پاورپوینت کامل تکنیک‏های خبرنویسی ۱۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تکنیک‏های خبرنویسی ۱۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تکنیک‏های خبرنویسی ۱۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل تکنیک‏های خبرنویسی ۱۳۵ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: اگر امروز نفوذ رسانه هادر زندگی روزمره به گونه ای است که چون امکان حضور مخاطب در همه عرصه ها وزمانها امکانپذیر نیست ،رسانه ها به جای مخاطب می بینند ،می شنوند وحتی به جای مخاطب درک می کنند ؛همه نشانه کاربرد پردامنه رسانه است .ارتباطات بعنوان یک خانواده بزرگ علمی در جهان دارای رشته ها وشاخه های گوناگون است وچهارقرن پیش با عنوان اولین رسانه یعنی مطبوعات آغاز شد وبعنوان یک رسانه پر نفوذ در کنار ظهور ناسیونالیسم ،سواد آموزی وفرد گرایی توسعه پیدا کرد.جریان توسعه رسانه ها ی جمعی تا قرن بیستم ادامه یافت .واز دهه هشتاد عصر فناوریهای جدیدارتباطات آغاز شد .به تبع این توسعه رشته های علمی مرتبط با این فناوریها نیز گسترش یافت .

اسلاید ۵: وظایف اجتماعی وکارکردهای وسایل ارتباط جمعی ۱- وظیفه هدایت و راهنمایی۲- وظیفه خبری وآموزشی ۳- وظیفه تفریحی وتبلیغی

اسلاید ۶: نقش‏های اجتماعی وسایل ار تباط جمعی نقش هدایت و راهنمایی ( رسانه ها در سعادت و یا شقاوت مردم نقش دارند. مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی محسوب می شوند . رسانه ها نقش رهایی ساز واسارت بار دارند )در حکومتهای لیبرال وسایل اجتماعی در نقش انتقال دهنده تصمیمات حکمرانان به عموم مردم واز سوی دیگر انتقال دهنده پیشنهادات مردم به حکمرانان ظاهر می شوند مردم حکمرانان فرامین پیشنهادها

اسلاید ۷: ادامه نقشهای اجتماعی نقش خبری وآموزشی (فعالیت اطلاع رسانی رسانه ها خبری وفعالیت آموزش رسمی وموازی نقش آموزشی محسوب می شود).در حال حاضر مهمترن فعالیت رسانه ها نقش خبری است .رسانه ها با پخش ۲۴ ساعته اخبار ومطالب افراد را در جریان مسایل روز قرار می دهند. یکی از کارکردهای رسانه ایفای نقش معلم است .در حال حاضر شبکه های اختصاصی آموزش درسی وغیر درسی سهم بزرگی از تولیدات رسانه ای را به خود اختصاص داده است .

اسلاید ۸: ادامه نقشهای اجتماعی رسانه ها نقش تفریحی- تبلیغی (رسانه ها آنجا که در خدمت پر کردن اوقات فراغت به کار می روندنقش تفریحی وآنجا که در خدمت ترغیب واقناع به کار می رونددر نقش تبلیغی هستند). با شکل گیری تمدن اوقات فراغت ،سهم رسانه ها در پر کردن این اوقات افزایش یافت به گونه ای که امروزه صنایع ارتباطی سرگرم کننده سهم بزرگی در پر کردن اوقات فراقت افراد دارند.تبلیغ نیز بعنوان عاملی برای ایجاد رغبت وتصمیم گیری در افراد برای پذیرش یک فکر یا ایده یا محصول یا خدمت در اشکال مختلفی از طریق رسانه ها عرضه می گردد.امروز رسانه ها به تبلیغ دینی ،تبلیغ سیاسی و تبلیغ بازرگانی (آگهیهای تجاری )می پردازند .

اسلاید ۹: مفهوم ارتباط ارتباط از باب افتعال از کلمه لاتینی communicatio به معنای پیوند دادن وریط دادن وبه صورت مصدر به معنای پیوند وپیوستگی به کار می رود .ارتباط به معنی گزارش دادن ،پیوند دادن ،منتشر کردن ،منتقل کردن است .

