پاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورروند تکامل حرکات در انسانتعاریفالف) رشد: دلالت بر فرآیند تغییری میکند که دائمی است و به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر میشود یعنی حالتی که فرد میتواند به طور کامل نقش مورد نظر را انجام دهد. تغییرات در رشد میتواند کمی و کیفی باشد.ب) نمو: نمو افزایش کمی در اندازه است. منظور از نمو افزایش توده یا اندازه جسم از طریق زیاد شدن واحدهای کامل زیستی است.
اسلاید ۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورج) بالیدگی: پیشرفت کیفی در ساختارهای زیستی است و امکان دارد به یاخته، اندام یا پیشرفت یک سیستم در ترکیب بیوشیمیایی آن مربوط شود تا فقط به اندازه آن. بالیدگی عموما از پیشرفت در راستای بالیدگی جسمی ناشی میشود که در واقع حالت بهینه یکپارچه شدن سیستمهای مختلف بدن یک فرد و توانایی برای تولید مثل است.د) پاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPoint : فرایند متوالی و مداوم تغییر رفتار حرکتی در طول حیات که به پیشرفتهای فردی از حرکات ساده، غیر نظامدار، و حرکات غیر ماهرانه تا پیشرفت مهارتهای حرکتی پیچیده و سازماندار عالی و بالاخره به مهارتهایی که با کهنسالی همراهاند مربوط است.
اسلاید ۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۳- جهات رشد دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۴- تعاریفالف) حرکت : عمل و تغییر، حرکت تغییر در وضع بدن است.ب) الگوی حرکتی : زنجیرهای از حرکات است که با توالی فضایی – زمانی خاصی انجام میشود. و به عناصر مشترکی دلالت دارد که در مهارتهای زیادی با سطحی مشابه ارائه میشوند.ج) شکل : راهی برای انجام دادن، روش کار و طرح عملکرد است.
اسلاید ۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورد) عملکرد : نتیجه حرکت، عملکرد برای وقوع عمل و نتیجه آن به کار میرود.و) مهارت حرکتی پایه: یک نوع فعالیت حرکتی عمومی است که هدفی مشترک دارد و پایهای است برای فعالیتهای حرکتی عالی و پیشرفتهن) الگوی حرکتی پیشرفته: مهارتی اساسی است مرکب از عناصری مشترک که به وسیله بازیکنی ماهر اجرا میشود.و) الگوی حرکتی تکاملی: نوعی الگوی حرکتی است که در عملکرد مهارت اساسی به کار میرود و با کمی مهارت آشکار میشود. اما به صورت الگوی پیشرفته انجام نمیشود.هـ) مهارت ورزشی : به صورت پیشرفه و پالایش یافته مهارت اسای است که به روش خاصی در ورزش معینی به کار میرود.
اسلاید ۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۵- طرحهای تحقیقی در زمینهی رشد
اسلاید ۱۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۱۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۶- دیدگاههای نظری در رشد حرکتی
اسلاید ۱۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۱۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۱۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور مفاهیم اساسی فصل اول ۱) نموافزایش در اندازهی بدن به عنوان یک کل یا اندازهی کسب شده توسط بخشهای ویژهای از بدن تغییرات در اندازه، نتیجهی سه فرآیند زیر بنایی سلولی است: الف) افزایش در تعداد سلول یا پریاختگیب) ا فزایش در اندازهی سلول یا بزرگ شدن عضوج) افزایش در مواد داخل سلولی، یا افزایش رشد پیوسته.
اسلاید ۱۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۲) رشدتمایز سلولها در جهت اختصاصی شدن کارکرد است یا فرایند مستقیم تغییر است و به پختگی وضعیف ظرفیت کارکردی دستگاههای بدن دلالت میکند.۳) بالیدگیفرایندی از بالیده شدن، یا پیشروی به طرف وضعیت بالیده تعریف میشود در واقع حالت بهینه یکپارچه شدن سیستمهای مختلف بدن یک فرد و توانایی برای تولید مثل.
اسلاید ۱۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۴) پاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPointتغییر در رفتار حرکتی در طول زندگی که علاوه بر پیشرفت حرکات پایه در کودکی و تغییرات پیشرونده در یادگیری مهارتهای حرکتی یا ورزش، شامل حرکات در کهنسالی نیز هست.۵) حرکتحرکت معمولا به عمل و تغییر اشاره میکند. حرکت تغییر در وضع بدن است.
اسلاید ۱۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۶) شکل راهی برای انجام دادن روش کار و طرح عملکرد است.۷) عملکردعملکرد نتیجهی حرکت را نشان میدهد.
اسلاید ۱۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۸) الگوی حرکتیترکیبی از حرکات سازماندار با توالی و تسلسل زمانی – مکانی الگوی حرکتی را تشکیل میدهند. الگوهای حرکتی از ترکیبات حرکتی ساده در قطعهای تا حرکات سازماندار و متوالی پیچیده وسعت دارند.۹) مهارت حرکتی پایهمهارتهای بنیادی – فعالیتهای حرکتی عمومی همراه با الگوهای ویژهای هستند. این مهارتهای بنیادی و عمومی، پایه و اساسی برای فعالیتهای حرکتی پیشرفته و اختصاصیتر مانند مهارتهای ورزشی هستند.
