پاورپوینت کامل الفصول المهمه فی أصول الأئمه (تکمله الوسائل) ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل الفصول المهمه فی أصول الأئمه (تکمله الوسائل) ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الفصول المهمه فی أصول الأئمه (تکمله الوسائل) ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل الفصول المهمه فی أصول الأئمه (تکمله الوسائل) ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
الفصول المهمه فی أصول الأئمه (تکمله الوسائل)
پدیدآوران
قائنی، محمد (محقق)
حر عاملی، محمد بن حسن (نویسنده)
عنوانهای دیگر
وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه
ناشر
مؤسسه معارف اسلامی امام رضا علیهالسلام
مکان نشر
قم – ایران
سال نشر
۱۳۷۶ ش یا ۱۴۱۸ ق
چاپ
۱
موضوع
احادیث احکام – قرن ۱۱ق.
احادیث اخلاقی
احادیث شیعه – قرن ۱۱ق.
اصول دین – احادیث
شیعه – عقاید – احادیث
زبان
عربی
تعداد جلد
۳
کد کنگره
BP ۱۳۵ /ح۴ف۶
نورلایب
مشاهده
کتابخوان
مشاهده
الفصول المهمه فی أصول الأئمه – تکمله الوسائل از تألیفات محدث بزرگ مرحوم شیخ حر عاملى صاحب وسائل الشیعه مىباشد که در قرن یازدهم هجرى به زبان عربى تألیف شده است. این کتاب در موضوعات اصول دین، اصول فقه، فروع فقه، طب و نوادر کلیات مىباشد.
ساختار
کتاب، در سه جلد مىباشد که جلد اول بعد از مقدمات محقق و مؤلف به اصول دین و اصول فقه پرداخته است. جلد دوم در فروع فقه مىباشد. در جلد سوم ابواب کلیات متعلق به طب و نیز نوادر کلیات مطرح مىباشد.
گزارش محتوا
مؤلف، در مقدمهاى که بر کتاب نوشته تقاضاى دوستان را براى جمعآورى کتابى در کلیات انگیزه خود را براى نوشتن چنین کتابى معرفى کرده و با اشاره به نامى که خود بر کتاب نهاده اقدام به بیان دوازده مقدمه که فواید مهمى در آنها هست و تعدادشان نیز از باب تبرک به این مقدار رسیده مىنماید. این مقدمات در مورد حجیت نصّ عامّ ظاهر العموم در افراد ظاهره الفردیهاش مىباشد که به قول مؤلف برخى از اخبار مؤید این معنا مىباشند.
ابواب متعلق به اصول دین:
صد و بیست باب در مورد اصول دین بیان شده که مؤلف ابتدا اسامى این ابواب را ذکر کرده سپس وارد بیان آنها مىشود.
اولین باب درباره اصول دین، ذکر آیاتى از قرآن کریم است که به اصول و فروع و غیر آنها تعلق دارد. ایشان آیات بسیارى را در این قسمت ذکر کردهاند که تعدادشان شاید بیش از صد آیه باشد. اولین آنها آیه ۲۰ بقره؛ یعنى «إن اللّه على کل شیء قدیر» و آخرینشان آیه ۱۱۱ سوره اسراء؛ یعنى «و لم یکن له شریک فی الملک و لم یکن له ولی من الذّل و کبره تکبیرا» مىباشد.
باب دوم درباره محبوبیّت عقل براى خداوند است که با آوردن پانزده روایت به اثبات نکته مورد نظرش پرداخته است. روایت اول را با ذکر سند از کافى نقل مىکند که روایت امام باقر(ع) است؛ حضرت فرمود: «لمّا خلق اللّه العقل استنطقه ثم قال له: أقبل فأقبل ثم قال له أدبر فأدبر ثم قال: و عزّتی و جلالی ما خلقت خلقا هو أحب إلی منک و لا أکملتک إلاّ فیمن أحبّ أما إنّى إیّاک آمر و إیّاک أنهى و إیّاک أعاقب و إیّاک أثیب».
باب سوم در وجوب عمل به ادله عقلیه به هنگام اثبات ادله سمعیّه مىباشد.
باب بعدى در مورد اعتبار عقلى است که به اطاعت الهى و متابعت دین دعوت کند.
باب پنجم درباره ضرورى و فطرى بودن معرفت اجمالى است که براى تفاصیل آن واجب است که به کتاب و سنت مراجعه شود.
مؤلف در باب بعدىاش از عدم جواز عمل به ظنون و عقول ناقصه و نظریات مختلف از ادله علم کلام که نزد ائمه ثابت نگردیده درباره اعتقادات سخن گفته است. عدم جواز تقلید در اعتقادات، قدیم بودن خداوند، واحد بودن خداوند و شبیه نداشتن خداوند و مسائل مهم دیگرى از مسائل اعتقادى، دیگر ابوابى هستند که در این بخش یاد آورى شدهاند.
ابواب متعلق به اصول فقه:
در مورد اصول فقه هم هشتاد و چهار باب تبیین گردیده که اولین باب درباره فریضه بودن دانش آموزى براى هر مسلمانى و نیز وجوب آموزش احکام دینى براى مکلفین مىباشد. مؤلف در این باب به روایاتى که این مضامین را مىرسانند و غالباً روایات مشهورى هستند اشاره کرده است.
باب دوم درباره لزوم اخذ علوم دین از پیامبر(ص) و ائمه علیهمالسلام مىباشد که البته واسطههاى موثقى هم که ما را به آراى آن ذوات مقدس برسانند مىتوانند مرجع ما در این زمینهها قرار بگیرند.
باب بعدى در وجوب کفایى تعلّم علوم اهلبیت علیهمالسلام مىباشد که البته استحبابش و نیز وجوبش تا حد مورد نیاز، عینى مىباشد. اولین روایت از هجده روایتى که در این باب ذکر شده، از امام باقر(ع) مىباشد که فرمود «إن الذى یعلّم العلم منکم له مثلاًأجر المتعلّم و له الفضل علیه فتعلّموا العلم من حمله العلم و علّموه إخوانکم کما علّمکموه العلماء». وجوب عمل به علم، عدم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 