پاورپوینت کامل اهداف راهبردی سیاست های میدان آرامگاه بوعلی ۸۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اهداف راهبردی سیاست های میدان آرامگاه بوعلی ۸۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اهداف راهبردی سیاست های میدان آرامگاه بوعلی ۸۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل اهداف راهبردی سیاست های میدان آرامگاه بوعلی ۸۷ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۳: نحوه شکل یابی میدان نحوه احداث و شکل یابی میدانها نیز نقش موثر در چگونگی اسقرار فعالیتها و فضاها در آنها داشت. در بعضی از میدانهای شهری که به تدریج و همزمان با توسعه شهر شکل میگرفتند و در هر دوره گوشه ای از آنها بنایی ساخته می شد، معمولا نحوه استقرار فعالیتها و فضاها از نظم و سلسله مراتب مطلوبی پیروی نمی کند زیرا که بناهای پیرامون میدان بدون یک برنامه و طرح از پیش فکر شده ساخته می شدند. اما در میدانهایی که فضاهای آنها را ابتدا طراحی و سپس احداث می کردند، استقرار فضاها و فعالیتها تابع نظم و سلسله مراتب سنجیده بود. معمولا در این حالت بناهای مهم در امتداد محورهای تقارن یا روبروی راهای اصلی و مکانهایی ساخته می شدند که از لحاظ کالبدی و بصری اهمیت داشتند. (فضاهای شهری در بافتهای تاریخی ص ۱۰۱)۳
اسلاید ۴: همدان جزء معدود شهرهای ایران است که بخش مرکزی آن طراحی قابلقبولی دارد. محوطه بزرگ میدان مرکزی شهر همدان در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی طراحی شده و به نقشه شعاعی معروف است . در سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ خورشیدی مهندس آلمانی «کارل فریش» یکی از مدونترین نقشههای شهری را برای همدان طراحی کرد . همانگونه که در عکس هوایی ارائه شده سال ۱۳۳۵ مشهود است ، ۶ بلوار اصلی بطور موازی به میدان اصلی شهر وصل شده و بزرگراهها بصورت رینگهای اول و دوم، آنها را منقطع کرده که درجهان در نوع خود کم نظیر است . میدان مرکزی (امام خمینی) فعلی ، شش خیابان منشعب از خود را به تمام نقاط شهر کشانده است؛ ؛ خیابانهای باباطاهر، اکباتان، شهدا، تختی، بوعلی و شریعتی.۴
اسلاید ۵: با توجه به ارتباط نزدیک میدان آرامگاه با میدان امام خمینی پس از مطالعه ای اجمالی در مورد میدان امام خمینی ، به تفصیل در مورد میدان آرامگاه شرح داده خواهد شد .موقعیت قرار گیری این میدان نسبت به میدان امام خمینی درتصویر فوق ( عکس هوایی سال ۱۳۶۴) مشهود است .۵
اسلاید ۶: در ابتدای هر بلوار اصلی دو گنبد نقرهای رنگ جمعاً به تعداد ۱۲ گنبد به یادگار ۱۲ امام مذهب شیعه و با نام ایشان تعبیه شدهاست . ۶
اسلاید ۷: ۷
اسلاید ۸: میدان مرکزی همدان تنها یک خواهرخوانده در شهر کارلسروهه آلمان دارد . ۸
اسلاید ۹: ۹آرامگاه بوعلیآرامگاه بوعلی سینا
اسلاید ۱۰: طراحی و ساخت آرامگاه بوعلی سینا در همدان طرح ساخت آرامگاه بوعلی سینا به مناسبت هزارمین سال تولد بوعلی (۱۳۳۰) از اولین کارهای دوره دوم فعالیت انجمن آثار ملی بود. هیئت موسسان انجمن آثار ملی در سال ۱۳۲۴ با پیش فرض برتری تلفیق معماری قدیم و جدید یک مسابقه معماری بین معماران آن دوره ترتیب داد که با نظر مساعد آندره گدار مدیر کل فنی موزه باستان شناسی و محسن فروغی، طرح هوشنگ سیحون به عنوان بهترین طرح برگزیده شد. ۱۰
