پاورپوینت کامل بررسی قاعده لا ضرر و لا ضرار ۲۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بررسی قاعده لا ضرر و لا ضرار ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی قاعده لا ضرر و لا ضرار ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل بررسی قاعده لا ضرر و لا ضرار ۲۸ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: مقدمه… اصل لا ضرر و لا ضرار از قواعد فقهی عام است که بر بخش های اقتصادی و غیر اقتصادی قابل انطباق است و دارای زمینه اجرایی است. حدیث لا ضرر و لا ضرار اساساً از پیغمبر اکرم (ص) درباره « سمره بن جندب» است که در دیگر روایات نیز بدان اشاره شده است. اصل لا ضرر یکی از قواعد مورد توجه فقهاست و کاربرد این اصل در عبادت و معاملات مورد توجه قرار می گیرد.این حدیث در دین اسلام قلمرو بسیار وسیعی دارد و تمامی زوایای زندگی بشر را در بر می گیرد، از جمله موارد ضرر تخریب محیط زیست و آسیب رساندن به زندگی فردی و اجتماعی انسان است.قاعده لا ضرر بر اساس حدیث نبوی « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» (ضرر و زیان در اسلام وجود ندارد ) به وجود آمده است. همواره در امور مدنی بر قاعده تسلیط حکومت دارد که از دیدگاه فقهی « ضرر» هم شامل « مال» و هم شامل « نفس» می شود. بدین ترتیب از آنجایی که خودکشی نوعی ضرر است، اسلام انجام آن را هرگز مجاز نمی شمارد. مضافاً اینکه بر اساس این قاعده هر چیزی که به بدن ضرر برساند حرام است.

اسلاید ۵: اصل حدیث… سمره در محوطه منزل یکی از انصار ( مردم مدینه) درخت خرمایی داشت و برای آبیاری و رسیدگی به درخت خویش بدون رخصت وارد منزل انصاری میگردید، مرد انصاری شکایت او را نزد پیغمبر برد که لا اقل با کسب اجازه داخل شود و زن و دختران او ناراحت نشوند، پیغمبر به وی گفت: چرا با کسب اجازه وارد نمی شوی. گفت: در ملک خود نیاز به کسب اجازه از دیگری نیست! پیغمبر به او گفت: درخت را بفروش. گفت: نمی فروشم. پیغمبر گفت: بجای آن ۱۰ درخت در بهشت به تو می دهم. گفت: واگذار نمی کنم. خلاصه نه حاضر شد که با کسب اجازه داخل شود و نه درخت را واگذار کند، آنگاه پیامبر اکرم دستور دادند درخت را کنده و پیش روی او بیاندازند، و به وی فرمودند: « أنت رجلٌ مضار » و « فانه لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » یا « لا ضرر و لا ضرار علی مؤمن»

اسلاید ۶: معنای لغوی حدیث… ضرر از نظر لغت، مصدر « ضر، یضر، ضرا و ضررا » به معنای زیان رساندن و به اصطلاح ثلاثی مجرد و متعدی می باشد.ضرار مصدر باب مفاعله ( ضاره، یضاره، مضاره و ضراراً ) به معنای درصددزیان رساندن می باشد. لذا معنای « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» چنین می شود: (در اسلام جایگاهی برای زیان رساندن به کسی نیست و نیز اجازه نمی دهد کسی درصدد آزار و زیان دیگری باشد. فرق میان ضرر و ضرار در آنست که ضرر به معنای زیان زدن است که تحقق آن را می رساند، ولی ضرار به معنای درصدد برآمدن است که تحقق آن را نمی رساند. از این رو پیامبر اکرم به سمره فرمودند: أنت رجلٌ مضار ؛ تو کسی هستی که درصدد آزار و زیان رساندن به دیگران می باشد.در بیان معنای لغوی آن باید گفت: ۱-‌ ضرار یعنی ضرر زدن دو نفر به یکدیگر به مقتضای باب مفاعله۲-‌ ضرار، مترادف با ضرر است و این عقیده صاحب کفایه است.۳-‌ ضرار یعنی ضیق و عسر و حرج۴- ضرار یعنی زیان رساندن به طور عمدی و ضرر اعم است از اینکه عمدی باشد یا غیرعمدی۱