اسلاید ۱۰: ارتباط در شکل مفرد وجمعارتباط در شکل مفرد :به معنای جریانی است که ضمن آن یک پیام از یک مبداء به یک مقصد منتقل می شود .ارتباط در شکل جمع :به وسایل ،تجهیزات وفنون وروشهای ارتباطی اطلاق می شود.مثل یک روزنامه ،یک سازمان رادیویی ،یک موسسه مطبوعاتی ویک چاپخانه ارتباطات به شمار می رود.

اسلاید ۱۱: تعاریف ارتباطمقوله ارتباط در اجتماعات نخستین، پدیده هاى ساده، محدود و شخصى، مانند پیام شفاهى و سپس تصویر، خط و حتى علایم و رنگ ها و انواع حرکات بدنى را در بر داشت. با گذشت زمان، ابزارهاى ارتباطى کامل تر شدند و همراه با تحوّلات شرایط اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگى جوامع، صورتى پیچیده تر به خود گرفتند. این فرایند با ظهور انقلاب صنعتى، پیدایش شهرهاى بزرگ و مراکز جمعیتى شتابى بیشتر یافت تا به صورت کنونى درآمد.

اسلاید ۱۲: COMMUNICATIONارتباط ارتباط عبارت است از انتقال یا تبادل اطلاعات، احساسات و ایده‏ها به مخاطبین.

اسلاید ۱۳:

اسلاید ۱۴: انواع ارتباط ارتباط مستقیم : ارتباطی است که در آن فرستنده وگیرنده رودر روی هم هستند ،وواسط وسیله برای ارتباط وجود ندارد ارتباط غیر مستقیم : ارتباطی است که در آن واسط ارتباطی بعنوان وسیله وجود دارد ،وارتباط رودر رو نیست مثل نامه در یک ارتباط از دورارتباط جمعی : ارتباط با واسطه ای است که پیام برای یک جمع انبوه ،نامتجانس وتوده وار ارسال می گردد.ارتباط جمعی شکلی از ارتباط غیر مستقیم است .

اسلاید ۱۵: پیام، مهم ترین عنصر در ارتباطات دانشمندان علم ارتباطات، در تجزیه و تحلیل عناصر و اجزاى تشکیل دهنده فرایندارتباط، از آغاز تا انجام چرخه آن، به اجزایى گوناگون اشاره کرده اند که هر جزء داراى ویژگى هاى خود است. براى شناخت پدیده ارتباطات باید این اجزا را بازشناسیم و رابطه هر یک را با دیگرى و نیز اهمیّت و کار ویژه هر یک از آن ها را به مطالعه و بررسى نهیم. جامعه شناسان وسایل ارتباط جمعى، هنگام مطالعه در حوزه ارتباطات، هر یک مدلى با عنوان مدل ارتباطى مطرح ساخته اند. مدل ارتباطى عبارت است از تبیین اجزاى اصلى تشکیل دهنده همه انواع ارتباطات و بیان تقدّم و تأخّر و کیفیت هر یک از این اجزا.

اسلاید ۱۶: از نخستین نظریه پردازان علم ارتباطات مانند ارسطو گرفته تا نظریه پردازان معاصر، مدل هایى فراوان به دست داده اند که وجه مشترک تمامى آن ها تأکید بر عنصر (پیام) است و تقریبا در همه مدل هاى ارتباطى به عنصر پیام اشاره شده است. ساده ترین مدل ارتباطى، عناصر اصلى ارتباط را شامل سه عنصر زیر دانسته است:الف منبع پیامب پیامج مقصد پیام

اسلاید ۱۷: فرستنده رمز گذاری پیام رمز گشاییگیرندهفراگرد ارتباطپس فرستپس فرستبازخورد

اسلاید ۱۸: مدل ۵عنصری ارتباط لاسولچه می گویدکه می گوید

اسلاید ۱۹: پاورپوینت کامل تکنیک‏های خبرنویسی ۱۳۵ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۲۰: از رویداد تا مخاطب رویداد+++++آثارمخاطبنشرسازمان خبرنگاربرونسازمانیدرون سازمانیدروازه ها

اسلاید ۲۱: خبرنگار خبرنگار فردی است که با استفاده منابع ،وظیفه تهیه گزارش (مکتوب ،صوتی وتصویری )کامل وجامع وقابل پخش از یک واقعه را بر عهده دارد .خبر نگاری از جمله مشاغل کلیدی در رسانه به شمار می رود وهرچقدر دامنه فعالیت رسانه گسترده تر باشد ،خبرنگاری در رسانه از اهمیت زیاد تری برخورداراست .

