پاورپوینت کامل اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان ۶۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان ۶۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان ۶۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان ۶۸ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: فصل ششمبررسیهای فرهنگی متفکران مسلمانروشهای خاص تحقیق در مطالعات فرهنگیتکنیکهای گرداوری اطلاعاتتجزیه و تحلیل اطلاعات و روش بررسیاشکالات روش فرهنگ شناسان مسلمانبیرونی و مطالعات فرهنگیبررسی سفرنامه هاانگیزه های سفرنامه نویسیپوششهای نفوذ سفرنامه نویسان در ایران

اسلاید ۵: تهیه کننده: نسرین صفوی زاده سرگروه علوم اجتماعی اصفهان با تشکر از همکاری سارا آقا داوود۹۲ -۱۳۹۳

اسلاید ۶: بررسیهای فرهنگی متفکران مسلمانبا آن که توجه نهایی متفکران به طور مستقیم به فرهنگ نبوده است ولی در زمینه ی مسایل فرهنگی مباحثی چون چگونگی پیدایش فرهنگ ها، توسعه و تحول فرهنگی و عوامل موثر در ایجاد، تغییر و انقراض فرهنگ ها را می توان از موضوعا ت عمده مورد توجه و عنایت متفکران مسلمان دانست.در بررسی تاریخچه این مباحث به مطالعات فرهنگی گوناگونی برمی خوریم که سفرنامه ها مهمترین آن ها هستند.متفکرانی چون ابن فضلان، ابن بطوطه، ناصرخسرو و بیرونی به مسایل و مباحث فرهنگی علاقمند بودند.تصور آن ها از فرهنگ، عبارت از آن نظام فکری ای است که رفتار و کردار آدمیان را جهت می دهد. عنصر اساسی فرهنگ در این دیدگاه، تفکر و اندیشه است. از این رو آن ها تفاوت بین دو جامعه ی زنده و در حال مرگ را در میزان پویایی فرهنگ هریک از این جوامع و میزان فعالیت های فرهنگی می دانستند.ابن فضلان و ابن بطوطه در برخورد با جوامع گوناگون به طرح عناصر و موضوع هایی پرداخته اند که در پویایی دیدگاه فرهنگی آن ها موثر هستند: آداب و سنن، مناسک، عبادات و احکام دینی، مراسم، قوتها و ضعف های فرهنگی، موقعیت دین، شخصیت ها و مراکز علمی و فرهنگی عمده ترین موضوعات مورد علاقه آنان بوده است.در این میان موقعیت نقش و تحولات هر یک از این جوامعه از دریچه فرهنگ نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

اسلاید ۷: در بیان موقعیت علمی و نظری آثار متفکران مسلمان چندین نظر وجود دارد.عده ای کارهای آنان را در حد گردآوری اطلاعات مورد نیاز مردم شناسان معاصر تلقی می کنند.عده ای دیگر آن ها را با عنوان“مردم شناسی بدون مردم شناس“ توصیف کرده اند.به نظر آن ها تفاوت عمده ی کار مردم شناسان مسلمان و معاصر در ۱.اجمال و تفصیل و ۲.در خاص و عام بودن کار آن ها است.مطالعات ان ها چارچوب نظری و روش شناسی مشخصی دارد که با همدیگر مرتبط هستند و پارادایم خاصی را تعریف می کنند.در این پارادایم تسلط یک متفکر بر یک نظریه و روش خاص نشان گر تمایز او بر دیگران است. دیدگاه مسلط در ان پارادایم دیدگاه کارکردی است.روش مقایسه روش اصلی است و کار های بیرونی نمونه های اصلی و عمده هستند.مطالعات فرهنگی معاصر بیشتر از نظریه ی کنش متقابل نمادی و پدیدار شناسی متاثر است.دنزین در دیدگاه خود از طرح صرف مباحثی چون سطوح تحلیل“خرد و کلان“، ”عینی و ذهنی“،“عمل اجتماعی مبتنی بر تعقل“ و یا ”تجربه ی اجتماعیی مبتنی بر عمل“ اجتناب کرده، به مباحثی در چهار چوب فرامدرن، آینده، دید رومانتیک و ..پرداخته است.

