بعد نظام تعلیم و تربیت در ایران شکل منظم و متمرکزی به خود گرفت و نظارت دولت بر مراکز آموزشی جنبه قانونی یافت. نظام آموزشی کشور در آن زمان شامل کودکستان، دبستان، دبیرستان، موسسات عالی و دانشگاه بود.
اسلاید ۶: تفاوت های اصلی مدرسه جدید با آموزش سنتی ورود علوم جدید به برنامه درسی و کم رنگ شدن «علوم قدیمی»سازماندهی نظام آموزشی برپایه استانداردها (کلاس بندی، زمان بندی روزانه، هفتگی و سالانه، ارزشیابی یادگیری ها…) توجه تدریجی به روش های آموزشی و تربیتی جدید، رابطه آموزشی میان معلم و دانش آموز تعریف جدیدی از جایگاه دانش آموز و دانشجو، کم رنگ شدن هویت دینی (مسلمان، یهودی، مسیحی و یا زرتشتی) به عنوان تنها و یا اصلی ترین شاخصه فردی و پذیرش تعریف جدیدی بر پایه شهروند، فرد به عنوان عضوی از جامعه مدنی تعریف جدیدی از جایگاه معلم و رابطه او با دانش آموز، اهمیت آموزش ویژه معلم و فراگیری روش های آموزشی جدید برای بهبود یادگیری
اسلاید ۷: رابطه جدید میان آموزش و نهاد دینشکل گیری تدریجی و توسعه نظام آموزشی جدید ایران همراه بود با نوعی فاصله گیری تدریجی با نهاد دین، روحانیت نظام آموزشی جدید ایران در دوران پس از مشروطیت و در پی به قدرت رسیدن رضا شاه، ضد مذهبی و یا مخالف آموزش دینی نبود.آموزش دینی هیچگاه از مدارس ایران کنار گذاشته نشد. با وجود نفوذ قابل توجه الگوی فرانسوی نظام آموزشی، لائیسته فرانسوی تاثیر چندانی بروی آموزش ایران نداشت الگویی که در ایران شکل گرفت در پی بوجود آوردن نوعی آشتی و همزیستی میان علوم جدید و آموزش دینی بود.
اسلاید ۸: انقلاب ۱۳۵۷ و گسست جدید آموزشی «اسلامی» کردن برنامهها و محتوای دروس در دوره جمهوری اسلامی نوعی گسست مهم نسبت به سمت گیری گذشته آموزش به شمار میرود. از زمان شکلگیری مدارس نوین در ایران در اواسط قرن گذشته شمسی به اینسو نهاد آموزش توانسته بود به تدریج از نفوذ یکجانبه مذهب و مؤسسات سنتی آموزش مذهبی فاصله گیرد و بهنوعی استقلال در برابر نهاد مذهب دست یابد. از همین رو، دستیابی نیروهای مذهبی به قدرت سیاسی در بهمن ماه ۱۳۵۷ و استقرار جمهوری اسلامی در فروردین ماه سال بعد به معنای پایان دورهای مشخص از حیات آموزش نوین در ایران نیز به شمار میرود.
اسلاید ۹: اسلامی کردن آموزش به عنوان یک اولویت مسؤولان جمهوری اسلامی که آموزش را حوزه طبیعی فعالیت های دینی به شمار میآوردند، از همان اولین ماههای پس از انقلاب ۱۳۵۷ آستینها را برای «اسلامی» کردن نظام آموزشی بالا زدند. از نظر آنها نظام آموزشی ایران «غیر اسلامی»، «غربزده» و «ناکارا» قلمداد میشد. سه هدف مهم اسلامی کردن از نظر مسئولین : تربیت نسل جدید و باورمند به «جامعه اسلامی اصیل» و گسترش «فرهنگ و اخلاق اسلامی»، مبارزه با نفوذ غرب و جلوگیری از «بدآموزیهای» فرهنگ غرب، خودکفایی علمی، فرهنگی و اقتصادی. آیتالله خمینی، مانند سایر رهبران اصلی جمهوری اسلامی بر لزوم دگرگونیهای دامنهدار در نظام آموزشی تأکید داشت، از جمله در همان ابتدای انقلاب گفته بود: «یکی از مسائل بسیار مهم در تمام دستگاهها خصوصا دانشگاهها و دبیرستانها تغییرات بنیادی در برنامهها و خصوصا برنامههای تحصیلی و روشهای آموزش و پرورش است که دستگاه فرهنگ ما از غربزدگی و از آموزش استعماری نجات یابد.»بدین گونه اسلامی کردن آموزش با شتاب در دستور کار دولت های پس از انقلاب قرار گرفت.
