پاورپوینت کامل ایمنی در تونل ها ۷۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ایمنی در تونل ها ۷۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ایمنی در تونل ها ۷۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل ایمنی در تونل ها ۷۷ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۴: کلاً روشهای حفاری بستگی به جنس زمینی دارد که تونل در آن احداث خواهد شد. حفاری به روش آتشباری یا انفجار میتواند صورت بگیرد. و نیز میتواند با کمک ماشینهای حفاری انجام گیرد. یکی از این ماشینهای حفاری ماشین TBM است.ماشین حفار TBM :یکی از مهم ترین و معروفترین ماشین های حفار در روش حفاری با ماشین های حفار دستگاه TBM است . به علت هزینه های بالای خرید و استفاده از این ماشین و هزینه های استهلاکی آن باید در ابتدای پروژه ها به صرفه بودن استفاده از این ماشین به دقت بررسی شود . تا از نظر اقتصادی لطمه ای به پروژه وارد نشود . برای مثال قیمت نوعی از این ماشین در حدود دوازده میلیون دلار است و به همین دلیل در پروژه های بزرگ که صرفه ی اقتصادی دارد از این ماشین استفاده می شود . در این جا سعی می شود خواننده با قسمت های مختلف این ماشین ، نحوه کار ماشین و خصوصیات اصلی این ماشین آشنا شود .
اسلاید ۵: الف – قسمت های مختلف ماشین حفار :۱- بدنه ۲- موتور محرکه ۳- صفحه حفار ۴- ابزار برش ۵- چنگ زنها ۶- جک های رانش صفحه حفار ۷- سیستم بارگیری و تخلیه مواد حفر شده۸- بازوی نصاب
اسلاید ۶:
اسلاید ۷:
اسلاید ۸:
اسلاید ۹: ۱- بدنه (Machine Body) :بدنه محور اصلی دستگاه را تشکیل می دهد که تمام قسمت ها مثل صفحه حفار ، ابزار برش ، الکتروموتور ها ، سیستم هیدرولیک و نظایر آن ها بر روی آن نصب شده اند . بسته به نوع ماشین ، اجزای بدنه متفاوت است ولی در حالت کلی ، از مجموعه ای از اجزای فولادی تشکیل شده است . ۲- موتور محرکه (Electro Motor) :موتور های محرکه دستگاه ، انرژی لازم برای چرخش صفحه حفار را تامین می کند . البته بین الکتروموتور اصلی و صفحه حفار سیستم جعبه دنده وجود دارد و به کمک آن می توان سرعت ها و گشتاور های مختلفی را برای صفحه ی حفار تأمین کرد . در بعضی از ماشین ها الکتروموتور ، مجاور صفحه حفار است و در تعدادی دیگر ، موتور محرکه که در عقب دستگاه قرار دارد و حرکت چرخشی به وسیله ی محوری که در امتداد محور ماشین تعبیه شده است ، به صفحه حفار منتقل می شود .
اسلاید ۱۰: ۳- صفحه حفار (Cutter Head) :مهمترین قسمت دستگاه صفحه ی حفار آن است که در جلو دستگاه قرار دارد . این صفحه که عموما دایره ای شکل است ، حول محور خود که منطبق بر محور دستگاه و محور تونل است می چرخد . ابزار حفاری بر روی این صفحه نصب می شوند . صفحه حفار ممکن است مسطح یا کمی مخروطی و به شکل صفحه پر یا به صورت ستاره مرکب از بازو های فلزی باشد .۴- ابزار برش(Cutting Tools) :ابزار برش ، بر روی صفحه حفار نصب می شوند و حفر سنگ در واقع به کمک این ابزار انجام می گیرد . بسته به نوع زمینی که باید حفاری شود ، ابزار برش متفاوت است و در حالت کلی آنها را به چهار دسته : ابزار برش برای حفر زمین های نرم ، سنگهای نرم ، سنگ های متوسط و سنگ های محکم تقسیم بندی می کنند . برای زمین های نرم و سنگ های نرم از نوعی ابزار برشی به نام ناخن و برای سنگ های نیمه سخت و سخت از نوعی دیگر از این ابزار ها به نام دیسک یا دیسک نگین دار استفاده می شود .
