پاورپوینت کامل حسابداری تعهدی ۱۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حسابداری تعهدی ۱۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حسابداری تعهدی ۱۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل حسابداری تعهدی ۱۴۰ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۳: موضوع:نظام حسابداری بخش عمومیاستاد محترم:سر کار خانم دکتر تفتیانگردآورنده:حسین حیاتی- امیر حیدری۲-۶۴
اسلاید ۴:
اسلاید ۵:
اسلاید ۶:
اسلاید ۷: هدف از یادگیری فصل حاضرفلسفه وجودی حسابداری دولتیبیان موارد با اهمیت در استانداردهای بخش عمومی نحوه تهیه و ارائه صورتهای مالی بخش عمومی۴-۶۴
اسلاید ۸: فلسفه وجودی حسابداری دولتی۵-۶۴
اسلاید ۹: وفق ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶:دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانکها و بیمههای دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می شوند.تعریف دستگاه اجرایی۶-۶۴
اسلاید ۱۰: بودجه کل کشور: برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و به هدفهای قانونی می شود و از سه قسمت به شرح زیر تشکیل می شود:۱.بودجه عمومی دولت۲.بودجه شرکت های دولتی و بانک ها۳.بودجه موسساتی که تحت عنوان غیر از عناوین فوق در بودجه کشور منظور می شود».بودجه۷-۶۴
اسلاید ۱۱: بودجه از چهار مرحله تشکیل می شود که در مجموع این چهار مرحله را سیکل بودجه ای نامیده اند؛ که عبارتند از:۱- تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه (بودجه پیشنهادی)۲- تصویب بودجه (بودجه مصوب)۳- اجرای بودجه (بودجه تخصیصی)۴- نظارت و کنترل بودجه (تفریغ بودجه)سیکل بودجه۸-۶۴
اسلاید ۱۲: سیکل بودجهشروع عملیات حسابداری دولتی۹-۶۴
اسلاید ۱۳: پس از تصویب و ابلاغ بودجه و تبادل موافقتنامه با دستگاههای اجرایی ثبتهای حسابداری شروع شده و از این مرحله هرگونه پرداخت و دریافت وجه از سوی دستگاههای اجرایی با مجوز قانون و بر اساس استانداردهای بخش عمومی انجام و ثبت می گردد لازم به توضیح است ممکن است قبل از ابلاغ بودجه و تبادل موافقتنامه دستگاههای اجرایی از محل تنخواه گردان وجوهی را دریافت و هزینه نمایند که در این صورت عملیات ثبت حسابداری می بایست صورت پذیردشروع عملیات حسابداری دولتی۱۰-۶۴
اسلاید ۱۴: اصطلاحات قانونیاعتبار: عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معین به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامههای دولت به تصویب مجلسشورای اسلامی میرسد.تأمین اعتبار: عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین.اعتبار هزینه : منظور اعتبار آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را کاهش میدهد.اعتبار طرح تملک داراییهای سرمایهای : منظور اعتبار مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی واجتماعی که توسط دستگاه اجرائی انجام میشود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه توسعه پنجساله به صورتسرمایهگذاری ثابت یا مطالعه برای ایجاد دارایی سرمایهای اجرا میگردد و و به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم میگردد.۱۱-۶۴
اسلاید ۱۵: نکات مهم در پرداخت هزینه ها و دریافت درآمدها(۱) پیشبینی درآمد و یا سایر منابع تأمین اعتبار در بودجه کل کشور مجوزی برای وصول از اشخاص تلقی نمیگردد و در هر مورد احتیاج بهمجوز قانونی دارد. مسئولیت حصول صحیح به موقع درآمدها به عهده رؤسای دستگاههای اجرایی مربوط میباشد.(۳۷)(۲)وصول درآمدهایی که در بودجه کل کشور منظور نشده باشد طبق قوانین و مقررات مربوط به خود مجاز است.(۳۸)(۳) وجود اعتبار در بودجه کل کشور به خودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی ایجاد حق نمیکند و استفاده از اعتبارات باید بارعایت مقررات مربوط به خود به عمل آید.(۵۰)(۴) پرداخت هزینهها به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص و تأمین اعتبار و تعهد و تسجیل و حواله و با اعمال نظارت مالی به عمل خواهدآمد.(۵۲)(۵) اختیار و مسئولیت تشخیص و انجام تعهد و تسجیل و حواله به عهده وزیر یا رییس مؤسسه و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت باقوانین و مقررات به عهده ذیحساب میباشد(۵۳) می باشد.(۵۳)۱۲-۶۴
اسلاید ۱۶: (۶) وجوهی که از محل درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار منظور در بودجه کل کشور وصول میشود و همچنین درآمدهای شرکتهای دولتیبه استثنای بانکها و مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه باید به حسابهای خزانه که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح میگردد تحویلشود(۳۹)(۷) برای وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی (به استثناء بانکها و شرکتهای بیمه و مؤسسات اعتباری) و واحدهای تابعه آنهادر مرکز و شهرستانها حسب مورد از طرف خزانه و یا نمایندگی خزانه در استانها در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا سایر بانکهای دولتی که ازطرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند، به تعداد مورد نیاز حسابهای بانکی برای پرداختهای مربوط افتتاح خواهد شد.استفاده از حسابهای مزبور در مورد وزارتخانهها و مؤسسات دولتی با امضاء مشترک ذیحساب و یا مقام مجاز از طرف او و لااقل یک نفر دیگر ازمقامات مسئول و مجاز دستگاه مربوط به معرفی خزانه و یا نمایندگی خزانه در استان به عمل خواهد آمد و کلیه پرداختهای دستگاههای نامبرده منحصراً از طریق حسابهای بانکی مذکور مجاز خواهد بود.(۷۶)نکات مهم در پرداخت هزینه ها و دریافت درآمدها۱۳-۶۴
اسلاید ۱۷: نظام حسابداری بخش عمومی۱۴-۶۴نظام حسابداری بخش عمومی، مجموع های متشکل از مفاهیم، مفروضات، استانداردها، رویه ها و دستورالعملهای حسابداری به منظور شناسایی، اندازه گیری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی واحدهای گزارشگراست.