اسلاید ۱۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۱۰) الگوی حرکتی تکاملیلگوهایی هستند که با حداقل مهارت در اجرای یک مهارت بنیادی استفاده میشوند ولی تا حد یک الگوی حرکتی کامل نیستند. بنابراین همه الگوهای حرکتی تکاملی و نسبتا نابالغ هستند و پایینتر از شکل مهارتی اجرا میشوند.۱۱) الگوی حرکتی پیشرفتهالگوی حرکتی کامل ترکیبی از عناصر مشترک در شکل مهارت است و به وسیله مجریان ماهر اجرا میشود.
اسلاید ۲۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۱۲) مهارت ورزشیمهارتهای مورد استفاده در ورزش، نسخههای پیشرفته مهارتهای بنیادی هستند که با شکل و روشهای ویژهای استفاده میشوند.
اسلاید ۲۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمنابع اساسی فصل اول ۱۳) جهات رشدالف) جهت سری- پاییبر پایه این اصل نمو جسمانی و کنش یا کارکرد بدنی از طرف سرء پا جریان دارد. در مراحل نخست رشد، ابتدا سرشکل میگیرد و بعد جوانههای دست قبل از پا بوجود میآیند.ب) جهت مرکزی – پیرامونیبراساس این اصل، رشد از درون به بیرون ادامه دارد به عبارت دیگر از مرکز بدن به طرف محیط بدن پیشرفت میکند.ج) جهت عام به خاصبر پایه این اصل کودک کنترل عضلات بزرگ را پیش از عضلات کوچک و ظریف به دست میآورد و مهارت یا حرکات گروههای عضلانی بزرگ را قبل از هماهنگیهای ظریف عضلانی انجام میدهد.
اسلاید ۲۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- مهارتهای اساسی Basic skillآن دسته از الگوهای حرکتی هستند که در ابتدای کودکی فراگرفته میشوند. مانند راه رفتن .۲- علم بیومکانیکعلمی است که نقش نیروهای درونی و بیرونی در بدن انسان و نیز اثرات به وجود امده از طریق این نیروها را بررسی میکند.جهات رشد
اسلاید ۲۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۳- جهت سری – دمی یا سری- پایی cephalocaudalبر پایه این اصل، نمو جسمانی و کنش یا کارکرد بدنی از طرف سر به پا جریان دارد. در مراحل نخست رشد ابتدا سر شکل میگیرد و بعد جوانههای دست قبل از پا به وجود میآید. دستگاه عصبی نیز از مغز به طرف پایین رشد میکند.۴- جهت مرکزی – پیرامونی proximodistalبر اساس این اصل، رشد از درون به بیرون ادامه دارد و به عبارت دیگر از مرکز به طرف محیط بدن پیشرفت میکند. برای نمونه بازوی کودک پیش از کف دست او ارادی میشود.
اسلاید ۲۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۵- جهت عمومی – اختصاصی general-to-specificکودک کنترل عضلات بزرگ را پیش از عضلات کوچک و ظریف به دست میآورد و مهارت یا حرکات گروههای عضلانی بزرگ را قبل از هماهنگیهای ظریف عضلانی انجام میدهد. او در حرکات ابتدا کل تنه یا کل اندام را فعال میکند و به تدریج با رشد عصبی- عضلانی لازم یاد میگیرد که یک قسمت از بدنش را بدون درگیری قسمتهای دیگر به حرکت در آورد.
اسلاید ۲۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۲۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسؤالات تستی مربوط به فصل اول ۱- . . . . . . . . . افزایش در اندازه یا تودهی بدن در نتیجهی افزایش در واحدهای زیستی است.الف) رشدب) نموج) بالندگید) رشد و تکامل۲- اینکه عضلات ساعد پیش از عضلات انگشتان دست ارادی میشوند بیانگر کدام یک از جهات رشد است؟الف) جهت سری- دمیب) جهت مرکزی – پیرامونیج) جهت عمومی – اختصاصید) جهت سری- پایی
اسلاید ۲۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۳- . . . . . . . . . یک نوع فعالیت حرکتی عمومی است، که هدفی مشترک دارد و پایهای است برای فعالیتهای حرکتی عالی و پیشرفتهتر.الف) الگوی حرکتی پیشرفتهب) الگوی حرکتی تکاملیج) مهارت ورزشید) مهارت حرکتی اساسی۴- چه دورهای در حیات مهارتها پالایش مییابند؟الف) سالهای اولیهی دبستانب) پنج سال اول زندگیج) دورهی نوجوانید) دورهی جوانی
اسلاید ۲۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۵- در کدامیک از روشهای مطالعهی رشد حرکتی، جمعآوری دادهها از گروههای آزمودنی سطوح سنی مختلف و از طریق ترکیب کردن آن دادهها بدست میآید؟الف) طولیب) مقطعج) زنجیرهاید) گروهی۶- در کدامیک از روشهای مطالعه رشد حرکتی، تحلیلهای آماری به عنوان یکی از نقاط ضعف آن به حساب میآید؟الف) طولیب) عرضیج) مقطعید) زنجیرهای
اسلاید ۲۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۷- در کدامیک از نظریههای رشد دستگاه عصبی به عنوان تنها دستگاهی که پیشرفت رفتار را راهاندازی میکند مینگرد و نقشی برای سایر دستگاهها قایل نیست؟الف) بالیدگیب) رفتاریج) شناختید) پردازش اطلاعات۸- متخصصان دیدگاه . . . . . . . . . ، بسیاری از جنبههای عملکرد حرکتی از قبیل توجه، حافظه و اثر بازخورد در سطوح مختلف سنی را مطالعه کردهاند.الف) توصیفیب) پردازش اطلاعاتج) شناختید) بالیدگی
