پاورپوینت کامل درس مدیریت استراتژیک ۲۸۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل درس مدیریت استراتژیک ۲۸۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل درس مدیریت استراتژیک ۲۸۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل درس مدیریت استراتژیک ۲۸۸ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۴: درتعریف مزبور مفاهیم زیر جلب نظر می کند: داشتن تصویر جامع از محیط اطراف سازمان و تعیین جایگاه سازمان در آن ،در این مسیر سازمان میتواند تهدید ها و فرصت ناشی از عناصر محیطی را شناخته و با توجه به توانمندی و استعدادهای درونی موقعیت خود را تعریف کند.
اسلاید ۵: داشتن هدفهای بلند مدت و پیدا کردن فرصتهای آن برای رونق آینده و احتراز از غافل گیری که این در سایه تعیین هدف غایی و رسالت امکان پذیر است. تعیین رسالت به سازمان قداست آرمانی می دهد و بستر رشد، ترقی و انگیزش برای رشد و تعالی بر قرار می کند.
اسلاید ۶: شناخت منابع ،امکانات و پیدا کردن نگرش منطقی بلند مدت در تخصیص منابع به طوری که نقاط قوت و توانمندی افزایش یابد و نقاط ضعف و کمبود جبران گردد.
اسلاید ۷: پیدا کردن دید سیستمی و اقتضایی در تعیین اهداف، استراتژی، سیاستها و به طور کلی تصمیمات سازمان و ایجاد بستر مناسب کار تیمی و گروهی که حاصل آن تلفیق اهداف فردی و سازمانی خواهد شد.
اسلاید ۸: ضرورت حرکت استراتژیک تیزبینی، هم قدمی، تکیه بر وجوه مشترک، تکیه بر توانها و شناخت و مبارزه سازنده با ضعفها و نارسایها است. ایجاد دیدگاه استراتژیک با توجه به مبانی اعتقادی و ایدئولوژیکی در کشور ما به ویژه در بخش بازرگانی زمینه رشد و توسعه بنگاه های اقتصادی را فراهم خواهد کرد.
اسلاید ۹: فصل اول فرایند مدیریت استراتژیک
اسلاید ۱۰: مدیریت استراتژیک، برنامه ای هماهنگ، جامع و پیوسته است که استعداد ممتاز سازمان را با محیط ارتباط می دهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان درچارچوب اجرای صحیح مدیریت است.
اسلاید ۱۱: اولین قدم در تدوین مدیریت استراتژیک در سالهای آخر ده پنجاه برداشته شد. مدیران روشی ابداع کردند که برای کجایی و چرائی حرکت مؤسسه خود تصمیم گیری کند، قسمت تحلیلی این روش را (طراحی استراتژی) نامیده و فرایند طراحی گروهی آن را (برنامه ریزی استراتژیک) خوانده اند.
اسلاید ۱۲: قدم دوم در سالهای هفتاد برداشته شد، زمانی که مدیران کشف کردند که با هر تغییر گسسته در استراتژی مؤسسه، شکل گیری درون سازمانی مؤسسه نیز بایستی دگرگونی می شد این فرایند (برنامه ریزی توانمندی) نام گذاری شد.
اسلاید ۱۳: قدم سوم در سالهای آخر ده هفتاد و دو واکنش نسبت به نظرات روز افزون تغییرات ناگهانی در محیط برداشته شد. برای مواجه شدن با این دگرگونی ها مؤسسات بازرگانی شروع به استفاده از فن استراتژیک که در زمان واقعی کردند، و آن را (مدیریت مسئله) نامیدند.
اسلاید ۱۴: تازه ترین تدوین استقرار برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت استراتژیک است، که روش جامع و نظام یافته ای برای بر خورد با تغییرات است به طوری که مدیر توانایی لازم برای اداره تصمیمات به دست آورده و با استفاده از یک سیستم خدماتی کامل با شناخت توانمندیهای داخلی و فرصتهای محیطی زمینه رشد و پویایی سازمان را فراهم می کند.
اسلاید ۱۵: تعریف استراتژی: استراتژی دراصل به معنای ایجاد تحول در یک سازمان یا یک مجموعه مورد توجه قرار گرفته است در فرهنگ عمید “استراتژی“به معنی علم اداره کردن عملیات و حرکت ارتش در جنگ آورده شده است.