اسلاید ۱۸: مقدمه تا قبل از لازم الاجرا شدن نظام حسابداری دولتی بر مبنای تعهدی درسال ۱۳۹۴دستگاههای اجرایی می بایست صورتهای مالی خود را بر مبنای نقدی و بر اساس دستورالعمل های حسابداری و فرم های مربوطه تهیه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأیید شده ازسوی دیوان محاسبات کشور باستناد ماده ۱۲۸ قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۶۶تهیه و ارائه می نمودند.۱۵-۶۴
اسلاید ۱۹: در سال ۱۳۹۳با عنایت به منویات مقام معظم رهبری راجع به تقویت نظام مالی و بند (هـ) ماده ۲۱۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و بند ۹ سیاستهای اقتصاد مقاومتی ( اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی) و در راستای بند (۱) ماده ۲۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) اجرای پاورپوینت کامل حسابداری تعهدی ۱۴۰ اسلاید در PowerPoint در کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوراز ابتدای سال ۱۳۹۴ لازم الاجرا گردیده است.مقدمه۱۶-۶۴
اسلاید ۲۰: در سال ۱۳۹۴ پس از تهیه و ابلاغ نظام حسابداری بخش عمومی و الزام دستگاههای اجرایی به ارائه صورتهای مالی طبق آن ، عملامبنای تعهدی در بخش عمومی اجرایی گردیدبا اجرای اولیه حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعهدی برخی موضوعات و مشکلات موجود شناسایی و در نهایت مجموعه نظام حسابداری بخش عمومی پس از تایید دیوان محاسبات کشور و سازمان حسابرسی طی بخشنامه ۵۴/۱۴۴۰۰ مورخ ۱۳۹۵/۲/۱ جهت اجرای آزمایشی در سال ۱۳۹۵ از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ گردید.(مقایسه نظام حسابداری ۱۳۹۴ با ۱۳۹۵)اجرای شدن حسابداری بخش عمومی بر مبنای تعهدی۱۷-۶۴
اسلاید ۲۱: مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومیاهداف گزارشگری مالی۱۸-۶۴
اسلاید ۲۲: این بیانیه برای گزارشگری مالی واحدهای غیرانتفاعی بخش عمومی تدوین شده است. این واحدها شامل وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و سایر واحدهایی است که استفاده از گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی برای آنها مناسب نیست.۱۹-۶۴
اسلاید ۲۳: هدف گزارشگری مالی در بخش عمومی مفاهیم نظری – اهداف گزارشگری مالیکمک به این بخش برای ایفای وظیفه پاسخگویی در مقابل ملت(اساسی) انتقال اطلاعات به استفادهکنندگان ایجاد بستر لازم جهت استخراج و محاسبه دقیق بهای تمام شده۲۰-۶۴
اسلاید ۲۴: مهمترین ویژگیهای محیط فعالیت که بر گزارشگری مالی اثر میگذارد۲۲-۶۴
اسلاید ۲۵: گزارشگری مالی از مهمترین ابزارهایی است که به مسئولین بخش عمومی به خصوص رئیس جمهور کمک میکند تا بتواند نحوه ایفای وظایف خود را به ویژه در زمینه تأمین منابع عمومی و مصارف آن برای خدمترسانی به گونهای کارا، اثربخش و با رعایت صرفه اقتصادی نشان دهد. مفاهیم نظری – اهداف گزارشگری مالی۲۱-۶۴
اسلاید ۲۶: استفادهکنندگان اصلی گزارشهای مالی بخش عمومی ۲۳-۶۴
اسلاید ۲۷: نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان گزارشهای مالی با مقاصد عمومی۲۴-۶۴
اسلاید ۲۸: نیازهای اطلاعاتی مشترک استفادهکنندگان۲۵-۶۴
اسلاید ۲۹: محتوای عمومی گزارشگری مالی۲۶-۶۴
اسلاید ۳۰: محدودیتهای گزارشگری مالی ۲۷-۶۴
اسلاید ۳۱: مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومیعناصر صورتهای مالی ۲۸-۶۴
اسلاید ۳۲: رویکرد مورد استفاده در این بیانیه جهت تعریف عناصر، رویکرد دارایی- بدهی است. در این رویکرد ابتدا دارایی و بدهی براساس ویژگی ذاتی آنها تعریف میشود و سپس بر این مبنا درآمد و هزینه تعریف میگردد. رویکرد مورد استفاده جهت تعریف عناصر۲۹-۶۴
اسلاید ۳۳: تعریف شناخت:اصطلاح شناخت به فرایند انعکاس یک عنصر در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اشاره دارد. معیارهای اصلی شناخت شناختیک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشدقابل اندازهگیری باشد. اصطلاح قابل اندازهگیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است۳۰-۶۴
اسلاید ۳۴: تعریف دارایی:دارایی، منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و یا منافع اقتصادی آتی باشد.ویژگیهای ذاتی دارایی:اول اینکه، آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد. دوم اینکه، خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشدعناصر صورتهای مالی-دارایی۳۱-۶۴
اسلاید ۳۵: تعریف بدهی:بدهی، تعهد فعلی واحد گزارشگر است که ایفای آن مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر خواهد شد.ویژگیهای ذاتی بدهی:اول اینکه، بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر میباشد. دوم اینکه، ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.تعهد فعلی:بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفا نگردیده استنکته:یک تعهد در صورتی میتواند بدهی تلقی شود که واحد گزارشگر، هیچ راهی برای جلوگیری از خروج منابع برای ایفای آن ندارد عناصر صورتهای مالی-بدهی۳۲-۶۴
اسلاید ۳۶: تعریف ارزش خالص:ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است.تعریف درآمد: درآمد عبارت است از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره میشود.تعریف هزینه: هزینه عبارت است از کاهش در داراییها، افزایش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره میشود. عناصر صورتهای مالی-ارزش خالص، درآمدها و هزینهها۳۳-۶۴
اسلاید ۳۷: مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومیواحد گزارشگر ۳۴-۶۴
اسلاید ۳۸: عمدهترین دلیل برای داشتن درک روشنی از مفهوم واحد گزارشگر، حصول اطمینان از فراهم شدن تمام اطلاعات مالی مربوط به واحد گزارشگر، برای استفادهکنندگان گزارشهای مالی آن است.سایر دلایل برای تعیین محدوده واحد گزارشگر، به شرح زیر میباشد:اطمینان از اینکه برای تجمیع اطلاعات در هر سطح گزارشگری، هیچ زیرمجموعهای حذف نمیشود.امکان انجام مقایسه عملکرد واحدهای گزارشگر.کمک به تعیین مسئولیت و ارزیابی عملکرد واحدهای گزارشگر.دلایل تعریف واحد گزارشگر۳۵-۶۴
اسلاید ۳۹: الف. وجود استفادهکنندگانی که به گزارشهای مالی با مقاصد عمومی آن برای اهداف پاسخگویی و یا تصمیمگیری نیاز دارند.ب . دارای مقام مسئولی باشد که اجرای تمام یا قسمتی از بودجه و استفاده از سایر منابع و کنترل آن را به عهده داشته و پاسخگوی عملکرد واحد باشد.پ . محدوده آن به نحوی باشد که صورتهای مالی، حوزه عملیات و وضعیت مالی آن را به نحو مناسب منعکس کند. ویژگیهای واحد گزارشگر۳۶-۶۴
اسلاید ۴۰: ویژگی های واحد گزارشگر:ویژگی های واحد گزارشگر۳۷-۶۴
اسلاید ۴۱: گروه گزارشگر، یک واحد گزارشگر است که دربرگیرنده دو یا چند واحد گزارشگر مجزا باشد. در بخش عمومی، معیار کنترل به عنوان ملاک اصلی تشخیص واحدهای تشکیلدهنده گروه گزارشگر است. این کنترل عمدتاً از قوانین و مقررات نشأت میگیرد. کنترل مستلزم احراز دو شرط زیر است:واحد کنترلکننده قدرت هدایت سیاستهای استراتژیک عملیاتی و مالی واحد(های) کنترلشونده را داشته باشد.واحد کنترلکننده منابع واحد کنترلشونده را در جهت اهداف خود از جمله ارائه خدمات عمومی و اعمال سایر وظایف حاکمیتی دولت به کار گیرد یا از نتیجه فعالیتهای آن منتفع یا متحمل هزینه شود.گروه گزارشگر۳۸-۶۴