اسلاید ۳۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۹- اینکه حتی سادهترین حرکت مستلزم هماهنگی دستگاههای زیادی در بدن است جزء نظرات کدامیک از نظریههای زیر است؟الف) زیست – مکانیکیب) بوم شناختیج) بالیدگید) شناختی۱۰- «گزل» جزء پیشگامان کدامیک از دیدهگاههای رشد حرکتی است؟الف) بالیدگیب) بوم شناختیج) پزداش اطلاعاتد) رفتاری
اسلاید ۳۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ سؤالات تستی مربوط به فصل اول۱- گزینه ب۲- گزینه ب۳- گزینه د۴- گزینه الف۵- گزینه ب۶- گزینه د۷- گزینه الف۸- گزینه ب۹- گزینه ب۱۰- گزینه الف
اسلاید ۳۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل جسمانیفصل دوم
اسلاید ۳۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمفاهیم اساسی فصل دوم مراحل مختلف رشد و نمو قبل از تولد الگوهای نموی جنینهای ناقص ارزیابی نمو مقیاسهای نموی- مقیاسهای بالندگی رشد و نمو دستگاه اسکلت رشد نمو دستگاه عضلانی رشد و نمو دستگاه عصبی عوامل محیطی مؤثر بر نمو بعد از تولد
اسلاید ۳۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرای تعیین وضعیت و توان اجرای مهارتهای حرکتی در هر سن باید نمو جسمی و با لیدگی کودک را در نظر گرفت که شامل میزان نمو و بالیدگی دستگاههای مختلف بدن میشود.در این فصل رشد و تکامل جسمانی مورد توجه قرار گرفته فرایند نمو از لحظه تشکیل نطفه آغاز میشود. رشد اولیه تحت کنترل ژنها اتفاق میافتد. ژنها هم جنبههای هنجار رشد و هم جنبههای ناهنجار آن را تعیین میکنند.
اسلاید ۳۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورعوامل محیطی به طور مثبت و منفی روی نمو و بالیدگی اندامهای تاثیر میگذارند بعد از عمل لقاح و آمیزش گامتهای نر و ماده یک سلول با ۴۶ کروموزوم بوجود میآید که این سلول منشاء پیدایش ارگانیسم انسان میشود. این سلول که زایگوت نامیده میشود بعد از ۳۰ ساعت به مرحله دو سلولی و در ۴۰ تا ۵۰ ساعت به مرحله چهار سلولی میرسد. روز سوم و چهارم به مرحله ۱۲ تا ۱۶ سلولی میرسد که به آن مرولا میگویند.توده داخلی مرولا، آمبریو بلاست و توده خارجی مرولا، ترفوبلاست نام دارد.
اسلاید ۳۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر پایان هفته اول با نفوذ این سلول در سلولهای اپی تلیال رحم رشد و نمو خود را ادامه میدهد.در ادامه سلولهای آمبریوبلاست سه لایه بنیادین جنین را که شامل اکتودرم (لایه خارجی). مزودرم (لایه میانی) و آندودرم (لایه داخلی) است را بوجود میآورد.از لایه اکتودرم دستگاه عصبی مرکزی و محیطی، چشم و گوش و غده هیپوفیزاز لایه مزودرم غضروف، استخوان، قلب و عروق، کلیه، کبد، غدد جنسی و عضلاتاز لایه آندودرم امعا و احشا، مثانه، لوزهها، مجاری عروق بوجود میآید.
اسلاید ۳۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمهمترین وقایع رشد و نمو جنینی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۳۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۳۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراقبتهای بارداریعلاوه بر اکسیژن و مواد مغذی که برای حیات و نمو جنینی ضروری است، عفونتهای ویروسی، داروها، میزان نامناسب مواد مغذی و هورمونها میتوانند از طریق جفت انتقال مییابند.جنین در مرحله اولیه رشد (شانزده هفته اول) آسیبپذیری ویژهای دارد. که لزوم مراقبتهای بهداشتی در این دوره توجه جدی لازم دارد.
اسلاید ۴۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرخی عوامل ناهنجاری و اثرات احتمالی آنها بر روی جنین دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۴۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوربرخی عوامل دیگر وجود دارند که از طریق دستگاه تغذیهای بر جنین اثر نمیگذارند که عبارتند از:۱) فشارهای درونی و بیرونی روی جنین۲) درجه حرارت محیط درونی۳) استفاده از اشعه ایکس یا گاما۴) کمبود اکسیژن برای جنین۵) بالا بودن سن مادر۶) صدمه یا ضربه در لحظه تولد۷) زودرسی یا تولد زودتر از موعد مقرر
اسلاید ۴۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورالگوی نموی بعد از تولد همان استمرار زندگی قبل از تولد است که قابل پیشبینی است اما خطی نیست. بعد از تولد منحنیهای قد و وزن نمو سریعی دارند و بعد نمو،یکنواخت دورهای و تدریجی ادامه مییابند. در دوره نواجوانی مجددا نمو سریع شده و در نهایت افت میکند. بنابراین منحنی نمو به صورت (اسs) شکل است. سریعترین دروههای توسعه نمو، دورهی نوباوه گی و اوایل دورهی نوجوانی است.
