پاورپوینت کامل برنامه سازی پیشرفته ۲۸۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل برنامه سازی پیشرفته ۲۸۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برنامه سازی پیشرفته ۲۸۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل برنامه سازی پیشرفته ۲۸۳ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: فهرست مطالب فصل اولعملگر انتسابعملگر های محاسباتیعملگرهای افزایش و کاهشعملگر sizeofعملگرهای جایگزینی محاسباتیاولویت عملگرهاتوضیحات (Comments)توابع کتابخانهبرنامه در C++تاریخچه مختصرقانون نامگذاری شناسه هامتغیر هااعلان متغیرتخصیص مقادیر به متغیرداده های از نوع کرکترکرکتر های مخصوصرشته هانمایش مقادیر داده هادریافت مقادیر

اسلاید ۵: تاریخچه مختصر C++ این زبان در اوائل دهه ۱۹۸۰ توسط Bjarne stroustrup در آزمایشگاه بل طراحی شده. این زبان عملاً توسعه یافته زبان برنامه نویسی C می باشد که امکان نوشتن برنامه‌های ساخت یافته شئ گرا را می‌دهد.

اسلاید ۶: قانون نامگذاری شناسه‌ها حروف کوچک و بزرگ در نامگذاری شناسه‌ها متفاوت می‌باشند. بنابراین Xy ، XY ، xY ، xy چهار شناسه متفاوت از نظر C++ می‌باشد.

اسلاید ۷: قانون نامگذاری شناسه‌ها۲) در نامگذاری شناسه‌ها از حروف الفباء، ارقام وزیر خط (underscore) استفاده می‌شود و حداکثر طول شناسه ۳۱ می‌باشد و شناسه بایستی با یک رقم شروع نگردد.

اسلاید ۸: قانون نامگذاری شناسه‌ها۳) برای نامگذاری شناسه‌ها از کلمات کلیدی نبایستی استفاده نمود. در زیر بعضی از کلمات کلیدی داده شده است. لیست کامل کلمات کلیدی

اسلاید ۹: متغیرها در اسلاید بعد به انواع داده ها اشاره می شود. متغیر، مکانی در حافظه اصلی کامپیوتر می‌باشد که در آنجا یک مقدار را می‌توان ذخیره و در برنامه از آن استفاده نمود. قانون نامگذاری متغیرها همان قانون نامگذاری شناسه‌ها می‌باشد.

اسلاید ۱۰: انواع داده ها

اسلاید ۱۱: اعلان متغیرها در اسلاید بعد مثال هایی از اعلان متغیر ذکر شده است. قبل از آنکه در برنامه به متغیرها مقداری تخصیص داده شود و از آنها استفاده گردد بایستی آنها را در برنامه اعلان نمود.

اسلاید ۱۲: برای اعلان متغیرx از نوع int : int x;برای اعلان متغیرهای p و q را از نوع float که هر کدام چهار بایت از حافظه را اشغال می‌کنند :float p , q; برای اعلان متغیر next از نوع کرکتر که می‌توان یکی از ۲۵۶ کرکتر را به آن تخصیص داد و یک بایت را اشغال می‌کند. char next; چند مثال از اعلان متغیر ها :

اسلاید ۱۳: تخصیص مقادیر به متغیرها در اسلاید بعد مثال هایی از اعلان متغیر ذکر شده است.با استفاده از عملگر = می‌توان به متغیرها مقدار اولیه تخصیص نمود.

اسلاید ۱۴: مثال : در دستورالعمل int x=26; X را از نوع int با مقدار اولیه ۲۶ اعلان نموده .در دستورالعمل long a=67000 , b=260; متغیرهای b و a را از نوعlong int تعریف نموده با مقادیر بترتیب ۲۶۰ و ۶۷۰۰۰.