اسلاید ۱۱: جایزه بهترین طرح، اجرای ساختمان بود. بعد از تصویب نهایی در سال ۱۳۲۶ انجمن آثار ملی تصمیم به ساخت مقبره ابن سینا گرفت. به گزارش انجمن آثار ملی، هوشنگ سیحون در آن زمان برای تکمیل تحصیلات خود در پاریس به سر می برد و پس از آگاهی از تصمیم انجمن در خرداد ماه ۱۳۲۷ طرح نهایی را که در اصل به عنوان پایان نامه خود در پاریس ارائه کرده بود به انجمن فرستاد.در سال ۱۳۲۸ قرارداد ساخت مقبره به پیمانکار – شرکت ابتهاج و شرکاء – واگذار شد. مهمترین امتیاز این شرکت استخدام مهندس پولاک اهل کشور چک اسلواکی برای محاسبه و نظارت بر اجراء بود. ساخت مقبره از خرداد همان سال رسماً شروع شد.۱۱
اسلاید ۱۲: ایده های بکاررفته در طراحی آرامگاه :مرحوم محمد تقی مصطفوی درباره ایده اصلی مقبره می نویسد :اختلاف عمده که برج آرامگاه بوعلی سینا با گنبد قابوس دارد دو چیز دارد:یکی اینکه به مناسبت موقعیت و محدود بودن فضای آرامگاه بوعلی و همچنین توجه به میزان مخارجی که پیش بینی می گشت، ابعاد برج آرامگاه بوعلی نصف ابعاد گنبد قابوس در نظر گرفته شده است و در ابتدای امر چنین تصمیمی نگرفته بودند، لکن محذوراتی انجمن آثار ملی را وادار نمود که از آقای مهندس سیحون طراح و ناظر آرامگاه بخواهد که ابعاد ساختمان را به نصف تقلیل دهد. ۱۲
اسلاید ۱۳: اختلاف عمده دیگر اینست که فاصله بین ترک های آرامگاه بوعلی سینا باز و گشاده است در صورتی که بنای گنبد قابوس از بنیاد تا (بالا جزء) در ورودی و روزنه کوچکی در پایین گنبد هیچگونه منفذی به خارج ندارد و به سبک زمان دوران آن چون دخمه تاریک و فاقد روشنایی است و این ابتکار یعنی باز گذاردن فواصل ترکها در برج آرامگاه بوعلی علاوه بر آنکه با وضع اقلیمی همدان و بادهای شدید آن سرزمین بسیار عمل به مورد و مستحسن به شمار میرود، اصولا بنای مزبور را به صورتی بسیار جالب و مطبوع در آورده، آن را بس زیباتر و پسندیده تر از آنچه تصور می رفت ساخته است …. ۱۳
اسلاید ۱۴: سیحون در مورد ایده اصلی طرح چنین می نویسد:اولین بنای یادبودی که با طرح اینجانب برپا شد، بنای یادبود و آرامگاه واقع در همدان است که ۵۰ سال پیش ساخته شده است. این بنا برای مراسم هزاره بوعلی به وجود آمد که توسط انجمن آثار ملی سرپرستی می شد. تمام عوامل بنا از اَشکال هندسی و نمادین فراوان تشکیل شده و هر کدام مفهوم خاص خود را دارند. مربع پایه و اساس این بنا است. خود آرامگاه در وسط تالاری مربع شکل قرارگرفته که پله مدوّر و پایه های دوازده گانه برج یادبود به دور دایره پله مزار را احاطه کرده اند. شکل بنا از خارج دارای دو قسمت است: یکی قسمت زیرین که در بر گیرنده ورودی – مقبره – کتابخانه – تالار اجتماعات – و پذیرایی است و دیگر قسمت بالا که برج یادبود بنا است در میان باغی در اطراف آن قسمت زیرین بنا از طرف ورودی دارای ایوانی است که با ده ستون که هر ستون علامت یک قرن است و ده قرن اشاره به هزاره بوعلی است. از طرف دیگر بوعلی دانشمندی است بلند پایه با دانشهای متعدد فلسفه حکمت پزشکی موسیقی کیمیا و غیره که بعضی او را متفکر دوازده دانش دانسته اند.۱۴
