پاورپوینت کامل آشنایی با مکاتب مدیریت استراتژیک ۴۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آشنایی با مکاتب مدیریت استراتژیک ۴۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آشنایی با مکاتب مدیریت استراتژیک ۴۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل آشنایی با مکاتب مدیریت استراتژیک ۴۸ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: تاریخچه مدیریت استراتژیک : مفاهیم برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ابتدا در سازمان های نظامی مورد تعریف شناخت و کاربرد قرار گرفتند و اگر چه در آغاز امر این مفاهیم در ساز و کار نظامی و جنگها تجلی پیدا کردند لیکن پس از جنگ جهانی دوم از ساختار سنتی خود خارج شده و نمودی علمی و سازمانی پیدا کردند در ایران برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک برای اولین بار در حوزه نظامی در سال ۱۳۴۹ مطرح شد ۴

اسلاید ۵: مزایای مدیریت استراتژیک مدیریت استراتژیک به سازمان این امکان را می دهد که به شیوه ای خلاق و نورآور عمل کند و برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل نکند. از نظر تاریخی، منفعت اصلی مدیریت استراتژیک این بوده است که به سازمان کمک می کند از مجرای استفاده نمودن از روش منظم تر، معقول تر و منطقی تر راه ها یا گزینه های استراتژیک را انتخاب نماید و بدین گونه استراتژی های بهتری را تدوین نماید. یکی دیگر از مهم ترین منافع مدیریت استراتژیک این است که موجب تفاهم و تعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان می شودیکی از منافع بزرگ مدیریت استراتژیک این است که موجب فرصتی می شود تا به کارکنان تفویض اختیار شود.۵

اسلاید ۶: فرآیند مدیریت استراتژیک فرآیند مدیریت استراتژیک را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد: الف) تحلیل وضعیت ب) تدوین استراتژی ج) اجرای استراتژی د) ارزیابی استراتژی۶

اسلاید ۷: ۷

اسلاید ۸: ویژگی های مدیریت استراتژیک چیست؟ قبل از هر چیز مدیریت استراتژیک یک وظیفه مدیریتی عالی (بلند پایه) استمعطوف به آینده بوده و به هدفهای بلند مدت سازمان مربوط استمدیریت استراتژیک سازمان را به صورت یک سیستم باز می نگردمدیریت استراتژیک مدیران رده پایین را راهنمایی می کند۸

اسلاید ۹: نحوه تکامل مدیریت استراتژیک چگونه است؟ مدیریت استراتژیک طی چهار مرحله تکامل می یابد: مرحله ۱: برنامه ریزی مالی اساسیمرحه ۲: برنامه ریزی مبتنی بر پیش بینی مرحله ۳: برنامه ریزی با تأکید بر محیط خارجی سازمان (برنامه ریزی استراتژیک(مرحله ۴: مدیریت استراتژیک۹

اسلاید ۱۰: پارادایم‌ها و مکاتب شکل‌گیری استراتژیالف: پارادایم تجویزی براساس این پارادایم و مکاتب زیرمجموعه آن شکل‌گیری استراتژی یک فرایند مشخص، قابل پیش‌بینی و توام با تدابیر تحلیلی و علت و معلولی است. ب: پارادایم توصیفی تاکید این پارادایم و مکاتب زیرمجموعه آن بجای فرایند طراحی یا تعیین استراتژی به خود استراتژی و محدوده و محتوای آن است.در این پارادایم، استراتژی بیشتر حاصل و نتیجه تدابیر غیررسمی، اقتضایی و خلق و ساعه است.پ: پارادایم ترکیبی این پارادایم و مکاتب زیر مجموعه آن تلاش دارند تا ویژگی‌های هر دو پارادایم تجویزی و توصیفی را به نوعی پذیرفته و با هم ترکیب نمایند. در این پارادایم، مکاتب تجویزی و توصیفی مکمل هم هستند. ۱۰