اسلاید ۲۲: ویژگیهای خبر نگار ۱- مناسب بودن تن ولحن صدا ۲- جذاب بودن چهره وقیافه ۳- قدرت بیان ۴- توانایی نگارش ۵- تسلط به زبان معیار ۶- آشنایی با مهارتهای ارتباطی ۷- تند نویسی ۸- آگاهی سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی ۹- آشنایی با مسایل بین المللی

اسلاید ۲۳: ادامه ویژگیها ۱۰ تحصیلات دانشگاهی مناسب ۱۱-آشنایی با یک زبان بین – المللی ۱۲- هوش ودر ک بالا ۱۳- جسم وروان سالم ۱۴- توانایی استفاده از تجهیزات خبر

اسلاید ۲۴: مفاهیم اساسی در خبر نویسی ۱ـ روشنی خبر clear2ـ درستی خبر accuracy3- جامعیت خبر complete

اسلاید ۲۵: ۱ـ روشنی خبر (clear) :خبر باید ساده، روشن و بدون ابهام تنظیم شود. مهمترین دلیل ابهام در خبر، درک نادرست خبرنگار از موضوع خبر است که این اشکال را با مطالعه و پرسش از منبع می توان رفع کرد. نکته دیگر آنکه در خبرهای دارای اصطلاحات علمی، حقوقی، پزشکی و فنی و…، مطلب باید به گونه ای انتشار یابدکه اولا فهم مطلب برای همگان آسان باشد، همچنین این ساده نویسی به ارزش علمی خبر آسیبی وارد نیاورد. در این راه، همچنین داشتن یک رسم الخط واحد در خبر نویسی ضروری است. . . . . .

اسلاید ۲۶: ـ درستی خبر (accurate): صحت خبر ارزش و اعتبار خبر است و در صورت نبود اطلاعات لازم و عدم صحت خبر، اعتماد میان مخاطب و رسانه از بین می رود. وجود تکذیبیه(Retraction) نشان از عدم دقت در این مفهوم اساسی دارد که در مواردی می تواند موجب مشکلات قانونی نیز شود. ازسوی دیگر درج مطالب فاقد صحت، اطمینان و مطالعه قبلی موجب بی اعتمادی و کاهش مخاطبان رسانه و رفتن آنان به سمت رسانه های دیگر است. ««« هیچ گاه درستی خبر نباید فدای سرعت انتشار آن شود »»»»

اسلاید ۲۷: ۳ـ جامعیت خبر (complete):اطلاعات در خبر باید به صورت جامع و کامل داده شود. دادن اطلاعات آرشیوی و اشاره به سابقه خبر و پاسخگویی به ۶ عنصر خبری (کی، کجا، که، چرا، چه و چگونه) در خبر ضروری است.

اسلاید ۲۸: تهیه وتنظیم خبر برای روزنامه اولین مرحله در تهیه وتنظیم خبرشناخت آن است .خبررا باید شناخت واز ماهیت آن آگاه شد.اگر خبر را شناختیم با استفاده از ملاکها ومعیارهای مشخص می توانیم آنرا گزینش کنیم.

اسلاید ۲۹: شناخت خبرتعریف خبر: گزارشی از فعالیت هایی که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد . اطلاعات تازه و غیرمعمول در مورد موضوعی است که توجه عموم را برانگیزد و پیشتر کسی آن را نشنیده باشد .خبر گزارشی از واقعیت هاست ولی هر واقعیتی را نمی توان خبرنامید . خبریک رویداد است ولی خود آن رویداد نیست – یک رویداد خبری باید حاوی ارزش هایی باشد تا ارزش انتخاب وگزارش را داشته باشد .خبرنگار باید بداند هرپیام یا آگاهی که به دست می آورد ، خبرنیست . گاهی یک مطلب که قابل دادن به سردبیر باشد ممکن است به روزها یا هفته ها تحقیق و جستجو نیاز داشته باشد .