اسلاید ۱۵: داده‌های از نوع کرکتر برای نمایش داده‌های از نوع char در حافظه کامپیوتر از جدول ASCII استفاده می‌شود. جدول اسکی به هر یک از ۲۵۶ کرکتر یک عدد منحصر بفرد بین ۰ تا ۲۵۵ تخصیص می‌دهد.

اسلاید ۱۶: کرکترهای مخصوص کامپیلر C++ بعضی از کرکترهای مخصوص که در برنامه می‌توان از آنها برای فرمت بندی استفاده کرد را تشخیص می‌دهد. تعدادی از این کرکترهای مخصوص به همراه کاربرد آنها در اسلاید بعد آورده شده است .

اسلاید ۱۷: کرکترهای مخصوصبعنوان مثال از کرکتر a می‌توان برای ایجاد صدای beep استفاده نمود. char x = a ;

اسلاید ۱۸: رشته‌ها رشته یا string عبارتست از دنباله‌ای از کرکترها که بین قرار داده می‌شود. در حافظه کامپیوتر انتهای رشته‌ها بوسیله ۰ ختم می‌گردد. در اسلاید بعد به دو مثال دقت نمایید.

اسلاید ۱۹: مثال ۱ :BOOK STORE یک رشته ده کرکتری می‌باشد که با توجه به کرکتر ۰ که به انتهای آن در حافظه‌ اضافه می شود جمعــاً یازده بایت را اشغال می‌کند.

اسلاید ۲۰: مثال ۲ : دقت نمایید که w یک رشته می‌باشد که دو بایت از حافظه را اشغال می‌کند در حالیکه w یک کرکتر می‌باشد که یک بایت از حافظه را اشغال می‌نماید.

اسلاید ۲۱: نمایش مقادیر داده‌ها برای نمایش داده‌ها بر روی صفحه مانتور از cout که بدنبال آن عملگر درج یعنی << قید شده باشد استفاده می‌گردد. بایستی توجه داشت که دوکرکتر < پشت سر هم توسط C++ بصورت یک کرکتر تلقی می‌گردد.

اسلاید ۲۲: برای نمایش پیغام good morning بر روی صفحه نمایش :cout << good morning;برای نمایش مقدار متغیر X بر روی صفحه نمایش :cout << x ;مثال :

اسلاید ۲۳: دریافت مقادیر متغیرها به منظور دریافت مقادیر برای متغیرها در ضمن اجرای برنامه از صفحه کلید، از cin که بدنبال آن عملگر استخراج یعنی >> قید شده باشد می‌توان استفاده نمود.

اسلاید ۲۴: مثال :int x;cout << Enter a number: ;cin >> x;

اسلاید ۲۵: عملگر انتساب عملگر انتساب = می‌باشد که باعث می‌گردد مقدار عبارت در طرف راست این عملگر ارزیابی شده و در متغیر طرف چپ آن قرار گیرد.

اسلاید ۲۶: مثال : x=a+b; x=35 ; x=y=z=26 ;از عملگرهای انتساب چندگانه نیز می‌توان استفاده نمود. که مقدار سه متغیر z و y و x برابر با ۲۶ میشود.

اسلاید ۲۷: عملگرهای محاسباتی در C++ پنج عملگر محاسباتی وجود دارد که عبارتند از : این عملگرها دو تائی می‌باشند زیرا روی دو عملوند عمل می‌نمایند. از طرف دیگر عملگرهای + و – رامی‌توان بعنوان عملگرهای یکتائی نیز در نظر گرفت.

اسلاید ۲۸: مثال ۱ : در حالتی که هر دو عملوند عملگرهای % ، / ، * ، + ، – از نوع صحیح باشد نتیجه عمل از نوع صحیح می‌باشد.

اسلاید ۲۹: مثال ۲ : در صورتیکه حداقل یکی از عملوندهای عملگرهای / ، * ، – ، + از نوع اعشاری باشد نتیجه عمل از نوع اعشاری می‌باشد.