اسلاید ۱۶: آندره بوفر استراژی را اساس و اصول راهنما، فلسفه اندیشه علمی و تجربی تعریف کرده است. استراتژی در واقع یک طرز تفکر و روش اندیشیدن است. هدف آن تنظیم و تدوین و یا طبقه بندی و سیستماتیک کردن حرکت است که می بایستی بر حسب تقدم و ترتیب و توالی ویژه انجام شود و سپس بر حسب آن توالی و ترتیب، طریق و روش خاصی را که موثرترین آنهاست انتخاب نمود.
اسلاید ۱۷: کوئین استراتژی را چنین تعریف کرد: استراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها و سیاستها و زنجیره های عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب می کند.
اسلاید ۱۸: اگر استراتژی به درستی تنظیم شده باشد، در تخصیص و هدایت منابع انسانی به صورتی یگانه و بالنده و بر پایه توانمندیها و نارساییهای نسبی درون سازمان، دگرگونی های محیطی پبش بینی شده در مقابل رقبای هوشمند مؤثر خواهد بود در حقیقت استراتژی با نگاه به تحولات محیطی تنظیم و اجرا می گردد.
اسلاید ۱۹: آنسف استراتژی را چنین تعریف نمود: استراتژی برداشت جامعی است در جهات مسئولیت خطیر و روز افزون مدیریت عمومی که به موجب آن سازمان در ارتباط با محیط حرکت می کند و جایگاه خود را طوری تعیین می کند که موفقیت سازمان تأمین گردد.
اسلاید ۲۰: با توجه به تعریف فوق استراتژی حاوی نکات زیر است: داشتن تصویری جامع از محیط برون سازمانی و تعیین جایگاه سازمان در آن. داشتن هدفهای بلند مدت و فدا کردن فرصتهای آنی برای رونق آینده و احتراز از غافلگیری.
اسلاید ۲۱: تعیین رسالت و شخصیت سازمان نگرش بلند مدت در تخصیص منابع و تصمیم گیری ضرورت انجام درون سازمانی و تعهد مشترک عمومی در قبال برنامه و مسیر حرکت اتخاذ سیاست و تاکتیک هایی به عنوان وسیله ای برای تحقق هدفهای سازمانی
اسلاید ۲۲: عوامل اصلی تشکیل دهند استراتژی: عوامل اصلی در استراتژی با توجه به امکانات موقعیتها و تواناییها و مشکلات متفاوت و تغییر پذیر است، منتهی انتخاب استراتژی مناسب طرح سؤلات بسیاری را لازم می نماید که عبارت اند از:
اسلاید ۲۳: الان در چه شرایطی هستیم ؟، آینده در چه شرایطی می خواهیم باشیم ؟ تا مشخص شود این فاصله را چگونه می خواهیم طی نماییم؟
اسلاید ۲۴: امروز یک استراتژی هیچ گاه معیار ثابت و مشخص در دست ندارد و نمی تواند بر سنتهای گذشته پایبند بماند.
اسلاید ۲۵: بنابراین چندان بی ربط نیست اگر گفته شود که اندیشه های استراتژیکی بایستی به طور مداوم، واقعیتها ی تحولات روزمره نه تنها شامل تحولات و دگرگونیهای محتمل در آینده، دورتر و حتی سالهای بعد هم می باشد.
اسلاید ۲۶: جایگاه هدف و سیاست در استراتژی یک شرکت در حیات خویش هدف یا اهدافی را دارد که در جستجوی دستیابی به آنها ،فعالیت خویش را در آن جهت به حرکت در می آورد.
اسلاید ۲۷: در یک شرکت ممکن است ما هدفهای مختلف داشته باشیم ولی در میان اهداف یک هدف ازهمه مهمتر باشد. اصولاً هدف اصلی شرکتهای بازرگانی دستیابی به حداکثر سود است، حال در کوتاه مدت یا بلند مدت.
اسلاید ۲۸: ولی آنچه موجب تمایز می شود این است که راههای رسیدن بدان با هم متفاوت هستند. به عبارت دیگر جهت دستیابی به اهداف طرق مختلف وجوددارد.
