پاورپوینت کامل بررسی سبک اصفهانی در معماری ایران ۱۸۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بررسی سبک اصفهانی در معماری ایران ۱۸۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۸۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی سبک اصفهانی در معماری ایران ۱۸۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی سبک اصفهانی در معماری ایران ۱۸۵ اسلاید در PowerPoint :
سبک اصفهانی
به شیوه ی معماری دوره ی صفویه،سبک اصفهانی اطلاق می شود.چون اولین بنا درشهرهای اصفهان ساخته شده وبه سبک اصفهانی معروف است.دوره ی حکومت شاه عباس راعصرطلایی سبک اصفهانی می دانند.
ویژگی های سبک اصفهانی(تزئینیترین سبک معماری ایرانی )
پلان مستطیل شکل وچندضلعی ساده
۳-مصالح مرغوب وبا دوام
۴-درتزئینات بناها ازکاشی خشتی،هفت رنگ،مقرنس کاری،یزدی بندی،کاربندی یارسمی بندی استفاده شده است.
خاستگاه:
معماری در دوره صفویه توانست به اوج شکوهمندی خود دست یابد. آثاری که از این دوره به جا مانده موید این ادعاست. خاستگاه این شیوه اصفهان نبوده ولی در اصفهان رشد کرده و بهترین نمونههای آن در این شهر ساخته شدهاند. این شیوه کمی پیش از روی کارآمدن صفویان از زمان قرهقویونلوها آغاز شده و در پایان روزگار محمدشاه قاجار، دوره نخست آن به پایان میرسددوره دوم ، زمان انحطاط این شیوه است که در واقع از زمان افشاریان آغاز و در زمان زندیان دنبال می گردد ولی انحطاط کامل آن از زمان محمد شاه قاجار آغاز می شود و در دگرگونی معماری .تهران و دیگر شهرهای نزدیک به آن نمایان می گردد.
شیوه اصفهانى را با جلوههای خاص آن در بارورترین مقطع دوران صفوی
: مىتوان با این عناصر بازشناخت
شهرسازی
ساخت و سازه
(آمودها (تزیینات یا الحاقات غیرسازهای
شهرسازی:
در اصفهان دوره صفوی براساس سنت دیرینه شهرسازی ایران و با بهرهگیری از تجارب کشورهایاروپایى ، مجموعهای از کاخها، کوشکها، بازارها، مسجدهای بزرگ، مدرسهها، کاروانسراها و باراندازها در پیرامون میدان وسیع مرکزی (میدانچوگان و در کنار خیابان چهار باغ، و نیز پلهایى استواربرزاینده طبق طرح و نقشه سنجیدهای ایجاد شد. این نوسازی و نوآوری گسترده در دورهای کوتاه در سایه امنیت اجتماعى و قدرت دولت متمرکز و امکانات وسیع مالى خزانه ملى و آمادگى فنى – هنری استادکاران برجسته ایرانى امکان پذیر بود.
میدان چوگان
ساخت و سازه ایوان فضای احیاء شده :
در شیوه اصفهانى از ایوان نهتنها به صورت فضایى در حد فاصل بیرونى و درونى بنا چونان شیوههای پیش از آن استفاده شد، بلکه این پدیده بهصورت نماسازی در منظر عمومى شهر جایگاه ویژهای یافت مثلاً تکرار ایوانها در بناهای دور میدان نقش جهان به منظر ایوان نظمى یکدست و تازه بخشید
ایوان دور میدان نقش
تغییرات در پلانها (ته رنگها):
در شیوه اصفهانى ته رنگ بناها نسبت به شیوههای قبل سادگى بیشتری دارند. در بیشتر بناها حتىالامکان کل ته رنگ در شکلى چهار گوش یا چند ضلعى خلاصه شده است و در آنها کمتر طراحى آزاد دیده مىشود، مگر در بخشهایى که ناچار به تغییر محور بودهاند، مثل وضع قرار گرفتن مسجد امام اصفهان نسبت به میدان نقش جهان با این همه خود مسجد در مجموع ته رنگى چهارگوش دارد
وضع قرار گرفتن
تغییراتدر پوششها و جایگذاریپایهها و دیوارها
مقاومترین چفدی که از آن در پوشش دهانههای بزرگ – مانند پیش خان مسجدها – استفاده مىشد، چفد چمانه بود که خیزی بیش از نصف دهانه داشت ، اما در شیوه اصفهانى گاه این نظم دیرین که بر مبنای اصول ایستایى استوار است نادیده گرفته شده و به جای آن از چفد «پنج او هفت تند» که نسبت به چفد چمانه قدرت باربری کمتری دارد، به کار رفته است
و گاه در پوشش دهانههای وسیع به جای استفاده از چفدهای باربر، چفدهای غیرباربر و آمودی چون پنج او هفت کند یا کفته اجرا گردیده که به رانش دیوارها و شکست طاق منجر شده است.
گنبدها
گنبدسازی در شیوه اصفهانى از لحاظ ساخت و ساز تغییر چندانى نمىکند. گذشته از سادهتر شدن گوشههای زیر گنبد، ساقه گنبد نسبت به اربانه گریو کوتاه در گنبدهای شیوه آذری کشیدهتر مىشود و به صورت «گریو» گردن درمىآید که غرض عمده آن عظمت بخشیدن بیشتر به بنا و استفاده از نور بیشتر برای داخل فضاست به پیروی از همین شیوه و ترکیب و همخوانى با گنبد، گلدستههای مساجد نیز سادهتر، ظریفتر و باریکتر از گلدستههای قدیم مىشوند. گنبدها و گلدستههای مسجد امام و مسجد شیخ لطفالله با مساجد مربوط به شیوههای پیشین از این حیث قابل مقایسهاند
و……
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 