اسلاید ۳۰: خبر گزارش عینی از رویدادهای جاری پیامی که احتمال صدق یا کذب در آن می رود اگرسگی مردی را گاز بگیرد خبر نیست ولی اگرمردی سگی را گاز بگیرد خبر است مطلبی که امروز خبر است ممکن است فردا خبر نباشد خبر خق مردم است آنچه امروز خبر است ممکن است فردا خبر نباشد

اسلاید ۳۱: ارزشهای خبری ملاکها ومعیارهای گزینش خبر را از بی نهایت رویدادهای روز ارزشهای خبری گویند.مهمترین این ارزشها عبارتند از :۱- دربرگیری ۲- شهرت ۳- برخورد وتضاد ۴- تازگی ۵- عجیب واستثنا ۶- فراوانی تعدادومقدار ۷- مجاورت جغرافیایی۸- مجاورت معنوی

اسلاید ۳۲: ارزش های خبری NEWS VALUES هر رویدادی را نمی توان خبر نامید، زیرا بسیاری از رویدادها ارزش انتقال به مخاطب را ندارند. معیارها و شرایطی که در ماهیت یک رویداد موجودند و بر مبنای آنها می توان رویداد را ارزشیابی کرد ارزش های خبری نام دارند. اهمیت این ارزش ها به دلیل آن است که خبرنگار را هم در سوژه یابی و تنظیم خبر یاری می دهد، هم به عنوان معیار مقایسه، ارزش گذاری و گزینش رویدادها برای انتشار توسط رسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید ۳۳: ارزشهای هفت گانه ۱- در برگیری : بر شمار بیشتری از افراد جامعه ، تاثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد .۲- شهرت : خبر افراد مشهور ، ارزش خبری بیشتری دارد ۳- برخوردوتضاد: این برخورد می تواند هم به صورت فیزیکی وهم به صورت ذهنی وفکری باشد . مانند : برخوردها ، اختلاف ها و تضادها میان افراد ، گروه ها ، ملت ها و حیوانات با یکدیگر یا طبیعت . یکی ازاساسی ترین ازش های خبری ،برخورد است. ۴- عجیب ،استثناها ، شگفتیها: وقایع جالب با تحریک حس کنجکاوی خواننده ۵- کثرت : (فراوانی درتعداد ، مقدار و اندازه ) هرچه تعداد و یا مقدار زیادتر باشد اهمیت این بعد خبری بیشتر است .۶- مجاورت : مجاورت های معنوی و جغرافیایی ، ارزش خبری بالاتری برای مخاطبان دارد . ۷- تازگی رویداد : بیشترین ارزش خبری را دارد . آنچه امروز خبر است ممکن است فردا خبر نباشد .

اسلاید ۳۴: ۱- دربرگیری (IMPACT): رویداد وقتی واجد این ارزش است که بر تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیر داشته باشد یا موجب نفع یا زیان مادی یا معنوی گروهی از افراد جامعه شود. مانند: برای تمامی اتباع کشور کد ملی صادر می شود (مخاطب: تمام اتباع کشور) پزشکان از مالیات معاف می شوند (مخاطب: پزشکان ) بیمه همگانی اصناف اجباری می شود (مخاطب: اصناف ) ذخیره آب شرب تهران تا یک ماه دیگر به پایان می رسد (مخاطب: ساکنین تهران ) بر مبنای مخاطبان هر رسانه، هر یک از این اخبار اهمیت و جایگاه خود را دارند.

