پاورپوینت کامل موسوعه الشهید السید محمدباقر الصدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل موسوعه الشهید السید محمدباقر الصدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موسوعه الشهید السید محمدباقر الصدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل موسوعه الشهید السید محمدباقر الصدر ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۲.۱ مجلد اول
۲.۲ مجلد دوم
۲.۳ مجلد سوم
۲.۴ مجلد چهارم
۲.۵ مجلد پنجم
۲.۶ مجلد ششم و هفتم
۲.۷ مجلد هشتم
۲.۸ مجلد نهم تا دوازدهم
۲.۹ مجلد سیزدهم و چهاردهم
۲.۱۰ مجلد پانزدهم
۲.۱۱ مجلد شانزدهم
۲.۱۲ مجلد هفدهم
۲.۱۳ مجلد هجدهم
۲.۱۴ مجلد نوزدهم
۲.۱۵ مجلد بیستم
۲.۱۶ مجلد بیستویکم
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
در این موسوعه ۲۴ کتاب آمده که برخی از کتابها در یک یا چند مجلد جای گرفته و برخی از مجلدها حاوی چند کتاب میباشد. در اوایل هر جلد مقدمهای ذکر شده است.
گزارش محتوا
مجلد اول
مباحث موسوعه، بدون مقدمه با کتاب «فلسفتنا» آغاز شده است.
این کتاب شامل مجموعهای از مفاهیم بنیادین ما درباره جهان هستی و روش اندیشیدن درباره آن است؛ بدینروی، این اثر، جز بخش مقدمه، به دو مبحث اصلی میپردازد: نظریه شناخت، جهانبینی فلسفی.
نخستین مبحث این کتاب در بخشهای زیر سامان مییابد:
عرضه دلیل برای درستی منطق عقلی که روش عقلانی در اندیشیدن را صحیح میشمرد و بر آن است که عقل با برخورداری از معرفتهای ضروری فراتر از تجربه، نخستین معیار تفکر بشر است و هیچ اندیشه فلسفی یا علمی را نمیتوان یافت که در برابر این معیار عام، سر تسلیم فرود نیاورده باشد. حتی تجربه که تجربهگرایان آن را نخستین معیار میشمرند، در حقیقت چیزی نیست جز ابزاری برای بهکار بستن معیار عقلی؛ پس نظریه تجربی نیز از سرمایه عقل بینیاز نیست.
ارزیابی اعتبار شناخت بشری و دلیلآوری بر اینکه تنها بر پایه منطق عقلی میتوان اعتبار شناخت را پذیرفت، نه بر پایه منطق دیالکتیک که از تعیین اعتباری صحیح برای شناخت عاجز است.
هدف اصلی از این گفتار، مشخص ساختن طریقه ما در مبحث دوم است؛ زیرا تعیین مفهومی فراگیر از جهان هستی پیش از هر چیز بر پایه روشی بنیادین در تفکر و معیاری عام برای شناخت درست و میزان اعتبار آن، استوار است؛ ازاینروی، در حقیقت، مباحث نخست، گفتاری مقدماتی درباره مبحث دوم است و خود مبحث دوم اصلیترین گفتار ما در این کتاب است که توجه خوانندگان را به اهمیت ویژه آن معطوف میسازیم:
سخن درباره مبحث دوم، در پنج حلقه سامان مییابد:
در حلقه نخست، مفاهیم فلسفی رقیب در این عرصه و حدود آنها عرضه میشود و در این زمینه توضیحاتی ارائه میگردد.
در حلقه دوم، دیالکتیک، بهمثابه مشهورترین منطق مادیگرایان این روزگار، با روشی واقعگرا و بهگونه تفصیلی با همه جنبههای گستردهاش که هگل و کارل مارکس، دو فیلسوف دیالکتیکی، ترسیم نمودهاند، به بررسی گذاشته شده است.
در حلقه سوم، مبدأ علیت و قوانین آن که بر جهان چیرگی دارد و نیز رهاوردهای آن در مقوله تفسیر فلسفی فراگیر جهان، واکاوی میشود و پارهای از تردیدهای فلسفی ریشهگرفته از پیشرفتهای علمی نو برطرف میگردد.
ازآنپس، به حلقه چهارم میرسیم: «ماده یا خدا» و این همان موضوع بحث در مرحله نهایی ستیز میان مادیگرایان و خداپرستان است. بدینسان، مفهوم خداگرایانه از جهان، در پرتو قوانین فلسفی و دانشهای مختلف طبیعی و انسانی روشن میشود.
در واپسین حلقه، به بررسی یکی از مهمترین مشکلات فلسفی، یعنی ادراک پرداخته میشود که جلوهگاه نبردی مهم میان مادهگرایی و متافیزیک است. در این حلقه، بر مبنای فلسفی و در پرتو علوم مختلف مربوط به بحث، از علوم طبیعی گرفته تا فیزیولوژی و روانشناسی، به تحقیق پرداخته میشود[۱].
مجلد دوم
مجلد دوم موسوعه، به کتاب «الأسس المنطقیه للاستقراء»، اختصاص یافته است.
این کتاب پیرامون استقرا بهمنظور کشف مبانی منطقی مشترک میان علوم طبیعی و ایمان به خدا میباشد.