اسلاید ۳۰: عملگرهای افزایش و کاهش در C++ ، افزایش یک واحد به مقدار یک متغیر از نوع صحیح را افزایش و بطور مشابه کاهش یک واحد از مقدار یک متغیر از نوع صحیح را کاهش می‌نامند..

اسلاید ۳۱: عملگرهای افزایش و کاهش عملگر کاهش را با – – و عملگر افزایش را با ++ نمایش می‌دهند. چون عملگرهای ++ و – – فقط روی یک عملوند اثر دارند این دو عملگر نیز جزء عملگرهای یکتائی می‌باشند.

اسلاید ۳۲: مثال :سه دستور العمل :++x;x++;x=x+1;معادل می‌باشند و بطریق مشابه سه دستورالعمل زیر نیز معادل می باشند. – – y ; y=y-1;y- – ;

اسلاید ۳۳: از عملگرهای ++ و — می‌توان بدو صورت پیشوندی و پسوندی استفاده نمود. در دستورالعمل‌های پیچیده عملگر پیشوندی قبل از انتساب ارزیابی میشود و عملگر پسوندی بعد از انتساب ارزیابی می‌شود.

اسلاید ۳۴: مثال :int x=5;y=++x * 2;پس از اجرای دستورالعملهای فوق : y=12int x=5;y=x++ * 2;پس از اجرای دستورالعملهای فوق :y=12

اسلاید ۳۵: عملگر sizeofSizeof ازعملگرهای یکتائی می باشد و مشخص کننده تعداد بایت هائی است که یک نوع داده اشغال می‌کند. مثال :int x;cout << sizeof x ; مقدار ۲ نمایش داده می‌شود .cout << sizeof(float) ; مقدار ۴ نمایش داده می شود.

اسلاید ۳۶: عملگرهای جایگزینی محاسباتی برای ساده‌تر نوشتن عبارتها در C++ ، می‌توان از عملگرهای جایگزینی محاسبـــاتی استفاده نمود. %= /= *= -= +=

اسلاید ۳۷: اولویت عملگرها ارزیابی مقدار یک عبارت ریاضی براساس جدول اولویت عملگرها انجام می‌گردد. در ذیل جدول اولویت عملگرها براساس بترتیب از بیشترین اولویت به کمترین اولویت داده شده است.

اسلاید ۳۸: مثال ۱ :(۵+۲) *(۶+۲*۲)/۲با توجه به جدول اولویت عملگرها داریم که ۷ *(۶+۲*۲)/۲۷*(۶+۴)/۲۷* ۱۰ /۲۷۰ /۲۳۵

اسلاید ۳۹: مثال ۲ :int a=6 , b=2, c=8, d=12;d=a++ * b/c ++;cout << d << c << b << a;خروجی :۱ ۹ ۲ ۷

اسلاید ۴۰: توضیحات (Comments) توضیحات در برنامه باعث خوانائی بیشتر و درک بهتر برنامه میشود. بنابراین توصیه بر آن است که حتی الامکان در برنامه‌ها از توضیحات استفاده نمائیم. در C++، توضیحات بدو صورت انجام می‌گیرد که در اسلایدهای بعد به آن اشاره شده است.

اسلاید ۴۱: توضیحات (Comments)الف: این نوع توضیح بوسیله // انجام می‌شود. که کامپیوتر هر چیزی را که بعد از // قرار داده شود تا انتهای آن خط اغماض می‌نماید. مثال :c=a+b;//c is equal to sum of a and b ب:توضیح نوع دوم با /* شروع شده و به */ ختم می‌شود و هر چیزی که بین* ‌/ و */ قرار گیرد اغماض می‌نماید .مثال : / * this is a program to calcufate sum of n integer numbers */

اسلاید ۴۲: توابع کتابخانه زبان C++ مجهز به تعدادی توابع کتابخانه می‌باشد. بعنوان مثال تعدادی توابع کتابخانه برای عملیات ورودی و خروجی وجود دارند. معمولاً توابع کتابخانه مشابه ، بصورت برنامه‌های هدف (برنامه ترجمه شده بزبان ماشین) در قالب فایلهای کتابخانه دسته بندی و مورد استفاده قرا رمی‌گیرند. این فایلها را فایلهای header می‌نامند و دارای پسوند .h می‌باشند.