اسلاید ۴۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتفاوتهای جنسی در رشد و نمو وجود دارد که در سراسر کودکی این تفاوتها ناچیز اما در دورهی نواجوانی تفاوتها آشکار میشود.در سراسر کودکی دختران غالبا سریعتر از پسران رشد میکنند.تغییرات تناسب بدن بعد از تولددر تولد سر به اندازه یک چهارم قد است اما در بزرگسالی این اندازه به یک هشتم قد میرسد. پاها در لحظه تولد در حدود سه هشتم قد است. در حالی که در بزرگسالی تقریبا به نصف بدن میرسد.
اسلاید ۴۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورشاخهای از علم که برای اندازهگیری اندامهای بدن و نمو بدن انسان به کار میرود. علم اندازهگیری یا تن سنجی نام دارد.دو مقیاس اساسی جهت ارزیابی تغییرات رشدی وجود دارد.الف) مقیاسهای نمویب) مقیاسهای بالندگیمقیاسهای نموی شامل : قد وزن۳.محیط اعضا۴. پهنا و طول مقیاسهای بالندگی شامل :۱- سن استخوانی۲- ظهور دندانها۳- ظهور ویژگیهای جنسی ثانویه
اسلاید ۴۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و نمو دستگاههای حرکتی- استخوانبندیدر اوایل زندگی رویانی دستگاه استخوانی به صورت «مدل غضروفی» است. در جنین دو ماهه مراکز استخوانسازی در بخش میانی استخوانهای بلند مانند بازو و ران تشکیل میشود. پس از تولد رشد و نمو استخوان از مراکز ثانویه در دو انتهای تنهی استخوانهای بلند رخ میدهد که به آن «صفحهی نموی» یا «صفحه اپی فیزیال» گویند.در لحظه تولد حدود ۴۰۰ مرکز استخوانسازی وجود دارد و ۴۰۰ مرکز دیگر بعد از تولد به وجود میآیند. این مراکز از قطر زمانی در دختران زودتر از پسران آشکار میشوند. تقریبا تمام صفحه اپی نیزیال در سن ۱۸ تا ۱۹ سالگی از بین میرود.استخوانها همانطور که از طول رشد میکنند از عرض نیز رشد کرده که به آن «نمو بدلی» گویند.
اسلاید ۴۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- پوکی استخوان از جمله ناهنجاریهایی است که به بافت استخوان صدمه میرسد. پوکی استخوان بر اثر تحلیل تودهی استخوانی در شخص بوجود میآید که قدرت استخوان کاهش مییابد. استخوان پوک شده به طور طبیعی منفذ و خلل پیدا میکند و موجب بزرگ شدن مجاری استخوانی میشود که در این موقعیت خطر شکستگی افزایش مییابد.عوامل پوکی استخوان عبارتند از: ( الف) ضعف کلسیم در رژیم غذایی( ب) کاهش فسفر (ج) کمبود ویتامین (د) بر هم خوردن میزان استروژن زنان بیشتر از مردان به عارضه پوکی استخوان دچار میشوند. با رعایت یک برنامه غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D و فلوراید و فعالیت بدنی منظم میشود این عارضه را درمان نمود.D
اسلاید ۴۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه عضلانیالیاف عضلانی قبل از تولد بر اثر تزاید رشد میکنند و به این ترتیب که به تعداد سلولهای عضله و در نتیجه حجم و اندازهی آنها اضافه میشود.در هنگام تولد توده عضلانی ۲۳ تا ۲۵ درصد وزن بدن را تشکیل میدهد.تفاوتهای جنسی مربوط به توده عضلانی و تعداد تارهای آن در کودکی ناچیز است. با این تفاوت که تودهی عضلانی پسران به طور نسبی وزن آنها را زیادتر نشان میدهد.در دورههای نوجوانی و جوانی تفاوتهای جنسی مشخص میشوند. توده عضلانی پسران تا سن ۱۷ سالگی افزایش یافته و نهایتا به ۴۵ درصد وزن بدن میرسند.تفاوتهای جنسی مربوط به توده عضلانی به اثر هورمونهای جنسی هم بستگی دارد.
اسلاید ۴۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردستگاه عصبیدر ابتدا دندریتها و اکسونها تشکیل و سپس شاخه زدن شروع میشود. پس از تمایز یافتن سلولهای عصبی بافت پوشاننده غلاف میلین بر روی آنها تشکیل میشود. تکثیر و تغییر سلولی اثر نواحی دستگاه اعصاب غالبا قبل از تولد رخ میدهد و اکثر سلولها شاخه زدن و میلینی شدن را بعد از تولد آغاز میکنند.حرکات ارادی زمانی در نوزاد اتفاق میافتد که قشر مغز به کارکرد طبیعی خود برسد و کنترل خود را روی حرکات داشته باشد که معمولا اولین حرکات ارادی بعد از تولد در ۴ یا ۵ ماهگی است.مسیر خارج هرمی در سال تکانشها و پیامهای عصبی به قشر مغز که در روزهای بعد از تولد آغاز شده و برای اجرای فعالیتهای اتفاقی و حرکات قامتی بوجود میآید.مسیر هرمی ارسال پیامهای عصبی از قشر حرکتی مغز به قسمتهای مختلف بدن که بعد از تولد و ۴ یا ۵ ماهگی بوجود میآید (زمانی که سلولهای عصبی میلینی میشوند) و رفتارهای ارادی را در نوزاد باعث میشود.
