پاورپوینت کامل آسیب شناسی کلی اصلاحات در نظام اداری با رویکرد منابع انسانی ۵۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آسیب شناسی کلی اصلاحات در نظام اداری با رویکرد منابع انسانی ۵۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آسیب شناسی کلی اصلاحات در نظام اداری با رویکرد منابع انسانی ۵۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها
پاورپوینت کامل آسیب شناسی کلی اصلاحات در نظام اداری با رویکرد منابع انسانی ۵۹ اسلاید در PowerPoint
اسلاید ۴: ۴تقسیم بندی حرکات اصلاحی در نظام اداریمباحث اداری : شامل طرحها، مصوبات، بخشنامه ها و دستورالعملهای اجرایی که از سوی هیأت دولت، شورای عالی اداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاونت امور مدیریت و منابع انسانی آن جهت اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ میگردد نظیر ”انتخاب کارمند و واحد نمونه (جشنواره شهید رجایی)“، ”شورای تحول اداری“، ”طرح تکریم ارباب رجوع“، ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران“، ”طرح ارزیابی دستگاهها“، ”طرح ۲۰ شاخص در ۲۰ دستگاه (موسوم ۲۰*۲۰)“، ”طرح کاهش سطوح مدیریت و سرپرستی دستگاهها“، ”واگذاری امور قابل واگذاری ـ خصوصی سازی ـ خرید خدمت (موضوع ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)“، ”طرح قیمت تمام شده (حداقل برای ۱۰% فعالیتها طبق قانون بودجه سال ۱۳۸۲“، ”چرخه مدیریت بهرهوری (مصوبه شماره ۸۰۷۰ مورخ ۲/۲/۷۹ هیأتوزیران)“ و … که به هر صورت با هدف اصلاح نظام اداری تدوین و ابلاغ شده است. مباحث کیفیت: شامل مقولات مربوط به گواهینامه های کیفیت (ISO 9001-24000) ، مدیریت کیفیت جامع (TQM) ، استاندارد مسئولیت و پاسخگویی (SA8000) که در آن رگههایی از حرکات اصلاحی مشاهده میشود و با شدت و ضعف در دستگاهها عمومیت یافته است و به نوعی رسمیت هم پیدا نموده است (مصوبه شماره ۴۷۶۱۳ مورخ ۲۲/۱۰/۸۰ هیأت محترم وزیران) و تعداد قابل توجهی افراد و یامؤسساتی در این زمینه به بازاریابی و فعالیت مشغولند، در حد سخنرانی و برگزاری دوره آموزشی، یا ترجمه کتاب و جزوه برای طراحی و پیاده سازی آن در یک دستگاه یا صنعت خاص و یا اجرا و پیادهسازی آن واخذ گواهینامه. مباحث مدیریتی: شامل برخی مباحث و مفاهیم نظری، مدیریتی است که منبعث از خارج بوده و جلوههایی از آنها در مباحث اداری و مباحث کیفیت مشاهده میشود مانند مقوله ”بهرهوری“ که در مباحث اداری و مصوبه چرخه مدیریت بهرهوری مطرح است و بحث نظام پیشنهادات که در مباحث اداری (طرح تکریم) و در مباحث کیفیت (به عنوان یکی از گامهای ISO) مطرح است و سازمانها، مؤسسات، انجمنها و یا اساتید خاص در زمینه نشر و بسط آن در نظام اداری فعالیت و بازار یابی مشغول بوده و بسیاری از دستگاههای اجرایی با آن درگیر می باشند (در قالب اجرا و پیاده سازی کامل طرح، برگزاری دوره آموزشی، ایجاد یک واحد سازمانی مستقل، ایجاد یک شورا برای راهبری آن و …)