اسلاید ۴۳: نحوه استفاده از توابع کتابخانه ای برای استفاده از توابع کتابخانه‌ خاصی بایستـــی نام فایل header آنرا در ابتدای برنامه در دستور #include قرار دهیم. > اسم فایل header < include#

اسلاید ۴۴:

اسلاید ۴۵: برنامه در C++ اکنون باتوجه به مطالب گفته شده قادر خواهیم بود که تعدادی برنامه ساده و کوچک به زبان C++ بنویسیم. برای نوشتن برنامه بایستی دستورالعملها را در تابع main( ) قرار دهیم و برای اینکار می‌توان به یکی از دو طریقی که در اسلایدهای بعد آمده است ، عمل نمود.

اسلاید ۴۶: روش اول :#include < >int main( )}دستورالعمل ۱ ;دستورالعمل ۲ ;…n دستورالعمل ;return 0 ;}

اسلاید ۴۷: روش دوم :#include < >void main( ){دستورالعمل ۱ ;دستورالعمل ۲ ;…n دستورالعمل ;}

اسلاید ۴۸: نکات-۲error: به خطاهای برنامه نویسی error می گویند.انواع خطاها در برنامه نویسی:خطاهای زمان compile(compile errors): مانع کامپایل صحیح برنامه می شوند.خطاهای زمان link (Link errors): برای کامپایل مزاحمتی ایجاد نمی کنند اما مانع Link برنامه می شوند. خطاهای زمان اجرا: (Run time errors): کامپایل و Link با موفقیت انجام می شود ولی اجرای برنامه دچار اشکال می شود .

اسلاید ۴۹: errorحسن سیب را خورد.هسن سیب را خورد.متناظر با خطای کامپایلرا حسن خورد سیب.متناظر با خطای Linkسیب حسن را خورد.متناظر با خطای زمان اجرا

اسلاید ۵۰: #include <iostream.h>int main( ){cout <<C++ is an object oriented language n ; return 0 ;} برنامه ای که پیغام C++ is an object oriented language را روی صفحه مانیتور نمایش می دهد.

اسلاید ۵۱: برنامه زیر یک حرف انگلیسی کوچک را گرفته به حرف بزرگ تبدیل می‌نماید. #include <iostream.h>#include <stdlib. h> int main( ){ char c1 , c2;cout << Enter a lowercase letter: cin >> c1;c2 = toupper(c1);cout << c2 << endl;return 0; }

اسلاید ۵۲: دو عدد از نوع اعشاری را گرفته مجموع و حاصلضرب آنها را محاسبه و نمایش می‌دهد. #include <iostream.h>int main( ){float x,y,s,p ;cin >> x >> y ;s= x+y ;p=x*y;cout << s <<endl << p;return 0 ;}

اسلاید ۵۳: فصل دوم ساختارهای تصمیم گیری و تکرار

اسلاید ۵۴: فهرست مطالب فصل دومعملگر های رابطه ایعملگر شرطیدستورالعمل شرطیعملگر کاماعملگر های منطقیدستورالعمل For

اسلاید ۵۵: عملگرهای رابطه ای از این عملگرها برای تعیین اینکه آیا دو عدد با هم معادلند یا یکی از دیگری بزرگتر یا کوچکتر می‌باشد استفاده می‌گردد. عملگرهای رابطه‌ای عبارتند از:

اسلاید ۵۶: عملگر شرطیشکل کلی عملگر شرطی بصورت زیر می‌باشد:عملگر شرطی تنها عملگری در C++ می‌باشد که دارای سه عملوند می‌باشد. expression _ test expression _ true : expression _ false

اسلاید ۵۷: مثال ۱ :int x=10,y=20,b;b=(x>y) x : y ;این دو دستور العمل باعث میشوند که ماکزیمم مقادیر y و x در b قرار بگیرد. مثال ۲ :x>=10 cout << passed : cout << failed ; اگر مقدار x بزرگتر یا مساوی ده باشد رشته passed در غیر اینصورت رشته failed نمایش داده میشود.

