پاورپوینت کامل انسان انفرادی و اجتماعی از دیدگاه اسلام ۶۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل انسان انفرادی و اجتماعی از دیدگاه اسلام ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل انسان انفرادی و اجتماعی از دیدگاه اسلام ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل انسان انفرادی و اجتماعی از دیدگاه اسلام ۶۳ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: ۴مفهوم اصالت فردواژه «Individualism» از واژ لاتین «Individus» به معنای غیرقابل تجزیه و غیرقابل تقسیم اقتباس شده و به مفهوم «فرد گرایی» و اصالت فرد به کار می‌رود. در این گرایش استقلال فرد نسبت به جمع، گروه و جامعه ترجیح داده می‌شود.بنابراین نظریه اگر تأمین منافع فرد وآزادی‌های او در جامعه به طور کامل صورت پذیرد، این امر خود به خود به تامین مصالح اجتماعی نیز منتهی خواهد شد. محدود ساختن آزادی‌های فردی در هیچ صورت صلاح نیست، بلکه تمام اختلالات در زندگی انسانی از همین جا ناشی می شود که دولت یا هر مرکزیت متمرکز اجتماعی دیگر به تضعیف فرد و تحدید آزادی عمل او مبادرت ورزد. این دخالت در قالب قوانین و نظامات حقوقی که منجر به محدود ساختن آزادی‌های فردی به خصوص در زمینه اقتصادی می‌شود سبب ایجاد فساد است . .محمد آراسته خو، فرهنگ اصطلاحات علمی – اجتماعی، انتشارات چاپخش، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۱، ص ۲۱۹.علیرضا شایان مهر، دائره المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، انتشارات کیهان، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۷، کتاب اول، ص ۳۹۷.

اسلاید ۵: ۵مفهوم اصالت فردبنابراین معتقدان به فردگرایی به طور کلی با نظارت و مداخله دولت در فعالیتهای اقتصادی مخالفت می کنند. اینان چون سرشت انسان را به طور طبیعی نیک می‌شناسند لذا عقیده دارند که اگر او را به حال خود واگذارند بسوی پاکی و نیکی حرکت خواهد کرد و اگر برخلاف مقتضای طبیعت بخواهند حقوق طبیعی او را سلب کنند باعث انحراف او از طبیعت اولیه‌اش که همانا پاکی و نیکی است خواهند شد.فرد گرایی در حوزه سیاست، اعتقاد به آزادی فردی دارد مانند لیبرالیسم، و در حوز اقتصاد نیز بر مالکیت خصوصی متکی است، در حوزه روانشناسی به تشریح وضعیت رفتار فرد در ارتباط با محیط می‌پردازد و در حوزه اجتماعی نیز بر واکنش متقابل افراد توجه دارد.. محمد آراسته خو، فرهنگ اصطلاحات علمی – اجتماعی، انتشارات چاپخش، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۱، ص ۲۱۹.. علیرضا شایان مهر، دائره المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، انتشارات کیهان، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۷، کتاب اول، ص ۳۹۷.

اسلاید ۶: ۶تاریخچه فردگرایی در غرب – ظهور فلسفه فردگرایی در تاریخ فلسفه سیاسی، آغاز قرن هفده میلادی آغاز ظهور و نمو فلسفه فردگرایی یا اصالت فرد است. مفاد این اصل این است که هر یک از افراد بشر با توجه به استعدادها و تمایلات طبیعی که واجد آن می‌باشد، و تنها از این حیث که فرد یک انسان است و در امیال بشری با دیگران اشتراک دارد به عنوان شالوده جامعه به شمار می‌رود و در این جهت تفاوت‌های نژادی، قومی، زبانی، مذهبی و … تأثیرگذار نیست. برگفته از فصل دوم کتاب آزادی و دموکراسی از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم نوشته حجت‌الاسلام علی ربانّی گلپایگانی بهاءالدین پازارگاد، تاریخ فلسفه سیاسی، ج ۲، ص ۵۵۱ – ۵۵۰.

