پاورپوینت کامل موعود عرفان : امام زمان (عج) از دیدگاه عرفان ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل موعود عرفان : امام زمان (عج) از دیدگاه عرفان ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موعود عرفان : امام زمان (عج) از دیدگاه عرفان ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل موعود عرفان : امام زمان (عج) از دیدگاه عرفان ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار

کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در شانزده فصل، به شیوه و زبان عرفانى، «شخصیت» و «ولایت» امام زمان(عج) را بررسى و کاوش نموده است. در این راستا، نویسنده ابتدا کلیاتى را در خصوص عرفان نظرى و عملى بازگو مى‌کند که از آن جمله است: راه‌هاى شناخت حقایق جهان، چگونگى پیدایش عرفان، تاریخچه‌ى عرفان، عرفان عملى و سیرى در عرفان نظرى اعم از: تجلى ازلى، عشق و حرکت جنسى، جهان‌شناسى، خداشناسى، انسان‌شناسى (ولایت)، مجاهد و ریاضت، فنا و شهود و مکاشفه. در ادامه، خلیفهاللهى امام زمان(عج) و اینکه وى آیینه‌ى حق‌نما و گیتى‌نماست، بازگو مى‌شود.

نگارنده بر آن است که تا آنجا که روا بوده، از آوردن اصطلاحات خاص و استدلال‌هاى فنى، چشم‌پوشى کرده و ساده‌گویى را شیوه اصلى کار خویش قرار دهد تا هرچه بیشتر براى زمره خوانندگان، سودمند افتد. از سوى دیگر، نگاشتن گام به گام نشانى‌ها و منابع، مجال پى‌گیرى و پژوهش را براى اهلش فراهم آورده است.

امام زمان و اسماء الهى، تجلى و ظهور در هستى، امام زمان و خلقت، حرکت جنسى و عشق، علم امام زمان(ع)، رابطه‌ى امام با اصول دین، زیبایى‌هاى معنوى امام زمان(ع)، حضور امام زمان در بین افراد جامعه، احاطه‌ى امام زمان بر عالم، کلمه‌ى تامه و معدن کلمات و مقام محمود از دیگر مباحث کتاب مى‌باشند.

به تصریح نگارنده، در بینش عرفانى و معرفت باطنى، امام زمان(عج) خلیفه‌ى حق در ملک و ملکوت و مصداق آیه‌ى خلافت، داراى تمام صفات الهى – جز الوهیت – مظهر اسم اعظم، حامل تمام حقیقت قرآن و گویاترین آینه و تابلوى نمایشگر حق است. ولایت و حقیقت او حاضر و نافذ در تمام عوالم بوده، ارکان اشیاء مملو از وجود و حضور وى است. وجود او خلاصه و چکیده‌ى عالم است و آفرینش، شرح و تفصیل اوست.

گزارش محتوا

نگارنده در مقدمه، بر ضرورت مهدویت‌پژوهى و موعودشناسى تأکید ورزیده و معتقد است اندیشه‌ى مهدویت از شورانگیزترین و شگفت‌انگیزترین آموزه‌هاى ادیان به شمار مى‌رود.

به باور وى، ولایت امام زمان(ع) و جایگاه وى در نظام خلقت، داراى دو بعد ظاهرى و باطنى است که یکى به امامت دنیوى و دیگرى به عوالم ملکوتى و ماوراى طبیعت ناظر است.

مؤلف در ادامه بحث، موضوع ولایت را ذیل مباحثى با عناوین زیر، بررسى کرده است: خلافت الهى، امام زمان(عج) و اسماء الهى، تجلى و ظهور در هستى، امام زمان(عج) و خلقت، حرکت حبى و عشق، علم امام زمان(ع) و برخى عناوین دیگر.

مؤلف معتقد است که عرفان، از پیچیده‌ترین و درعین‌حال شورانگیزترین علوم اسلامى و آمیزه‌اى از «اندیشه»، «شهود»، «عشق»، «شور» و «نشاط» است.

به باور وى، عرفان، نشانگر اسرار نهانى و هویداکننده رمز و راز نهفته هستى و با شهامت و جسارتى تمام، به حقه سربه‌مهر اسرا مگو دست یازیدن است.

فصل اول، متکفل بیان کلیاتى پیرامون ضرورت کاوش در مهدویت از منظر عرفان شده است. نویسنده، معتقد است که «اندیشه مهدویت» عنصرى زنده و سازنده در پیکره ادیان آسمانى، به‌ویژه اسلام بوده و فرهنگ اسلامى سرشار از آموزه‌هایى است که شخصیت و کمالات «خلیفهالله» را به تصویر کشیده‌اند. به باور وى، قرآن، روایات، کتب و ادبیات عرفانى، آکنده از اندیشه عرفانى درباره انسان کامل است و لذا از منظر هریک، نگاهى به این امر انداخته است.

در فصل دوم، مسئله خلیفهاللهى امام زمان(عج) مورد بحث و بررسى قرار گرفته و نویسنده به‌صورت گذرا، به برخى از از ابعاد این خلافت و ویژگى‌هاى خلیفهالله اشاره کرده است. این ویژگى‌ها عبارتند از:

منصب اختصاصى؛
اولین آفریده بودن؛
مقصود اصلى آفرینش؛
خلیفه و هیئت حق؛
واسطه فیض؛
اداره و تدبیر عالم؛
واحد و یگانه بودن؛
میزانى براى حق و باطل؛
قطب آفرینش؛
معیت آن‌به‌آن با خلایق؛
آینه حق‌نما و گیتى‌نما؛
عالم کبیر و صغیر؛
مربى خلایق؛
اینکه عالم، ظهور کمالات و اراده درونى او مى‌باشد.

در فصل سوم، رابطه امام زمان(عج) با اسماء الهى مورد بحث قرار گرفته است. اسماء الهى در شمار گسترده‌ترین مباحث عرفانى بوده و نویسنده معتقد است که آشنایى با اسماء، به‌خودى‌خود، مفید و راه‌گشاست و زیربناى مباحث ولایت و امام‌شناسى.

وى بر این باور است که این امر، در مهدویت‌پژوهى نیز نقش کلیدى و برجسته ایفا مى‌کند و با مراجعه به قرآن درمى‌یابیم که در بسیارى از آیات و به‌ویژه در آخر آیات، یک یا چند نام خدا ذکر شده است؛ مانند «الرحمن الرحیم»، «هو الحکیم الخبیر»، «انت العزیز الحکیم». پس از قرآن، اهل‌بیت(ع) در روایات، به‌ویژه در دعاها، به اسماء الهى اهتمام فراوانى داشته‌اند.

در فصل چهارم، پیرامون تجلى و ظهور در هستى بحث شده است. فلاسفه به «علت و معلول» باور دارند و با این قانون، پدیده‌هاى هستى را تحلیل و تفسیر مى‌کنند، اما عرفا، به تجلى و ظهور (نظام ظاهر و مظهر) معتقدند و با آن هستى ر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.