اسلاید ۱۱: ۵- چنگ زنها برای این که دستگاه بتواند به کمک جک های جلو برنده به جلو حرکت کند ، باید بتواند به جایی تکیه کند . اگر پوشش اصلی تونل در پشت دستگاه استحکام کافی داشته باشند ، می توان جک های طولی را به این پوشش ها تکیه داد و به کمک آن ها دستگاه را جلو برد . این جک ها در پیرامون دستگاه و به موازات محور آن تعبیه می شوند و تعداد و توزیع آنها به گونه ای است که فشار یکنواختی را به سیستم آن بخش از تونل که در پشت دستگاه قرار دارد ، منتقل می کنند .
اسلاید ۱۲:
اسلاید ۱۳: ۶- جک های رانش صفحه حفار (Thrust Jacks) : جک های رانش از یک سو به چنگ زن ها و از سوی دیگر به صفحه حفار متکی هستند و وظیفه رانش این صفحه به جلو را به عهده دارند . تعداد این جک ها در دستگاه های مختلف متفاوت و معمولا پنج عدد است . ۷- سیستم بارگیری و تخلیه مواد حفر شده(Mucking System) :قطعات سنگ ها و موادی که بوسیله صفحه حفار از جبهه کار کنده می شود ، باید از محل جبهه کار به پشت ماشین منتقل شود تا دستگاه بتواند به حفاری خود ادامه دهد . اگر سیستم دفع مواد متناسب با ماشین نباشد ، آهنگ پیش روی ماشین ، علی رغم ظرفیت بالای آن ، محدود به توانایی ماشین در دفع مواد خواهد بود . بنابراین ، مواد حفر شده باید بلافاصله به پشت دستگاه منتقل شده و در آنجا به داخل نوار نقاله یا واگن هایی که مواد را به بیرون تونل حمل می کنند ، تخلیه شود . در بسیاری موارد ، در محیط صفحه حفار ، سطل هایی تعبیه می شود که مواد حفاری شده به داخل آنها ریخته شده و از درون این سطل ها بر روی نوار نقاله ای که از بدنه دستگاه می گذرد ، تخلیه می شود . سرعت چرخش سطل ها باید به گونه ای باشد که موادی که در آنها می ریزند به آسانی تخلیه می شود و نیروی گریز از مرکز مانع تخلیه آنها نشود .
اسلاید ۱۴: ۸- بازوی نصاب (Ector) :در اغلب ماشین ها ، یک بازوی هیدرولیکی تعبیه شده است که به کمک آن می توان قطعات بتنی یا فلزی را که برای نگهداری تونل به کار می رود ، در جای خود نصب کرد . ب – نحوه کار ماشین :۱- عمل حفر ۲- تخلیه مواد ۳- تعویض ابزار برش ۴- نگهداری تونل
اسلاید ۱۵:
اسلاید ۱۶:
اسلاید ۱۷: دهانه خروجی:در پروژه هایی که جنس دهانه خروجی سست و درزهدار باشد، باید بلافاصله پس از حفر، بارگیری انجام شود و بلافاصله سیستم حفاظت موقت برای جلوگیری از ریزش و مسدود شدن تونل و توقف کار، نصب میشود. منظور از حفاظت موقت، قابهای فولادی انحناداری است که در بدنه تونل نصب میشوند و شکل مقطع ما را دارا است. این قابها در بیرون تونل ساخته میشوند از روی شابلون ساخته میشوند و داخل تونل نصب میشدند. این قابها محاسبه خاصی ندارند و معمولاً IPE16 یا IPE18 میباشند و محاسب ، با توجه به تنش و ریزشی بودن سقف ،فاصله آنها را متغیر میدهد.بین این قابها تیرهای افقی ای نیز وجود دارد که میانقاب یا تودلی نام دارد که قابها را به هم میدوزد و از حرکت جانبی آنها جلوگیری میکند.
اسلاید ۱۸: – در تونلهای شیب دار محل عبور افراد در تمام مسیر باید در یک سمت باشد.- در تونلهای افقی و شیب دار مجهز به نوار نقاله عرض راه عبور افراد میبایست در یک طرف حداقل ۶۰ سانتیمتر و در طرف دیگر حداقل ۴۰ سانتیمتر باشد.در تونلهای افقی و شیبدار که باربری ریلی دارند، باید عرض راه عبور افراد در یک طرف حداقل ۶۰ سانتیمتر باشد.- در هنگام برش، جدا کردن و جابجایی بلوکهای سنگ، استقرار ماشین آلات و افراد در پایین دست بلوک سنگ ممنوع است.- در معادن روباز و کارگاههای حفاری سطحی برای جلوگیری از لغزش و سقوط کارگر، محل استقرار و عبور و مرور آنان باید دارای عرض و شیب مناسب باشد. در غیر این صورت کارگر باید به کمربند ایمنی و طناب نجات که به نقطه اتکا مطمئنی متصل شده باشد مجهز گردد.کار در سطح هنگام باد، برف یا باران شدید و احتمال وقوع رعد و برق باید با احتیاط کامل صورت گیرد. سنگهای استخراجی (کوپها) بایستی به طور منظم و روی بزرگترین سطح اتکاء خود انباشته شوند تا بدین وسیله از سقوط آنها و آسیب رسانی به کارکنان جلوگیری شود.