اسلاید ۵: ۵فهرست نویسی حرکات اصلاحیمباحث اداری :ـ واگذاری امور قابل واگذاری ـ انتخاب کارمند و واحد نمونه (موسوم به جشنواره شهید رجایی)ـ ایجاد شورای تحول اداری در دستگاهها و استانهاـ خصوصی سازی ـ طرح تکفا (اتوماسیون دستگاهها و سا زمانها، دولت الکترونیک و …)ـ طرح تکریم ارباب رجوع ـ ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیرانـ طرح ارزیابی عملکرد دستگاههاـ طرح ۲۰×۲۰ (۲۰ شاخص در ۲۰ دستگاه)ـ طرح کاهش سطوح مدیریت و سرپرستی دستگاههاـ طرح خصوصی سازیـ طرح خرید خدمت (موضوع ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)ـ طرح محاسبه قیمت تمام شده خدمات دستگاهها حداقل برای ۱۰% از خدمات (قانون بودجه سال ۱۳۸۲)ـ چرخه مدیریت بهرهوری ـ تفویض اختیار امور اجرایی دستگاهها و سازمانها به واحدهای استانی ـ ضوابط ساختار سازمانی دستگاهها و سازمانهاـ ضوابط ایجاد ردیف کارشناس تجزیه و تحلیل سیستمها و استقرار سیستم مدیریت کیفیت در دستگاهها و سازمانهاـ طرح تبیین مسیر ارتقاء شغلی کارشناسان و …ـ ایجاد واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایاتـ طرح تعجیل در اعطای گروه به ازاء گذراندن دورههای آموزشیـ واگذاری برخی از امور اجرایی دستگاهها به شهرداریهاـ و …
اسلاید ۶: ۶فهرست نویسی حرکات اصلاحی مباحث کیفیت :سیستم مدیریت تضمین کیفیت (ISO 9001-24000)که در اغلب دستگاهها، سازمانها و شرکتها بدان پرداخته شده و عملیاتی گردیده و در حال اجراست.- مدیریت کیفیت جامع (TQM):که فراگیرتروکاملتر از بحث ISO میباشد، نیز بعضاً دردستورکار دستگاهها ودستگاههای موصوف است.- استاندارد مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی (SA8000):اخیراً نیز بحث استاندارد مسئولیت و پاسخگویی(SA8000)دربرخی از دستگاهها مطرح و در حال طرح و بحث و عملیاتی شدن میباشد.ـ صنعت سبز، صنعت پاک، دوستدار طبیعتـ واحد نمونه (از سوی سازمان حمایت از مصرفکننده)، دوستدار مشتری (مشتری مدار)ـ و …* یکی از چالشهای مهم در این قلمرو ،فقدان استاندارد و عدم وجودسازکار ورسمی و مشخص و مرجع صلاحیت دار برای اعتباربخشی به فعالیت موسسات و نمایندگان اعطاکننده این گواهینامه ها و همچنین عدم استمرار و پایایی اثرات این اقدامات (ضمانت اجرایی) می باشد. کیفیت
اسلاید ۷: ۷مباحث مدیریتی: ـ نظام پیشنهاداتـ نظام مدیریت مشارکتیـ سازمان هوشمندـ مدیریت زمانـ سازمان یادگیرندهـ مهندسی ارزش ـ مقوله بهرهوریـ و …* یکی از عارضههایی که نظام اداری با آن مواجه است اکتفا به یکی از مقولات ، روشها و نظریات مدیریتی (مثلاً مدیریت زمان یا …) و معادل دانستن آن با توسعه سازمانی و از همه مهمتر بسنده کردن به برگزاری یک یا چند دوره آموزشی، همایش، کارگاه، سمینار و یا سخنرانی در برخی از سطوح مدیریتی در زمینه یکی از مقولات فوق و تلقی پایان یافتن وظیفه مدیریت در امر توسعه سازمانی ودر بهترین شرایط ایجاد یک شورا ، کمیته یا ستاد برای این منظور و سپس رهاکردن موضوع میباشد. فهرست نویسی حرکات اصلاحی