اسلاید ۷: ۷تاریخچه فردگرایی در غرب – ظهور فلسفه فردگراییمفهوم فردگرایی از خلال مبانی «اصالت انسان» یا «اومانیسم» که در دوران مدرنیته شکل گرفته، به وجود آمده است. بر اساس چنین مفهومی، خدمت فرد به انسان، یگانه هدف مورد نظر برای تمام مقاصد عالی بشر است.بنابراین از دیدگاه فردگرایانه، فرد انسانی خودش به تنهایی معنی و مفهوم و هویت مستقل دارد و از تمامی حقوق و آزادیها به صرف انسان بودنش برخوردار است. به خلاف جمع گرایی که در آن فرد به سبب استحاله شدن درجمع هویت پیدا میکند.بنابراین اصطلاح فردگرایی که در برابر سوسیالیسم بکار برده می‌شود مفهومی است که در اغلب نظامهای حکومتی دمکراتیک به عنوان پایه و هدف اولیه حکومتی تلاش می‌کند شرایطی را مهیا ‌سازد که در آن بهترین منافع و تلاشها در راستای دستیابی به تمامی ظرفیتهای‌ فردی محقق شوند. بابک، احمد، مدرنیته، و اندیشه انتقادی، نشر مرکز تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۷، ص ۴۲.

اسلاید ۸: ۸تاریخچه فردگرایی در غرب – ظهور فلسفه فردگراییتوماس هابز فیلسوف معروف انگلیسی یکی از طرفداران بنام فلسفه فردگرایی است. تا قبل از هابز، فلسفه فردگرایی تا این حد به رسمیت شناخته نشده بود. وی عقیده داشت هدف و فواید حکومت باید برای افراد به طور کامل محسوس باشد. این هدف و فواید عبارت است از آرامش، صلح، آسایش، امنیت و نیز حفظ حیات و اموال افراد. بنابراین قضاوت درباره مشروعیت حکومت و ارزش و کارآیی آن باید بر اساس منافع فردی یاد شده انجام گیرد. پس از هابز، فلاسفه سیاسی مروج لیبرالیسم، اندیشه اصالت فرد را برگزیده و در حل مسایل اجتماعی رعایت منافع شخصی را بر مصالح عمومی ترجیح دادند.جان لاک، در فردگرایی با هابز همداستان شد؛ یعنی فرد را اصل شمرد و وجود جامعه را برای تأمین آسایش و منافع افراد لازم دانست.تاریخ فلسفه سیاسی، ج ۲، ص ۶۰۱.

اسلاید ۹: ۹تاریخچه فردگرایی- اصالت فرد مبنای لیبرالیسم با این وصف، فردگرایی به عنوان اصل هستی شناختی لیبرالیسم به شمار رفته، دیگر اصول و ارزش‌های لیبرالیسم از قبیل آزادی، مدارا و حقوق فردی از این اصل ناشی می‌شوند. از دیدگاه لیبرالیسم انسان در درجه نخست، موجودی اجتماعی تلقی نمی‌شود که معنی یا رضایت خویش را در فعالیت‌های جمعی یا اجتماعی بیابد، بلکه موجودی قائم به ذات است که برای کناره‌گیری از جامعه به محدوده خصوصی محتاج است؛ نه تنها برای استراحت و تجدید قوا، بلکه به مثابه شرط ضروری تحقق بخشیدن به خویشتن. ۹. ظهور و سقوط لیبرالیسم، ص ۶۸ – ۵۵.

اسلاید ۱۰: ۱۰تاریخچه فردگرایی- اصالت فرد مبنای لیبرالیسماز اینرو، لیبرال‌هایی چون استوارت میل و پیروان او هر گونه جامعه‌گرایی را بر خلاف منافع و استقلال فرد می‌دانستند، بدین جهت آنان به اتحادیه‌های کارگری با سوءظن می‌نگریستند.در قرن هیجدهم، آدام اسمیت، هیوم، مونتسکیو، ولتر و روسو ، همگی طرفدار فلسفه اصالت فرد، در قرن نوزدهم، بنتام جیمز میل و جان استوارت میل از چهره‌های برجسته لیبرال و از طرفداران فردگرایی بودند. در قرن بیستم فلاسفه مهم و معروف انگلیس و آمریکا عموماً طرفدار فردگرایی محدود و معتدل- نه مطلق- بودند. تاریخ فلسفه سیاسی، ج۲، ص ۶۰ و مکتب سیاسی، ص ۴۳ – ۴۲.