اسلاید ۴۲: در این رابطه بودجه سالانه کل کشور معیار اصلی است. برای احراز این معیار باید مجموعه منابع و مصارف هر واحد گزارشگر در بودجه سالانه کل کشور منظور شده باشد. و در غیاب معیار اصلی یاد شده در صورت احراز مجموع معیارهای زیر، یک واحد باید جزء مجموعه دولت به عنوان واحد گزارشگر درنظر گرفته شود:از قدرت حاکمیت دولت در انجام وظایف برخوردار باشد.طبق قانون در تملک دولت باشد.تحت مدیریت مستقیم دولت باشد. معیار تشخیص واحد گزارشگر۳۹-۶۴
اسلاید ۴۳: مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومیویژگیهای کیفی اطلاعات ۴۰-۶۴
اسلاید ۴۴: مقایسه بخش خصوصی و عمومی۴۱-۶۴
اسلاید ۴۵: ویژگیهای کیفی: به ویژگیهایی اطلاق میشود که موجب سودمندی اطلاعات ارائه شده در گزارشهای مالی برای استفادهکنندگان میشود اهمیت: یک شاخص تصمیمگیری است. اهمیت یک ویژگی کیفی لازم برای اطلاعات نیست، بلکه یک معیار سنجش است که باید قبل از سایر ویژگیهای کیفی اطلاعات مورد توجه قرار گیردنکته:افشای اطلاعات درخصوص رعایت قوانین و مقررات از نظر ماهیت مهم است حتی اگر مبلغ ریالی عدم رعایت بااهمیت نباشد.مربوط بودن:اطلاعاتی مربوط تلقی میشود که بر ایفای وظیفه پاسخگویی واحد گزارشگر و تصمیمات استفادهکنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته، حال و آینده یا تأیید یا تصحیح ارزیابیهای گذشته مؤثر واقع شود.۴۲-۶۴
اسلاید ۴۶: ارزش تأییدکنندگی:اطلاعات که موجب تأیید یا تغییر انتظارات پیشین یا کنونی شامل انتظارات مبتنیبر ارزیابی های گذشته گردد.ارزش پیشبینیکنندگی:اطلاعاتی پیرامون اهداف و بهای تمام شده خدمات مورد انتظار از واحد گزارشگر در آینده و میزان و منشأ منابعی که برای ارائه این خدمات تخصیص داده میشود.قابل اتکا بودن:اطلاعاتی قابل اتکاست که علاوه بر کامل بودن، عاری از اشتباه و تمایلات جانبدارانه با اهمیت باشد و به طور صادقانه معرف آن چیزی باشد که مدعی بیان آن است یا به گونهای معقول انتظار میرود بیان کند.قابل مقایسه بودن:گزارشهای مالی باید بتوانند گزارشهای مالی یک واحد گزارشگر را طی زمان و واحدهای گزارشگر مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایندنکته:قابلیت مقایسه را نباید با یکنواختی اشتباه گرفت. اطلاعات زمانی قابل مقایسه است که بتواند شباهتها و تفاوتهای بین واحدها را نشان دهد. ۴۳-۶۴
اسلاید ۴۷: قابل فهم بودن:اطلاعاتی که جوابگوی نیازها و متناسب با دانش پایهای استفادهکنندگان آنها و بیانگر ماهیت اطلاعات ارائه شده باشد.به موقع بودن:به موقع بودن به این معنی است که قبل از اینکه سودمندی اطلاعات در جهت مقاصد پاسخگویی و تصمیمگیری از بین برود، این اطلاعات در دسترس استفادهکنندگان قرار گیرد. موازنه بین ویژگیهای کیفی:نوعی موازنه یا مصالحه بین ویژگیهای کیفی ضرورت دارد. بهطور مثال اطلاعاتی که قابل اتکاتر است اغلب از درجه مربوط بودن کمتری برخوردار است و به عکس.ملاحظات منفعت و هزینه:منفعت حاصل از اطلاعات باید بیش از هزینه تهیه و ارائـه آن باشد۴۴-۶۴
اسلاید ۴۸: استاندارد های حسابداری بخش عمومی۴۵-۶۴
اسلاید ۴۹: زمان لازم الاجرا شدن استانداردهای بخش عمومی
اسلاید ۵۰: استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره ۱نحوه ارائه صورتهای مالی۴۷-۶۴
اسلاید ۵۱: دامنه کاربرد:الزامات این استاندارد باید در مورد کلیه ”صورتهای مالی با مقاصد عمومی“ که بر اساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی، برمبنای تعهدی تهیه و ارائه میشود، بکار گرفته شود.این استاندارد در مورد کلیه واحدهای بخش عمومی به استثنای واحدهایی که تهیه صورتهای مالی آنها براساس استانداردهای حسابداری بخش تجاری (انتفاعی) مناسبتر است، کاربرد دارد. بر این اساس شرکتهای دولتی ملزم به رعایت استانداردهای حسابداری بخش تجاری (انتفاعی) هستند. دامنه کاربرد۴۸-۶۴
اسلاید ۵۲: هدف صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت مالی و تغییر در وضعیت مالی یک واحد گزارشگر است که برای طیفی گسترده از استفادهکنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مفید واقع شود اهداف صورتهای مالی
اسلاید ۵۳: به منظور دستیابی به اهداف صورتهای مالی می بایست اطلاعاتی بشرح ذیل از سوی واحد گزارشگر ارائه گردد
اسلاید ۵۴: مجموعه کامل صورت های مالی شامل اجزای زیر است۱) صورت وضعیت مالی۲) صورت تغییرات در وضعیت مالی۳) گردش حساب تغییرات در ارزش خالص۴) صورت مقایسه بودجه و عملکرد و۵) یادداشتهای توضیحی که شامل خلاصه ای از اهم رویه های حسابداری و سایر یادداشتهای توضیحی است.نکته:ارایه صورت جریان وجوه نقد در واحدهای گزارشگر مشمول استانداردهای حسابداری بخش عمومی، اختیاری است .۵۰-۶۴
اسلاید ۵۵: در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اطلاعاتی درباره موارد زیر افشا میشود: داراییها صورت وضعیت مالی بدهیها ارزش خالص درآمدها صورت تغییرات در وضعیت مالی هزینهها حساب تغییرات در ارزش خالص سایر تغییرات در ارزش خالص در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اطلاعاتی درباره موارد زیر افشا میشود:۵۱-۶۴
اسلاید ۵۶: منابع صورت مقایسه بودجه و عملکرد مصارف وجوه دریافتی از طرف دولت یاداشتهای توضیحی خلاصه ای از اهم رویه های حسابداری سایر یادداشتهای توضیحی در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اطلاعاتی درباره موارد زیر افشا میشود:۵۲-۶۴
اسلاید ۵۷: مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی: مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی با بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط و یا مقام مجاز از طرف او و مقام مالی قانونی مربوط است.نکته : مسئولیت تهیه صورتهای مالی تلفیقی دولت به عنوان یک مجموعه بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد؛ صورتهای مالی مذکور به تأیید رئیس قوه مجریه میرسد. مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی۵۳-۶۴
اسلاید ۵۸: الف.انتخاب و بکارگیری رویههای حسابداری مطابق استانداردهای حسابداری بخش عمومیب.ارائه اطلاعات به گونهای که اطلاعات، مربوط، قابل اتکا، قابل مقایسه و قابل فهم باشد.ج.ارائه اطلاعات اضافی در صورت کافی نبودن اطلاعات ارائه شده برمبنای استانداردهای حسابداری بخش عمومی برای درک بهتر اثر معاملات یا سایر رویدادهای خاص. ارائه مطلوب صورتهای مالی، واحد گزارشگر ملزم به رعایت:۵۴-۶۴
اسلاید ۵۹: نحوه ارائه و طبقهبندی اقلام در صورتهای مالی از یک دوره به دوره بعد نباید تغییر کند مگر در مواردی که:الف) تغییری عمده در ماهیت عملیات واحد گزارشگر یا تجدید نظر در نحوه ارائه صورتهای مالی حاکی از این باشد که تغییر مزبور به ارائه مناسبتر معاملات یا سایر رویدادها منجر شود؛ یاب)تغییری در نحوه ارائه، به موجب یک استاندارد حسابداری بخش عمومی الزامی شود. ثبات رویه در نحوه ارائه۵۵-۶۴