اسلاید ۱۰: نقشه راه اسلامی کردن آموزش؟ اما اسلامی کردن به چه معنا بود ؟ چه رابطه ای میان آموزش «اسلامی» و آموزش مدرن و یا آموزش سنتی وجود داشت؟ در سالهای پیش از انقلاب نیروهای مذهبی توانسته بودند شبکه کوچکی از مدارس را که در آنها بر آموزش اسلامی تکیه بیشتری میشد و شاگردان آنها را بطور عمده فرزندان خانوادههای مذهبی و روحانیون تشکیل میدادند، به وجود آورند. این مدارس با وجود برخی از آزادی عمل ها در مجموعه نظام آموزشی رسمی جا داشتند و برنامههای درسی همگانی را دنبال میکردند.آثار انتقادی پیرامون نظام آموزشی ایران: آل احمد، شریعتی و یا مطهریدر ابتدا حتی خود مسئولان نیز تصور روشنی از «اسلامی» کردن نظام آموزشی نداشتند. در جریان تجربه بود که عناصر تشکیلدهنده این سیاست جدید به تدریج شکل گرفتند.
اسلاید ۱۱: قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورشنخستین قانون جامع مربوط به اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۶۶ به تصویب این شورا رسید و به صورت کار پایه سیاسی-ایدئولوژیک نظام آموزش درآمددر فصل اول این قانون اهداف اساسی وزارت آموزش و پرورش در دو ماده بطور مشروح بیان شده است. در ماده یک بر «تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانشآموزان از طریق تبیین و تعلیم اصول و معارف احکام دین مبین اسلام و مذهب جعفری اثناعشری براساس عقل، قرآن و سنت معصومین» تکیه شده است. ماده دوم در ۱۴ مورد به اهداف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی میپردازد که از آن میان میتوان به «رشد فضائل اخلاقی و تزکیه دانشآموزان بر پایه تعالیم عالیه اسلامی»، «تقویت، تحکیم روحیه اتکاء به خدا» ایجاد «روحیه تعبد دینی و التزام عملی به احکام اسلام»، و «ارتقاء بینش سیاسی براساس اصل ولایت فقیه» اشاره کرد. در فصل سوم این قانون از تقدم رتبی تزکیه بر تعلیم در نظام تربیتی اسلامی سخن رفته است.
اسلاید ۱۲: قانون ۱۳۶۶ در مقایسه با قوانین پیشینبه این ترتیب، می توان گفت که، در مقایسه با قوانین آموزش و پرورش دوران پیش از انقلاب از جمله قانون اساسی فرهنگ مصوب ۱۲۹۰ یا قانون تعلیمات اجباری مصوب ۱۳۲۲، قانون آموزش و پرورش عمومی سال ۱۳۵۳ قانون اخیر دارای اهدافی ایدئولوژیک، مذهبی و سیاسی است.قوانین دیگری که از سال ۱۳۶۶ در زمینه آموزش و پرورش به تصویب رسیده، همگی از اهداف و محتوای سیاسی و مذهبی قانون فوق تأثیر یافتهاند. برای مثال، در بند یک فصل اول از آئیننامه نحوه انتصاب مدیران و مسئولان آموزش و پرورش به «اعتقاد به اسلام و التزام عملی به احکام اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی» بهعنوان شرط عمومی برای احراز پست مدیریت اشاره شده است (صافی، ۱۳۷۹). حتی برای داوطلبان عضویت در انجمن اولیاء و مربیان هم «اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه» شرط لازم به شمار میرود (صافی، ۱۳۷۹).
اسلاید ۱۳: تربیت و استخدام معلمان مکتبیتغییرات مهم در مراکز تربیت معلم از سال ۱۳۵۷ به این سو (گزینش دانشجو، برنامه های آموزشی متفاوت). برای مثال درباره شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش موارد زیر مورد تأکید قرار گرفته است: «خدمت در نظام جمهوری اسلامی در کسوت معلمی گویای درک حقیقت انقلاب و پاسداری و حفظ ارزشهای الهی آن است. انقلاب مسیر تکاملی خود را طی نمیکند مگر آنکه جوانان مؤمن و معتقد آن با تلاش و ایثار و همت والای خود آیندهسازان نظام اسلامی را در جهت ساختن و ساخته شدن در مکتب اسلام رهنمون باشند.» (وزارت فرهنگ و آموزش عالی، راهنمای آزمون سراسری سال ۱۳۶۹-۷۰).داوطلبان نه تنها هنگام ورود به این مراکز مورد تفتیش عقیدتی قرار میگیرند بلکه استخدام نهایت آنها در این آموزش ۲ ساله منوط به «داشتن تقوی و اخلاق اسلامی» میشود.
اسلاید ۱۴: امور تربیتی (پرورشی) : نظارت اسلامی بر مدارس ماده ۴ از فصل سوم قانون اهداف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلام جایگاه امور تربیتی را این گونه تعریف می کند : «جهت تقویت بنیه تربیتی نظام «واحد امور تربیتی» در سطح معاونت وزارت تشکیل می شود.» (معاونت پرورشی و تربیت بدنی ) بر اساس این مصوبه امور تربیتی با چند هدف عملیاتی سیاسی و ایدئولوژیک جایگاه قانونی پیدا کرد. وظیفه این نهاد «بسط و گسترش تعلیم و تربیت اسلامی» و «انجام فعالیتهای تربیتی در کنار تعلیم دانش آموزان» بود.امور تربیتی نوعی مدرسه موازی ایدئولوژیک و دینی در کنار برنامه د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 