اسلاید ۱۱: پارادایم تجویزیشامل سه مکتب طراحی ، برنامه‌ریزی و موقعیت‌یابی است. همانطور که گفته شد این مکاتب اعتقاد به طراحی رسمی و پیش‌بینی تدابیر تحلیلی برای تحقق هدف‌های بلندمدت دارند. نمونه‌هایی از تعاریف مدیریت استراتژیک متاثر از پارادایم تجویزی عبارتند از: • مدیریت استراتژیک عبارت از طراحی، تنظیم و ارزیابی کلیه اقدامات و عملیاتی است که سازمان را قادر می‌سازد آینده را دقیق‌تر و روشن‌تر ترسیم کند. • مدیریت استراتژیک یک فرایند تصمیم‌گیری است که می‌تواند محیط درون سازمان را با فرصت‌ها و تهدیدات محیط برون سازمانی به نحوی به هم ربط دهد که ارزش هر یک از این عوامل در تحقق اهداف به خوبی مشخص شود. ۱۱

اسلاید ۱۲: پارادایم توصیفی (تجربی- انطباقی)این مکاتب به دنبال روشن ساختن حیطه یا محدوده استراتژی هستند. استراتژی در چارچوب این مکاتب در قالب برنامه، خط ‌مشی، الگو، موقعیت یا نگرش تعریف می‌شود. مکاتب یادگیری ، قدرت‌گرایی ، ادراکی یا شناختی ، کار آفرینی ، محیط گرایی و فرهنگی مکاتب زیرمجموعه این پارادایم محسوب می‌شوند.نمونه‌هایی از تعاریف مدیریت استراتژیک متأثر از مکاتب توصیفی (تجربی – انطباقی):• تأکید مدیریت استراتژیک برتفکر و اقدام به موقع است ( نه داشتن یک برنامه حجیم) • مدیریت استراتژیک یک فرایند تصمیم‌گیری متکی بر آزمایش وخطا است. • تفکر و اقدام استراتژیک (در مقایسه با اقدام یا تفکر تاکتیکی و عملیاتی) به فعل و انفعال و موفقیت کل مجموعه توجه دارد، نه یک بخش از مجموعه • مدیریت استراتژیک، یک اقدام و یا اعمال یک راه حل اقتضایی و انطباقی کلان است. ۱۲

اسلاید ۱۳: پارادایم تلفیقی این مکتب سعی در نزدیک کردن و در هم آمیختن مکاتب قبل دارد. در واقع این پارادایم فصل مشترک دو پارادایم قبل است. در این پارادایم به توسعه تفکر استراتژیک و رابطه آن با برنامه‌ریزی استراتژیک توجه می‌شود. مشخصات پارادایم تلفیقی عبارتند از: • در چهارچوب نگرش این پارادایم ضمن تأکید بر لزوم همخوانی و ایجاد توازن بین قوت‌ها و ضعف‌های سازمان و فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی، تغییر عوامل محیطی و شکل‌دهی محیط مطابق اهداف و استراتژی‌های مورد نظر، ضروری است. • ضمن اینکه چشم‌انداز، دیدگاه و ارزش‌های مدیران عالی تعیین کننده هستند، نقش کارکنان و واحدهای سازمانی هم در نقش نوآوران و خلاقانه اندیشدن‌های تغییر دهنده غیر قابل اجتناب است. • در این طرز تفکر تحلیل‌های کلان همراه با تحلیل‌های خرد ملاک تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌گیرند. ۱۳

اسلاید ۱۴: مکاتب مدیریت استراتژیکالف: معرفی مکاتب تجویزی:۱. مکتب طراحی یک فرایند مفهومی ( ( Design School2. مکتب برنامه‌ریزی یک فرایند رسمی ( ( Planning School3. مکتب موقعیت‌یابی یک فرایند تحلیلی ( ( Positioning Schoolب: معرفی مکاتب توصیفی (تجربی – انطباقی):۱. مکتب کارآفرینی یک فرایند آرمان‌گرایانه ( Entrepreneurial School)2. مکتب شناختی(ادراکی) یک فرایند ذهنی ( Cognitive School) 3. مکتب یادگیری یک فرایند خودجوش Learning School ))4. مکتب قدرت‌گرایی یک فرایند چانه‌زنی ( Power School)5. مکتب فرهنگی یک فرایند اجتماعی ( Cultural School)6 . مکتب محیطی یک فرایند عکس‌العملی ( Environmental School)پ: معرفی مکاتب تلفیقی :۱. مکتب تلفیقی: یک فرایند دگردیستی Configuration School))14