اسلاید ۱۵: ستون بندی و دیوار پر در قسمت زیرین نمای اصلی اشاره ای است به معماری یونان قدیم و برج دوازده ترک در بالا از طرفی اشاره به بنای همزمان بوعلی یعنی گنبد قابوس است و از طرف دیگر دانش های دوازده گانه بوعلی را تداعی می کند.همچنین فلسفه ایران را بر پر پایه فلسفه یونان نشان می دهد. این ایوان ۱۰ ستونی و برج بتنی باز مجموعاً در نما در داخل یک مربع بزرگ با ضلع ۲۸/۵ متر جا گرفته که البته خودِ مربع دیده نمی شود ولی ضلع افقی آن کف ایوان و ضلع عمودی از کف زمین تا رأس برج است و نماد انسان ایستاده با دستهای گشاده را که خود بوعلی است تداعی می کند. یعنی انسانی در راه کمال و کمال دانش. ۱۵
اسلاید ۱۶: چراغها از اجزای مربع ساخته شده است. تالار آرامگاه نقشه مربع دارد. خود سنگ مزار در داخل یک مربع مرمری جا گرفته در بالا مصطبه برج یادبود مربعی شکل است. به طور کلی بیش از ۵۰۰ مربع با ابعاد و موقعیتهای مختلف در این بنا گنجیده شده. طراحی که در سطح پائین یعنی همکف و چه در سطح بالا که تماماً خاکریز شده بر اساس باغ ایرانی با سنگ آب یک پارچه از سنگ خارا و چشمه سارهای مخصوص انجام گرفته است. ۱۶
اسلاید ۱۷: مشخصات معماری آرامگاه :ساختمان تماماً از سنگ خارای همدان و برج یادبود و پوشش ها تماماً از بتن مسلح نمایان ساخته شده است.مساحت اراضی محوطه مقبره حدود هفت هزار متر مربع است. طول بنای آرامگاه ۶۴ متر و رو به خیابان بوعلی است و نمای آن از سنگ خارا پوشیده شده است. سطح حیاط با سه پله سراسری به ایوان متصل است. ایوان به طول ۳۰ متر و عرض ۳ متر در شرق ساختمان قرار دارد. ۱۰ ستون به ارتفاع ۴/۱متر به صورت کم و بیش مخروطی (قطر پایین ستونها ۹۵ سانتی متر و در بالا ۷۵ سانتی متر) ساخته شده است. نمای کلی ایوان یادآور معابد باستانی است و تمثیل عدد ۱۰ برای هزاره ابن سینا طراحی شده است. ۱۷
اسلاید ۱۸: ایوان با دری به ارتفاع ۲۴/۳ متر و عرض ۹/۱ متر به سرسرای آرامگاه متصل است. طول سرسرا ۸/۸ متر و عرض آن ۳/۶ متر به ارتفاع ۱۹/۴ متر طراحی شده است. در طرف راست و چپ سرسرا سنگ قبر قدیم ابوعلی سینا و ابوسعید دخدوک بر روی پایه هایی از سنگ خارا قرار دارد.۱۸
اسلاید ۱۹: پس از سال ۱۳۴۹ شهرداری همدان با واگذار کردن چند قطعه زمین به آرامگاه و طراحی باغچه ها میدانگاهی با فضای سبز به وجود آورد. در سال ۱۳۵۰ ساختمانهای جدیدی در جنوب آرامگاه شامل دو اتاق برای دفتر – گلخانه – اتاق فروش بلیت – انبار- مهمانسرا (دو اتاق با سرویس بهداشتی) با نمای سنگ گرانیت به مجموعه اضافه شد.۱۹
اسلاید ۲۰: ۲۰میدانی بیضوی، با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنای زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را بوجود آورده است، که چون نگینی در قلب این شهر کهن می درخشد. شهرهای مهم جهان، معمولاً هر یک به قامت بنای یادبوی مشهورند. همدان نیز، حدود ۵۰ سال است که به برج آرامگاه بوعلی، مزیّن و معروف است.
اسلاید ۲۱: ۲۱مکمل این بنا، بوستانی است به شکل نیم دایره ، با فضای سبز زیبا. تندیس بوعلی نیز در حالی که کتابی در دست و دو چشم خیره بر افقهای دور دارد، در ضلع شرقی میدان نصب شده است.
