پاورپوینت کامل عزاداری و ظرفیت های سیاستگذاری فرهنگی آن در ایران ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عزاداری و ظرفیت های سیاستگذاری فرهنگی آن در ایران ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عزاداری و ظرفیت های سیاستگذاری فرهنگی آن در ایران ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل عزاداری و ظرفیت های سیاستگذاری فرهنگی آن در ایران ۴۷ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: سیاستگزاری فرهنگی مفاهیمسیاست فرهنگی(Cultural Policy ) :تعریف عام: « سیاست فرهنگی » شامل همه اقدامهایی است که از سوی دولت، یا نهادهای خصوصی و اتحادیه های اجتماعی برای سمت دهی توسعه نمادین، برآوردن نیازهای فرهنگی در مردم و دستیابی به توافقی درباره شکلی از نظم یا دگرگونی اجتماعی، انجام میشود. به عبارت ساده تر، سیاست فرهنگی شامل اصول مکتوب و غیرمکتوبی است که از سوی برنامه ریزان برای ایجاد تغییر در وضع موجود و دستیابی به اهداف مطلوب در حوزههای مختلف فرهنگی تدوین میشود و توسط مدیران به اجرا در میآید(صالحی و عظیمی،مبانی سیاستگداری و برنامه ریزی فرهنگی،ص ۱۷۹).تعریف خاص: « سیاست فرهنگی » به اصول و مبانی اطلاق میشود که به صورت رسمی از جانب« دولت » اعلام میشود تا معیار عمل سازمانهای فرهنگی قرار گیرد. به عبارت دیگر « سیاستگذاری فرهنگی» عبارت است از کوشش آگاهانه و سازمان یافته دولت برای ایجاد تغییر در محتوای فرهنگ و دستیابی به اهداف مطلوب در حوزه های مختلف فرهنگی (شامل نمادها، اندیشه ها،ارزشها و هنجارها، کنش ها) .مقصود ما از « سیاستگداری فرهنگی»یا« سیاست فرهنگی» همین معنای خاص است.

اسلاید ۵: واژه شناسی – عزاداریدر لغتبه معنای «صبر و شکیبایی کردن بر هر چیزی که انسان از دست می دهد( ) و نیز به معنای «خوب صبر کردن»، «صبر کردن در مصیبت و سوگ و …» است. در لغت نامه دهخدا آمده است که: عزا گرفتن به معنای زاری و شیون کردن و به حالت ماتم زدگان در آمدن و برای سوگ و مصیبت، لباس در بر کردن و به معنای اقامه سوگواری به سبب مرگ کسی است( ). در عربی، «عزیت فلانا» یعنی او را دلداری و تسلی دادم، و «احسن الله عزاک» یعنی خداوند تو را صبر نیک دهد.( ( در اصطلاح دینی «عزاداری» مراسمی است که برای آرامش بخشیدن به فرد یا افراد داغدیده برگزار می شود. برای این منظور، روش های متعددی کاربرد دارد، مانند: هم دردی کردن زبانی با فرد داغ دیده، گریه کردن همراه با فرد داغ دیده، شنیدن غم و غصه های فرد داغ دیده، یادآوری داغ های دیگران به ویژه داغ های بزرگان دینی و تاریخی و … در جوامع مختلف، عزاداری معمولا در قالب مراسم جمعی، در چند مرحله زمانی (سوم، هفتم، چهلم و…) و با آدابی مخصوص برگزار می شود، و روی هم رفته، تاثیر بسیار شگرفی در آرامش بخشیدن به افراد داغ دیده دارد.( (

اسلاید ۶: هستی شناسی- عزاداریعزاداری واقعیتی اصیل، عینی و خارجی است لذا آثار و برکات فراوان وجودی دارد و از سه رکن و پایه اصیل مرکب است.عزادار: شخصی که علاقه و ارتباط به چیزی یا کسی دارد.وفات یافته : شخص یا چیزی که نیت عزا به سوی اوست.حالت عزا و دلداری: خصیصه ای نفسانی به صورت قلبی که با تکریم و تعظیم و ماتم و سوگ همراه است.روشن است که هریک از این ارکان سه گانه اگر به دور از واقعیت باشد، عزاداری راستین تحقق نیافته و آثار عینی و واقعی و وضعی نخواهد داشت. بدیهی است که هرچه اگر عزادار از معرفت و شناخت والاتری برخودار باشد، و همچنین متوفی(وفات یافته) شخصیتی ربانی و موثر در نظام هستی باشد، بی شک جلوه کامل تری از عزاداری حقیقی تحقق می یابد

اسلاید ۷: معرفت شناسی- عزاداریدر عزاداری قصد ارتباط با روح متوفی است . لذا عمده ترین و برجسته ترین ویژگی آن معرفت نسبت به متوفی و مقام اوست .در عرصه عزاداری به ویژه در قالب ادعیه مأثور مثل زیارت عاشورا و دعای کمیل، لایه های باطنی و سیمای درونی حقیقت انسان کامل تشریح می شود و آثار و برکات وجودی او شمارش می شود و راه دوستی و قرابت ونزدیکی در وجود عزادار القا می شود. در عزاداری به گونه ای خاص فاصله وحجاب های بین عزادار و وفات یافته از بین می رود.