اسلاید ۸: ۸صور مختلف حرکات اصلاحی که در نظام اداری صورت پذیرفته و یا در حال اجرا است :مباحث اداری: در برگیرنده برخی دیدگاههای مدیریتی جهت اصلاح نظام مدیریت و اداره دستگاهها و سازمانهاست که اگر چه منبعث از مباحث نظری مدیریت است ولی یک یا چند جنبه خاص را مدنظر داشته و در قالب مصوبه، بخشنامه، دستورالعمل و ضابطه اداری (مصوبات هیأت وزیران، شورایعالی اداری، دستورات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاونت امور مدیریت ومنابع انسانی آن) به دستگاههای اجرایی ابلاغ میگردد. برخی از این طرحها شمول عام داشته، لازمالاجرا و لازمالاتباع برای همه دستگاهها قلمداد میشود و برخی حالت توصیهای و تشویقی داشته و اگر دستگاه یا سازمانی به توفیقاتی در اجرای آنها دست یابد مورد تشویق قرار خواهد گرفت ، ولی عدم اجرای آن مستوجب تنبیه و تبعات منفی نخواهد بود. مباحث کیفیت : معطوف به اخذ گواهینامهها (ISO و …) ، دریافت الواح (لوح صنعت سبز، سازمان پاک و…) و اکتساب القاب (بیمارستان دوستدار کودک و کارخانه دوستدار طبیعت و …) و اتصاف به برخی صفات بوده ولی در بطن خود و یا مراحل اجرایی آن رگههایی از مسائل بهبود و توسعه سازمانی و مدیریت منابع انسانی را داشته و برخی مضامین مدیریتی در آنها مشاهده میشوداین مباحث از طریق افراد و یا مؤسسات و شرکتهایی به دستگاهها و سازمانها عرضه میشود و برخی از آنها برای بازاریابی و برخی با هدف توسعه سازمانی مبادرت به اجرای این قبیل طرحها مینمایند (در سطح آموزش مدیریتی یا عمومی، در سطح پیادهسازی و اجرا و …) مباحث مدیریت: شامل برخی مفاهیم و مباحث نظری مدیریت (ماحصل عمده شدن و یا تمرکز بر یکی از وجوه علم مدیریت و یا اکتفا به یکی از تئوریها وروشهای آن است) یا منطبق با یکی از نحله های تفکرات مدیریتی دنیا (که توسط دانشآموختگانی که از خارج رجعت نمودهاند، پیجویی و یا از طریق ترجمه مطالب ، کتب، نشریات و اینترنت مطرح میشوند و بعضاً انجمن ها، مؤسسات و سازمانهایی برای بسط، ترویج و تعمیم آنها به صورت دولتی نظیر سازمان ملی بهرهوری و یا خصوصی شکل گرفته است) است. ولی مطلقگرایی طرفداران و پیروان این طرز تلقی ها (نمی توان به آنها به عنوان یک مکتب و نظریه نگاه کرد چرا که حاصل عمده کردن بخشی از یک نظریه و مکتب علمی است بدون توجه به شرایط محیطی خاستگاه آن و بدون بومیسازی و انطباق آن با شرایط نظام اداری کشور) به گونهای است که راهکار پیشنهادی خود را باطلالسحر تمام معضلات و مشکلات کشور دانسته و سایر روشها و راهکارهای پیشنهادی را عبث و غیرمؤثر میپندارد.