اسلاید ۱۱: ۱۱تاریخچه فردگرایی- تعدیل فردگرایی در لیبرالیسم جدید از پایان قرن نوزدهم در لیبرالیسم جدید تعدیل‌ها و اصلاحاتی به عمل آمده و در نتیجه نسبت فرد و جامعه به گونه‌ای جدید تبیین شده است. لیبرال‌های جدید بر این باور بودند که قدرت یا ظرفیت مردم از طریق عمل دولت قابل افزایش است و اگر چه چنین عملی، آزادی بعضی افراد را محدود خواهد کرد، ولی اصل تساوی طلبی که به موجب آن همه به یک اندازه حق دارند آزادی واقعی خویش را افزایش دهند این عمل را توجیه می‌کند. پیروان لیبرالیسم جدید چنین موضعی را با تعهد داشتن در قبال فردگرایی ناسازگار نمی‌دانستند، به عنوان مثال، این واقعیت که مردم از مسئولیت تأمین شرایط مناسب مسکن رها شده بودند به این معنا بود که فرصت بیشتری برای افزایش اتکای به خود در سایر حوزه‌ها دارند.۱۲. ظهور و سقوط لیبرالیسم، ص ۴۴۴ – ۴۴۱.

اسلاید ۱۲: ۱۲مفهوم اصالت جمعدر مقابل نظریه فردگرایی، نظریه جامعه‌گرایی یا سوسیالیسم قرار دارد که معتقد به محدود ساختن آزادی عمل فرد برای تأمین منافع اجتماعی است. اصطلاح سوسیالیسم یا جامعه گرایی، از واژه ی سوسیال ، به معنای اجتماعی ، در زبان فرانسه ، گرفته شده است ، تعریف معمول این اصطلاح را در واژه نامه ی انگلیسی آکسفورد ، چنین می توان یافت : هدف سوسیالیسم مالکیت یا نظارت جامعه بر وسایل تولید – سرمایه ، زمین ، اموال و جز آنها – به طور کلی، و اداره ی آنها به سود همگان است . اصطلاح دیگری هم وجود دارد که مبین همین معنی است و آن کلکتیویسم یا اصالت جمع است. بنابراین نظریه، اگر انسان آزاد شود و از جانب دولت که نماینده جامعه و اکثریت تلقی می شود آزادی عملش محدود نگردد، به علت سود جویی‌های افراد، جامعه به دو قطب ظالم و مظلوم تقسیم می‌شود. لذا باید از آزادی‌های فردی به نفع جامعه چشم پوشید و دولت را در تمامی فعالیتهای افراد به خصوص فعالیتهای اقتصادی مداخله‌ای تعیین کننده داد. کتاب آشنایی با مکاتب و اصطلاحات عقیدتی و سیاسی نویسنده: دفتر برنامه ریزی و کتب درسی صفحه: ۱۳۹-۱۴۰

اسلاید ۱۳: ۱۳مفهوم اصالت جمعمهمترین عنصر مشترک نظریه های سوسیالیست تکیه بر برتری جامعه و سود همگانی بر فرد و سود فردی است .از جهت تاریخی ، سوسیالیسم طغیانی است بر ضد فرد باوری و لیبرالیسم اقتصادی عصر جدید . سوسیالیسم نفی این نظریه است که پیگیری نفع فردی ، چنان که هواداران سرمایه داری ادعا می کنند ، خود به خود به نفع اجتماعی می انجامد ،بلکه ، به عقیده ی این مکتب ، دخالت اکثریت و دولت ، در مقام نماینده ی اکثریت ، میتواند نفع عمومی را از دستبرد افراد در امان دارد . سوسیالیسم جدید، در واقع، فرآورده ی مستقیم انقلاب صنعتی است. سوسیالیسم یک ایدئولوژی شورنده علیه پیامد های شوم انقلاب صنعتی برای اکثریت جامعه بویژه پرولتاریا ست .

اسلاید ۱۴: ۱۴مفهوم اصالت جمعآخرین جنبش جمع گرایی , سوسیال دموکراسی است که به دنبال کاهش بی عدالتی موجود در سرمایه داری بی قید و بند با توسل به مقررات و قوانین دولتی , به اشتراک گیری حقوقی و قوانین مالکیت خصوصی و عمومی می‌پردازد . در سیستم سوسیالیستی اقتصاد جمع گرایانه , یک بینش برای به حداکثر رساندن منافع جمعی و دارایی‌ها را با توسل به حداقل مالکیت خصوصی شخصی و حداکثر برنامه ریزی اقتصادی توسط دولت عنوان می‌کند . نگاهی به جمعگرایی – ریچارد استیورس – ترجمه : محتشمی , خسرو – روزنامه همشهری