اسلاید ۱۹:
اسلاید ۲۰:
اسلاید ۲۱: آرماتور گذاری و لاشه چینیآرماتور گذاری و لاشه چینی
اسلاید ۲۲: قالب بندی و بتن ریزی گالری موقت
اسلاید ۲۳: حفاظت موقت در داخل تونل هم به روش مشابه اجرا میشود. قسمتهای سقف که تنش زیاد بوده و قابها به بیرون دل داده باشند را با نبشی و دوختن ۵، ۶ قاب به هم، تقویت میکنند. برای نصب قابها، در هنگام ساخت قابها، پای قابها کفیهایی را جوشی میدهند که هنگام نصب، این کفیها روی کفیهای آمادهای که بر تیرآهنهایی سرتاسری که در کف تونل قرار دارند جوش شده، سوار میشوند و توسط پیچ و مهره به هم وصل میشوند.
اسلاید ۲۴: اما روال کار در داخل تونل به شرح زیر است. ۱)اگر سنگهای بسیار درزه دار وسست باشند روش حفاری آتشباری بی فایده است و فقط هزینه بر خواهد بود و از پیکور استفاده می کنند ولی در قسمتهای بعدی که سنگها کمی محکمتر بودند با جامبو یا مته دستی چال به عمق ۳m تا ۲.۵m می زدند و بعد ازآن دینامیت گذاری می کردند و بعد از ان عمل انفجار انجام می شد. سپس نوبت به تخلیه مواد حاصل از حفاری می شد که توسط لودر و کامیونها انجام میگرفت. ۲)بلافاصله یک لایه نازک شاتکریت (به ضخامت ۳cm تا ۲) به بدنهتونل می پاشیدند تا بدنه تونل در معرض هوازدگی قرار نگیرد و بعد از آن به سرعت مش بندی می کردند که این مشها توسط سنجاقک به بدنه تونل متصل می شدند. سپس نوبت به نصب قابها که معمولاً از تیراهنهای ۱۸ و ۲۰ بودکه بصورت سه قطعه نیز می باشندو توسط پیچ و مهره به یکدیگر نصب شده اند می رسد، که توسط تودلی هایی به قابهای دیگر متصل می شد وقابها به فونداسیون پای کار نصب می شد. ۳)بعد از نصب قابها نوبت به پر کردن فاصله قاب با بدنه تونل توسط سنگ شکسته هایی که درون کیسه هایی بود می رسد که بعد از این مرحله دوباره یک لایه روی کار را شاتکریت می کردند.
اسلاید ۲۵:
اسلاید ۲۶:
اسلاید ۲۷: کلیه ماشینها و تجهیزات معدنی بایدتوسط افرادماهر و آموزشدیدهبکاربرده شوند.- استفاده از ماشینهای با موتور احتراقی در محیطهای آلوده به گازهای قابل انفجار ممنوع است.- متصدیان دستگاههای برقی هنگام کار باید از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل دستکش لاستیکی، کفش و کلاه ایمنی عایق در برابر الکتریسیته استفاده کنند.- قبل از شروع به کار هر نوع ماشین، متصدی باید اطرافیان را از راه اندازی دستگاه آگاه نماید.- برای کار با پمپهای دستگاه حفاری اکتشافی باید موارد زیر رعایت شود:موقعی که پمپ روشن است، متصدی باید از دستکش لاستیکی عایق الکتریسیته استفاده نماید.از سیستم اتصال به زمین تایید شده استفاده شود.شاسی پمپ باید کاملاً به زمین محکم شود.- برای کار با بیلهای مکانیکی در معادن روباز باید موارد زیر رعایت شود:به غیر از مکانیک مجاز، مسئول ایمنی و مسئول فنی هیچ کس حق ندارد بدون اجازه متصدی وارد اتاقک فرمان شود.متصدی تنها در موارد اضطراری و به مد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 