در قسمت اول، به بررسی دیدگاه روش عقلی پیرامون دلیل استقرایی، که منطق ارسطویی نمایندگی آن را بهعهده دارد، پرداخته شده و راه علاج این روش برای حل اشکالاتی که استقرا با آن مواجه است، بیان گردیده و در همین قسمت، ناتوانی منطق ارسطویی در ارائه تفسیری قابل قبول از دلیل استقرایی توضیح داده شده است و ضعف آن در حل این مشکلات با استفاده از مبانی منطقی، تبیین گردیده است.
در قسمت دوم، دیدگاه نظریات گوناگون مکتب تجربی پیرامون دلیل استقرایی، بررسی شده و توضیح داده شده که روش تجربی هم نمیتواند تفسیری اساسی برای دلیل استقرایی ارائه دهد.
در قسمت سوم که قسمت عمده و اساسی این کتاب است، به تفسیر دلیل استقرایی بر اساس قانون احتمال پرداخته شده است. این قسمت، مشتمل بر دو بحث میباشد:
الف)- بحث پیرامون نظریه احتمال و اینکه به شکلی درآورده شود که بتواند مبنا و اساس برای دلیل استقرایی قرار گیرد.
ب)- بررسی تفسیر دلیل استقرایی بر اساس نظریه احتمال، که این بحث نیز شامل دو فصل است:
در فصل اول، به تطبیق نظریه احتمال بر مرحله اول دلیل استقرایی، که اسم آن مرحله استنباطی دلیل استقرایی گذاشته شده، پرداخته میشود.
در فصل دوم، مرحله دوم دلیل استقرایی، بررسی شده و پیرامون اینکه آیا دلیل استقرایی میتواند در این مرحله به یقین تبدیل شود، بحث میشود.
در قسمت چهارم، یعنی قسمت آخر کتاب، به بررسی نقاط اصلی معرفتشناسی، بر اساس نتایجی که از مباحث قبل به دست آمده، پرداخته شده و عمده اثری که این نتایج، روی مباحث معرفتشناسی خواهد گذارد، بیان میشود. همچنین در این قسمت، به بررسی زمینههای مختلفی از شناخت و معرفتشناسی پرداخته شده که میتوانند به همان روشی که استقرا تبیین و تفسیر شده، توضیح داده شوند[۲].
مجلد سوم
سومین کتاب این مجموعه، «إقتصادنا» است. مطالب این کتاب با مقدمه طبع دوم و مقدمه طبع اول آغاز میگردد و پس از آن دو بخش و هرکدام از بخشها در چندین فصل آمده است.
در فصل نخست، با این دیدگاه به مکتب مارکسیسم پرداخته شده که مکتب مزبور دارای پایگاهی فکری است که در ماتریالیسم تاریخی نمود مییابد. نخست، این پایگاه فکری، بررسی شده و سپس مکتب مارکسیسم نقد گردیده و در نهایت، بحث با فروریختن بنیانهای علمی ادعایی که موجودیت مکتب مارکسیسم بر آن استوار گشته، به پایان برده شده است.
فصل دوم، به نقد و بررسی اصول سرمایهداری و مشخص کردن پیوندهای آن با علم اقتصاد سیاسی اختصاص یافته است.
مطالعه اقتصاد اسلامی بهطور مستقیم، از فصل سوم آغاز میشود که در این فصل، مجموعهای از اندیشههای اساسی اقتصاد اسلامی مورد بحث قرار میگیرد. سپس به جزئیات این بحث در فصلهای دیگر پرداخته میشود تا نظام توزیع و نظام تولید در اسلام تشریح گردد و جزئیاتی از این قبیل را در بر میگیرد: تقسیم ثروتهای طبیعی، تعیین مرزهای مالکیت خصوصی، اصول توازن، همیاری، تأمین اجتماعی، سیاست مالی، اختیارات حکومت در زندگی اقتصادی و همچنین نقش عناصر تولیدی که عبارتند از: کار، سرمایه و ابزار تولید و تعیین سهم هریک از این سه عنصر در ثروت بهجودآمده و مسائل متعدد دیگری که همگی در ارائه تصویر کامل و مشخص اقتصاد اسلامی شریکند[۳].
مجلد چهارم
«البنک اللاربوی فی الإسلام»، نام کتابی است که در مجلد چهارم این مجموعه آمده است.
شهید صدر در پاسخ به درخواست کمیته آمادهسازی دفتر تأمین بودجه وزارت اوقاف کویت در خصوص پایهریزی سیستم بانک بدون ربا بر اساس فقه اسلامی، این کتاب را به رشته تحریر درآورد… ایشان با بهرهگیری از آشنایی عمیق خود با فعالیتهای بانکهای سرمایهداری و نحوه عملکرد آنها و همچنین توانمندیهای علمی استثنایی خود، چارچوب بانک بدون ربا را ترسیم نمود و شیوههای اجرایی آن را بر پایه اصول فقهی اسلامی، تشریح کرد. طرح متکامل ارائهشده از سوی ایشان در این کتاب، توانایی پاسخگویی به نیازهای ضروری جامعه اسلامی جهت تأسیس بانکهای بدون ربا و رشد و توسعه آنها با وجود رژیمهای غیر اسلامی را داراست[۴].
مجلد پنجم
پنجمین مجلد از این مجموعه، شامل سه کتاب است: الإسلام یقود الحیاه، المدرسه الإسلامیه و رسالتنا.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شهید سید محمدباقر صدر در اواخر عمر خود با طرح سلسله مباحث «الإسلام یقود الحیاه» کوشید تا فراخور نیازهای فرهنگی و فکر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 