اسلاید ۴۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمفاهیم اساسی فصل دوم۱ ) مراحل مختلف رشد و نمو قبل از تولدرشد و نمو قبل از تولد در سه بخش زیر خلاصه میشود.الف) دوره پیش رویانی که از زمان تشکیل سلول تخم تا لانه گزینی در دیواره رحم به طول میانجامد که حدود ۲ هفته طول میکشد.ب) دوره رویانی که از هفته دوم تا هفته هشتم به طول میانجامد.در این دوره سه لایه اصلی اکتودرم، مزودرم و آندودرم ایجاد میشود که از لایه اکتودرم: دستگاههای اعصاب چشم و گوش و غده هیپوفیز بوجود میآید.لایه مزودرم قسمتهای غضروف، استخوان، قلب، عروق خونی، کلیه، غدد جنسی کبد و عضلات را میسازند.ولایه آندودرم: امعا و احشاء، لوزهها، مجاری عروق را بوجود میآورد.
اسلاید ۵۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۵۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورج) دوره جنینی، این دوره از هفته نهم تا تولد ادامه مییابد. در این دوره نمو و رشد بیشتر ادامه مییابد و تمایز سلولی اتفاق میافتد و نهایتا به ایجاد ظرفیت کارکردی منجر میشود.
اسلاید ۵۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۲) الگوهای نمویالگوی نموی بدن به صورت (S اس) شکل است که در ابتدا رشد به سرعت اتفاق میافتد در دورهای نمو دورهای و تدریجی میشودو در اوایل دوره نوجوانی نمو مجددا سرعت مییابد و در نهایت رشد افت میکند.۳) جنینهای ناقصعفونتهای ویروسی، داروها، میزان نامناسب مواد مغذی، هورمونها، فشارها به جنین درجه حرارت بالای محیط داخلی، اشعه X یا گاما، کمبود اکسیژن، سن بالای مادر عواملی است که باعث بوجود آمدن جنینهای ناقص میشود.
اسلاید ۵۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۴) ارزیابی نموارزیابی منظم نمو در کودکان و نوجوانان و مقایسه نتایج آن با مقادیر متوسط در هر سن میتوانند در کشف نمو بدنی ناهنجار به ما کمک کند.۵) مقیاسهای رشدینمو جسمی و بالیدگی را میتوان به طریقههای مختلف اندازهگیری کرد دو نوع مقیاس وجود دارد.الف) مقیاسهای نموی شامل: قد، وزن، محیط اعضاء و پهنا و طول ب) مقیاسهای بالیدگی شامل: سن استخوانی، ظهور دندانها، ویژگیهای ثانویه جنسی
اسلاید ۵۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۶) رشد و نمو دستگاههای مختلفالف) رشد و نمو دستگاه اسکلتب) رشد و نمو دستگاه عضلانیج) رشد و نمو دستگاه اعصاب۷) عوامل محیطی مؤثر در نمو بعد از تولدرشد و نمو بعد از تولد عوامل متعدید متأثر میشوند که مهمترین آنها عبارتند از:الف) تغذیهب) ویژگیهای محیطی۱- آب و هوا۲- فصلهای سال۳- ارتفاعج) تمرین و فعالیتهای بدنی
اسلاید ۵۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردروهی رویانی embryoمرحلهای از دوران جنینی است که از هفته دوم تا هشت هفتگی طول میکشد. ساختارهای اولیه و ابتدایی اندامها در این مرحله ظهور میکند و توده داخلی جنین به سه لایه خارجی (اکتودرم)، میانی (مزودرم)، داخلی (آندودرم) تقسیم میشود که از هر لایه قسمتهای مختلف بدن ساخته میشود.۲- میوز meiosisنوعی تقسیم سلولی که موجب تشکیل سلولهای جنینی و کاهش تعداد کروموزومها به نصف کروموزومهای موجود در یک سلول معمولی میشود.
اسلاید ۵۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۵۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۵۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۳- سارکومر sarcomereبه فاصله متوالی دو خط z در تار عضله گفته میشود.۴- دندریت dendriteانشعابات کوتاه سلول عصبی۵- آکسون axonانشعابات بزرگ سلول عصبی
اسلاید ۵۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۶۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۶- مسیر خارجی هرمی Extra Pyramidalاین مسیر تکانشها را از لغزش به نخاع و قسمتهای پایین بدن میفرستد. این مسیر نیز مانند راههای حسی و مغزی زود میلینی میشوند که در حرکات تصادفی و وضعیتی فعال هستند.۷- مسیر هرمی Pyramidalاین مسیر بعد از تولد میلینی میشوند و احتمالا با شروع رفتارهای ارادی در ۴ یا ۵ ماهگی کنش خود را آغاز میکنند.