اسلاید ۵۸: دستورالعمل شرطی توسط این دستور شرطی را تست نموده و بسته به آنکه شرط درست یا غلط باشد عکس‌العمل خاصی را نشان دهیم. IF if( عبارت ) { ۱دستورالعمل ;. n دستورالعمل ; } else { 1 دستورالعمل ;. n دستورالعمل ; }

اسلاید ۵۹: مثال ۱ :if(x != y){cout << x ;++ x ;}else {cout << y ;- – y ; }

اسلاید ۶۰: مثال ۲:#include <iostream.h>#include <math . h>int main( ){float x,s;cin >> x ;if( x < 0 )cout << x is negative << endl ; else {s = sqrt(x) ;cout << s << endl ; }return 0;}برنامه زیر یک عدد اعشاری را از ورودی گرفته جذر آنرا محاسبه می‌نماید.

اسلاید ۶۱: عملگر کاما تعدادی عبارت را می‌توان با کاما بهم متصل نمود و تشکیل یک عبارت پیچیده‌تری را داد. این عبارتها به ترتیب از چپ به راست ارزیابی شده و مقدار عبارت معادل عبارتn می‌باشد. (عبارت n , …. , عبارت ۳ , عبارت ۲ , عبارت ۱)

اسلاید ۶۲: مثال :اگر داشته باشیم int a=2 , b=4 , c=5 ; عبارت زیر را در نظر بگیرید:(++ a , a+b, ++ c, c+b)مقدار عبارت برابر است با b+c که معادل ۱۰ می‌با‌شد.

اسلاید ۶۳: عملگرهای منطقیبا استفاده از عملگرهای منطقی می‌توان شرطهای ترکیبی در برنامه‌ ایجاد نمود. عملگرهای منطقی عبارتست از :ANDORNOTکه در C++ به ترتیب بصورت زیر نشان داده میشود.&&||!

اسلاید ۶۴: جدول درستی سه عملگر شرطیAndOrNot

اسلاید ۶۵: چند مثال :if ((x= = 5) ||(y != 0)) cout << x << endl ;اگر x برابر با ۵ یا y مخالف صفر باشد مقدار x نمایش داده شود . if(x) x = 0 ;اگر مقدار x مخالف صفر باشد، آنگاه x برابر با صفر شود .

اسلاید ۶۶: برنامه زیر طول سه پاره‌خط را از ورودی گرفته مشخص می‌نماید که آیا تشکیل یک مثلث میدهد یا خیر؟ #include < iostream.h >int main( ){float a, b, c; cout << Enter three real numbers << endl ; cin >> a >> b >> c; // if(( a < b + c) &&(b < a+c) &&(c < a+b))cout << It is a triangle ;else cout << Not a triangle ;return 0 ;}

اسلاید ۶۷: دستورالعمل Forاز دستور العمل for برای تکرار دستورالعملها استفاده میشود. شکل کلی دستور for بصورت زیر می‌باشد:(عبارت ۳ ; عبارت ; ۲ عبارت ۱) for { 1 دستورالعمل ; ۲ دستورالعمل ; . . . n دستورالعمل ; }

اسلاید ۶۸: #include <iostream.h>int main( ){int n, i ; long fact = 1 ;cout << Enter a positive integer number;cin >> n;for( i=1; i<=n; ++i) fact *= i; cout << fact << endl;return 0 ;}برنامه‌ زیر عدد صحیح و مثبت n را از ورودی گرفته فاکتوریل آنرا محاسبه ونمایش می‌دهد.