اسلاید ۳۵: شهرت(FAME) : اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی اشیاء به دلیل معروفیت خود ممکن است ارزش خبری داشته باشند که ممکن است مثبت یا منفی باشد. همچنین ممکن است کسی یا چیزی فاقد این ارزش باشد ولی به واسطه خبری که ما می دهیم، مشهور شود. ( مانند انتخاب حامد کرزای به ریاست دولت موقت افغانستان، وی را پیش از آن کسی نمی شناخت) مثال ها: رییس جمهور دیروز از آلمان باز گشت. رییس جمهور واجد ارزش شهرت برج ایفل رو به انهدام است. برج ایفل واجد ارزش شهرت

اسلاید ۳۶: ۳ـ برخورد(CONFLICT) : این رویدادها حاوی برخورد به معنای حادثه، اختلاف، درگیری، منازعه و … است برخورد می تواند به صورت منفی (جنگ، سرقت، جنایت)، مثبت (مناظره دو فرد، مسابقه ورزشی)، فیزیکی (کتک (زدن، تصادف، زلزله ) یا غیر فیزیکی (اعتصاب و… ) باشد. مثال ها: تظاهرات دانشجویی کره جنوبی را فرا گرفت. سقوط هواپیمای توپولف ۱۵۹ کشته برجای گذاشت. رقابت گروه های سیاسی در آستانه انتخابات شدت گرفت.

اسلاید ۳۷: ۴ـ مجاورت (PROXIMITY) : ارزش یک واقعه،بسته به نزدیک بودن فیزیکی یا معنوی مخاطبان به آن، برای آنان متفاوت است.الف ـ مجاورت فیزیکی یا جغرافیایی (GEOGRAPHICAL PROXIMITY): مخاطبان نسبت به واقعه ای که در نزدیکی آنان رخ داده توجه بیشتری نشان می دهند. صدمه دیدن همسایه یا رخ دادن اتفاقی در محله، شهر یا کشور، هر یک بسته به نزدیکی و مجاورت از لحاظ جغرافیایی ممکن است برای مخاطب مهمتر باشد. مانند: استاندار جدید تهران منصوب شد. شهردار منطقه ۷ تهران استعفا کرد.

اسلاید ۳۸: ب ـ مجاورت معنوی(PSYCHOLOGICAL PROXIMITY): پیوندهای مذهبی، قومی و زبانی می توانند بر اساس ارزش و نزدیکی در خبر مهم باشند و گاهی این ارزش ها هم ارز مجاورت فیزیکی و گاهی بیش از آن است. مانند: مسلمانان بوسنی مورد تهاجم قرار گرفتند. یک دانشمند ایرانی مقیم آلمان، مرد علمی سال شد

اسلاید ۳۹: ۵ ـ کثرت ( فراوانی در تعداد، اندازه، تعداد ) MAGNITUDE: هر زمان که در خبر از اعداد و ارقام استفاده شود و میزان و تعداد چیزی بیان شود ، نشان از ارزش کثرت آن دارد. مانند: تورم در آرژانتین به ۳۰۰ درصد رسید. تیم فوتبال ایران ۱۷ گل به مالدیو زد.

اسلاید ۴۰: ۶ـ شگفتی و استثنا (ODDITY): رویدادهای عجیب و غیرعادی که انتظار شنیدن آن وجود ندارد،به ندرت اتفاق می افتد. مانند: اختراع؛ گستره این ارزش زیاد است و باید با جامعه سنجیده شود. مانند: ادعای ریشه کنی اختلاس یا رفع مشکل ترافیک در تهران. مثال: زنی در تهران ۱۲ قلو زایید. هزاران قورباغه به روستایی در چین حمله کردند.

اسلاید ۴۱: ۷ـ تازگی خبر (TIMELINESS): عمده خبرها این ارزش را در خود دارند و در واقع می توان آنرا ارزش جدا ناپذیر شمرد، زیرا اگر خبری به موقع منتشر نشود،به تاریخ پیوسته است. تمامی خبرها باید دارای چنین ویژگی ای باشند؛ البته ممکن است یک سری از خبرها در گذشته اتفاق افتاده باشد ولی در حال حاضر فاش و منعکس شوند.