اسلاید ۲۹: لذا همیشه فقط یک طریق مشخص برای دستیابی به اهداف مشخص وجود ندارد، بلکه ممکن است طرق مختلف وجود داشته باشد که بنابر امکانات و محدودیت ها و شرایط حاکم بر وضعیت شرکت مشخص می شود و این رسیدن به هدف را سیاست می نامند.
اسلاید ۳۰: در صورتی که استراتژی مسیر دستیابی به هدف را تعیین می کند که خود می تواند حامل سیاستهای متعددی نیز باشد. لذا سیاست طریق دستیابی بر هدف را مشخص می کند، ولی استراتژی بیشتر میسر تحقق هدف را تعیین می کند.
اسلاید ۳۱: استراتژی از ۳ عنصر تشکیل می شود: هدف، سیاست و ابزار وجود هدف از یک طرف مبین فاصله موجود تا شرایط مطلوب می باشد، از طرف دیگر مشخص کننده مسیر با مسیرهایی است که جهت دستیابی به هدف، یک یا ترکیبی از آنها را باید مورد استفاده قرار داد.
اسلاید ۳۲: سیاست مبین چگونگی دستیابی بر اهداف خصوصاً هدف نهایی است که در استراتژی مطرح می شوند. سیاست ملزم می نماید از بین تعداد متناهی هدف ابزار دستیابی (تحقق) آنها نیز مشخص شود. هر انتخاب نتایج متفاوت دارد.
اسلاید ۳۳: هر سیاست سه وجه مشخص دارد: اهداف، محدودیتها یا فشارها وامکانات و منابع اهداف در واقع زیر مجموعه هدف استراتژی می باشند و از آن تبعیت می نمایند
اسلاید ۳۴: محدودیتها یا فشارها مبین حدود مسیر و حرکت و مشخص کننده نوع عواملی هستند که در چگونگی مسیر حرکت مؤثر هستند و امکانات یا منابع بیانگر توان حرکت و چگونگی دستیابی بر اهداف می باشند.
اسلاید ۳۵: ابزار: ابزار وسائل اجرائی سیاستها و تحقق اهداف یا هدف استراتژی می باشد. ابزار در حقیقت صور اجرای سیاست و یا تحقق هدف استراتژی را مشخص می کنند چه به صورت قانون مصوب و چه به صورت ضوابط اجرایی ،لذا ابزار شکل و مراحل تحقق یک سیاست را مشخص می نماید.
اسلاید ۳۶: استراتژی و تاکتیک: به طور طبیعی استراتژیها در سطوح مختلف سازمان بزرگ حضور دارند. مثلاً استراتژیهای تجارت بین المللی، اقتصاد ملی، بخش خزانه داری، سرمایه گذاری، مالیه عمومی و …
اسلاید ۳۷: اما این سؤال پش می آید که اگر استراتژی ها در تمامی سطوح وجود دارند، پس فرق آنها با تاکتیکها چیست ؟ غالباً تفاوت اولیه در مقیاس اقدامات و دیدگاه مدیر نهفته است.
اسلاید ۳۸: آنچه در چشم مدیر ارشد سازمان استراتژی جلوه می کند، شاید از نظر رئیس قسمت بازار یابی اگر تعیین کننده کامیابی و بالندگی سازمانش باشد، تاکتیک تلقی شود. به معنای دقیق تر تاکتیکها صف بندیهای هستند کوتاه مدت، انطباقی، عملی و تعاملی که نیروهای متقابل، آنها را برای دستیابی به هدفهای محدود به کار می گیرند.
اسلاید ۳۹: استراتژی مبنای مستمر را برای جهت دهی به این انطباقها به سوی مقاصدی گسترده تر مشخص می کند به عبارت دیگر استراتژی چارچوب و قالبی است که تاکتیکها درون آن چارچوب تعریف می شود، تاکتیک بر مبنای استراتژی تعیین و تعریف می شود
اسلاید ۴۰: فرایند طراحی مدیریت استراتژیک
اسلاید ۴۱: دیوید درسال ۱۹۹۰ مدلی ارائه می کند که مدیریت استرتژیک را به طور کلی فرایندی سه مرحله ای تعریف کرده است: گام اول : تدوین استراتژی گام دوم : اجرای استراتژی گام سوم : ارزیابی استراتژی
اسلاید ۴۲: گام اول: سازمان در تدوین استراتژی بایستی ابتدا اهداف، مأموریتها و رسالت جاری و استراتژی جاری سازمان را با توجه به نقاط قوت درونی سازمان مورد بررسی قرار دهد و با یک شناخت دقیق وضعیت موجود سازمان را تبیین کند.