اسلاید ۹: ۹کاهش تصدی دولت نمونه ای از فقدان جامعیت ، کفایت و فراگیری حرکتهای اصلاحیواگذاری امور قابل واگذاریخصوصی سازیخرید خدمتدریک دهه اخیر مفاهیمی همچون واگذاری امور قابل واگذاری ، خصوصی سازی و اخیراً خرید خدمت ( به تبع آن بحث قیمت تمام شده) در نظام اداری مطرح و مصوبات و بخشنامه ها و دستورالعملهایی در این زمینه صادر و ابلاغ گردیده است که اگر چه رویکردها و ابزارهای متفاوتی داشته ولی هدف نهایی آنها کاهش تصدی دولت بوده است. ولی به دلایل زیر رویکردهای مذکور از کارآیی و اثربخشی لازم برخوردار نبوده است.یکی از آثار خصوصی سازی بایستی تغییر نقش وزارتخانه ها و دستگاهها باشد یکی از آثار خصوصی سازی بایستی تغییر نگرش وزارتخانه ها و دستگاهها باشد یکی از علل اساسی واگذاری امور قابل واگذاری و خصوصی سازی، انحصار زدایی، جلوگیری از رانتزایی و شفاف سازی عملیات، اقتصادی کردن فعالیتها و … بوده است، ولی متأسفانه مشاهده می شود خصوصی شدن بسیاری از امور و همچنین واگذاری امور قابل واگذاری در دستگاهها به مجموعه هایی خاص (معمولاً صندوقهای بازنشستگی یا ترکیبی از مدیران متشکل قبلی آنها و …) صورت پذیرفته ولیکن انحصارات و معافیت از تشریفاتی همچون مزایده، مناقصه و … کماکان مستدام و برقرار است. و از این رهگذر فقط”حیاط خلوتی“ برای برون رفت همان مجموعه ها (که قبلاً تصدی وظایف را در درون ساختار نظام اداری دولتی و عمومی برعهده داشتند) از مضایق مترتب بر نظام اداری دولتی و عمومی فراهم آمده است.یکی دیگر از پیش نیازها و الزامات مورد نیاز برای تحقق طرحهای فوق ( واگذاری امور قابل واگذاری، خصوصی سازی،خریدخدمات،محاسبه قیمت تمام شده خدمات دستگاهها و…) تطبیق قوانین، مقررات، ضوابط و آئین نامه ها مترتب برامورمالی، بودجه، محاسبات عمومی، معاملات دولتی و… ؛بااین تغییرات وتحولات میباشد
اسلاید ۱۰: ۱۰ عدم تبیین لازم و ملزوم بودن حرکات عدم تبیین محیط و محاط بودن حرکات و نسبت آنها با یکدیگر عدم تبیین ناسخ و منسوخ بودن هر حرکت نسبت به حرکات قبلی یا در جریان اجراء عدم تبیین تقدم و تأخر حرکاتدر یک فرآیند بهم پیوسته فقدان نظام پایش, پیمایش و پیگیری و عدم ضمانت اجرای حرکات اصلاحی ابلاغی حرکت نه برنامه (فقدان نگرش سیستمی,فرایندی یا توسعه پایدار به جای حرکات جزیره ای، مقطعی, منقطع و منفصل) مختصات کلیحرکات اصلاحی
اسلاید ۱۱: ۱۱الزامات رعایت اصول جامعیت،کفایت وفراگیری درطراحی واجرای برنامه های توسعه نظام اداری و بطورکلی اصلاحگری اموروفرایندهاوضرورتهای توجه به کل اجزاء ذیمدخل درتوسعه نظام اداریبا توجه به تنوع، تکثر و تعدد خدمات دستگاهها و سازمانها و احاله یا وابستگی بخشی از عملیات مربوط به ارائه هر یک از خدمات آنها به سایر اجزاء مختلف آنها دیگر دستگاهها و سازمانها ، انجام هر طرح اصلاحی یا اعمال هرسمتگیری نوین، مستلزم و متضمن ایجاد استنباط مشترک و واحد از قضایا ، فراهم سازی مقدمات و تمهیدات لازم از سوی کلیه واحدهای ذیمدخل، نیل به وفاق و همدلی سازمانی و همسوسازی اهداف و کارکردها و … می باشد در طی سالهای گذشته برخی حرکتهای اصلاحی در نظام اداری به لحاظ یکسونگری و عدم رویکرد جامعالابعاد به کلیه اجزاء و عناصر مؤثر بر فرآیندهای سیستم،نتوانسته است در حد انتظار ، اثرات مثبت خود را برجای گذاشته و یا مستدام سازد و بعضاً موجبات اصطکاک بین بدنه میانی و عملیاتی سازمانها با مخاطبین را فراهم ساخته است. به هر تقدیر بسیاری از حرکات اصلاحی نیازمند تصویب برنامه و بودجه، تبادل موافقتنامه و تخصیص اعتبار،صدور مجوز استخدام و… می باشد بسیاری از حرکات اصلاحی که به دستگاهها و سازمانها ابلاغ میگردد منحصر و محدود به صدور یک یا چند بخشنامه و حکم انشایی است، بدون برنامه و بودجه و فاقد سازوکارها و راهکارهای مشخص اجرایی و … تحقق بسیاری از حرکات اصلاحی نیازمند تحقق برخی امکانات زیربنایی و زیرساختی در سطح کشور می باشد و دستیابی به رشد و توسعه متوازن در تمامی زمینه ها و مناطق می باشد.
