پاورپوینت کامل النفس من کتاب الشفاء ۲۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل النفس من کتاب الشفاء ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل النفس من کتاب الشفاء ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل النفس من کتاب الشفاء ۲۵ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار

کتاب، با یک مقدمه آغاز و در پنج مقاله تدوین شده که به ترتیب عبارتند از: ۱- در اثبات نفس و تعریف آن. ۲- در تحقیق قواى منسوبه به نفس نباتى. ۳- در نور و روشنایى و رنگ. ۴- حواس باطنى حیوان. ۵- کیفیت نفس انسانى. هر یک از مقالات نیز مشتمل بر چند فصل است.

گزارش محتوا

آیت‌الله حسن‌زاده، در مقدمه کتاب مى‌نویسد: از دیرباز بزرگان علم به تصنیف کتب نورانى در شناخت نفس انسانى توجه داشته‌اند… از جمله این آثار، کتاب نفس الشفاء شیخ الرئیس است که من آن را نزد شیخ اعظم علامه شعرانى(ره) خواندم و پس از آن با جدّ و جهد به تصحیح و تدریس و تعلیق بر آن همت گماشتم.

از گذشته‌هاى دور، شناخت جنبه ناپیداى واقعیت آدمى که آن را نفس نامیده‌اند، از موضوعات مهم فلسفه بوده است. ارسطو به احتمال فراوان نخستین کسى بوده که شاخه‌اى از دانش‌هاى فلسفى را تحت عنوان نفس شناسى مطرح نموده و به طور مفصّل و مستقل این دانش را تدوین کرده است. اما به دلایل و شواهد فراوانى مى‌توان گفت که ابن سینا، فیلسوف و پزشک نام‌دار مسلمان، بار دیگر این علم را با عنوان علم النفس تدوین کرد و اساس دیگرى براى آن بنیان نهاد. علم النفس ابن سینا على‌رغم اشتراکات بسیار با نفس شناسى ارسطو، از بنیاد با آن متفاوت است.

ابن سینا، در ابتداى فن ششم طبیعیات درباره ماهیت نفس و اینکه چرا در طبیعیات داخل شده، مى‌گوید: وقتى ما شناختیم که نفس کمال است، با آن تعریفى که به طور مفصّل درباره کمال گفتیم، آن‌گاه ماهیت نفس را هنوز نشناخته‌ایم، بلکه نفس بودن نفس را شناخته‌ایم؛ زیرا نام نفس نه از جهت جوهریتش، بلکه از آن نظر که مدبّر بدن است و با آن مقایسه مى‌شود، بر نفس اطلاق مى‌شود و به همین دلیل است که در تعریف نفس، بدن وارد مى‌شود… و بدین دلیل، مطالعه نفس از جمله مباحث علم طبیعى شده است، زیرا بررسى نفس از آن نظر که نفس است، مطالعه نفس از جهت ارتباط با ماده و حرکت است، اما براى آن‌که ذات نفس را بشناسیم، باید بحث دیگرى را مستقلاً مطرح کنیم.

نگاه متفاوت ابن سینا به مسئله مادى یا مادى نبودن نفس و نسبت آن با جسم، بقا یا فناى نفس پس از بدن، به ضمیمه نوآورى‌هاى او در مباحثى چون اثبات وجود نفس، ماهیت ذهن، ادراکات حسى، حس باطن، قواى عقلى، تعامل نفس و بدن، نسبت عقل فعال با عقل انسانى، مسائل فراوان علمِ نبوّات و رابطه آنها با ماهیت و کارکرد نفس و ده‌ها مسئله دیگر، باعث شد تا او نفس شناسى را جدا از مجموعه علوم طبیعیات، به طور مستقل مطالعه کند و در حقیقت، علم النفس را از نو، بر پایه‌هاى متفاوت با دیدگاه ارسطو، بنیان نهد و تدوین نماید.

ابن سینا در تقسیم بندى علوم، دو علم دیگر را در تقسیم ارسطویى گنجانده است: علم الهى در شاخه نظرى و شناخت نبوت در شاخه عملى. مراد وى از شناخت نبوت، چنان‌که در مقدمه منطق المشرقیین مى‌گوید، آن است که ما در کنار سیاستِ مُدُن یا تدبیر مدینه، به طور خاص نیازمندیم که درباره متولىِ این تدبیر هم شناخت پیدا کنیم. این متولى از نظر او همان نبى است. اما علم نبوّات که از آگاهى‌هاى نفس ناطقه به امور غیبى سخن مى‌گوید، برآمده از همین تفکر نبوّت شناسى است. اساس نبوات، این است که آدمى به درجات مختلف در خواب و بیدارى از پدیده‌هاى ناپیدا، مستور و غیبى عالم مطلع مى‌شود و اینها همه از قدرت نفس بر اطلاع و تصرف در عالم سرچشمه مى‌گیرد. دانش نبوّات از خواب‌هاى صادق، حسّ ششم، دورآگاهى، کرامات، اعمال خارق العاده مرتاضان، ذهن‌خوانى، الهامات و امثال آن بحث مى‌کند که امروزه آنها را در علمِ فراروان‌شناسى مطالعه مى‌کنند.

نویسنده، به جاى تعبیر اصلِ حیاتى یا محرک بودن، ویژگى مدبّر بودن را براى نفس در نظر گرفت. وى همانند ارسطو، ماهیت و تعریف نفس را به بحث مى‌گذارد و جوهریت، صورت بودن و کمال بودن را براى نفس مى‌پذیرد، اما هم در معناى صورت و هم د

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.