اسلاید ۶۹: #include <iostream.h>int main( ){int n, i=1 ; long s = 0 ;cin >> n ;for(; i<=n; i++) s += i;cout << s ;return 0 ; }برنامه زیر مجموع اعداد صحیح و متوالی بین ۱ تا n را محاسبه نموده و نمایش می‌دهد.

اسلاید ۷۰: #include <iostream.h>int main( ){int j=0 ;for( ; j <= 9 ; ) cout << j++ << endl; return 0 ; }برنامه زیر ارقام ۰ تا ۹ را نمایش می‌دهد.

اسلاید ۷۱: #include <iostream.h>int main( ){int i,j,k,n;for(i=1; i<=3; ++i)for(j=1; j<=3; ++j)for(k=1; k<=3; ++k){n=i*100 + j*10+k;cout << n << ‘n’ ;}return 0 ;}برنامه زیر کلیه اعداد سه رقمی که با ارقام ۱ ، ۲ ، ۳ ایجاد می‌شوند را نمایش می‌دهد.

اسلاید ۷۲: فصل سومسایر ساختارهای تکرار

اسلاید ۷۳: فهرست مطالب فصل سومدستورالعمل whileدستورالعمل do whileدستورالعمل breakدستورالعمل continueدستورالعمل switchتابع cin.get()عملگر static_cast<>()جدول اولویت عملگرها

اسلاید ۷۴: دستورالعمل whileاز این دستور العمل مانند دستورالعمل for برای تکرار یک دستورالعمل ساده یا ترکیبی استفاده می‌گردد. شکل کلی این دستور العمل بصورت زیر می‌باشد.while( شرط)} دستورالعمل ۱ ; دستورالعمل ۲ ; . . n دستورالعمل ; }

اسلاید ۷۵: تفاوت دستورهای while و forدستورالعمل for زمانی استفاده میشود که تعداد دفعات تکرار از قبل مشخص و معین باشد. در صورتیکه تعداد دفعات تکرار مشخص نباشد بایستی از دستورالعمل while استفاده نمود.

اسلاید ۷۶: مثال :int x=0while(x<5)cout << x ++<< endl;با اجرای قطعه‌ برنامه فوق مقادیر زیر نمایش داده میشود :۰۱۲۳۴

اسلاید ۷۷: #inclode <iostream.h>int main( ){int count = 0 , n;float x, sum = 0 , avg ;cin >> n ; /* تعداد مقادیر ورودی n*/while(count < n){cin >> x ;sum += x ;++ count ; }avg = sum / n ;cout << avg << endl;return 0 ; }برنامه فوق n مقدار از نوع اعشاری را گرفته میانگین آنها را محاسبه و در متغیر avg قرار می‌دهد.

اسلاید ۷۸: دستورالعمل do while این دستور العمل نیز برای تکرار یک دستورالعمل ساده یا ترکیبی استفاده می‌شود. شکل کلی این دستورالعمل بصورت زیر می‌باشد. do} دستورالعمل ۱ ; دستورالعمل ۲ ; . . n دستورالعمل ; } while( شرط);

اسلاید ۷۹: تفاوت دستورهای do while و whileدر دستورالعمل while ابتدا مقدار شرط ارزیابی شده اما در دستورالعمل do while ابتدا دستورالعمل اجرا شده سپس مقدار شرط ارزیابی می‌گردد. بنابراین دستورالعمل do while حداقل یک بار انجام میشود .