اسلاید ۱۲: ۱۲محور راهبری و مدیریت محور فرهنگی و اجتماعی محور نظام سازیهاو زیرساختها محور مؤسسات، شرکتها و سازمانهای اقماری (وابسته و تابعه) محور تولیدکنندگان خدمات بالادستی،پایین دستی،هم عرض وسایر کالاهای عمومی محور نیروی انسانی محور پژوهشیمحور سختافزاری محور نرمافزاری محورهای متأثر و تأثیرگذار بر توسعه نظام اداری
اسلاید ۱۳: ۱۳نرم افزاریرایانه ایقوانین و مقرراتکاربرگها و فرمهای اداریآیین نامه ها، ضوابط،دستورالعملها و بخشنامه هاگردش کارمحورهای موثر و متاثر از حرکات و برنامه های اصلاحی در نظام اداری
اسلاید ۱۴: ۱۴سخت افزاریرایانه ایساختمانتجهیزاتچیدمان و ارتباطات داخلی و احدهاساختار تشکیلاتیآمایش واحدهامدیرکلمعاونمعاونسرپرست گروهمسئول دفتررئیس گروه تخصصیرئیس گروهرئیس گروهسرپرستکارشناس مسئولکارشناس مسئولاپراتور/ متصدی امور دفتریماشین نویسنامه رسانمتصدی امور دفتریمسئول دفترمسئول دفترکارشناس مسئولبایگانکارشناسکارشناسکارشناس متخصصمحورهای موثر و متاثر از حرکات و برنامه های اصلاحی در نظام اداری
اسلاید ۱۵: ۱۵منابع انسانیترکیبنظامات نظارتوارزشیابینظامات استخدامینظامات تامینیورفاهینظامات جبران خدمتومزایای انگیرشینظامات ارتقاءوانتصابنظامات آموزشتوزیعمحورهای موثر و متاثر از حرکات و برنامه های اصلاحی در نظام اداری
اسلاید ۱۶: ۱۶راهبری و مدیریتساماندهی تعاملاتیکپارچه سازی فعالیتهای لازمبرای حرکات اصلاحیتمرکز زداییتفویض اختیارمحورهای موثر و متاثر از حرکات و برنامه های اصلاحی در نظام اداری
اسلاید ۱۷: ۱۷نظام سازی هانظام برنامه ریزینظام آمار و اطلاعاتنظام مالینظام بودجه ریزیحسابداریمحورهای موثر و متاثر از حرکات و برنامه های اصلاحی در نظام اداری
اسلاید ۱۸: ۱۸فرهنگی و اجتماعیمراجع تصمیم سازی و تصمیم گیری کلان و محلیمخاطبینمدیران (عالی،میانی و عملیاتی) و کارکنان سازمانها و دستگاههامحورهای موثر و متاثر از حرکات و برنامه های اصلاحی در نظام اداری
اسلاید ۱۹: ۱۹موسسات،شرکتها وسازمانهای اقماری(وابسته و تابعه) درزمینه امور بانکی،اعتباریو بورستامین،واردات،صادراتویا تولید کالا یامواد اولیه موردنیازآموزشیعمرانیانفورماتیکاملاک و مستغلاتمالی و حسابرسیفرهنگی و ارتباطی وتهیه نشریا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 