اسلاید ۶۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۸- ویژگیهای جنسی ثانویهی secondary sex characteristicجنبههایی از شکل یا ساختار مناسب برای مردان یا زنان که اغلب به منظور ارزیابی بالیدگی در دوران بلوغ و جوانی مورد استفاده قرار میگیرد.۹- صفحه اپی فیزیال epiphyseal plateسطحی نزدیک در انتهای استخوانهای بلند که بین اپی فیزوته استخوان قرار گرفته است. در این سطح است که سلولهای استخوانی، ذخیره و سخت شده و موجب طویل شدن استخوان میشود.
اسلاید ۶۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسؤالات تستی مربوط به فصل دوم۱- در روز سوم و چهارم بعد از لقاح زایگوت به مرحله ۱۲ تا ۱۶ سلولی میرسد که به آن . . . . . . . . . میگویند.الف) آمبریوبلاستب) مرولاج) ترفو بلاستد) بلاستوسل۲- منشأ دستگاههای استخوان- قلب و کلیه کدامیک از لایههای جنینی است؟الف) اکتودرمب) لایه بنیادینج) مزودرمد) آندودرم
اسلاید ۷۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۳- کدامیک از گزینههای زیر در مورد مرحله رویانی صحیح است؟الف) از لقاح تا هفته دومب) از هفته دوم تا هفته هشتمج) از هفته هشتم تا هفته شانزدهمد) از هفته شانزدهم تا تولد۴- مصرف کدامیک از داروهای توسط مادر بین هفتههای سوم تا هشتم بارداری باعث نقص عضو در جنین میشود؟الف) آنتی بیوتیکب) LSDج) سیگار و نیکوتیند) تالی دومید
اسلاید ۷۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۵- در لحظه تولد پاها در حدود . . . . . . . . . طول قد نوزاد است.الف) یک ، دومب) یک ، چهارمج) سه ، هشتمد) یک ، هشتم۶) کدامیک از گزینههای زیر جزء مقیاسهای بالندگی نیست؟الف) محیط اعضاءب) سن استخوانیج) ظهور دندانهاد) ویژگیهای ثانویه جنسی
اسلاید ۷۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۷- در هنگام تولد توده عضلانی چند درصد وزن بدن را تشکیل میدهد؟الف) ۱۰ تا ۱۵ درصدب) ۲۳ تا ۲۵ درصدج) ۳۲ تا ۳۵ درصدد) ۴۰ تا ۴۳ درصد۸- علت اصلی پوکی استخوان در زنان یائسه چیست؟الف) کاهش هورمون استروژنب) کاهش کلسیمج) کاهش ویتامین Dد) کاهش فعالیت
اسلاید ۷۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۹- نمودار زیر مربوط به رشد کدامیک از دستگاههای بدن است؟الف) مغزب) غده فوق کلیویج) تیموسد) عضلاتشکل ۲۱۰- در هفته چندم جنینی، جنس از بیرون قابل شناسایی است؟الف) ۴ب) ۸ج) ۱۲د) ۱۶
اسلاید ۷۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورفصل سومپاورپوینت کامل رشد و تکامل حرکتی ۳۰۷ اسلاید در PowerPoint مقدماتی
اسلاید ۷۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمفاهیم اساسی فصل سوم۱- بازتاب۲- بازتابهای نوباوگی۳- بازتاب ابتدایی۴- بازتاب وضعی۵- بازتاب جابهجایی۶- نقش بازتابها۷- رشد و تکامل حرکات ابتدایی۸- سینه خیز رفتن۹- چهار دست و پا رفتن۱۰- حرکات دستکاری۱۱- دسترسی۱۲- گرفتن۱۳- رها کردن۱۴- محیط و رشد حرکتی
اسلاید ۷۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور اکثریت بازتابها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع، بصلالنخاع، ساقه مغز و برجستگیهای حلقوی کتنرل میشوند.نخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است. در طول چهار ماه آخر حیات قبل از تولد و چهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است.
اسلاید ۷۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور اکثریت بازتابها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع، بصلالنخاع، ساقه مغز و برجستگیهای حلقوی کتنرل میشوند.
اسلاید ۷۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۷۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۸۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورانواع بازتابها در دوره نوباوگی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۸۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورنقش بازتابها دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۸۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل حرکات ابتداییاغلب حرکات ابتدایی را در سه گروه طبقهبندی میکنند.۱) حرکات استواری۲) حرکات جابهجایی۳) حرکات دستکاری- حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از حرکات ارادی، از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است.- حرکات جابهجایی، طبقهای از حرکات مانند چهار دست و پا رفتن، سینه خیز رفتن است.حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که منجر به کسب توانایی دسترسی، چنگ زدن و رها کردن پیشرفته میشود. جابهجاییتوانایی جابهجایی در نوزاد با به دست آوردن حفظ وضعیت بدن برای حرکت از یک موقعیت مکانی به موقعیت دیگر آشکار میشود. در جابهجایی سه تغییر مهم ایجاد میشود.
اسلاید ۸۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمراحل جابهجایی از حالت خوابیده به شکم دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۸۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورحرکات دستکاریحرکات دستکاری عبارتند از:- دسترسی- گرفتن- رها کردنهدف دستکاریکودک را قادر به جستجو و اکتشافات بیشتر و متنوع تر میسازد. این شیوه جدید جستجو، امکان کشف خواص اشیاءرا استفاده از آنها به عنوان ابزاری جهت شناخت اشیاء را برای کودک فراهم میکند.