اسلاید ۲۲: ۲۲محل قرار گیری آرامگاه بوعلی
اسلاید ۲۳: وجود آبسیاست : وجود آب _وجود درخت و پوشش گیاهی _نوروروشنایی _نورپردازی در شب۲۳
اسلاید ۲۴: هدف ۱ : سرزندگی راهبرد ۱:ایجاد دلبازی_____ بکارگیری عناصروجود درخت۲۴
اسلاید ۲۵: پوشش گیاهیسیاست :وجود آب – وجود درخت و پوشش گیاهی نور و روشنایی نورپردازی در شهر هدف ۱ : سرزندگی ۲۵
اسلاید ۲۶: سیاست :وجود آب – وجود درخت و پوشش گیاهی نور و روشنایی نورپردازی در شهر نورو روشناییهدف ۱ : سرزندگی ۲۶
اسلاید ۲۷: محصوریتراهبرد ۱:ایجاد دلبازی_____ محصوریتهدف ۱ : سرزندگی ۲۷
اسلاید ۲۸: سیاست :محصوریت به گونه ای که آسمان و اطراف به خوبی دیده شود وجود خلل و فرج و حفره های نفوذ پذیر پروخالیهدف ۱ : سرزندگی ۲۸
اسلاید ۲۹: اداری۲۹سیاست :ساماندهی کاربری های متنوع در طول شب و روز – وجود نقاط روشن و متنوع در کاربری ها(گروه اجتماعی ) – استفاده از کاربری های غیر اداری به منظور کاهش بدنه های خاموش – ایجاد کابری های های خدماتی ( پارکینگ ، تلفن ، وسایل نقلیه ، خوراکی فروشی و… )- ایجاد فضا جهت فضاهایی مانند دستفروشی ۲۹
اسلاید ۳۰: اداریسیاست :ساماندهی کاربری های متنوع در طول شب و روز – وجود نقاط روشن و متنوع در کاربری ها(گروه اجتماعی ) – استفاده از کاربری های غیر اداری به منظور کاهش بدنه های خاموش – ایجاد کابری های های خدماتی ( پارکینگ ، تلفن ، وسایل نقلیه ، خوراکی فروشی و… )- ایجاد فضا جهت فضاهایی مانند دستفروشی ۳۰
اسلاید ۳۱: سیاست :ساماندهی کاربری های متنوع در طول شب و روز – وجود نقاط روشن و متنوع در کاربری ها(گروه اجتماعی ) – استفاده از کاربری های غیر اداری به منظور کاهش بدنه های خاموش – ایجاد کابری های های خدماتی ( پارکینگ ، تلفن ، وسایل نقلیه ، خوراکی فروشی و… )- ایجاد فضا جهت فضاهایی مانند دستفروشی تلفن۳۱
اسلاید ۳۲: راهبرد ۱:ایجاد تنوع_____ عناصر کالبدیسیاست :شاخص نمودن عناصر کالبدی که باعث یاد آوری خاطرات گردد ۳۲۳۲
اسلاید ۳۳: راهبرد ۱:مشخص بودن عرصه میدان _____ درکرانهسیاست :بدنه مستحکم مانند ابنیه و بدنه سازی – پوشش گیاهی اثاثیه شهری هدف ۲ : : تعیین فضایی ۳۳
اسلاید ۳۴: راهبرد ۱:مشخص بودن عرصه میدان _____ دراندازه۳۴
اسلاید ۳۵: هدف ۲ : : تعیین فضایی راهبرد ۲:مشخص بودن هندسه میدان _____ سادگی۳۵۳۵
اسلاید ۳۶: راهبرد۲:درعناصر مستقر_____ اتصالاتسیاست : پرهیز از اتصالات محکم برای نصب اثاثیه – نصب آسان سایه بان تابلو و علائم (نیازی به تخریب نباشد)هدف ۳ : انعطاف۳۶۳۶
اسلاید ۳۷: راهبرد۲:درعناصر مستقر_____ مصالحمصالح یکپارچه و مستحکم نباشد (نیازی به تخریب نباشد)هدف ۳ : انعطاف۳۷
اسلاید ۳۸: راهبرد۲:درعناصر مستقر_____ مصالحمصالح یکپارچه و مستحکم نباشد (نیازی به تخریب نباشد)هدف ۳ : انعطاف۳۸
اسلاید ۳۹: محوطه پیرامون میدان آرامگاه :۳۹
اسلاید ۴۰: محوطه پیرامون میدان آرامگاه :۴۰
اسلاید ۴۱: ۴۱محوطه پیرامون میدان آرامگاه :۴۱
اسلاید ۴۲: نقشه راهنمای شهر همدان ۴۲
اسلاید ۴۳: دسترسی ها :از این میدان از طریق ۵ خیابان اصلی و ۲ خیابان فرعی، به مسیرهای بعدی مرتبط می شود که به شرح ذیل می باشد:۱- میدان آرامگاه بوعلی – میدان جهاد ( توسط خیابان بوعلی و خیابان فرعی بین انهرین – ضلع جنوبی میدان)۲- میدان آرامگاه بوعلی – میدان امام خمینی ( توسط خیابان بوعلی – ضلع شمالی میدان )۳- میدان آرامگاه بوعلی – چهار راه تختی ( توسط بلوار شهید آیت الله مدنی – ضلع شرقی )۴- میدان آرامگاه بوعلی – چهارراه پاستور ( توسط خیابان پاستور )۵- میدان آرامگاه بوعلی – چهارراه شریعتی ( توسط بلوار رشید الدین فضل الله همدانی)۶- میدان آرامگاه بوعلی – میدان امام خمینی( توسط خیابان کولانج)۷- میدان آرامگاه بوعلی – میدان جهاد( توسط خیابان بین النهرین)۴۳