اسلاید ۶۰: اهمیت و تجمیع:تمام اقلام با اهمیت باید به طور جداگانه در صورتهای مالی ارائه شود. مبالغ کم اهمیت باید با مبالغ دارای ماهیت یا کارکرد مشابه جمع شود و نیازی به ارائه جداگانه آنها نیست.تهاتـر:داراییها، بدهیها، درآمدها و هزینهها نباید با هم تهاتر شود مگر اینکه تهاتر آنها طبق استاندارد حسابداری بخش عمومی دیگری الزامی یا مجاز شده باشداطلاعات مقایسهای:صورتهای مالی باید در برگیرنده اقلام مقایسهای دوره قبل باشد به جز در مواردی که یک استاندارد حسابداری بخش عمومی نحوه عمل دیگری را مجاز یا الزامی کرده باشد. اطلاعات مقایسهای تشریحی تا جایی باید افشا شود که جهت درک صورتهای مالی دوره جاری مربوط تلقی گردد. ۵۶-۶۴
اسلاید ۶۱: به موقع بودن:چنانچه صورتهای مالی ظرف مدت معقولی بعد از تاریخ صورت وضعیت مالی در اختیار استفادهکنندگان قرار نگیرد، سودمندی آن کاهش مییابد. واحد گزارشگر باید صورتهای مالی خود را حداکثر ظرف مهلت مقرر در قوانین و مقررات مربوط منتشر کند. عواملی نظیر پیچیدگی عملیات واحد گزارشگر، دلیل کافی برای خودداری از گزارشگری به موقع محسوب نمیشود.چرخه عملیاتی:چرخه عملیاتی به زمان صرف شده برای تبدیل ورودیها یا منابع به خروجیها اطلاق میشود. در مواقعی که چرخه عملیاتی معمول یک واحد گزارشگر به روشنی قابل تشخیص نیست، فرض بر این است که طول آن دوازده ماه باشد.۵۷-۶۴
اسلاید ۶۲: الف) داراییهای ثابت مشهود؛ب) سرمایهگذاریها؛پ) داراییهای نامشهود؛ت) موجودی مواد و کالا؛ث) پیشپرداختهاج) حسابها و اسناد دریافتنی حاصل از عملیات مبادلهای؛چ) حسابها و اسناد دریافتنی حاصل از عملیات غیرمبادلهای؛ح) موجودی نقد؛خ) حسابها و اسناد پرداختنی حاصل از عملیات مبادلهای؛د) حسابها و اسناد پرداختنی حاصل از عملیات غیرمبادلهای؛ذ) پیشدریافتهار) ذخایر؛ز) بدهیهای غیرجاری؛ وژ) ارزش خالص. اطلاعاتی که در صورت وضعیت مالی ارائه می شود
اسلاید ۶۳: یک دارایی زمانی به عنوان دارایی جاری طبقهبندی میشود که :الف) انتظار رود در چرخه عملیاتی معمول واحد گزارشگر به وجه نقد تبدیل شود یا برای فروش یا مصرف در این چرخه نگهداری شود؛ب) اساساً به منظور داد و ستد نگهداری شود؛پ) انتظار رود طی دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری به وجه نقد تبدیل شود یا به فروش یا به مصرف برسد؛ یات)وجه نقدی که استفاده از آن، حداقل به مدت دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری، محدود نشده باشد.داراییهایی که فاقد معیارهای بالا هستند باید به عنوان داراییهای غیرجاری طبقهبندی شوند. تمایز بین اقلام جاری و غیرجاری
اسلاید ۶۴: یک بدهی زمانی به عنوان بدهی جاری طبقهبندی میشود که :الف) انتظار رود در چرخه عملیاتی معمول واحد گزارشگر تسویه شود؛ب) طی دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری تسویه شود؛ یا پ) واحد گزارشگر حق بی قید و شرطی برای به تعویق انداختن تسویه بدهی طی حداقل دوازده ماه پس از تاریخ گزارشگری نداشته باشد.بدهیهایی که فاقد معیارهای بالا هستند باید به عنوان بدهیهای غیرجاری طبقهبندی شوند. بدهی جاری و غیر جاری۵۹-۶۴
اسلاید ۶۵: کلیه درآمدها و هزینههای شناسایی شده در یک دوره باید در صورت تغییرات در وضعیت مالی آن دوره گنجانده شود، الف) درآمدهای عمومی؛ب) واریزی به خزانه از محل درآمد عمومی؛پ) دریافتی از خزانه از محل اعتبارات تخصیص یافته؛ت) دریافتی از خزانه از محل درآمدهای اختصاصی؛ث) کمکهای بلاعوض؛ج) سایر درآمدها؛چ)هزینهها به تفکیک فصول هزینه (شامل هزینه استهلاک و کاهش ارزش داراییها)ح)خالص تغییر در وضعیت مالی دوره. صورت تغییرات در وضعیت مالی
اسلاید ۶۶: الف) خالص تغییر در وضعیت مالی دوره؛ب) درآمدها و هزینههایی که شناسایی آنها به طور مستقیم در ارزش خالص به موجب قانون یا سایر استانداردهای حسابداری بخش عمومی الزامی شده باشد؛ وپ) اثرات ناشی از تغییر در رویههای حسابداری و اصلاح اشتباهات.همچنین، واحد گزارشگر باید موارد زیر را در گردش حساب تغییرات در ارزش خالص یا یادداشتهای توضیحی افشا کند:الف) مانده ارزش خالص در ابتدا و پایان دوره و تغییرات آن طی دوره؛ ب) تغییرات مبلغ دفتری اجزای گردش حساب تغییرات در ارزش خالص (اجزایی که به صورت جداگانه افشا میشوند) طی دوره.گردش حساب تغییرات در ارزش خالص
اسلاید ۶۷: ۱) آثار ناشی از تغییر در برآوردهای حسابداری می بایست در صورت تغییرات در وضعیت مالی درج گردد.۲) اصلاح اشتباهات و آثار ناشی از تغییر در رویه های حسابداری می بایست در گردش حساب تغییرات در ارزش خالص منعکس گردد.۳) مازاد تجدید ارزیابی و سود یا زیان حاصل از تسعیر صورتهای مالی عملیات خارجی اگر چه با تعریف درآمد و هزینه منبطق می باشد لیکن می بایست در گردش حساب تغییرات در ارزش خالص منعکس گردد. چند نکته در خصوص شناسایی برخی از اقلام در صورتهای مالی
اسلاید ۶۸: عملیات مبادله ای:در برخی عملیات، ارزش منابع دریافتی با مابهازای پرداختی تقریباً برابر است. به این گونه عملیات، مبادله اطلاق میشود.عملیات غیرمبادلهای: در سایر عملیات یک واحد منابعی را بدون پرداخت مابهازا یا در قبال مابهازای اندکی دریافت میکند، به عنوان مثال، اخذ مالیات به موجب قانون. اگر چه دولت، خدمات عمومی متنوعی به مؤدیان مالیاتی ارائه میکند، اما این خدمات، مابهازای مالیات دریافتی از عموم نیست. چند نکته در خصوص شناسایی برخی از اقلام در صورتهای مالی
اسلاید ۶۹: نمونه سال ۱۳۹۳نمونه سال ۱۳۹۴۶۰-۶۴بخش خصوصی
اسلاید ۷۰:
اسلاید ۷۱: ۶۲-۶۴
اسلاید ۷۲: ۶۳-۶۴
اسلاید ۷۳: ۴۵-۶۴استانداردهای بخش عمومی شماره ۲ : نحوه ارائه اطلاعات بودجه ای در صورتهای مالی
اسلاید ۷۴: هدف و دامنه کابرد. این استاندارد مقایسه بودجه و عملکرد ناشی از اجرای بودجه را در صورتهای مالی واحدهای گزارشگر الزامی میکند. همچنین طبق این استاندارد، واحدهای گزارشگر ملزم به افشای دلایل تفاوتهای با اهمیت بین بودجه و عملکرد میباشند. با رعایت الزامات این استاندارد، بخشی از وظیفه پاسخگویی واحدهای بخش عمومی ایفا میگردد و شفافیت صورتهای مالی آنها از طریق ارائه موارد زیر بهبود مییابد:الف.رعایت بودجههای مصوبب. میزان دستیابی به اهداف بودجه
اسلاید ۷۵: اعتبار: عبارت از مبلغی است که برای مصرف یا مصارف معین به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامههای دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.بودجه: برنامه مالی واحد گزارشگر است که برای یک سال مالی، تهیه شده و حاوی پیشبینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینهها و مخارج برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل به سیاستها و هدفهای قانونی میشود.بودجه اولیه: اولین بودجه مصوب برای سال مالی است. بودجه نهایی: شامل همه تغییرات مصوب صورت گرفته جهت اصلاح بودجه اولیه است.تعاریف