اسلاید ۸۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورانواع دسترسی دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۸۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورویژگیهای مرحله اول و دوم دسترسی دستیابی به مهارتهای بدنی نظیر نشستن، دسترسی، سینه خیز رفتنچهار دست وپا راه رفتن بستگی به رسیدگی عضلانی، عصبی و رسیدگی قسمتهای دیگر بدن دارد. دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۸۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۱- دسترسی reachingرساندن دست به اشیاء پیرامون را دسترسی گویند.۲- حرکات دستکاری manipulativeمهارتهای عمده دست یا پاها در نیرو وارد کردن به اشیاء یا گرفتن نیرو از آن ها .۳- سینه خیز رفتن crawlingجابهجا شدن در وضعیتی که شکم و تنه با زمین در تماس است. پاها یا زانوها بدن را به جلو هل میدهد و دستها آن را به جلو میکشد.
اسلاید ۸۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۴- چهار دست و پا رفتن creepingجابهجایی روی دستها و زانوها، وقتی که تنه از زمین جداست. الگوی پیشرفته آن حرکات همزمان دست و پای مخالف است.۵- بازتاب reflexپاسخ غیر ارادی سیستم عصبی مرکزی به یک محرک ویژه۶- بازتاب مورو moro reflexپاسخ بازتاب کودک به یک صدا، تکان، عطسه ناگهانی یا افتادن از ارتفاع کم. این بازتاب شامل کشیده شدن ستون فقرات و دور شدن دستها از بدن در سطح افقی و سپس نزدیک شدن آنها به بدن میشود. به آن «بازتاب باز و بسته شدن دستها» نیز گفته میشود.
اسلاید ۸۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۷- بازتاب های نوباوگی infantile reflexesپاسخهای غیر ارادی به محرکهای ویژه که در دوران قبل از تولد و نوزادی یا هر دو مشاهده میشود. این رفلکسها همزمان با رشد و بالیدگی طفل ناپدید یا خنثی میشود. به آنها (رفلکسهای نوزادی) نیز گفته میشود.۸- بازتابهای ابتدایی primitive reflexesطبقهای از بازتابها که در دوران پیش از تولد و اوایل تولد مشاهده میشود. این بازتابها اغلب برای حفظ حیات انسان ضروری است و نوعا بوسیله مراکز پایین مغز کنترل میشود.
اسلاید ۹۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۹- بازتابهای جابهجای Locomotor reflexesگروهی از بازتابها از نظر الگوهای فضایی- زمانی مشابه مهارتهای جابهجایی ارادی است. ولی به طور غیر ارادی انجام میگیرد مثل رفلکس راه رفتن.۱۰- بازتابهای وضعی postural reflexesگروهی از بازتابها که با پاسخهای خودکار جهت بدن یا قامت را تغییر میدهند. به آنها «بازتابهای گرانشی» نیز گفته میشود.
اسلاید ۹۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورسؤالات تستی مربوط به فصل سوم۱- کدامیک از گزینههای زیر در خصوص حرکات بازتابی صحیح است؟الف) حرکات ارادی در هفتههای ابتدایی تولدب) کنترل حرکات بازتابی توسط قشر مغز است.ج) از حدود هفته چهارم بعد از تولد بازتابها شروع میشوند.د) مراکز زیر قشر مغز مانند نخاع و بصلالنخاع پاسخهای بازتابی را باعث میشوند.۲- کدامیک از بازتابهای زیر به اولین دم در تنفس نوزاد کمک میکند؟الف) موروب) لابیرنتیج) با بینسکید) عروسکی
اسلاید ۹۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۳- کدامیک از گزینههای زیر جزء بازتابهای ابتدایی نیست؟الف) متقارن گردنب) عروسکیج) مورود) تعادل بدن۴- یکی از عمومیترین بازتابها، . . . . . . . است که برای کشف کارکرد عصب شناختی نامناسب در نوزاد به کار میرود.الف) بازتاب موروب) بازتاب چتربازیج) بازتاب راه رفتند) بازتاب تعادل بدن
اسلاید ۹۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۵- اولین حرکات و تلاشهای جابهجایی هدفمند در نوزاد چیست؟الف) دسترسیب) سینه خیز رفتنج) چهار دست و پا رفتند) راه رفتن۶- حرکات چهار دست و پا رفتن معمولا در چند ماهگی آشکار میشود؟الف) ۳ تا ۵ ماهگیب) ۵ تا ۷ ماهگیج) ۷ تا ۹ ماهگید) ۹ تا ۱۰ ماهگی
اسلاید ۹۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور۷- حرکات دستکاری عبارتند از:۱) . . . . . ۲) گرفتن۳) رها کردنالف) ضربه زدنب) دسترسیج) بینایید) کنترل گرفتن۸- دست یابی به مهارتهای بدنی بستگی به تکامل دستگاه عضلانی و . . . . . . دارد.الف) عصبیب) بیناییج) تعادلد) اسکلتی
اسلاید ۹۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپاسخ سؤالات فصل سوم۱- گزینه د۲- گزینه الف۳- گزینه د۴- گزینه الف۵- گزینه ب۶- گزینه ج۷- گزینه ب۸- گزینه الف
اسلاید ۹۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل راه رفتنفصل چهارم
اسلاید ۹۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورهدفهای رفتاریچرخهای الگوی را رفتن را بیان کنیدنظامهای دخیل در الگوی راه رفتن را شرح دهید .مراحل شرلی را در الگوی راه رفتن ذکر کنید .روندهای تکاملی سازه های گام زدن ، مانند طول گام ، تماس پا ، اتکای پویا ، زاویه پا ، باز و بسته کردن لگن خاصره ، سازوکار زانو و مچ پا ، چرخش و کج شدن لگن خاصره ، تمایل بالاتنه و عمل دست را شرح دهید متغیرهای مهم را در ارزیابی راه رفتن توضیح دهید .جریان عمل الگوی راه رفتن پیشرفته شرح دهید .اثر سرعت ، جنس و سن را در راه رفتن بیان کنید .اصول مکانیکی الگوی راه رفتن را توضیح دهید .