اسلاید ۴۴: شبکه رفت و آمد:شبکه حمل و نقل و رفت و آمد درون شهری همدان به شدت متأثر از اولین طرح جامع این شهر است. در این طرح میدان بزرگی در بازار شهر پیش بینی شده بود که شش خیابان شهر به صورت شعاعی به آن منتهی می گردد. این خیابان های شعاعی در فواصلی از میدان اصلی شهر با دایره ای کمربندی به یکدیگر متصل می شوند و بافت قدیمی شهر را به قطاع هایی از دایره تقسیم می کنند. این بافت حلقوی در طرح های بعدی همچون میدان آرامگاه بوعلی هم تقویت شده است و اصول آن حفظ شده است و در واقع نظام اصلی رفت و آمد درون شهری تغییری نکرده است. این نظام در شرایط فعلی به نحوی است که بیشترین رفت و آمدهای درون شهری توسط خیابان های شعاعی منتهی به میدان اصلی شهر انجام می شود و البته همچنان ترکیب بافت کاملاً ارگانیک همدان با بافت شعاعی به وضوح دیده می شود.۴۴
اسلاید ۴۵: ۴۵نزدیکی این میدان به اقصی نقاط شهر بر اهمیت آن افزوده و سبب پیدایش مراکز تجاری در خیابان های اطراف آن علی الخصوص دو خیابانی که در ضلع شمالی و جنوبی میدان قرار دارند و با همین نام ( بوعلی ) خوانده می شوند ، شده است . همین امر سبب افزایش تردد سواره و پایده در این میدان و خیابان های مجاور آن شده است . بعلاوه حدفاصل میدان آرامگاه بوعلی – میدان امام خمینی بدلیل در بر گرفتن مطب بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی وابسته به آن ، وجود سینماهای شهر و مراکز تجاری ، پر تردد ترین خیابان از لحاظ عبور پیاده به نظر می رسد . بنابراین میدان آرامگاه بوعلی که از کالبد منسجم و قوی برخوردار است، توسط کلیه افراد حتی مسافران قابل شناسایی می باشد و به همین دلیل تنها مبدا و مقصد شناخته شده توسط همگان بوده و در نتیجه به یکی از پرترافیک ترین نقاط شهر تبدیل گردیده است.
اسلاید ۴۶: ۴۶
اسلاید ۴۷: ۴۷۴۷
اسلاید ۴۸: ۴۸
اسلاید ۴۹: مجتمع تجاری –پزشکی دور میدان آرامگاه(ابتدای خیابان بوعلی)از طرفی این میدان –همانگونه که ذکر گردید –به دلیل دسترسی آسان از اقصی نقاط شهر ، همواره محل تجمع افراد سالمندی است که با گفت و گو ، انجام سرگرمی هایی همچون شطرنج و… و یا حتی تماشای عابرینی که با سرعت از این مسیرها طی طریق می کنند بوده است . فلذا مشاهده میشود که این میدان پذیرای تمامی مردم از تمامی گروههای سنی می باشد ؛ لیکن جهت آسایش این افراد تمهیداتی در نظر گرفته شده است که به ذکر آنها پرداخته خواهد شد . در تصاویر زیر، تجمع مردم در محوطه بوستان آرامگاه مشهود است.۴۹
اسلاید ۵۰: هویت میدان :شهر در طول زمان رشد می کند و در کنش متقابل با شهروندان قرار می گیرد. هویت یک معیار رشد است. ۵۰
اسلاید ۵۱: هویت و حس مکانعوامل شکل دهنده حس مکان۱- اداراکی شناختی ۲- عوامل کالبدی ۵۱
اسلاید ۵۲: فرتز استیل حس مکان را این گونه شرح می دهد:رابطه انسان ومکان تعاملی است .چگونگی فعالیت های مردم در کیفیت تاثیر محیط بر آنها اثر گذار است.برخی از فضاها آن چنان روح مکان قویی دارند که بر انسان های مختلف تاثیرات مشابه می گذارند. ۵۲
اسلاید ۵۳: یک مرکز شهری سنتی همچون میدان آرامگاه بوعلی ، هسته فعالیت شهری و مجزاکننده قسمتها و محلههای مختلف از یکدیگر است؛ عدهای از افراد در مرکز به کار مشغول هستند و بسیاری دیگر در نزدیکی این محدوده زندگی میکنند و برای استفاده از خدمات دولتی، اداری، خرید و… به این محل مراجعه میکنند. حتی بسیاری از گردهماییها و مراسم مختلف اجتماعی در این محدوده برگزار میشوند و در واقع میشود از آن به «محلی برای رفتن به آن» برای امور مختلف یاد کرد. تاثیرات صنعتی و تکنولوژیکی مانند مراکز خرید، فروشگاهها و تاثیرات طراحی شهری، منجر به تمایل روز افزون به داشتن نوع جدیدی از زندگی عمومی در عرصه شهری شامل فضاهای پیاده، جمع و جور و در عین حال متنوع و سرشار از شور و زندگی شدهاند. ۵۳
اسلاید ۵۴: کاربری تک منظوره نمیتواند جوابگوی یک مرکز شهری جدید باشد.۵۴
اسلاید ۵۵: خلق حس مکان۵۵وجود مقبره بوعلی سینا در این مکان به عنوان شاخصه فرهنگی –تاریخی مطرح است .