اسلاید ۴۲: الگوی خبری دکتر وارد الف: اهمیت (significance)1- در برگیری ۲- بزرگی (فراوانی تعداد و مقدار) ۳- بدون در برگیری یا بزرگی ب: برجستگی یا معروفیت (prominence) : 1- شهرت ۲- بدون شهرت ج: معمول یا متعارف (normality): 1- عجیب و استثنائی ۲- برخورد (اختلاف و درگیری )۳- عادی بدون برخورد و معمولی

اسلاید ۴۳: عناصر خبر : (که ؟ کی ؟ کجا ؟ چه ؟ چرا ؟ چگونه ؟)در یک خبر به تناسب نوع تنظیم حتما چند عنصر خبری به شرح ذیل وجود دارد.که: شخص ، اشخاص یا اشیایی که در وقوع رویداد دخالت داشته اند (ذکر نام حقیقی وحقوقی با توجه به میزان شهرت افراد )کی : زمان یا تازگی خبر( از اهمیت خاصی برخوردار است )کجا: محل روی دادن خبرچه : ماهیت خبر را روشن می کند و معمولا در ابتدای خبر قرار می گیرد چرا: علت ، دلیل و انگیزه به وجود آمدن رویداد را بیان می کند چگونه : کیفیت وقوع رویداد را بیان می کند تذکر : گاهی در خبرنویسی اشاره به یکی دو عنصر و عدم اشاره به عناصر کم اهمیت درجهت بالابردن ارزش خبری کفایت می کند .

اسلاید ۴۴: اگر ارزش‏های خبری به اخبار قدر و منزلت و اهمیت می‏دهند عناصر خبری (News Elements) آنها را به نمایش می‏گذارند.عناصرخبری در مجموع از شش عنصر تشکیل می‏شوند که در ادبیات روزنامه‏نگاری برای آنکه کاملابه خاطر سپرده شوند،آنهارا به صورت ۵W+H نمایش می‏دهند پنج W در این فرمول عبارتند از what، who،where ، when و H.why هم حرف اول How است.

اسلاید ۴۵: عناصر خبری در واقع شش پرسش هستند که اسکلت و استخوان‏بندی خبر را می‏سازند. به دیگر سخن، جواب‏های این شش پرسش چیزی نیست جز موادی که برای ساختن یک خبر به آنها احتیاج داریم. بدیهی است که هر خبری که جواب یکی از این پرسش‏ها را ندارد، خبر کاملی نیست و نقص دارد.پس اجازه بدهید ابتدا با هم مروری در این شش پرسش داشته باشیم. تعمق در این پرسش‏ها به ما کمک می‏کند تا تصویر جامع‏تری از یک رویداد در قالب خبر ارایه کنیم. علاوه براین، هر چقدر بهتر با کارکرد عناصر خبری آشنا شویم، شروع بهتری در خبرنویسی خواهیم داشت، بحثی که در انتها دوباره به آن خواهم پرداخت.

اسلاید ۴۶: What یا چه؟ در واقع پرسش است که دنبال این می‏گردد تا ببیند چه چیزی رخ داده است و به عبارت بهتر عمدتاً بر ماهیت رویدادی که قرار است به خبر تبدیل شود، متمرکز است. این عنصر یکی از مهم‏ترین عناصر خبری است و غالبا جواب آن همیشه جمله یا جملات ابتدایی خبر را می‏سازد.

اسلاید ۴۷: Who یاچه کسی یاچه نهادی؟(که) این پرسش دنبال آن است تابه خالق یاخالقان رویداد دست یابدو ببیند چه کسانی باعث اتفاق مورد نظر شده‏اند. به عبارت دیگر، هر وقت خبری تهیه می‏کنیم باید عوامل درگیر درآن را دقیقا معرفی کنیم، اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، سن، شغل، موقعیت و … از این جمله است .

اسلاید ۴۸: Where یا کجا؟ پرسش است که پاسخ آن از محل وقوع رویداد خبر می‏دهد. هر رویدادی بالاخره در یک یا چند مکان رخ می‏دهد که باید آن را به اطلاع مخاطب رساند. نمی‏توان خبری را داد و محل وقوع آن را اعلام نکرد. مخاطب به خصوص اگر رویداد در اطراف محل زندگی او رخ داده باشد، توجه بیشتری به آن خواهد کرد (ارزش خبری مجاورت که قبلا راجع به آن بحث کردیم). اگر محل رویداد گمنام است باید اطلاعات بیشتری که به دست می‏آوریم، آن را برای مخاطبان شناخته‏تر کنیم.