اسلاید ۸۰: مثال :#include <iostream.h>int main( ){int count = 0;docout << count ++<<endl ;while(count <= 9);return 0 ; }ارقام ۰ تا ۹ را روی ده خط نمایش می‌دهد

اسلاید ۸۱: دستورالعمل breakاین دستورالعمل باعث توقف دستورالعملهای تکرار( for , while ,do while) شده و کنترل به خارج از این دستورالعملها منتقل می‌نماید. Break

اسلاید ۸۲: مثال ۱ :#include <iostream.h>int main( ){float x, s=0.0 ;cin >> x ;while(x <= 1000.0) {if(x < 0.0){cout << Error-Negative Value ;break; }s += x ;cin >> x ;}cout << s << endl ; return 0 ; }

اسلاید ۸۳: مثال ۲:#include <iostream.h>int main( ){int count = 0 ;while( 1 ){count ++ ;if(count > 10 )break ;}cout << counter : << count << n;return 0 ;}

اسلاید ۸۴: مثال ۳:#include <iostream.h>void main( ){int count; float x, sum = 0;cin >> x ;for(count = 1; x < 1000 . 0; ++ count ){cin >> x ;if(x < 0.0) {cout << Error – Negative value <<endl;break ; }sum += x ; }cout << sum << n ; }

اسلاید ۸۵: مثال ۴:#include <iostream.h>int main( ){ float x , sum = 0.0 ;do {cin >> x ;if(x < 0.0) {cout << Error – Negative Value << endl ;break ;}sum += x ; } while(x <= 1000.0);cout << sum << endl ;return 0 ; }

اسلاید ۸۶: دستورالعمل continue از دستورالعمل continue می‌توان در دستورالعملهای تکرار do while ، while ، for استفاده نمود. این دستورالعمل باعث می‌شود که کنترل بابتدای دستورالعملهای تکرار منتقل گردد. Continue

اسلاید ۸۷: مثال ۱:#include <iostream.h>int main( ){float x, sum = 0.0 ;Do {cin >> x ;if(x < 0 . 0) {cout << Error << endl ;continue ; }sum += x ;} while(x <= 1000.0 );cout << sum ;return 0 ; }

اسلاید ۸۸: مثال ۲:#include <iostream.h>int main( ){int n , navg = 0 ;float x, avg, sum = 0 ;cin >> n ; / * عبارت از تعداد اعداد ورودی n * /for(int count = 1 ; count <=n; ++ count ){cin >> x ;if(x < 0 ) continue ; sum += x ;++ navg ; }avg = sum / navg; cout << avg << endl ;return 0 ; }

اسلاید ۸۹: دستورالعمل switch همانطور که می دانید از دستورالعمل شرطی(if else) می توان بصورت تودرتو استفاده نمود ولی از طرفی اگر عمق استفاده تو در تو از این دستورالعمل زیاد گردد، درک آنها مشکل میشود . برای حل این مشکل C++ ، دستورالعمل switch که عملاً یک دستورالعمل چند انتخابی می‌باشد را ارائه نموده است. switchcase

اسلاید ۹۰: شکل کلی دستور العمل Switchswitch(عبارت){case valueone : statement; break;case valuetwo: statement; break;case valuen : statement; break;default: statement ; }

اسلاید ۹۱: مثال ۱ :#include <iostream.h>void main( ){unsigned int n ;cin >> n;switch(n){case 0: cout << ZERO << endl ;break;case 1:cout << one << endl ;break ;case 2:cout << two << endl ;break;default :cout << default << endl;} / * end of switch statement * /}

اسلاید ۹۲: مثال ۲ :#include <iostream.h>void main( ){unsigned int n;cin >> n ;switch(n) {case 0 :case 1:case 2: cout << Less Than Three << endl; break;case 3: cout << Equal To Three << endl ; break;default: cout << Greater Than Three << endl;}}

اسلاید ۹۳: تابع cin.get() :این تابع یک کرکتر را از صفحه کلید می‌گیرد. برای استفاده از این تابع در ابتدای برنامه بایستی داشته باشیم :#include <iostream.h>

اسلاید ۹۴: char x;x = cin.get( );cout << x ;قطعه برنامه ذیل یک کرکتر را از صفحه کلید گرفته و نمایش می‌دهد.