اسلاید ۷۶: تخصیص اعتبار: مجوز استفاده از تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب است. عملکرد: عبارت است از نتایج حاصل از اجرای بودجه. مبنای بودجهای: عبارت است از مبنایی که بودجه براساس آن تهیه میشود. مبنای حسابداری: عبارت است از مبنای تعهدی، نقدی یا مبنای دیگری که صورتهای مالی براساس آن تهیه میشود. مبنای قابل مقایسه: عبارت است از تعدیل مبالغ عملکرد طبق مبنایحسابداری ، طبقهبندی، شخصیت گزارشگری و دوره مالی مشابه با بودجه.تعاریف
اسلاید ۷۷: برآورد تمام منابع و مخارج در بودجه اولیه امکانپذیر نیست. در برخی موارد، لازم است بودجه اولیه از طریق متمم بودجه تعدیل شود. به عنوان مثال میتوان از بودجه موردنیاز برای جبران آثار حوادث یا بلایای طبیعی نام برد. علاوه بر این، ممکن است در مواردی براساس مجوز قانونی، در داخل طبقهبندیهای بودجهای تغییراتی داده شود ولی این تغییرات در جمع بودجه، تغییری ایجاد نکند. این گونه موارد که اصلاحیه بودجه نام دارند نیز سبب تعدیل بودجه اولیه میشوند. بودجه نهایی شامل همه اصلاحات و متممها میباشد.بودجه اولیه و بودجه نهایی
اسلاید ۷۸: این استاندارد واحد گزارشگر را ملزم میکند تا مقایسه بودجه و عملکرد را ارائه کند. مقایسه بودجه و عملکرد باید اطلاعات لازم شامل موارد زیر را برای اعمال نظارت قانونی فراهم سازد: الف.مقایسه بودجه اولیه و نهایی؛ب.مقایسه بودجه نهایی و عملکرد براساس یک مبنای قابل مقایسه؛ پ.افشای دلایل تفاوتهای با اهمیت بین بودجه نهایی با بودجه اولیه و عملکرد در یادداشتهای توضیحی را برای اعمال نظارت قانونی فراهم سازد:مقایسه بودجه و عملکرد
اسلاید ۷۹: ارائه صورت مقایسه بودجه و عملکرد:واحد گزارشگر باید مقایسه بودجه و عملکرد را در قالب یک صورت مالی ارائه کند.افشای تغییرات در بودجه اولیه:واحد گزارشگر باید توضیحات کافی در مورد تفاوت بین بودجه اولیه و نهایی را در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی ارائه کند.مبنای قابل مقایسه:تمام مقایسههای بین بودجه و عملکرد باید برمبنای قابل مقایسه با بودجه ارائه شود. مقایسه بودجه و عملکرد برمبنای حسابداری (تعهدی، نقدی یا سایر مبانی جامع)، مبنای طبقهبندی، شخصیت گزارشگری و دوره مالی مشابه با بودجه ارائه میگردد. انجام این کار، اطمینان میدهد که افشای اطلاعات پیرامون رعایت بودجه در صورتهای مالی بر مبنایی مشابه با بودجه است
اسلاید ۸۰: واحد گزارشگر باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی، دوره بودجه را افشا کند.واحد گزارشگر باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی، واحدهای منظور شده در بودجه خود را مشخص کند.در مواردی که مبنای تهیه صورتهای مالی با بودجه متفاوت است، عملکرد برمبنای قابل مقایسه با بودجه باید با مبالغ مربوط در صورتهای مالی، تطبیق داده شود. همچنین هرگونه تفاوت در مبنای تهیه و طبقهبندی، دوره و شخصیت گزارشگری نیز باید مشخص گردد. این صورت تطبیق باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی افشا شود.چند نکته
اسلاید ۸۱: تفاوت در مبنا، زمانی رخ میدهد که بودجه بر مبنایی غیر از مبنای حسابداری مورد عمل در صورتهای مالی تهیه شده باشد. برای مثال ممکن است بودجه برمبنای نقدی و صورتهای مالی برمبنای تعهدی تهیه شده باشد. همچنین ممکن است تفاوتهایی در نحوه طبقهبندی صورتهای مالی و بودجه وجود داشته باشد.تفاوت در زمانبندی، هنگامی اتفاق میافتد که دوره بودجه، متفاوت از دوره گزارشگری صورتهای مالی باشد.تفاوت در شخصیت واحد گزارشگری، وقتی اتفاق میافتد که برخی برنامهها یا واحدها در تهیه صورتهای مالی منظور شده باشد، اما در بودجه واحد گزارشگر لحاظ نشده باشد. چند نکته
اسلاید ۸۲:
اسلاید ۸۳: ۴۵-۶۴استانداردهای بخش عمومی شماره ۳ : درآمد حاصل از عملیات غیرمبادله ای (مالیات و انتقالات)
اسلاید ۸۴: هدف۱.هدف این استاندارد، ارائه الزاماتی برای گزارشگری مالی درآمدهای حاصل از عملیات غیرمبادلهای است. این استاندارد، موضوعات مرتبط با شناسایی و اندازهگیری این نوع درآمدها را مورد بحث قرار میدهد.کاربرد۲.این استاندارد باید برای حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات غیرمبادلهای بکار گرفته شود. این استاندارد در خصوص ترکیب واحدهای گزارشگر که عملیات غیرمبادلهای محسوب میشود، کاربرد ندارد.هدف و دامنه کاربرد
اسلاید ۸۵: تعاریفمبادله: عملیاتی است که به موجب آن دارایی یا خدمت به ارزش منصفانه داد و ستد می شود.عملیات غیرمبادله ای: رویدادی است که با تعریف مبادله منطبق نباشد.که عمده آن شامل مالیات، انتقالات (نقدی یا غیرنقدی)، از جمله کمک و هدایا، بخشودگی بدهی و جرایم.مالیات: وجوهی که توسط واحدهای بخش عمومی طبق قوانین و مقررات، تحت عنوان مالیات یا عوارض قابل دریافت است.انتقالات: جریان ورودی یا کاهش جریان خروجی منافع اقتصادی آتی حاصل از عملیات غیرمبادله ای، به استثنای مالیات، است.جرایم: وجوه قابل دریافت توسط واحدهای بخش عمومی که به موجب قانون توسط دادگاه یا سایر مراجع قانونی به دلیل نقض قوانین و مقررات تعیین می شود.
اسلاید ۸۶: درآمد:درآمد عبارتست از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها یا ترکیبی از هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره میشود. نکته: هرگاه واحد گزارشگر در ارتباط با درآمدهای حاصل از عملیات غیرمبادلهای هزینههایی را متحمل شود، درآمد عبارت از جریان ورودی ناخالص منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه خواهد بود و هرگونه جریان خروجی مرتبط با منابع به عنوان هزینه یا دارایی، شناسایی میشود. درآمد
اسلاید ۸۷: :داراییهای انتقالی مشروط:چنانچه واحـد گزارشگر ملزم باشد دارایی انتقالی را طبق شرایط مشخص بکار گیرد و در صورت نقض این شرایط، اصل دارایی یا معادل ارزش آن را به انتقالدهنده برگرداند، کنترل دارایی، مشروط محسوب و یک تعهد فعلی برای انتقال منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه به اشخاص ثالث ایجاد میگردد. در چنین وضعیتی واحـد گزارشگر ملزم است از دارایی برای ارائه خدمات یا تحویل کالا به اشخاص ثالث طبق شرایط مشخص شده استفاده کند یا آن را به انتقالدهنده برگشت دهد. بنابراین همزمان با دریافت دارایی یک بدهی نیز ایجاد میشود.داراییهای احتمالی:اقلامی که ویژگیهای اصلی دارایی را داشته باشد اما معیارهای شناخت را احراز نکند، میتواند در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی به عنوان دارایی احتمالی افشا شود.
اسلاید ۸۸: شناسایی درآمد حاصل از عملیات غیرمبادلهایجریان ورودی منابع حاصل از عملیات غیرمبادلهای که به عنوان دارایی شناسایی میشود، باید به عنوان درآمد نیز شناسایی گردد به جز بخشی که در ازای آن، بدهی شناسایی میشود.نکته :در مواردی که جریان ورودی منابع حاصل از عملیات غیرمبادلهای همراه با شناسایی بدهی است، متناسب با ایفای تعهدات مربوط، مبلغ دفتری بدهی کاهش و معادل آن درآمد شناسایی میشود.اندازهگیری درآمد حاصل از عملیات غیرمبادلهای:درآمد حاصل از عملیات غیرمبادلهای باید به میزان افزایش در خالص داراییهای شناسایی شده توسط واحد گزارشگر، اندازهگیری شود.