اسلاید ۴۹: When کی، چه وقت چه هنگام؟ این هم یکی از عناصر خبری است که حتما باید جواب آن را به دست آوریم. همان گونه که رویدادها از مختصات و موقعیت مکانی برخوردارند، از موقعیت و مختصات زمانی هم برخوردار می‏باشند و به دیگر سخن، هر رویدادی دارای مختصات مکانی و زمانی است که هنگام تبدیل شدن به خبر باید آنها را به همراه داشته باشد و علی‏القاعده هر چه رویداد از نظر زمانی تازه‏تر باشد، با ارزش‏تر است (ارزش خبری تازگی). به طور کلی شما نمی‏توانید رویدادی را بدون اعلام زمان وقوع آن به مخاطبان ارایه کنید.

اسلاید ۵۰: Why یا چرا؟ این عنصر که از جنبه تحلیلی برای خبر اهمیت دارد. علت وقوع رویداد را به مخاطب اعلام می‏کند.یادمان باشد که جواب ((چرا)) را خود ما نمی‏دهیم و همیشه باید جواب آن را از کارشناسان مربوطه دریافت کنیم. اینکه یک سمینار چرا به تعویق افتاده است را مسئولان آن سمینار باید پاسخ بدهند و نه ما با حدس و گمان جواب بدهیم. باید مراقب باشیم که اگر خودمان پاسخ چراها را بدهیم خبر (News) را با نظر (Views) مخلوط کرده‏ایم و این کار نه تنها پذیرفتنی نیست، بلکه ممکن است به خاطر پاسخ غلط ما را با مشکل هم مواجه کند.

اسلاید ۵۱: How یا چطور(چگونه)؟ این عنصر از جنبه تشریحی و توصیفی برای خبر اهمیت دارد و مخاطبان را از نحوه و مکانیزم وقوع رویداد مطلع می‏سازد. این عنصر خبری برای روزنامه‏نگاران عضو سرویس‏های حوادث در روزنامه‏ها یک عنصر جذاب است، چون آنها می‏توانند با اتکا به این عنصر دست به فضاسازی برای عرضه خبر بزنند.

اسلاید ۵۲: نگارش خبر

اسلاید ۵۳: اصول خبر نویسی ۱- مرور شرح رویداد۲- انتخاب مهمترین قسمت رویداد با توجه به مفاهیم اساسی و ارزش های خبری۳- تقسیم بندی شرح رویداد بر اساس اهمیت به قسمتها و پاراگراف های مختلف ۴- نوشتن مهمترین قسمت رویداد درلید خبر ۵- نوشتن متن خبر با ذکر منبع به ترتیب اهمیت و با حفظ ارتباط و پیوستگی بین قسمت های مختلف رویداد ۶- پاسخ به عناصر خبری درلید و متن ۷- نوشتن مهمترین قسمت خبر(تیتر) با توجه به کل خبر و ویژگی هائی از جمله ؛کوتاه بودن ، روشنی ،گیرائی ، هماهنگی با لید و…

اسلاید ۵۴: خبرخوب :۱- وحدت خبر ( مطالب با یکدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند و با منظور اصلی خبر منطبق باشند.)۲- هماهنگی استفاده ازعبارات ربط دهنده ۳- هماهنگی ساختمان خبر ۴- استفاده از نقل قول در تنظیم خبر(نقل قول مستقیم وغیر مستقیم )۵- معرفی و شناساندن افراد دخیل در خبر۶- افزودن سابقه رویداد جهت فهم مطالب جدید ۷- انتخاب تیتر خوب (بیان پیام خبری به صورت خلاصه و فشرده جهت ترغیب خواننده به متن خبر)۸- تازه ، غیرمعمول و جالب باشد

اسلاید ۵۵: تهیه خبر یک خبرنگار خوب در تهیه ونگارش خبر باید به نکات ذیل توجه کند:۱- ساده نویسی با رعایت ظرافت های هنر و فن (خبرنگار باید خود

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.