اسلاید ۸: انسان شناسی- عزاداریعزاداری مبتنی بر دو حقیقت انسان شناختی است: عزاداری ارتباط روح و نفس عزادار با متوفی است نه با بدن مدفونِ متوفی . این امر بر اساس این حقیقت است که انسان پس از مرگ از حیاتی برتر و کامل تر برخودار است.توجه خاص عزادار به بدن خود موجب می شود بدن و به تبع مکان جسد متوفی یک نوع مرکزیت و محوریت پیدا کند و به همین جهت مایه توجه عزادار در هنگام عزاداری ، قبر وآرامگاه بدن متوفی است.بنابراین در عزاداری پیوند نفس ها و ارواح اتفاق می افتد. ارتباط و قرابت عزادار، بهره مندی از جان نورانی متوفی وکسب نورانیت از اشراقات قدسی نفس او است.

اسلاید ۹: ارتباط شناسی- عزاداریعزادرای در عین حال که می تواند یک کنش فردی برای ایجاد ارتباط میان فردی باشد. عمدتا ( و به خصوی اگر برای اشخاص مقدس باشد) یک کنش جمعی است که منجر به ارتباطات میان فرهنگی نیز می شود.

اسلاید ۱۰: جامعه شناسی- عزاداریمقصود ما عبارت از مطالعه آن دسته از رفتارهاى گروهى، جمعى و جامعه اى است که عرفاً به عنوان عمل «عزادرای »نامیده مى شود. مطالعه منظم و روشمند رفتار یک گروه کوچک، که به عزاداری می پردازند«جامعه شناسى عزاداری» است، همچنین مطالعه حالات، حرکات و سکنات و رویّه و رفتار گروه های عزاداری که در قالب هیات عزاداری، به این عمل اجتماعی می پردازند نیز «جامعه شناسى عزادرای» است. بنابراین در این زمینه، کوچکى و یا بزرگى عرصه عمل اجتماعى و مطالعه آن، تفاوتى در صدق عنوان اصطلاح مورد بحث پدید نمى آورد، هرچند ممکن است تفاوت هاى عمقى اى را براى یک جامعه شناس ظاهر سازد.در واقع، «جامعه شناسى عزاداری» شاخه اى و یا حوزه اى از جامعه شناسى است که به رفتار عزاداری افراد و یا جمع (به عنوان یک کنش جمعى و اجتماعى) مى پردازد. در عین حال، این حوزه مطالعاتی می تواند عرصه اى خاص از جامعه شناسى دین را تشکیل دهد و در زیر مجموعه هاى آن قرار گیرد.

اسلاید ۱۱: جامعه شناسی- عزادرایاز نظر دانش جامعه شناسی: عزاداری یک کنش اجتماعی نمادین است.تفسیر معنای کنش اجتماعی عزادرای و تبیین آندر تفسیر و یا تبیین عمل جمعى عزادرای ـ ابتدا سوال می شود که چرا و به چه خاطر، چنین جمع وسیعى از انسان ها به چنین کارى ـ که «عزادرای» نامیده مى شود ـ اقدام کرده و همواره آن را تکرار مى کنند. آن ها چه هدف و یا چه اهدافى را از عملشان منظور مى دارند و این عمل چه کارکردى براى آن ها دارد و چه نیازى از نیازهاى انسانى، روانى و اجتماعى آن ها را برآورده مى سازد.

اسلاید ۱۲: میان رشته ای بودن عزاردای در بررسی و تحلیل

اسلاید ۱۳: عزاداری از نگاه دینیآن چه اکنون تحت عنوان مراسم عزاداری انجام می شود، دست تأیید چند گروه ازآیات را بالای سر خود دارد: الف ) آیاتی که به فریاد کردن علیه ظلم ، امر می کند یا مجوزمی دهد؛ ب ) آیاتی که تحکیم ولایت را هدف خود قرار داده اند؛ ج ) آیاتی که مودت اهل بیت را تأکید کرده اند؛ د) آیاتی که دلالت بر سوگواری بعضی از انبیا یا دیگر اولیای الهی داشته اند، مثل سوگواری حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف ؛ ه) آیاتی که بزرگداشت شعائر الهی را تأکید می کنند.