اسلاید ۱۵: ۱۵دیدگاههای مختلف در خصوص اصالت جمع شاخص ترین اندیشمند این دیدگاه «امیل دورکیم» جامعه شناس فرانسوی است، او معتقد است که فراسوی افراد یک هویّت فرافردی و یک واقعیّت اجتماعی و خارجی بنام «جامعه» وجود دارد که خود را بر افراد تحمیل می کند و این واقعیّت اجتماعی دارای مؤلّفه های زیر است: الف) خارجیّت دارد، یعنی فراسوی افراد به عنوان یک واقعیّت خارجی دارای وجود مستقل است. ب) پایداری و استمرار دارد، یعنی افراد می آیند و می روند امّا آن واقعیّت خارجی« جامعه» همچنان باقی و پایدار است. ج) الزام آور است،یعنی وجودافراد را مسخّر و اراد آنهارا در هم می شکند و خود را بر افراد تحمیل می کند. او آنقدر در جمع گرائی افراط کردکه بکلّی افراد را بفراموشی سپُرد.جورج ریتزر، نظریه جامعه‏شناسى در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثى، (تهران: علمى، چاپ دوم، ۱۳۷۴) ص ۴۱ . رونالد ان لوین، آینده بنیانگذاران جامعه‏شناسى، ترجمه غلام عباس توسلى (تهران: قومس، چاپ اول، ۱۳۷۳) ص ۸۴ .

اسلاید ۱۶: ۱۶دیدگاههای مختلف در خصوص اصالت جمعزیمل برخلاف دورکیم با تاکید بر ساختارهاى جمعى نقش کنش‏هاى فردى را نادیده نگرفته بلکه معتقد است ‏ساختارهاى جمعى الزام آور در طى فرآیند کنش‏هاى متقابل جمعى شکل گرفته و ماهیت متمایزى پیدا مى‏کنند . زیمل هم با نظریه کل نگرانه که بر اساس آن جامعه یک موجودیت داراى هستى یا خواص اخلاقى مستقل است، هم با نظریه ذره گرایانه که فقط به واقعیت فرد قائل است و وجود هرگونه قواعد فراتر از سطح فرد را رد مى‏کند مخالف است . به جاى این دو، وى چنین عنوان مى‏کند که «جامعه‏» از برهمکنش‏هاى (تعامل‏هاى) الگودارى که افراد به هنگام پیوند با یکدیگر، به منظور دست‏یابى به هدف‏هاى گوناگون مى‏آفرینند، تشکیل شده است . ۳) جورج ریتزر، نظریه جامعه‏شناسى در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثى، (تهران: علمى، چاپ دوم، ۱۳۷۴) ص ۴۱ . ۴) رونالد ان لوین، آینده بنیانگذاران جامعه‏شناسى، ترجمه غلام عباس توسلى (تهران: قومس، چاپ اول، ۱۳۷۳) ص ۸۴ .

اسلاید ۱۷: ۱۷اصالت فرد و جمع از دیدگاه اندیشمندان اسلامیاین بحث میان متفکران مسلمان نسبتا جدید است و شاید اول بار علامه طباطبایی بدان توجه کرده؛ سپس شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این باب به تاملاتی پرداخته اند. شهید مطهری از دیدگاه اصالت هر دو دفاع می کند و استاد مصباح یزدی انتقادهایی بر این رای وارد، و اصالت جامعه را کاملا نفی می کند.

اسلاید ۱۸: ۱۸اصالت فرد و جمع از دیدگاه اندیشمندان اسلامیبراى تبیین مساله اصالت جامعه و استقلال ماهوى به سبک مقدمه‏بندى آیت ‏الله مطهرى مى‏پردازیم: ۱ . ترکیب اعتبارى: ترکیب جامعه از افراد، ترکیب اعتبارى است; پس جامعه وجود اصیل و عینى ندارد، بلکه وجودش اعتبارى و انتزاعى است، در چنین برداشتى، افراد استقلال اثر و نیز استقلال ماهوى خویش را حفظ مى‏کنند . ۲ . ترکیب صناعى: مرکب صناعى نوعى مرکب حقیقى است هر چند مرکب طبیعى (شیمیایى) نیست . مرکب صناعى مانند یک ماشین است که دستگاهى مرتبط الاجزاست، که اجزا هویت‏خود را از دست نمى‏دهند، ولى استقلال اثر خود را از دست مى‏دهند . مطهری، مرتضی، فلسفه تاریخ در مجموعه آثار، ج ۳، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۸۱.مطهری، مرتضی، جامعه و تاریخ، تهران، انتشارات صدرا، پنجم ۱۳۷۲.