اسلاید ۹۵: #include <iostream.h>int main( ){ char x;while((x = cin.get( ) !=EOF)cout << x ;return 0 ; }برنامه ذیل یک سطر متن انگلیسی که به CTRL Z ختم میشود را گرفته دقیقا‌ً نمایش می‌دهد.EOF به معنی End of File می‌باشد که در iostream.h تعریف شده و مقدار آن برابر با ۱- می‌باشد. مقدار آن در سیستم عامل DOS عبارتست از ctrl z .

اسلاید ۹۶: char x;x = cin.get( );switch(x) {case r :case R : cout << RED << n ; break ;case b :case B : cout << BLUE << endl ; break ;case y :case Y : cout << YELLOW << endl; }در قطعه برنامه ذیل ازتابع cin.get() و دستور switch استفاده شده است.

اسلاید ۹۷: #include <iostream.h>int main( ){char next;while((next = cin.get( ) ) !=EOF)if(next != ) cout << next ;return 0 ; }برنامه ذیل یک سطر متن انگلیسی را گرفته کرکترهای خالی (blank) آنرا حذف نموده و نمایش میدهد.

اسلاید ۹۸: عملگر static_castاز این عملگر برای تبدیل موقت یک نوع data به نوع دیگر استفاده می‌شود. این عملگر یک عملگر یکتائی می‌باشد.

اسلاید ۹۹: مثال ۱:int x = 25 ;float y ;y = static_cast < float >(x) ; مقدار x موقتاً بصورت اعشاری در می آید و در نتیجه مقدار y برابر با ۲۵.۰ می شود. بایستی توجه داشت که نوع متغیر x عوض نمی شود بلکه موقتاً مقدار آن بصورت اعشاری در آمده است.

اسلاید ۱۰۰: مثال ۲:float x = 14.75 ;cout << static_cast < int >(x) << endl;cout << x ; ابتدا مقدار ۱۴ نمایش داده میشود و سپس مقدار ۱۴.۷۵ نمایش داده میشود.

اسلاید ۱۰۱: جدول اولویت عملگرها

اسلاید ۱۰۲: فصل چهارماعداد تصادفی

اسلاید ۱۰۳: فهرست مطالب فصل چهارمتولید اعداد تصادفیتعریف نوع داده ( typedef )داده های از نوع شمارشیفرمت های مختلفه مقادیر خروجی

اسلاید ۱۰۴: اعداد تصادفی مقادیر تصادفی یا شانسی در اکثر برنامه‌های کاربردی در زمینه شبیه سازی و بازیهای کامپیوتری نقش مهمی را ایفا می‌نمایند. برای ایجاد یک عدد تصادفی صحیح بین ۰ و ۳۲۷۶۷ بایستی از تابع rand( ) استفاده نمائیم. rand( )

اسلاید ۱۰۵: #include <stdlib.h>#include < iostream.h>int main( ){for(int j=1; j<=10; ++j)cout << rand( ) << n ;return 0 ; }برنامه زیر ۱۰ عدد تصادفی بین ۰ و ۳۲۷۶۷ را ایجاد می‌نماید.

اسلاید ۱۰۶: نکته :اگر برنامه فوق را چندبار اجرا نمائیم جواب یکسانی را از کامپیوتری‌می گیریم. برای تصادفی کردن اعداد می‌بایستی از تابع srand( ) استفاده نمائیم. این تابع به یک آرگومان صحیح از نوع unsigned نیاز دارد. به این آرگومان seed گفته می‌شود. در اسلاید بعد برنامه قبلی را با تابع srand( ) نوشته ایم.

اسلاید ۱۰۷: #include <stdlib.h>#include < iostream.h>int main( ){unsigned seed;cout << Enter seed value : ;cin >> seed ;srand(seed);for(int j=1; j<=10; ++j)cout << rand( ) << n ;return 0 ; }برنامه زیر ۱۰ عدد تصادفی بی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.