اسلاید ۴۳: گام دوم: در مرحله اجرا منابع انسانی و مادی لازم را تخصیص داده، طبیعی است استراتژی قابل اجرا است که منابع برای اجرای آن وجود داشته باشد، استراتژی بر اساس منابع و توانمندی موجود، جنبه اجرایی پیدا می کند.
اسلاید ۴۴: گام سوم: ارزیابی استراتژی در این مرحله با استفاده از یک نظام اطلاعاتی فعال اجرای استراتژی را در مقایسه با اهداف مورد ارزیابی قرار داده و با رفع ابهامات و اشکالات استراتژی را به جلو هدایت می نماید.
اسلاید ۴۵: مدل مدیریت استراتژیک: به منظور ایجاد هماهنگی و انسجام هر چه بیشتر در سازمان، نظام مدیریت استراتژیک در سال ۱۹۸۰ مورد توجه قرار گرفت. ارتباط تنگاتنگ و متقابلی بین نظام برنامه ریزی و سایر نظامهای مدیریتی وجود دارد.
اسلاید ۴۶: در مدل فوق روند زیر دنبال می شود. ابتدا در فرایند برنامه ریزی سازمان بایستی اهداف غایی را مشخص و با توجه به امکانات و منابع موجود و فرصتها و تهدیدهای محیطی اهداف قابل دسترس را مشخص نماید و روش رسیدن به اهداف را تعیین کند.
اسلاید ۴۷: پس از تدوین برنامه ریزی، ساختار سازمانی مناسب طراحی می شود و وظایف و مسؤلیتها جهت تحقیق برنامه مشخص می شود و بر اساس آن نیروها متناسب با توانمندی و تخصص در وظایف پست های مشخص جایگزین می شوند.
اسلاید ۴۸: برای اطمینان در جهت تلاش و کو شش افراد در راستای اهداف سازمان، مدیریت سیستم انگیزشی را فعال می کند و با استفاده از روشهای مستقیم و غیر مستقیم فرایند کنترل را انجام می دهد.
اسلاید ۴۹: فرایند تصمیم گیری استراتژیک: جان دیوئی در اثر تحقیقاتی که در سال ۱۹۱۰ انجام داد به این نتیجه رسید که حل مسئله مستلزم چهار مرحله مختلف به شرح زیر می باشد:
اسلاید ۵۰: ۱) رویداد یا جریاناتی که تصمیم گیرنده را متوجه به وجود مسئله می نماید. ۲) نوع مسئله، ابعاد و ویژگیهای آن مورد بررسی قرار گرفته، شناسایی می شود.
اسلاید ۵۱: ۳) جستجو و تجسس برای یافتن راههای مختلفی که می تواند مسئله را حل کند، آغاز می گردد. ۴) عواقب ناشی از انتخاب و به کار بستن هر راه حل، مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس این ارزیابی، مناسبترین راه حل را انتخاب و به مورد اجرا گذاشته می شود.
اسلاید ۵۲: در تئوری کلاسیک تصمیم گیری فرض است که تصمیم گیرنده، اطلاعات برای تصمیم گیری و کنترل کامل برای تصمیم دارد. پس تئوری کلاسیک در واقع مدلی برای تصمیم گیری در شرایط معلوم است.
اسلاید ۵۳: سیستم اطلاعات مدیریت ، روش منظم و سازمان یافته ای تعریف شده است که در قالب آن اطلاعات ضروری، به موقع جمع آوری، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل می شود و در اختیار مدیران و تصمیم گیرند گان در سازمان قرار می گیرد.
اسلاید ۵۴: در فرآیند مدیریت استراتژیک شناخت اهداف نهایی، استراتژی موجود، نقاط قوت و ضعف عوامل داخلی، فرصتها و تهدیهای محیطی ضروری است، برای رسیدن به یک شناخت صحیح و درست و تصمیم گیری برای تدوین یک استراتژی مناسب، سیستم اطلاعاتی نقش اساسی دارد.