اسلاید ۸۹: نکته: واحد گزارشگر، درآمد مرتبط با مالیات را زمانی شناسایی میکند که رویداد مشمول مالیات اتفاق افتاده باشد و معیارهای شناخت دارایی نیز احراز شده باشد.نکته: مالیات تنها برای دولت و شهرداریها درآمد تلقی میشود. واحد گزارشگری که به نمایندگی از طرف دولت یا شهرداریها مالیات را وصول میکند (مانند سازمان امور مالیاتی کشور یا گمرک جمهوری اسلامی ایران)، از این بابت درآمد شناسایی نمیکندنکته: منابع مالیاتی دریافت شده پیش از وقوع رویداد مشمول مالیات به عنوان دارایی و بدهی (پیشدریافت) شناسایی میشود؛ زیرا رویدادی که ایجادکننده حق نسبت به مالیات باشد برای واحد گزارشگر رخ نداده مالیات
اسلاید ۹۰: نکته: داراییهای حاصل از مالیات به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل، اندازهگیری میشود. نکته: اندازهگیری درآمد حاصل از مالیات به صورت برآوردی میتواند سبب ایجاد تفاوت بین مبلغ درآمد شناسایی شده و مبلغ دریافتی یا دریافتنی از مؤدیان در دورههای گزارشگری بعد (در رابطه با دوره گزارشگری جاری) شود. این تفاوتها به عنوان تغییر در برآورد محسوب میشود و به دورههای قبل تسری داده نمیشود.مالیات
اسلاید ۹۱: نکته : واحد گزارشگر، درآمد ناشی از انتقالات را زمانی شناسایی میکند که منابع انتقالی معیارهای شناخت دارایی را احراز کند یا اینکه بخشودگی بدهی قطعی شده باشد.نکته: انتقالات، جریان ورودی یا کاهش جریان خروجی منافع اقتصادی آتی حاصل از عملیات غیرمبادلهای به غیر از مالیات شامل کمکهای بلاعوض، جرایم، هدایا و بخشودگی بدهی میباشد.نکته: منابع حاصل از انتقالات، هنگامی شناسایی میشود که تعریف دارایی را احراز کند و ارزش منصفانه آن به گونهای اتکاپذیر، قابل اندازهگیری باشد. در برخی شرایط خاص، مانند بخشودگی بدهی، واحد گزارشگر به جای شناسایی دارایی، مبلغ دفتری بدهی شناسایی شده را کاهش میدهد.انتقالات
اسلاید ۹۲: اندازهگیری داراییهای و بخشودگی بدهی حاصل از انتقالاتداراییهای حاصل از انتقالات به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل، اندازهگیری میشود. و درخصوص بخشودگی بدهی ها افزایش در ارزش خالص را معادل مبلغ دفتری بدهی، به عنوان درآمد شناسایی میکند زیرا بدهی شناسایی شده قبلی، تسویه گردیده است. نکته:جرایم هنگامی به عنوان درآمد شناسایی میشود که مبالغ دریافتنی، تعریف دارایی را احراز کند و به گونهای اتکاپذیر قابل اندازهگیری باشد. هنگامی که واحد گزارشگر به عنوان نماینده، جرایم را جمعآوری میکند، جریمه، درآمد آن واحد محسوب نمیشود.انتقالات، جرایم
اسلاید ۹۳: کمکها و هدایاکمکها و هدایا، انتقال داوطلبانه داراییهای نقدی و غیرنقدی از یک شخص حقیقی یا حقوقی به واحد گزارشگر است که معمولاً شرطی در مورد استفاده از آن وجود ندارد. کمکها و هدایا هنگامی به عنوان دارایی و درآمد شناسایی میشود که جریان منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه به درون واحد گزارشگر، محتمل بوده و ارزش منصفانه داراییها به گونهای اتکاپذیر، قابل اندازهگیری باشد.نکته: در زمان شناخت اولیه، کمکها و هدایای غیرنقدی به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل، اندازهگیری میشودکمکها و هدایا
اسلاید ۹۴: وثایقوثیقه، تعهدی مشروط برای انتقال دارایی به واحد دریافت کننده است. وثیقه، تعریف دارایی را احراز نمیکند زیرا واحد دریافتکننده قادر به کنترل دسترسی انتقال دهنده به منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه موجود در وثیقه نیست. نکته : واحدهای گزارشگر، اقلام مورد وثیقه را به عنوان دارایی یا درآمد شناسایی نمیکنند. وثایق
اسلاید ۹۵: استانداردهای بخش عمومی شماره ۴ : درآمد حاصل از عملیات مبادله ای
اسلاید ۹۶: هدف: هدف این استاندارد، ارائه نحوه عمل حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات مبادلهای است. اقلام دیگری که باید به عنوان درآمد شناسایی گردند در سایر استانداردها مطرح میشوند و در دامنه کاربرد این استاندارد قرار نمیگیرند.دامنه کاربرد:این استاندارد باید برای حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات مبادلهای زیر بکار گرفته شود:الف .ارائه خدمات؛ب.فروش کالا؛ وپ.استفاده دیگران از داراییهای واحـد گزارشگر که مولد سود تضمین شده، درآمد، حق امتیاز و سود سهام است.هدف و دامنه کاربرد
اسلاید ۹۷: نکته: فروش کالاها یا ارائه خدمات را میتوان نمونهای از درآمدهای مبادلهای دانست نکته: ارائه خدمات، معمولاً متضمن اجرای وظیفهای مورد توافق، طی مدتی معین توسط واحـد گزارشگر است.نکته: فروش کالا شامل کالای تولید شده توسط واحـد گزارشگر برای فروش، کالای خریداری شده جهت فروش و همچنین اموال نگهداری شده برای فروش است.نکته: استفاده دیگران از داراییهای واحـد گزارشگر منجر به تحصیل درآمدهای :الف.سود تضمین شده: مبالغی که بابت استفاده از وجوه نقد یا معادل وجه نقد واحـد گزارشگر مطالبه میشود،ب.درآمد حق امتیاز: مبالغی که بابت استفاده از داراییهای غیرجاری واحـد گزارشگر نظیر امتیاز بهرهبرداری از معادن، ساخت، علایم تجاری و حق انتشار مطالبه میشود، پ.سود سهام: مبالغی از سود توزیع شده واحد سرمایهپذیر که متناسب با سهمالشرکه واحـد گزارشگر عاید آن میشود.درآمد مبادله ای
اسلاید ۹۸: اندازهگیری درآمد حاصل از عملیات مبادلهایدرآمد حاصل از عملیات مبادلهای باید به ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی یا دریافتنی اندازهگیری شود.و در صورتی که مابهازای مربوط به شکل غیرنقدی باشد، درآمد براساس ارزش منصفانه مابهازای دریافتی یا دریافتنی اندازهگیری میشود.ارائه خدماتهرگاه ماحصل ارائه خدمات را بتوان بهگونهای اتکاپذیر برآورد کرد، درآمد مربوط باید با توجه به میزان خدمات ارائه شده شناسایی شود.نکته: یکی از شرایط شناسایی درآمد حاصل از ارائه خدمات، محتمل بودن جریان ورودی منافع اقتصادی است. با این حال، در صورت وجود ابهام در مورد قابلیت وصولبخشی از درآمد شناسایی شده قبلی، مبلغ غیرقابل وصول یا مبلغی که بازیافت آن دیگر محتمل نیست، به عنوان هزینه و نه به صورت تعدیل درآمد شناسایی شده قبلی، در حسابها منظور میشود.درآمد مبادله ای
اسلاید ۹۹: فروش کالادرآمد حاصل از فروش کالا باید زمانی شناسایی شود که کلیه شرایط زیر تحقق یافته باشد:الف. واحـد گزارشگر مخاطرات و مزایای عمده مالکیت کالای مورد معامله را به خریدار منتقل کرده باشد؛ب. واحـد گزارشگر دخالت مدیریتی مستمر در حدی که معمولاً با مالکیت همراه است یا کنترل مؤثری نسبت به کالای فروش رفته اعمال نکند؛پ. مبلغ درآمد را بتوان بهگونهای اتکاپذیر اندازهگیری کرد؛ت. جریان منافع اقتصادی مرتبط با فروش به درون واحـد گزارشگر محتمل باشد؛ وث. مخارجی که در ارتباط با کالای فروش رفته تحمل شده یا خواهد شد را بتوان بهگونهای اتکاپذیر اندازهگیری کرد.درآمد مبادله ای