اسلاید ۸: اهمیت کار های دنزین در این است که چگونه تعامل گرایی می تواند در رویارویی و تفسیر مباحث و انتشارات میانجی گرانه سیاسی و اجتماعی، مورد استفاده قرار گیرد.گرایش اصلی متفکران مسلمان در مطالعات فرهنگی کارکرد گرایی است.در بررسی اثار فرهنگی متفکران مسلمان،اصول و مفاهیم عمده ای مشهود است که بدان ها می پردازیم:۱.به کارگیری تمثیل بر اساس اعتقاد به دیدگاه اندام واره گیاز نظر این متفکران، جامعه، انسان و دیگر موجودات طبیعی حیات و مرگ دارند.تحت شرایطی متولد می شوند و در شرایط دیگر میمیرند. تغییر در اجزا موجب تغییر در کلیت میشود.۲.انتظام و سازگاری اجتماعیفرهنگ شناسان، پدیده های اجتماعی فرهنگی را بر اساس اصل انتظام سازگاری درون سیستمی بررسی و تحلیل میکنند.از نظر آنان جامعه،انسان و فرهنگ هدف دار هستند و درنهایت تعالی آن ها مورد نظر است.

اسلاید ۹: ۳. سودمندیمتفکران مسلمان، در تحلیل های خود برای همه پدیده ها“بر اساس قبول اصل هدفدار بودن خلقت“ غایت و هدفی قایل شده اند و در نتیجه کارکرد آن ها را جستجو می کنند.۴.اصل تغییر درون فرهنگیان ها معتقدند که امور اجتماعی و فرهنگی در گذر زمان به طور جبری دچار تغییر و تحول می شوند.این تحولات جنبه ی تخریبی ندارند، بلکه به اصلاح و سازگار شدن منجر می شود.۵.کلیت گراییهمه متفکران مسلمان امور اجتماعی و فرهنگی را بر اساس ملاحظه ی کل آن تحلیل و تبیین کرده اند.از سوی دیگر، آن ها علل و انگیزه وقایع را مورد توجه قرار داده اند. در واقع توضیح وضعیت پدیده در یک کلیت، با توجه به علل پیدایش و گسترش آن مورد توجه فرهنگ شناسان مسلمان بوده است.

اسلاید ۱۰: روش های خاص تحقیق در مطالعات فرهنگیفرهنگ شناسان مسلمان به پالایش اطلاعات باقی مانده از پیشینیان علاقه مند هستند و به تکنیک های مشاهده مشاهده توام با مشارکت و مصاحبه تاکید کرده اند.تکنیک های گرداوری اطلاعاتتجزیه و تحلیل اطلاعات و روش بررسی

اسلاید ۱۱: تکنیک های گرد اوری اطلاعاتمشاهده مستقیممصاحبهثبت وقایع روزانهبی طرفی علمینقل قول از افراد موثقنقل مطالب متواتر

اسلاید ۱۲: مشاهده مستقیمهمه متفکران در مطالعات و تحقیق پدیده های فرهنگی واجتماعی تا حد امکان به مشاهده می پرداختند. بررسی انواع سکه های رایج، بررسی پوشش، بررسی محل نگهداری اذوقه و شیوه های پادشاهی و مدیریت.

اسلاید ۱۳: مصاحبهدر این تکنیک ضمن طرح سوال و دریافت پاسخ، اطلاعات موجود را نیز با افراد در میان می گذاشتند. و صحت و سقم آن ها را معلوم می ساختند.نقل قول از افراد موثق: در این روش از نقل قول و ذکر شنیده ها ویژگی ها و اعتقادات و بینش مردم عصر خود را به تصویر میکشند.نقل مطالب متواتر: مطالبی را نقل می کنند که آنان را به تواتر از افراد گوناگون شنیده باشند.به عبارت دیگر یکی از دلایل صحت اخبار و شنیده ها را تواتر در شنیدن آن ها می دانند.

اسلاید ۱۴: ثبت روزانه اطلاعات و وقایعمتفکران مسلمان به دقت اطلاعت به دست آمده را یادداشت می کردند تا در گذر زمان به دست فراموشی سپرده نشود و هم چنینی تغیرات آتی قابل مقایسه باشد.

اسلاید ۱۵: بی طرفی علمیبیشتر متفکران مسلمان اقوال و ارا دیگران را با بی طرفی علمی مورد قضاوت و ارزیابی قرار داده اند. و در ذکر مشاهدات خود با بی طرفی و بدون دخالت دادن باورهای خود، مسایل مربوط به پیروان سایر ادین و مذاهب را مورد بررسی قرار میدادند و به باور های آن ها به دیده ی احترام مینگریستند.انان در ثبت و ضبط رسوم و اداب و عادات مللی که مشاهده می کردند دقتف بی طرفی و صداقت علمی را رعایت کرده و در ثبت وقایع از مردم و صنوف مختلف سخن می گفتند.

اسلاید ۱۶: تجزیه و تحلیل اطلاعات در مطالعات فرهنگ در نزد متفکران مسلمان از روش مقایسه تاریخی استفاده می شود.از سوی دیگر مطالعات جهت گیری کلان دارد و کمتر مطالعات موردی انجام می گیرد.و بالاخره با به کارگیری روش مقایسه ای، نقاط قوت و ضعف فرهنگ ها و جوامع بازگو می شود.