اسلاید ۵۶: • ایجاد ورودیهایی برای مرکز شهری که به صورت سمبولیک نشاندهنده ویژگی و کیفیت آن شهر هستند. ورودی هایی که برای قسمت های مختلف میدان علی الخصوص بوستان مجاور در نظر گرفته شده است به صورت سمبلیک و از سنگ گرانیت همدان ساخته شده اند که نه تنها به بومی بودن آن تأکید دارد بلکه همخوان با مصالح بکار رفته در بناست.انتخاب یک سایت مناسب برای ارائه خدمات به تمام شهر.۵۶برای ایجاد حس مکان در داخل مراکز شهری باید به نکات زیر توجه کرد:
اسلاید ۵۷: ۵۷
اسلاید ۵۸: ۵۸
اسلاید ۵۹: ۵۹
اسلاید ۶۰: ۶۰
اسلاید ۶۱: این مطلب زمانی که قرار باشد ساختمانهای اداری و دولتی در آن قرار گیرند از اهمیت بیشتری برخوردار است.علاوهبر ارتباط و دسترسی سهل الوصول ان میدان ، علاوه بر مراکز تجاری و درمانی در اطراف این میدان بناهای دارای کاربری اداری و دولتی همچون ساختمان مخابرات ، فرمانداری، سازمان عمران و چندین بانک در محدوده میدان بر اهمیت آن می افزاید.۶۱
اسلاید ۶۲: ۶۲
اسلاید ۶۳: ۶۳۶۳
اسلاید ۶۴: استفاده از المانهای هنری و جذاب که قابل تغییر باشند مانند مجسمه و آب و….. وجود تندیس و مجسمه در فضاهای شهری میادین همدان هویت خود را از تندیس، مجسمه، یادمان، پیشینهای تاریخی و یا طبیعت اطراف خود گرفتهاند. ۶۴
اسلاید ۶۵: این هویت بستگی کاملی به بودن یا نبودن دلیل هویت بخش آن میدان دارد. میدانهای همدان از دیرباز با سیاستگذاری فرهنگی متولیان این شهر از تندیسها و نمادهای خوب و زیبایی بهره گرفته است.استاد «صدیقی»، در اردیبهشت ماه سال خورشیدی، تصویری تمام چهره به قلم سیاه تهیه کرد که در دیماه ۱۳۲۸ خورشیدی پیکرتراشی شد. ۶۵
اسلاید ۶۶: حاصل کار، مجسمهای شد به ارتفاع سه متر و ده سانتی متر و عرض ۹۰ سانتیمتر و به وزن تقریبی چهارتُن. نیمی از این تندیس، از سنگ یکپارچهی مرمر سفید قم تهیه شده و هم اکنون بر روی پایهای در میدان «بوعلی» در انتهای خیابان «بوعلی» همدان قرار دارد. ۶۶
اسلاید ۶۷: آبنما در مورد آبنمای ساخته شده در محوطه آرامگاه و سایر عناصر موجود در آن می بایست به این نکته اشاره نمود که در بعد مفهومی از دیدگاههای متفاوتی مجموعه آرامگاه بوعلی سینا قابل بررسی است. استاد سیحون عناصر تشکیل دهنده معماری این آرامگاه را از تمدن های مختلف اقتباس می نماید . محوطه سازی و استقرار هندسی باغچه ها یاد آور باغهای اسلامی است .۶۷
اسلاید ۶۸: تصویر آبنمای داخل محوطه آرامگاه۶۸
اسلاید ۶۹: استقرار آبنما ها و مسیرهای حرکت آب در محور میانی فضاهای تردد ، ناخودآگاه تصاویر آشنایی از فضاهایی همچون باغ شازده ماهان و باغ فین کاشان را در ذهن تداعی می نماید . حوض های مطبق ، آبنماهای منحنی شکل و ستون سازی های هندسی از جمله مواردی هستند که معماری این آرامگاه را با شیوه معماری های اروپایی همچون رم و یونان پیوند می دهد . کنارهم قرار دادن عناصر معماری ملل گوناگون در یک مجموعه ، استعاره ای از شخصیت فراملی و جهانی بوعلی به حساب می آید .۶۹
اسلاید ۷۰: ضوابت تعیین حریم آرامگاه بوعلیخط آسمانبا توجه به موقعیت قرار گیری آرامگاه بوعلی و نزدیکی آن به میدان امام ارتفاع بناهای تجدید شونده بر روی تجاری ۱۴/۵ متر جهت عدم برش خط آسمان تعریف شده از نظر سیمای شهری استفاده از مصالح همگون و هماهنگ با وضع موجود در بدنه پیرامونی میدان یعنی استفاده از آجر دغابی با رنگ روشن و هندسه ساده ایرانی و عدم استفاده از شیشه های رفلکس و سطوح کامپوزیت تایین شده است.۷۰