اسلاید ۵۵: فصل دوم فرایند مضمون بندی استراتژی سازمانی
اسلاید ۵۶: برنامه ریزی استراتژیک: این استراتژی توسط تایلر (Tayler) در سال ۱۹۷۵ بیان شد. برنامه ریزی جامع استراتژیک فرایندی است که ضمن آن اهداف و خطوط کلی فعالیتها و مأموریتهای سازمان در دراز مدت تعیین می شود.
اسلاید ۵۷: تشخیص اولویتها و تعیین اقدامات اصلی و کلیدی که برای نیل به اهداف سازمان ضروری است در برنامه ریزی جامع انجام می گیرد.
اسلاید ۵۸: فرایند برنامه ریزی استراتژیک: ۱) تعیین و تدوین اهداف آینده سازمان ۲) شناخت اهداف و استراتژیهای موجود سازمان ۳) تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمان ۴) تجزیه و تحلیل منابع و امکانات سازمان ۵) شناخت وضع موجود
اسلاید ۵۹: ۶) تعیین تغییرات مورد لزوم در استراتژیها ۷) تصمیم گیری در مورد نتیجه های مطلوب ۸) اجرای استراتژی جدید ۹) کنترل و سنجش استراتژی جدید در عمل
اسلاید ۶۰: مدل خط مشی هاروارد: اندرسون در سال ۱۹۸۰ مدل خط مشی هاروارد مربوط به TOWS است که مخفف: (T) Threats (تهدیدها) (Opportunities (O (فرصتها) (Weaknesses (W (نقاط ضعف) Strengths (S) )نقاط قوت( است
اسلاید ۶۱: در این روش هدف ارزیابی فرصتها و تهدیدات محیطی از یک طرف و نقاط ضعف و قوت داخل سازمان از سوی دیگر مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین همیشه چهار استراتژی در این مدل پیشنهاد می شود. این استراتژیها عبارتند از:
اسلاید ۶۲: (Mini-Mini) WTدراین حالت هدف از استراتژی WT کاهش حتی الامکان نقاط ضعف و تهدیدات می باشد. شرکتی که تمام عواملش دراین خانه متمرکز شود وضعیت نا مطلوبی دارد. در این صورت شرکت می تواند از استراتژی انحلال، تلاش برای بقاء، کاهش عملیات، ادغام یا مشابه آن استفاده نماید.
اسلاید ۶۳: (Mini-Maxi)WO دومین استراتژی هدفش کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصتهاست دراین حالت شرکتها به علت برخورداری از ضعفهای اساسی امکان استفاده از فرصتهای به دست آمده را ندارند. برای مثال تقاضا برای یک محصول مشخص بالاست ولی شرکت تکنولوژی لازم را ندارد.
اسلاید ۶۴: در این صورت شرکت استراتژی های مختلفی از قبیل خرید تکنولوژی، ایجاد واحد تحقیق و توسعه به منظور ایجاد تکنولوژی مورد نظر و بالاخره فراموش کردن فرصت بدست آمده را می توانند انتخاب کنند.
اسلاید ۶۵: ST (Maxi-Mini) این استراتژی براساس توانمندی شرکت در مقابل تهدیدات بنا شده است. هدف آن این است که توانمندیهای موجود را افزایش داده و در مقابل تهدیدات را کاهش دهد.
اسلاید ۶۶: (Maxi- Maxi ) SO هر شرکتی علاقه مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند بهره گیری از توانمندیها و فرصتها را به حداکثر برساند. هدف اصلی مدل هاروارد کمک به شرکت برای ایجاد مطلوب ترین سازگاری بین خود و محیط مربوط و به عبارت دیگر تدوین بهترین استراتژی برای شرکت است.
اسلاید ۶۷: مدل هاروارد دارای ویژگی های زیر است: ۱) عمدتاً قابل استفاده در سطح استراتژی می باشد. ۲) نقاط قوت و ضعف داخلی و تهدیدها و فرصتهای محیطی را تجزیه و تحلیل می کند. ۳) الزامات و ارزشهای مدیریت و هنجارهای اجتماعی را تجزیه و تحلیل می کند. ۴) بهترین حالت سازگاری بین شرکت و محیط آن را با انتخاب مناسبترین استراتژی را دنبال می کند.