اسلاید ۹۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوررشد و تکامل راه رفتن- راه رفتن شکل طبیعی جابجایی عمودی است.- چرخه گام در هر گام شامل یک مرحلهی نوسان و یک مرحله اتکاء در هر پاست. لحظهای که هر دو پا با سطح اتکاء در تماس است در راه رفتن حائز اهمیت است.- میزان پیشرفت کودک در توانایی راه رفتن به میزان رشد یا بلوغ او بستگی دارد. حداقل تواناییهای جهت پیشرفت در راه رفتن:۱- رشد۲- بلوغ۳- حداقل قدرت۴- ایجاد بازتابهای خنثی کننده نیروهای جاذبه۵- حداقل تعادل
اسلاید ۹۹: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تحقیقات آقایان برنت و جانسون در خصوص تفاوتهای راه رفتن این نتایج را به دنبال داشت: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۱۰۰: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور- مراحل رشد و تکامل راه رفتن از دیدگاه شرلی(۱) کودک مرحله آهسته را علیه سطح اتکاء انجام دهد.(۲) کودک با کمک دیگری میتواند بایستد(۳) کودک در حالی که بوسیله دو دست حمایت میشود راه میرود.(۴) کودک به تنهایی راه میرود.برای نشان دادن حداقل پیشرفت راه رفتن تعداد قدمهای متوالی کودک مهم است.
اسلاید ۱۰۱: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورنتایج تحقیقات آقایان برنت و جانسون در بررسی مراحل مختلف راه رفتن دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۱۰۲: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورروندهای تکاملی در عوامل گام زدنطول گام در خلال رشد، طول گام افزایش مییابد. – بین طول گام و اندازههای بدن رابطه مثبت وجود دارد. افزایش طول هر گام با افزایش عضو رابطه مستقیم دارد.
اسلاید ۱۰۳: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر ابتدا کودک با سطح اتکای عریضی گام برمیدارد.زاویه پابا افزایش سن سطح اتکاء،کاهش یافته و علتش افزایش طول پاهاست.در اوایل سال اول راه رفتن به میزان متوسط درجهی انحراف پنجهها به بیرون کاهش مییابد و سپس با پیشرفت سن ثابت باقی میماند.اتکای زاویه
اسلاید ۱۰۴: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نوردر الگوی ابتدایی راه رفتن بیشتر بر خم کردن لگن خاصره تأکید میشود تا باز کردن زانو و مچپیشرفت این مکانیسم تا حد زیادی تحت تأثیر پیشرفت گام زدن است.علت فقدان باز شدگی زانو در سال اول این است که عضلات خم کننده کف پایی در مچ پا قدرت کافی ندارند.لگن خاصره زانو
اسلاید ۱۰۵: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورتمایل لگن خاصرهدر ابتدای راه رفتن معمولا کجی جانبی در لگن خاصره وجود دارد و با افزایش سن این کجی بیشتر میشود. در سن ۲ سالگی معمولا شبیه به وضعیت بزرگسالی است. چرخش لگن خاصره بعد از راه رفتن مستقل این چرخش آغاز میشود و به دو عامل سرعت و رشد ساق بستگی دارد. چرخش لگن خاصره تمایل بالا تنه
اسلاید ۱۰۶: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورعمل دستهابازشدگی دستها از حالت جمع شدگی در بالا آغاز میشود و به تدریج حالت خمیدگی آرنج پایینتر میآید و در طرفین بدن نگه داشته میشود.عمل دستها
اسلاید ۱۰۷: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورمقایسه راه رفتن تکاملی (ابتدایی) با راه رفتن پیشرفته دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
اسلاید ۱۰۸: دکتر محمد رضا اسد عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورپیشرفت در الگوی راه رفتن را میتوان بر اساس مقدار و انطباق زمانی حرکات ارزیابی کرد.نکته اکامتو okamotoبرای مطالعه و بررسی پیشرفت مهارت در راه رفتن روش الکترومیوگرافی را به کار میبرد. که بر اساس تغییر سازوکارهایی که در عضلات بکار میرود اندازهگیری به عمل آورد و نتیجه گرفت کودکان در ابتدا از عضلات خود به طو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 