اسلاید ۱۰۰: نکته:برای شناخت درآمد، محتمل بودن جریان منافع اقتصادی مرتبط با معامله به درون واحـد گزارشگر شرط اساسی است.نکته:درآمد و هزینههای مرتبط با یک معامله یا رویداد به طور همزمان شناسایی میشود. این فرایند، عموماً ”تطابق درآمد و هزینه“ نامیده میشود. نکته: درآمدهای عملیات مبادلهای ناشی از استفاده دیگران از داراییهای واحـد گزارشگر که متضمن سود تضمین شده، درآمد حق امتیاز و سود سهام است به شرط تحقق شرایط زیر شناسایی شود:الف.جریان منافع اقتصادی عملیات مذکور به درون واحـد گزارشگر محتمل باشد، وب.مبلغ درآمد مربوطه را بتوان بهگونهای اتکاپذیر اندازهگیری کرد.درآمد مبادله ای
اسلاید ۱۰۱: نکته: درآمد سود تضمین شده براساس مدت زمان و با توجه به مانده اصل طلب و نرخ مربوط شناسایی می گردد.نکته: درآمد حق امتیاز طبق محتوای قرارداد مربوط شناسایی میگردد.نکته: درآمد سود سهام حاصل از سرمایهگذاریهایی که به روش ارزش ویژه ثبت نشده است، در زمان احراز حق دریافت توسط سهامدار، به استثنای سود سهام حاصل از سرمایهگذاری در واحدهای فرعی و وابسته شناسایی میگرددنکته: در برخی شرایط، مثلاً، در مواردی که سود سهام از محل اندوختهها یا سود انباشته مصوب پیش از تحصیل سرمایهگذاری اعلام میشود، اینگونه مبالغ معرف بازیافت بخشی از بهای تمام شده سرمایهگذاری است و درآمد محسوب نمیشود.درآمد مبادله ای
اسلاید ۱۰۲: استانداردهای بخش عمومی شماره ۵ : داراییهای ثابت مشهود
اسلاید ۱۰۳: هدف:هدف این استاندارد، تجویز نحوه حسابداری داراییهایثابت مشهود است تا استفادهکنندگان صورتهای مالی بتوانند اطلاعات مربوط به سرمایهگذاری واحد گزارشگر در این داراییها و تغییرات آن را تشخیص دهند.دامنه کاربرد:این استاندارد باید برای حسابداری تمام داراییهای ثابت مشهود بکار گرفته شود، مگر این که:الف. به موجب استانداردی دیگر، نحوه حسابداری متفاوتی مجاز یا الزامی شده باشد؛ب. داراییهای مورد نظر، مرتبط با میراث ملی باشدهدف و دامنه کاربرد
اسلاید ۱۰۴: ارزش اقتصادی : ارزش فعلی خالص جریانهای نقدی آتی یا خالص ارزش خدمات ناشی از کاربرد مستمر دارایی ازجمله جریانهای نقدی ناشی از واگذاری نهایی آن یا مبلغ مورد انتظار برای تسویه یک بدهی.ارزش باقیمانده : مبلغ برآوردی که واحد گزارشگر در حال حاضر میتواند از واگذاری دارایی پس از کسر مخارج برآوردی واگذاری بدست آورد، با این فرض که دارایی در وضعیت متصور در پایان عمر مفید باشد.خالص ارزش فروش : مبلغ وجه نقد یا معادل آن که از طریق فروش دارایی در شرایط عادی و پس از کسر کلیه هزینههای مرتبط با فروش حاصل میشود.ارزش منصفانه: مبلغی است که خریداری مطلع و مایل و فروشندهای مطلع و مایل میتوانند در معاملهای حقیقی و در شرایط عادی، یک دارایی را در ازای مبلغ مزبور با یکدیگر مبادله کنند.تعاریف
اسلاید ۱۰۵: شناخت:مخارج مرتبط با یک قلم دارایی ثابت مشهود، تنها زمانی به عنوان دارایی شناسایی میشود که:الف.جریان منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه مرتبط با دارایی به درون واحـد گزارشگر محتمل باشد، وب . بهای تمام شده یا ارزش منصفانه دارایی به گونهای اتکاپذیر قابل اندازهگیری باشد.نکته: قطعات یدکی و ابزار تعمیراتی معمولاً به عنوان موجودی محسوب و در زمان مصرف به عنوان هزینه شناسایی میشود. با این حال، قطعات عمده آماده جایگزینی، در صورتی که انتظار رود بیش از یک دوره مالی مورد استفاده واحد گزارشگر واقع شود، به عنوان دارایی ثابت مشهود محسوب میشوددارایی ثابت
اسلاید ۱۰۶: مخارج بعدی:مخارج بعدی مرتبط با دارایی ثابت مشهود تنها زمانی به مبلغ دفتری دارایی اضافه میشود که مخارج انجام شده موجب بهبود وضعیت دارایی در مقایسه با استاندارد عملکرد ارزیابی شده اولیه آن گردد، بهگونهای که شواهد کافی مبنی بر وقوع جریان منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه ناشی از این مخارج به درون واحد گزارشگر وجود داشته باشد.دارایی ثابت
اسلاید ۱۰۷:
اسلاید ۱۰۸:
اسلاید ۱
اسلاید ۱۱۰:
اسلاید ۱۱۱:
اسلاید ۱۱۲: اندازهگیری پس از شناخت:روش بهای تمام شدهدارایی ثابت مشهود پس از شناخت باید به مبلغ دفتری یعنی بهای تمام شده پس از کسر استهلاک انباشته و زیان کاهش ارزش انباشته، منعکس شود.روش تجدید ارزیابیپس از شناخت دارایی ثابت مشهود، چنانچه ارزش منصفانه بهگونهای اتکاپذیر قابل اندازهگیری باشد، باید آن را به مبلغ تجدید ارزیابی یعنی ارزش منصفانه در تاریخ تجدید ارزیابی پس از کسر استهلاک انباشته و کاهش ارزش انباشته بعد از تجدید ارزیابی، ارائه کرد. پس از انجام تجدید ارزیابی، استهلاک انباشته قبلی حذف و مبلغ تجدید ارزیابی، از هر نظر جایگزین ناخالص مبلغ دفتری قبلی آن دارایی خواهد شد.دارایی ثابت
اسلاید ۱۱۳: نکته: تناوب تجدید ارزیابی به تغییرات ارزش منصفانه داراییهای تجدید ارزیابی شده بستگی دارد. چنانچه ارزش منصفانه داراییهای تجدید ارزیابی شده، تفاوت با اهمیتی با مبلغ دفتری آن داشته باشد، تجدید ارزیابی بعدی ضرورت دارد.نکته: هرگاه یک قلم از داراییهای ثابت مشهود تجدید ارزیابی شود، تجدید ارزیابی تمام اقلام طبقهای که دارایی مزبور به آن تعلق دارد، الزامی است.نکته: تجدید ارزیابی داراییهای ثابت مشهود، باید توسط ارزیابان مستقل و دارای صلاحیت حرفهای، انجام شود.نکته: افزایش مبلغ دفتری یک دارایی ثابت مشهود درنتیجه تجدید ارزیابی آن مستقیماً تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در صورت وضعیت مالی به عنوان بخشی از ارزش خالص جامع طبقهبندی میشوددارایی ثابت
اسلاید ۱۱۴: نکته: مازاد تجدید ارزیابی منعکس شده در سرفصل ارزش خالص جامع، باید در زمان برکناری دائمی یا واگذاری دارایی مربوط یا متناسب با استفاده از آن توسط واحد گزارشگر، مستقیماً در گردش حساب ارزش خالص منظور شود.نکته: کاهش مبلغ دفتری یک دارایی ثابت مشهود درنتیجه تجدید ارزیابی آن بهعنوان هزینه شناسایی میشود. هرگاه کاهش مزبور عکس یک افزایش قبلی ناشی از تجدید ارزیابی باشد که به حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور شده است، دراینصورت، این کاهش باید تا میزان مازاد تجدید ارزیابی مربوط به همان دارایی به بدهکار حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور گردد و باقیمانده بهعنوان هزینه شناسایی شود.دارایی ثابت
اسلاید ۱۱۵: جهت تخصیص سیستماتیک مبلغ استهلاکپذیر یک دارایی طی عمر مفید آن میتوان روشهای متفاوتی را بهکار گرفت. این روشها شامل خطمستقیم، نزولی و تعداد تولید یا کارکرد است. در روش خط مستقیم، مبلغ استهلاک دارایی طی عمر مفید آن، ثابت است. در روش نزولی، مبلغ استهلاک طی عمر مفید آن سال به سال کاهش مییابد. در روش تعداد تولید یا کارکرد، استهلاک برمبنای تولید یا کارکرد مورد انتظار دارایی محاسبه میشود. روش استهلاک مورد استفاده برای هر دارایی براساس الگوی مصرف منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه مورد انتظار آن دارایی انتخاب میشود و بهطور یکنواخت از دورهای به دوره دیگر اعمال میگردد مگر آنکه در الگوی مصرف منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه مورد انتظار دارایی تغییری بهوجود آید.دارایی ثابت