اسلاید ۷۱: ۷۱
اسلاید ۷۲: انتقاد: حال این نکته مطرح است که تا چه حد و چگونه می توان از این نمونه هندسه ها و فرم ها الگو برداری نموده و در چه مناطقی استفاده نمود .اخیراً در حد فاصل میدان آرامگاه-میدان امام خمینی ، آبنمایی در به همراه حرکت مسیر آب در طول خیابان بوعلی طراحی شده است که انتقادات زیر بر آن وارد است :۷۲
اسلاید ۷۳: ۱- مسیر آب برای ماشین ها طراحی شده است . ۲- این آبنما بسیار شبیه آبنمای محوطه آرامگاه بوعلی است ۳-این آبنما برای شهر همدان طراحی شده است . ۷۳
اسلاید ۷۴: ۷۴شرایطی که فرد بتواند با آزادی کامل در یک محیط شهری گام بردارد و به اطراف بنگرد مهمترین نشانه ی کیفیت تمدن آن محیط به شمار میرود. (سرکولین بوچانان(ترافیک در شهر)- شهرسازی شهروند گرا ص۷۵)
اسلاید ۷۵: • ایجاد سهولت در درک علائم مربوط به مسیرها و عدم پیچیدگی در دسترسیها.• باریک کردن خیابان در محل عبور عابر پیاده.• طراحی پارکینگ در پشت ساختمانها.• تقسیمکردن محدودههای پارک خیلی بزرگ به محلهای پارک منفرد کوچک پراکنده در داخل مرکز شهری.• اضافهکردن نماهای متناسب با ساختارهای معماری همجوار به ساختار پارکینگها.طراحی فضاهایی برای مردماگرچه هدف جامعه پرورش دادن پتانسیلهای شهری، خلق حس مکان یا توسعه پیشرفتهای اقتصادی است، ولی در این میان مردم عامل اصلی و مهم به شمار میآیند. همچنین انجام تدارکات لازم برای عابران پیاده عامل مهمی در موفقیت تجاری به حساب میآید. در ایجاد شرایط مناسب برای عابران و تشویق آنها به حرکت در فضا باید نکات زیر را در نظر گرفت:چند روش برای برخورد با دسترسیها، ترافیک و محل پارک۷۵
اسلاید ۷۶: • ایجاد خیابانهای باریکتر.• طراحی پیادهروهای فراختر.• استفاده از سرپناهها و طراحی پیادهروهای سرپوشیده.• در نظرگرفتن مقیاس انسانی و رعایت ارتفاع متعادل برای ساختمانها.• حذف کردن «فضاهای مرده». محدودههای خالی و نماهای نامناسب، حرکت سیال عابران در مسیر را مختل میکنند.• ایجاد دسترسی به محدودههای مجاور.• ایجاد سیرکولاسیون ساده، منطقی و قابل فهم برای عابران و موتورسوارن.• تدارک خدمات غذایی مانند رستوران یا کافه روباز با طراحی محل نشستن در هوای آزاد و محدودههای خلوت و دنج.• طراحی مبلمان مناسب برای فعالیتهای مورد نظر.۷۶
اسلاید ۷۷: ۷۷در نتیجه در یک مرکز شهری موفق، میدانها، پارکها، مسیرهای پیاده و مسیرهای دوچرخه، مرکز را به بقیه قسمتها متصل میکنند و اساس این اتصال، راهرفتن، نشستن، صحبت کردن، خرید و سایر فعالیتهای مردم است.به این ترتیب مراکز شهری در حال تبدیل شدن به آلترناتیو رایج در توسعه شهری و ایجاد یک کانون مرکزی برای جامعه هستند. حیاط طولانی مفهوم «مرکز شهری» وابسته به توانایی جوامع و توسعهدهندگان شهری در همکاری با هم برای ایجاد یک مرکز شامل نیازهای فیزیکی طرح و در عین حال نشاندهنده واقعیتهای اقتصادی رویاروی بخش خصوصی است تا با در نظر گرفتن واقعیتها، طرحهای قابل اجرا و منطقی ارائه شوند و در این صورت نتیجه حاصل برای حل مشکلات امروزی شهرها مثمرثمر خواهد بود.