اسلاید ۱۷: نقد روش فرهنگ شناسان مسلماندخالت ارزش ها در قضاوت های علمی: بعضی از متفکران اسلامی دچار ارزش گذاری شده و از اداب و رسوم و فرهنگ اقوام و ملل چنان یاد می کنند که گویی نسبیت فرهنگی را قبول ندارند و دیگر فرهنگ ها را با محک فرهنگ خود می آزمایند. و آن گاه درباره ی آن ها به قضاوت می نشینند.تاکید بر عجایب و غرایب: برخی از متفکران اسلامی به بازگویی عجایب و غرایب که در مسیر گذر از سرزمین ها و اقوام می شنیدند اقدام می کردند در حالی که چندان به صحت این اظهارات نمیتوان اعتماد کرد.قوم مداری: برخی از دریچه ی فرهنگ خود به بررسی فرهنگ های دیگران پرداخته اند به طوری که پس از دیدن تشریفات و شکوه کشور خود وضع کشورهای دیگر در نظرشان ناچیز آمده است.

اسلاید ۱۸: ابوریحان بیرونی و مطالعات فرهنگیاهمیت کیفی کار او از اینجا روشن می شود که برای درک و فهم درست و صحیح افکار و عقاید هندیان دشواری های زیادی متحمل شده است و برای یافتن برخی از کتاب ها که او را در شناخت مذهب برهمایی یاری می رساندند زحمات زیادی کشیده است.اهمیت تحقیق ابوریحان بیرونی در ابداعات و نوع آوری هایی است که در زمینه ی موضوع و روش تحقیق به وجود اورده است.

اسلاید ۱۹: نوع آوری های ابوریحان بیرونی در زمینه ی موضوع و روش تحقیقفرهنگ به عنوان موضوع جدیدروش مقایسه ای و تاریخیبنیان گذاری اندیشه ی مردم شناسی و دین شناسیتبیین پدیده ها

اسلاید ۲۰: فرهنگ به عنوان موضوع جدیدبیرونی توانست ثابت کند که افکار و عقاید و یا فرهنگ ملل هم مانند حوادث و رویداد های خارجی، می توانند مورد مطالعه و مشاهده ی محقق قرار گیرد.همان گونه که مورخ با واقعیات قابل مشاهده سروکار دارد مردم شناس نیز با واقعیت های قابل مشاهده روبرو است، که میتواند مانند مورخ به توصیف و تبیین و استنتاج بپردازد.

اسلاید ۲۱: روش مقایسه ای و تاریخیابوریحان بیرونی برای تحقیق ارا و اندیشه های هندیان روشی نو ابداع میکند که ان را روش تطبیقی نام نهاده اند. با بهره گیری این روش از راه مشاهده نه تنها به شناخت درستی در زمینه ی فرهنگ و اداب و رسوم دیگران دست می یابد بلکه برای قابل فهم تر نمودن یافته های خود آن را با ادیان و فرهنگ های دیگر نیز تطبیق و مقایسه می کند.

اسلاید ۲۲: بنیان گذاری اندیشه ی مردم شناسی و دین شناسییواخیم واخ دین شناس معروف معاصر فهم و شناخت ادیان مردم را به چهار شرط وابسته می داند.۱.آشنایی کامل با زبان آن مردم و درک مفاهیم الفاظ و اصطلاحات آن ها۲.وجود زمینه ی عاطفی مساعد۳. داشتن شوق و اراده برای پی بردن به چگونگی حیات روحی و دینی آن مردم۴.داشتن تجربه دینی .با توجه به اینکه بیرونی زبان سانسکریت را به طور کامل می دانست و از طرف دیگر حالات عاطفی و ذوق سرشار اورا هم به زبان خودش نقل کردند و هم چنین چون او یک فیلسوف الهی و مسلمان است که به طور شایسته از تجربه و احساس دینی برخوردار است طبق نظر یواخیم واخ اگر بپذیریم که او روش مقایسه ای را برای نخستین بار در مطالعه ی ادیان مرسوم کرده است ار این رو می توان او را پدر دین شناسی نامید.

اسلاید ۲۳: تبیین پدیده هافرهنگ شناسان با طرح سوالات و مشکلات عمده جامعه خود و بکارگیری روش تحقیق و بررسی مناسب در صدد تبیین پدیده ها و دست یابی به پاسخ سوال ها برامده اند.به طور کلی، بیشتر متفکران از بینش کارکرد گرایی بهره گرفته و در چارچوب نظام های فرهنگی، ضمن طرح علل پدیده ها، به بیان کارکردها پرداخته اند.

اسلاید ۲۴: تبیین کارکردیبرخی متفکران مانند ابن بطوطه و بیرونی در میان پدیده ها، متوجه کارکر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.