اسلاید ۱۱۶: کاهش ارزش:مبلغ دفتری یک قلم دارایی ثابت مشهود باید به طور ادواری بررسی شود. هرگاه کاهشی در ارزش یک دارایی مشاهده شود و بازیافت بخشی از مبلغ دفتری آن غیرممکن به نظر رسد، مبلغ کاهش باید به عنوان هزینه دوره شناسایی و مبلغ دفتری دارایی از طریق ایجاد یک حساب کاهنده، به مبلغ بازیافتنی برآوردی کاهش داده شود، مگر آنکه کاهش مزبور عکس یک افزایش قبلی ناشی از تجدید ارزیابی باشد، در این صورت این کاهش باید به حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور و در گردش حساب ارزش خالص نیز منعکس شود.نکته: جبران خسارت وارده به داراییهای ثابت مشهود توسط اشخاص ثالث باید در صورت تغییرات در وضعیت مالی دورهای منعکس گردد که قابل دریافت باشد.دارایی ثابت
اسلاید ۱۱۷: برکناری دائمی و واگذارینکته: یک قلم دارایی ثابت مشهود در زمان واگذاری یا هنگامی که منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه آتی ناشی از بکارگیری یا واگذاری آن انتظار نمیرود، باید از صورت وضعیت مالی حذف شود.نکته:سود یا زیان ناشی از برکناری یا واگذاری دارایی ثابت مشهود باید در زمان حذف، در صورت تغییرات در وضعیت مالی منظور شود، مگر در رابطه با فروش و اجاره مجدد که رعایت استاندارد حسابداری اجارهها الزامی میباشد.نکته: سود یا زیان ناشی از حذف یک دارایی ثابت مشهود باید معادل تفاوت بین خالص عواید ناشی از واگذاری دارایی و مبلغ دفتری آن تعیین شود.برکناری دائمی و واگذاری
اسلاید ۱۱۸: استانداردهای بخش عمومی شماره ۶ : داراییهای ثابت مشهود
اسلاید ۱۱۹: هدف:هدف این استاندارد تشریح نحوه حسابداری موجودیها است. مهمترین موضوع در حسابداری موجودیها، شناسایی بهای تمام شده به عنوان دارایی و انتقال آن به دورههای آتی جهت تطابق با رویدادهای مربوط استدامنه کاربرداین استاندارد، نحوه ارزشیابی و انعکاس موجودیها در صورتهای مالی را تشریح میکند و موارد زیر را دربر نمیگیرد:الف .کار در جریان پیشرفت پیمانهای بلندمدت؛ب.ابزارهای مالی؛پ.موجودی محصولات جنگلی و معدنی؛ وت. تولیدات کشاورزی در زمان برداشت و داراییهای زیستی غیرمولد مربوط به فعالیت کشاوزی.هدف و دامنه کاربرد
اسلاید ۱۲۰: موجودیهاموجودیها شامل کالای خریداری شده و نگهداری شده جهت فروش مجدد، کالای ساخته شده، کار در جریان ساخت، و مواد و ملزومات آماده برای مصرف در تولید است. همچنین موجودیها شامل کالای خریداری شده یا تولید شده جهت توزیع به سایر بخشها و واحدها، بدون مطالبه بها یا مطالبه بهای ناچیز میباشداندازهگیری موجودیهانکته : موجودیها باید برمبنای اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش تکتک یا گروههای اقلام مشابه، اندازهگیری شود.نکته:موجودیهای تحصیل شده از طریق عملیات غیرمبادلهای، به ارزش منصفانه در تاریخ تحصیل اندازهگیری میشوند.نکته :موجودیهای نگهداری شده جهت مقاصد زیر باید برمبنای اقل بهای تمام شده و ارزش جایگزینی اندازهگیری شوند:الف. توزیع بدون مطالبه بها یا مطالبه به بهای ناچیز؛ یاب .مصرف در فرایند تولید کالا جهت توزیع بدون مطالبه بها یا مطالبه به بهای ناچیز.موجودیها
اسلاید ۱۲۱: بهای تمام شده موجودیهابهای تمام شده موجودیها باید در برگیرنده مخارج خرید، مخارج تبدیل و سایر مخارجی باشد که واحـد گزارشگر در جریان فعالیت معمول خود، برای رساندن کالا یا خدمات به مکان و شرایط فعلی آن متحمل شده است.مخارج خریدمخارج خرید شامل بهای خرید و هرگونه مخارج دیگری از قبیل حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و مالیاتهای غیر قابل برگشت است که مستقیماً به خرید مربوط میگردد. تخفیفات تجاری از بهای خرید کسر میشود.موجودیها
اسلاید ۱۲۲:
اسلاید ۱۲۳: مخارج تبدیل مخارج تبدیل شامل مخارجی است که مستقیماً به اقلام تولیدشده مربوط میگردد (مانند کار مستقیم). مخارج تبدیل همچنین شامل سربار تولید (اعم از ثابت و متغیر) است که برای تبدیل مواد اولیه به محصول یا ارائه خدمات واقع میشود.نکته: سربار ثابت تولید، آن بخش از مخارج غیرمستقیم تولید است که در دامنه معینی از حجم تولید نسبتاً ثابت میماند، مانند استهلاک و مخارج نگهداری ساختمان و تجهیزات کارخانه و مخارج مدیریت کارخانه. نکته: سربار متغیر تولید آن بخش از مخارج غیرمستقیم تولید است که متناسب با تغییر حجم تولید تغییر مییابد، مانند مواد و دستمزد غیرمستقیمموجودیها
اسلاید ۱۲۴:
اسلاید ۱۲۵: نکته: نمونههایی از مخارجی است که در بهای تمامشده موجودیها منظور نمیشود و در دوره وقوع به عنوان هزینه شناسایی میگردد:الف . ضایعات غیرعادی مواد، دستمزد و سایر مخارج تولید (ضایعات قابل کنترل)؛ب.مخارج انبارداری باستثنای مخارجی که در فرایند تولید برای انبارداری محصولاتی که نیاز به پردازش بیشتر دارند، انجام میشود؛پ.سربار اداری که در رساندن موجودیها به مکان و شرایط فعلی نقشی ندارد؛ وت.مخارج فروش. نکته: مخارج مدیریت عمومی، برخلاف مدیریت عملیاتی، مستقیماً به تولید جاری مربوط نمیشود و لذا نباید در مخارج تبدیل (و درنتیجه، در بهای تمام شده موجودیها) منظور گردد. موجودیها
اسلاید ۱۲۶: نکته: بهای تمام شده موجودیهایی که معمولاً قابل داد و ستد نیستند و کالاها و خدماتی که برای یک پروژه خاص تولید و تفکیک شدهاند، باید به روش شناسایی ویژه محاسبه شود.نکته: شناسایی ویژه، روشی است که در آن مخارج مختص هر یک از اقلام موجودی به آن قلم اختصاص مییابد. این روش برای اقلامی مناسب است که صرف نظر از خرید یا تولید، برای پروژههای خاصی در نظر گرفته شدهاندنکته: بهای تمام شده موجودیها به جز موجودیهایی که معمولاً قابل داد و ستد نیستند و کالاها و خدماتی که برای یک پروژه خاص تولید و تفکیک شدهاند، باید به روش اولین صادره از اولین وارده و یا میانگین موزون محاسبه شودموجودیها
اسلاید ۱۲۷:
اسلاید ۱۲۸: نکته : کاهش ارزش موجودیها به خالص ارزش فروش مبتنی بر این دیدگاه است که داراییها نباید به مبلغی بیشتر از خدمات بالقوه و منافع اقتصادی مورد انتظار حاصل از فروش، معاوضه، توزیع یا استفاده آنها، در صورتهای مالی منعکس شود.نکته : مبلغ دفتری موجودیهای فروخته، معاوضه یا توزیع شده باید در دورهای که درآمد مربوط شناسایی میگردد، به عنوان هزینه شناسایی شود. اگر درآمدی وجود نداشته باشد، هزینه هنگام توزیع کالا یا ارائه خدمات شناسایی میشود.نکته: واحـد گزارشگر ارائه کننده خدمات هنگامی موجودیها را به عنوان هزینه شناسایی میکند که خدمات، ارائه یا صورتحساب صادر شده باشد.موجودیها
اسلاید ۱۲۹:
اسلاید ۱۳۰: با تشکر از حسن توجه شما
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 