اسلاید ۶۸: استراتژی صنفی این الگو توسط اندروز در سال ۱۹۹۰ مطرح شد، استراتژی صنفی یک مؤسسه عبارت از الگوی تصمیم سازی که بر اساس آن هدفهای عمده، هدفهای جزئی و مقاصد سازمان معین و مشخص می شود.
اسلاید ۶۹: اصولا ً این مدل دارای دو بعد است: بعد تدوین و بعد اجرا. اقدامات اساسی برای تدوین استراتژی شناخت فرصتها و تهدیدها و موجود در محیط مؤسسه، سپس نقاط قوت و ضعف مؤسسه با منابع موجود و دست یافتنی شناسایی نموده، توانمندیهای عملی و بالقوه را برای برخورد با بازار برآورد می کند.
اسلاید ۷۰: مدل رقابتی (پورتر) اساس این استراتژی بر رقابت می باشد. تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازار رقابت، تنها در حرکتهای رقبا متجلی نمی شود. بلکه رقابت در یک صنعت در اصول اقتصادی آن ریشه دارد و نیروها یی رقابتی وجود دارند که فراتر از رقبا هستند.
اسلاید ۷۱: مشتریان ، عرضه کنندگان مواد اولیه، نورسید گان بالقوه و کالاهای جانشین همگی رقبایی هستند که ممکن است بر حسب نوع رشته صنعتی کم و بیش برجسته و فعال باشند.
اسلاید ۷۲: ۱) تهدید جدید الورود ها. به طور کلی موانع ورود به بازار از دیدگاه پورتر عبارتند از حجم فروش، وجوه تمایز محصول، هویت محصول، هزینه های متغییر، ضرورت سرمایه گذاری، دستیابی به شبکه توزیع، بر تری مطلق هزینه، نمودار افزایش مهارت، دستیابی به وارده های لازم طرح تولید کم بها، سیاست دولت، تلاشهای رقبا.
اسلاید ۷۳: ۲) قدرت تأمین کنندگان مواد اولیه. عواملی که در قدرت تأمین کنندگان مؤثرترند عبارت اند از: وجه تمایز وارده ها، هزینه متغییر عرضه کنندگان، وجود وارده ها و مواد جایگزینی، تمرکز عرضه کننده، اهمیت حجم محصول از نظر عرضه کننده، تأثیر وارده بر هزینه، مجبور به فروش نبودن.
اسلاید ۷۴: ۳) قدرت خریداران. عواملی که در قدرت خریداران مؤثر است عبارت اند از: نفوذ چانی زنی، تمرکز خریدار در برابر تمرکز مؤسسه، حجم خرید، هزینه ها متغیر خریدار، میزان اطلاعات خریدار، توانایی نخریدن، حساسیت به قیمت ها، اختلاف میان محصولات، کیفیت کالا، منابع خریدار.
اسلاید ۷۵: ۴) تهدید جایگزین. وجود کالای جایگزین، هزینه کالای جایگزین، کیفیت کالای جایگزین، گرایش خریدار به کالاهای جایگزین به عنوان عوامل مؤثر تلقی می شود.
اسلاید ۷۶: ۵) شدت رقابت. عواملی که باعث شدت یا عدم شدت رقابت می شوند عبارت اند از: رشد رشته صنعتی، ارزش افزوده، ظرفیت تولید اضافی، نظارت محصول، هزینه متغیر، هویت محصول، تمرکز بر تعادل و پیوستگی محصول، پیچیدگی اطلاعات مهم بازار، موانع ترک بازار.
اسلاید ۷۷: مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک غالباً به عنوان نظامی تلقی می شود که در آن مدیران شرکتها در سطوح و مشاغل مختلف اقدام به تصمیم گیری و اجرا و کنترل آنها می نمایند.
اسلاید ۷۸: لورنج ولاونج این مدل را طرحی کردند. لورنج معتقد است هر نظام برنامه ریزی استراتژیک باید به این چهار پرسش اساسی پاسخ دهد: ۱) به کجا می رویم؟ (فلسفه وجودی) ۲) چگونه می خواهیم به مقصد برسیم؟(استراتژیها) ۳) امکانات ما برای اقدام چیست؟ (بودجه) ۴) چگونه آگاه می شویم که در مسیردرست حرکت می کنیم؟ (کنترل)
اسلاید ۷۹: فراگرد برنامه ریزی استراتژیک که توسط استرفی بیان شده است عبارت اند از: ۱) آغاز فراگرد برنامه ریزی استراتژیک و حصول توافق دربار آن. ۲) تعیین و شناسایی دستور و ارزشهای سازمانی. ۳) روشن ساختن رسالتها و ارزش های سازمانی.