اسلاید ۱۹: ۱۹اصالت فرد و جمع از دیدگاه اندیشمندان اسلامی۳ . ترکیب حقیقى (روح‏ها و اندیشه‏ها) : جامعه مرکب حقیقى است از نوع مرکبات طبیعى، ولى ترکیب روح‏ها و اندیشه‏ها و عاطفه‏ها و خواست‏ها و اراده‏ها و بالاخره ترکیب فرهنگى نه ترکیب تن‏ها و اندام‏ها . این ترکیب، از آن جهت که اجزا در یکدیگر تاثیر و تاثر عینى دارند و موجب تغییر یکدیگرند و اجزا هویت جدیدى مى‏یابند، ترکیب طبیعى و عینى است، اما از آن جهت که «کل‏» و مرکب به عنوان یک «واحد واقعى‏» وجود ندارد با سایر مرکبات طبیعى فرق دارد۴ . ترکیب حقیقى: جامعه مرکب حقیقى است، بالاتر از مرکبات طبیعى . در مرکبات طبیعى، اجزا قبل از ترکیب، از خود هویتى و آثارى دارند که در اثر تاثیر و تاثر در یکدیگر و از یکدیگر، زمینه پدیده جدیدى پیدا مى‏شود; اما انسان در مرحله قبل از وجود اجتماعى، هیچ هویت انسانى ندارد و تمایلات، گرایش‏ها و عواطفى که به انسانیت مربوط است در پرتو روح جمعى پیدا مى‏شود . مطابق این نظریه، هر چه هست روح جمعى و وجدان جمعى است . شعور و وجدان فردى مظهرى از شعور و وجدان جمعى است و فرد در جامعه نه استقلال اثر دارد و نه استقلال هویت . مطهری، مرتضی، فلسفه تاریخ در مجموعه آثار، ج ۳، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۸۱.ــــــ ، جامعه و تاریخ، تهران، انتشارات صدرا، پنجم ۱۳۷۲.

اسلاید ۲۰: ۲۰اصالت فرد و جمع از دیدگاه اندیشمندان اسلامینظریه نخست، طرفدار اصالت فرد است، زیرا مطابق این نظریه، جامعه نه وجود حقیقی دارد، نه قانون و سنت، نه سرنوشت و نه شناخت. تنها افرادند که وجود عینی دارند و موضوع شناخت قرار می‌گیرند و سرنوشت هر فرد مستقل از سرنوشت افراد دیگر است.نظریه دوم، نیز طرفدار اصالت فرد است، اما تا حدّی معتدل‌تر از نظریه نخست می‌باشد، زیرا در عین اینکه برای جامعه قائل به وجودی حقیقی نیست، اما به ارتباط ماشینی افراد اعتقاد دارد و روشن است که ارتباط ماشینی موجب می‌شود که افراد جامعه سرنوشت مشترکی پیدا کنند، به گونه‌ای که اختلال در برخی موجب اختلال در برخی دیگر می‌گردد. و نیز جامعه بسان یک ماشین، ورای اجزای آن، موضوع شناخت واقع می‌شود.

اسلاید ۲۱: ۲۱اصالت فرد و جمع از دیدگاه اندیشمندان اسلامینظریه چهارم، مبتنی بر اصالت اجتماع به طور افراطی است. در این نظریه استقلال فردی به کلی نادیده گرفته شده است و هر چه هست، روح جمعی، وجدان جمعی، شعور، اراده، خواست و من جمعی است، و شعور و وجدان فردی تنها مظهری از شعور و وجدان جمعی است. اما نظریه سوم، هم برای فرد اصالت قائل است و هم برای جامعه؛ از آن جهت که وجود افراد را در جامعه، چون اجزا در ترکیبات طبیعی نمی‌داند که هویت خود را از دست دهند، قائل به اصالت فرد است و از آن جهت که در مورد جنبه‌های روحی، فکری و عاطفی انسان به ترکیب حقیقی قائل است، که در نتیجه آن افراد هویت جدیدی پیدا می‌کنند که همان هویت جامعه است – هر چند جامعه هویتی عینی جدا از افراد ندارد – قائل به اصالت اجتماع است.

اسلاید ۲۲: ۲۲اصالت فرد و جمع از دیدگاه اندیشمندان اسلامیبنابراین نظریه «در اثر تاثیر و تاثر اجزا، واقعیت جدید و زنده‏اى پدید آمده است، روح جدید و شعور و وجدان و اراده

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.