اسلاید ۷: مفهوم ضرر و اقسام آن.. . دو معنا برای واژه «ضرر» ذکر شده است: یکی نقص در مال و جان و حیثیت است و دیگری ضیق و تنگا سوء حال که ناشی از نقص در مال و یا جان و یا حیثیت و یا سلب حقی از حقوق انسان باشد.بنابراین هر گاه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم نقصی بر جان، مال یا حیثیت یا بر حقی از حقوق انسان وارد آید و سبب دشواری و سوء حال او شود به آن ضرر و زیا ن اطلاق می گردد. به طور کلی ضررها را به سه دسته می توان تقسیم کرد:۱- ضرر های حقیقی: مانند این که انسان مال یا عضوی از اعضای بدن خود را از دست بدهد.۲- ضررهای اعتباری: مانند ضرری که از ناحیه سلب حقی از حقوق بر انسان وارد آید.۳ ضررهای نسبی: مثلاً به تاجری که سود نبرده است گفته می شود ضرر کرده.

اسلاید ۸: اصل لاضرر… در مبانی حقوق اسلامی اصلی وجود دارد که بر اساس آن هیچکس حق ندارد در ابقای حقوق خود ( آزادی) به خود و دیگران ضرر بزند. بدیهی است تشخیص ضرر فردی با عقل « اعقل» است و تشخیص ضرر جمعی با عرفان « اعرف» بر این اساس ضررهای فردی و اجتماعی را می توان در موارد زیر تفهیم کرد:لا ضررها:۱- سوء استفاده از امکانات باد آورده جهت آسیب رسانی به خود یا اسراف و اتراف کالا ها و خدمات.۲-‌ عدم پردازش بکار مولد به این بهانه نیازی به کار ندارد .۳- نرفتن زیر بار مسئولیت اندیشیدن و اجرای استراتژی لا ابالیگری که فرضاً فکر کردن باعث تحلیل قوای انسانی می گردد.۴- ورزش و گردش بی رویه و بی قاعده چه بصورت افراط و چه بصورت تفریط با این عنوان که انسان چهار دیواری اختیاری است

اسلاید ۹: لا ضرارها:۱-‌ تداول و تکاثر مانند پرورش سرمایه های ملّی در بین عده ای خاص و یا انباشتن اموال و ارزاق عمومی۱- رانت خواری و سفته بازی به قیمت پرداخت هزینه های فقر و نداری توسط مابقی اهالی یک جامعه۲-‌ دل شکستن فرزندان خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت با تجمّل زدگی ۳- رفت و آمدهای سفرهای فوق سنگینی از مالهای باد آورده آن هم برای به رخ کشیدن سایرین و لذا بهم زدن شیرازه خانواده های دیگر۴- میمهانی ها و عروسی ها و حتی مراسم سوگواری درگذشتگان به هزینه های سرسام آور باشگاهی، مصداق: ألهاکُم التکاثردر کل: نه از نظر شرعی و نه از نظر عرضی، هیچکس حق ندارد که حتی با مال حلال خود طوری حق خود احقاق کند که موجب آزار فاحش خود و یا دیگران گردد. امید که این امر اگر از نظر فرهنگی قابل قبول است در جامعه بشری قانونمند گردد.

اسلاید ۱۰: قلمروقاعده نفی ضرر… قاعده نفی ضرر دامنه گسترده ای دارد و انواع ضررها و اضرار به غیر را در بر می گیرد. بنابراین ضررهایی را که قبل از این مصداق نداشته ولی اکنون با پیشرفت تکنولوژی و… مصادیق جدیدی یافته است، در صورت ا ثبات حقی شرعی برای افراد یا جامعه نیز شامل می شود؛ مانند حق بیمه، حقوق سهام داران، اتلاف منابع طبیعی، آلوده سازی محیط زیست و … ولی چنانچه حقوق جدید دارای اعتبار شرعی نباشد، هر چند از نظر اجتماعی پایگاه مورد قبولی داشته باشد مشمول این قاعده نمی گردد. دو نکته اساسی۱- زیان دیدن و نقصان در مال با عدم سود و به دست نیاوردن منفعت متفاوت است؛ زیرا زیان مالی عبارت از ظهور کاستی و نقصان در مال و ثروت عین است ولی کاهش سود و منفعت مال در زمانی که اصل سرمایه و ثروت محفوظ مانده سود نکردن است و نه زیان دیدن. و قاعده نفی ضرر درصدد حفظ سود و یا تضمین منفعت از دست رفته نیست.۲- قاعده نفی ضرر در واقع خود کار ضرر آفرین و تکلیف زیانبار را نفی می کند و درصدد بیان چگونگی تأمین خسارت های وارد شده و جبران زیان ها نمی باشد و موضوع جبران زیا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.