پاورپوینت کامل المختار فی احکام الخیار ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل المختار فی احکام الخیار ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل المختار فی احکام الخیار ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل المختار فی احکام الخیار ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
المختار فی احکام الخیار
پدیدآوران
سبحانی تبریزی، جعفر (نویسنده)
ناشر
مؤسسه الإمام الصادق علیهالسلام
مکان نشر
قم – ایران
سال نشر
۱۴۱۴ ق
چاپ
۱
موضوع
خیارات
فقه جعفری – قرن ۱۴
معاملات (فقه)
زبان
عربی
تعداد جلد
۱
کد کنگره
BP ۱۹۰/۲ /س۲م۳
نورلایب
مشاهده
کتابخوان
مشاهده
المختار فی أحکام الخیار این کتاب گلچینى از مباحث خارج فقه حضرت آیتاللّه جعفر سبحانى در مباحث خیارات و احکام آنها و شروط و نقد و نسیه و قبض مىباشد که به زبان عربى و در سال ۱۴۱۳ق تألیف شده است.
مباحث کتاب بر مبناى مکاسب شیخ انصارى مىباشد.
ساختار
مؤلف بعد از تبیین مفهوم لغوى و اصطلاحى خیار تک تک خیارات را ذکر کرده و به احکام و جزئیاتشان پرداخته است. بعد از ذکر خیار عیب که به تبع آن راجع به ارش و تفسیر آن نیز مطالبى بازگو شده، وارد مباحث شروط و صحت شرط گردیده است که اقسام و احکام شروط را نیز به دنبال دارد. کلامى در احکام خیار، احکام نقد و نسیه و قولى در حقیقت قبض، آخرین فصول کتاب را تشکیل مىدهند.
گزارش محتوا
فصل اول: اولین فصل در بررسى لغوى و اصطلاحى خیار است. مؤلف خیار را اسم مصدر از اختیار بیان کرده و از جوهرى در صحاح نقل مىکند که گفته خیار اسمى از اختیار است، ابن منظور در لسان العرب و فیروزآبادى در قاموس و نیز زبیدى در تاج العروس و… هم از وى تبعیت کردهاند.
اما معنى لغوى آن ظاهرا اصطفا و انتخاب است؛ شواهدى از قرآن نیز بر این مفهوم دلالت دارند.
امّا براى تعریف خیار سه قول ذکر شده است که به این ترتیب مىباشند:
خیار همان حق انتخاب فسخ و عدم فسخ مىباشد.
خیار همان اختیار فسخ عقد مىباشد.
خیار، ملک اقرار یا ازاله عقد است.
مطلب بعدى که در اینجا ذکر شده راجع به اصل لزوم در بیع است. مؤلف از علامه در تذکره نقل مىکند که گفته: «الأصل فی البیع اللزوم» که براى روشن شدن مطلب، مقصود از اصل و احتمالات موجود در آن و نیز دلیل اینکه چرا اصل، لزوم است را بیان نموده است. در بیان دلایل اصل بودن لزوم به آیات و روایات اصل تمسک نموده است.
اصل معارضى هم از شیخ در این مسئله ذکر شده که به این صورت مىباشد: مقتضاى استصحاب این است که علاقه مالک از عین قطع نشود و منظور از مالک همان بایع مىباشد که اگر این استصحاب صحیح باشد، حاکم بر اصول سهگانه خواهد بود.
مؤلف در جوابى تحت عنوان یلاحظ علیه به نقد این کلام پرداخته، مىفرماید: مالکیت مالک با انتقال ملک قطع مىشود. ذکر اقسام خیارات، عنوان آخر این فصل مىباشد.
فصل دوم: دومین فصل کتاب و اولین خیار از خیارات پنجگانه خیار مجلس مىباشد. مؤلف اضافه خیار به مجلس را از قبیل اضافه حال به محل برشمرده و مىفرماید: منظور از مجلس مطلق مکانى است که عقد در آن واقع مىشود اگر چه در آنجا ایستاده باشند. این اضافه از باب اضافه مسبب به سبب مىباشد، زیرا مجلس سبب خیار مىباشد مانند خیار غبن و عیب. ایشان اضافه مىکنند که این خیار از ضروریات فقه امامیّه مىباشد. ادله خیار مجلس دیگر مطلبى است که در این فصل بیان شده که روایاتى گوناگونى از ائمه علیهمالسلام مىباشد. ثبوت خیار مجلس براى وکیل که البته اختلافى بوده و علماى اعلام نظریات گوناگونى را در این باره ارائه نمودهاند، عدم ثبوت خیار مجلس براى فضولى، مستثنیات خیار مجلس و مسقطات آن که چهار مورد هستند آخرین مباحث این فصل مىباشند.
فصل سوم: فصل سوم درباره خیار حیوان؛ یعنى خیارى که فقط امامیّه بدان قائلند مىباشد. در صحیحه محمد بن مسلم از امام صادق(ع) آمده است: «المتبایعان بالخیار ثلاثه أیّام فی الحیوان و فی ما سوى ذلک من بیع حتى یفترقا». سه مطلب درباره این خیار مورد بررسى مىباشد: اول اینکه آیا این خیار مختص به مشترى است یا براى بایع نیز موجود است؟ قول مشهور مطابق اولى مىباشد.
علامه در مختلف نیز بدان تصریح کرده و شیخان، ابن جنید، سلاّر، صدوق، ابن براج و ابن ادریس را نیز با خود همعقیده مىداند.
مطلب بعدى این است که آغاز و انتهاى این خیار چه زمانى است؛ یعنى آیا از زمانى که عقد بیع واقع شده مشترى حق خیار دارد یا از زمان جدایى متبایعان شروع مىشود؟ روایات زیادى هم طول مدت این خیار را سه روز معرفى کردهان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 