اسلاید ۱۴: عزاداری از نگاه دینی نمونه ها(آیات):آیه نفس مطمئنه که به امام حسین (ع) تفسیر می شود؛(یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً…)در تفسیر برهان در ذیل این آیه آمده است که وقتی این آیه نازل شد،پیامبر فرمود: یهود، عهد خدا را نقض و رسولان او را تکذیب کردند واولیای الهی راکشتند، آیا به شما خبر بدهم به مشابه آنان از یهود این امت ؟ گفتند بله یا رسول الله،حضرت رسول (ص) فرمود: قومی از امت من که خود را از اهل ملت من می دانند، افاضل ذریه مرا می کشند، شریعت و سنت مرا عوض می کنند، فرزندانم حسن و حسین رامی کشند، همان طور که یهود، زکریا و یحیی را کشتند.

اسلاید ۱۵: عزاداری از نگاه دینی نمونه ها(روایات): روایات زیادی نیز داریم که دلالت بر جواز گریه و عزاداری می کنند؛ امام صادق (ع)می فرماید: بانوان در مصیبت ها، نیاز به نوحه سرایی و شیون و زاری دارند وباید اشک هایشان جاری شود، اما نباید سخنان باطل و بیهوده بگویند… آن حضرت در جای دیگرمی فرمایند: گریه کنندگان پنج نفر بودند، آدم و یعقوب و یوسف و فاطمه بنت محمد وعلی بن الحسین . گریه ی آدم به جهت خطا و اخراج از بهشت ، یعقوب در فراق یوسف ویوسف در دوری پدر و حضرت زهرا برای پدرش و امام سجاد (ع) نیز برای شهادت پدرش گریه می کردند؛ امام صادق (ع) به فرزندش سفارش می کند که برایش مجالس عزاداری برگزار نماید.روایاتی از این نوع ، بسیار فراوان است و مهم ترین اهدافش ، مبارزه با ظلم وستم بنی امیه و بنی عباس بوده است

اسلاید ۱۶: عزاداری- سیره معصومین در سیره معصومان (ع) و سیره مسلمانان نیز عزاداری ، دارای سابقه بوده است . ابن مسعود می گوید: «پیامبر (ص) در سوگ حمزه بسیارگریه کرد، جنازه حمزه را رو به قبله نهاد و ایستاد و با صدای بلند گریه کرد و صفات خوب حمزه را برشمرد». پیامبر به دفعات فراوانی در سوگ یارانش از جمله : در عیادت آخر و بیماری احتضارسعد ابن عباده ، رئیس قبیله خزرج ، در کنار مزار دختر خود در مدینه ، در سوگ فرزندش ابراهیم ، (با بیان این که قلب از شدت اندوه می سوزد، اماسخنی بر خلاف رضای حق نمی گویم ) پس از پیامبر نیز، صحابه عزاداری می کردندبه هنگام یادآوری شهادت امام علی (ع) و امام حسین (ع)، حتی در هنگام ولادت امام حسین (ع)

اسلاید ۱۷: عزاداری- سیره مسلمین زنان بنی هاشم در شهادت امام حسن و امام حسین ، عزاداری و گریه کردند؛ پیامبر به دفعات فراوانی در سوگ یارانش از جمله : در عیادت آخر و بیماری احتضارسعد ابن عباده ، رئیس قبیله خزرج ، در کنار مزار دختر خود در مدینه ، در سوگ فرزندش ابراهیم ، (با بیان این که قلب از شدت اندوه می سوزد، اماسخنی بر خلاف رضای حق نمی گویم )، در سیره معصومان (ع) و سیره مسلمانان نیز عزاداری ، دارای سابقه بوده است .مسلمانان در جنگ احد ۷۰ شهید دادند؛ در مدینه ، هر کسی برای بستگان شهید خودگریه می کرد. چشمان پیامبر (ص) با دیدن این صحنه ، پر از اشک شد و فرمودند: «اماعمویم حمزه گریه کننده ندارد». ابن مسعود می گوید: «پیامبر (ص) در سوگ حمزه بسیارگریه کرد، جنازه حمزه را رو به قبله نهاد و ایستاد و با صدای بلند گریه کرد و صفات خوب حمزه را برشمرد». مختار ثقفی در عزای امام حسین گریه کرد و قسم خورد که انتقام بگیرد؛ توابین با شعار یالثارات الحسین ، به رهبری سلیمان ابن صرد خزاعی ، برای انتقام جمع می شوند و بر مزار امام حسین رفته و گریه وناله می کنند، مردم کوفه و شام و مدینه ، پس از شهادت امام حسین عزاداری می کنند؛شعرا و سرایندگان عرب ، اشعار فراوانی در سوگو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.