اسلاید ۷۸: پیشنهاداتبا توجه به نقشه شعاعی همدان و منتحی شدن تمامی خیابانهای شهر به رینگ اول و مرکزیت شهر و ایجاد ترافیک در مسیرهای خروجی در رینگهای دوم با عنایت به توضیحات کلی در خصوص بافت شهری و تاریخی همدان پیشنهاد میگردد که کلیه ۶ رینگ منتحی به رینگ اول (مرکز شهر) بسته و از ورود کلیه وسائط نقلیه به آن جلوگیری و با احیاء بافت فرسوده در ۶ خیابان منتحی به آن و ایجاد یکپارچگی در کف، جداره ، نما و بناهای تجاری و تبلیغاتی جهت پیاده (بازگشت به چهره گذشته و قدیمی) و همچنین ایجاد مسیری دورانی همانند میدانی بسیار بزرگ با محوریت منطقه رینگ اصلی رفت و برگشت در رینگ دوم را کنترل و از ایجاد ترافیک در میدان امام و به خصوص میدان آرامگاه جلوگیری کنند.پیشنهاد فنیپیشنهاد میشود توسعه عمومی فروشگاها در جهتی عمود بر این خیابان و نه موازی آن چناکه هم اکنون هست صورت پذیرد تا فعالیتهای که وجود فروشگاها آنان را باعث می شود، و جریان اصلی ترافیک از یکدیگر جدا شوند و همچنین می توان خیابانها را که فقط به عبور پیاده روندگان اختصاص می یابد از سطح زمین برجسته تر ساخت تا پاره ای از فروشگاها پائین تر از سطح آنها و پاره ای بالاتر از سطح آنها قرار گیرد و دسترسی به هردو، از این خیابانها به سهولت میسر باشد.(شهر و شهرسازی-دکتر مزینی ص۲۰۶)۷۸
اسلاید ۷۹: نتیجه گیریطرح یک شهر نمی تواند صرفا درباره عوامل حسی باشد. ((برنامه طرح)) واژه ای بی معنی است و ((زیبا سازی)) کلمه ای زشت است که بوی حقه بازی در آن استشمام می شود. بهترین زبان طرح آن است که تمام جنبه های هر چیز را بیان می کند. در واقع زبان مورد استفاده در حال حاضر پر از کلیات مبهمی چون ( مناسب – هماهنگ – متوازن – درخور و چهارچوبی سامانیافته ) است که خو د موانعی بزرگ در به نتیجه نرسیدن مطلوبیت عملکردی صحیح و بی دغدغه برای پیاده و سواره است.۷۹
اسلاید ۸۰: منابع : – فلاحت،صادق(۱۳۸۵)مفهوم حس مکان فصلنامه هنرهای زیبا- پوپ، آرتور، معماری ایرانی، ترجمه غلامحسین صدری افشار، انتشارات فرهنگان- پیرنیا،محمد کریم ، شیوه های معماری ایرانی ، تدوین:غلامحسین معماریان- سیحون ، هوشنگ ، نگاهی به ایران ، ترجمه مرتضی سیفی قمی و فخرالدین حسینی تنکابنی – سلطان زاده، حسین – فضاهای شهری در بافتهای تاریخی- بانی مسعود، امیر- معماری معاصر ایران – مزینی، منوچهر – مقالاتی در باب شهر و شهر سازی – بهزادی فر، مصطفی – محیطهای پاسخده – شهرسازی شهروند گرا – ترجمه محمد احمدی نژاد- روزنامه شرق و اعتماد ملی و هم میهن- مجموعه مقالات همایش بین المللی ابن سینا (مهدی شعبانیان )- بکارگیری ضوابط ، استانداردها، مقررات ملی و راهنمایی های طراحی در معماری ( مهندس بهزاد مهمدی) – سمینار رویکردهای نوین در سیاستهای توسعه شهری (نظام مهندسی – شهرداری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان)۸۰
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 