اسلاید ۱۵: همبستگی بین ده مکتب استراتژی غالب۱۵

اسلاید ۱۶: مکتب طراحی تدوین استراتژی به عنوان یک فرآیند مفهوم سازی ( ( Design Schoolمنشا این مکتب به سلزنیک باز می‌گردد. کار او توسط چندلر دنبال و سپس توسط آندروز به صورت دقیق‌تری تعریف گردید. براساس این مکتب شکل‌گیری استراتژی حاصل مواجهه نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهایی است که محیط خارج و داخل مجموعه مورد نظر را احاطه کرده است. طرفداران این مکتب به دنبال خلق استراتژی‌هایی ساده و بی‌نظیر هستند که بر شکار فرصت‌ها و استفاده مناسب از نقاط قوت استوار است. دراین راستا، مدیر ارشد سازمان، استراتژی‌های ساده، شفاف و منحصر ‌به ‌فردی را تبیین می‌کند و ازاین لحاظ به راحتی قابل پیاده شدن است. این مکتب حداقل تا اوایل دهه ۱۹۷۰ بر فضای استراتژیک غالب بوده است .۱۶

اسلاید ۱۷: بدون تردید مکتب طراحی معتبرترین دیدگاه فرایند استراتژی را ارائه میدهد. مکتب طراحی در ساده ترین شکل خود یک مدل استراتژی سازی را ارائه میدهد. این مدل می خواهد بین توانایی های داخلی و امکانات خارجی تطابق و تناسب ایجاد کند به گفته مشهورترین طرفداران این مکتب، « استراتژی اقتصادی همان تطابق و تناسب بین استعدادها و توانایی ها و فرصتها یی است که موقعیت شرکت را در محیط آن تعیین می کند» ایجاد تطابق و تناسب شعار مکتب طراحی است.۱۷

اسلاید ۱۸: پیش فرضهای مکتب طراحی۱- تشکیل استراتژی باید فرایند سنجیدن تفکر آگاهانه باشد.۲- مسئولیت کنترل و آگاهی باید بر عهده مدیر عامل باشد، چون او یک استرا تژیست است.۳- مدل تشکیل استراتژی باید سا ده و غیر رسمی نگه داشته شود.۴- استراتژی ها باید از یک نوع باشند: بهترین استراتژی ها از فرایند طراحی فردی نشأت می گیرند.۵- فرایند طراحی هنگامی کامل است که استراتژی ها کاملاً به عنوان دور نما تدوین شده باشند.۶- این استراتژی ها باید صریح باشند، بنابراین باید ساده نگه داشته شوند.۷- تنها پس از تدوین کامل این استراتژی های منحصر به فرد،صریح و ساده می توان آنها را اجرا کرد.۱۸

اسلاید ۱۹: مکتب برنامه‌ریزی تدوین استراتژی به عنوان یک فرایند رسمی ( ( Planning Schoolدر این مکتب یک اصل پایه حاکی از قابلیت تقسیم و اجرای گام به گام توالی منطقی از اقدامات است که طی مکتب طراحی در قالب یک فرایند یکپارچه رواج یافته بود. براساس این مکتب، برنامه‌ریزی یک فرایند رسمی و قابل مدل‌سازی است که بر مبنای آن می‌توان اهداف، برنامه‌ها، طرح‌های عملیاتی و بودجه را در قالب برنامه‌های راهبردی, برنامه‌های عملیاتی و برنامه‌

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.