اسلاید ۸۰: ۴) ارزیابی محیط خارجی، فرصتها و تهدیدها. ۵) ارزیابی محیط داخلی، نقاط قوت و ضعف. ۶) شناسایی مسائلی استراتژیکی که سازمان با آن مواجه است. ۷) تنظیم استراتژیها برای مدیریت مسائل استراتژیک. ۸) بر قراری دیدگاه سازمانی کارساز برای آینده.
اسلاید ۸۱: مدل رایت مدل رایت دارای پنج مرحله اصلی است که همه مراحل تحت تأثیر نظام اطلاعاتی است. در این مدل ابتدا رایت محیط صنعت و عوامل مؤثر محیطی را مورد بررسی قرار می دهد و برای سازمان فرصتها و تهدیدات محیطی، اهداف و مأموریتهای سازمان تعیین می شود.
اسلاید ۸۲: طبیعی است در این راستا اهداف قابل دسترس مد نظر است که بر مبنای شناخت نسبت به توانایی و محیط حاصل شده است. پس از تعیین اهداف به تدوین استراتژی می پردازد که این استراتژیها در سه سطح تنظیم می شود:
اسلاید ۸۳: ۱) شرکت. استراتژیهای کلان شرکت یا سازمان. ۲) فعالیت. تبدیل استراتژیها به فعالیتهای واحد ها و بخشها. ۳) وظیفه. تعیین وظایف افراد و کارکنان در قالب استراتژیهای تعیین شده پس از تدوین استراتژی، اجرای استراتژی را مورد تأکید قرار دهد. برای اجرای استراتژی توجه به سه عنصر زیر قابل توجه است :
اسلاید ۸۴: ۱) ساختار. مجموعه وظایف و مسئولیتها و ارتباط آنها در قالب ساختار و نمودار لازم برای اجرای استراتژی. ۲) رهبری. فرد یا افرادی که از طریق وظایف قانونی و ایجاد زمینه مقبولیت زمینه اجرای استراتژی را فراهم کند.
اسلاید ۸۵: ۳) فرهنگ سازمانی. ایجاد جو و فضای مناسب در سازمان برای پذیرش استراتژیها به طوری که زمینه مشارکت گسترده افراد را در سازمان فراهم کند و رفتارها و نگرشهای لازم را برای اجرای مطلوب استراتژی را فراهم کند.
اسلاید ۸۶: مدل مینزبرگ در این مدل استراتژی میتزبرگ بحث ارزیابی نقاط قوت و ضعف داخلی و ارزیابی فرصتها و تهدیدات محیطی را مطرح می کند. این ارزیابی تحت تأثیر باورهای مدیر، باورها و ارزشهای اجتماعی قرار گرفته و استراتژی مناسب انتخاب شده و در گامهای بعدی ارزیابی استراتزی و اجرای آن را مورد تاکید قرار می دهد.
اسلاید ۸۷: علی رغم نکات مثبت و کاربردی این مدل اما ایراد اساسی بر این مدل همان ذهنی و مفهومی بودن آن است، اینکه با چه معیارهای استراتژی را انتخاب کنیم؟ و با چه معیارهای آن را ارزیابی کنیم؟ و با توجه به چه منابعی و در چه شرایطی به اجرای آن بپردازیم؟ این مدل سکوت کرده است.
اسلاید ۸۸: مدل هیل مدل جامعی است و برگرفته شده از همه نظرات و دیدگاههاست. مدل هیل، نسبتاً مدلی است چند بعدی که از طریق برخورد اهداف و مأموریت و تحلیل محیط بیرونی و محیط درونی می توان استرتژی را انتخاب کرد.
اسلاید ۸۹: مدل دیوید (۱۹۹۰) این مدل در سه گام طراحی شده است: گام اول: تدوین استراتژی گام دوم: اجرای استراتژی گام سوم: ارزیابی استراتژی
اسلاید ۹۰: گام اول: تدوین استراتژی. در گام اول تدوین استراتژی کارهای زیر صورت میگیرد: ۱) اهداف
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 