پاورپوینت کامل الخطاب القرآنی ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الخطاب القرآنی ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الخطاب القرآنی ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الخطاب القرآنی ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار و عناوین
۲ گزارش محتوا

۲.۱ فصل اوّل
۲.۲ فصل دوم
۲.۳ فصل سوم
۲.۴ خاتمه

۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار و عناوین

این پژوهش از یک مقدّمه، سه فصل و یک خاتمه تشکیل شده است:

در مقدّمه، مؤلف به معرفى اثر خود مى‌پردازد.

فصل اوّل:چارچوب نظرى پژوهش

فصل دوم:پیام قرآنى در سوره بقره

فصل سوم:پیام قرآنى در سوره بقره در چارچوب متن و کرانه‌هاى سیاق

خاتمه مشتمل بر نتایج مباحث کتاب است.

گزارش محتوا

فصل اوّل

فصل اوّل که چارچوب نظرى پژوهش است داراى چهار بحث است.بحث اوّل به تعریف اصطلاحات سه‌گانه نص، سیاق و خطاب از دیدگاه علماى گذشته و جدید مى‌پردازد و سپس تأثیرگذارى آنها را بر یکدیگر مطرح مى‌کند. فقهاء و علماى گذشته حکم نص را به کلام ثابت و واضح که احتیاج به تاویل نداشته باشد معنا کرده‌اند.و خطاب در دو چارچوب لغوى و غیر لغوى (عادات معرف و…) مورد بررسى قرار مى‌گیرد و الفاظ دیگرى که به جاى سیاق مى‌توان استعمال نمود الفاظ مقام، مقتضى الحال و تألیف و غیره است.

مبحث دوم به نظریه ارتباط بین نص و سیاق در بررسیهاى غربیان و نقش غربیان در شکل گرفتن و ایجاد نظریه ارتباط بین نص و سیاق در عرصه‌هاى گوناگون زبان پژوهى به ویژه متن‌شناسى چنانکه نقش زبان‌شناسى اجتماعى و زیرمجموعه‌هاى آن در ایجاد و تغذیه آن توضیح داده شده است.

همچنین مراحل گوناگون تحوّل این نظریه در عرصه‌هاى علم دلالت، استعمال، فقه لغت و میدان نقد و بلاغت جدید و بررسى‌هاى روش‌مندانه آشکار ساخته است.سپس از چشم‌اندازهاى این نظریه از نگاه زبان‌شناسى توصیفى و خطاب‌شناسى پرده برداشته و تلاشهاى دانشمند فان‌دیک بنیان‌گذار متن‌شناسى را مورد نظر قرار داده است در اثر فان‌دیک بنام النص و السیاق، پیشنهادات لازم براى تطور لغت مورد بحث قرار گرفته است.

مبحث سوم به نظریه ارتباط بین نص و سیاق در پژوهش‌هاى عربى مى‌پردازد در این بحث چشم‌اندازهاى این نظریه و ابعاد آن در عرصه‌هاى لغت و نحو، نقد و بلاغت و عرصه علوم قرآن، اصول فقه و علوم تفسیر مورد بررسى قرار مى‌گیرد.

مبحث چهارم به تجارب روش‌شناسى پرداخته مى‌شود و از پروژه فکرى ادوارد سعید و نصر حامد ابوزید صحبت مى‌شود.ادوارد سعید در کتاب متن، منتقد و جهان، متن‌گرایى را تا حدودى خمیرمایه رازآلود و ضدعفونى شده نظریه ادبى مى‌شمرد.او نقد صرفا مبتنى بر متن را رویکردى در خدمت قدرت مى‌داند.چرا که این‌گونه از نقد، با قراردادن متن در چارچوبهایى ادبى و کارشناسه‌گانه و مجزا کردن آن از واقعیت اجتماعى و سیاسى به اصطلاح آن را پالایش متن مى‌داند.

تجربه دیگر مربوط به ابوزید متفکر مسلمان مصرى است پروژه فکرى ابوزید در دو کتاب او به نامهاى معناى متن (مفهوم النص) و متن، قدرت و حقیقت(النص و السلطه و الحقیقه) مطرح شده است.ایشان یک نوآورى دارد و آن این است که گفته، قرآن یک متن و محصول فرهنگى است.همانطور که مى‌توانیم بقیّه متون را تحلیل… زبان‌شناسه‌گانه کنیم، باید بتوانیم قرآن را هم تجلیل زبان‌شناسه‌گانه نمائیم.خداوند سبحان هنگام فرستادن وحى بر پیامبر(ص) نظام زبانى مخصوص همان نخستین گیرنده‌ى وحى را برگزیده است.گزینش زبان، انتخاب یک ظرف خالى نیست.زبان مهم‌ترین ابزار هر قوم، در فهم و نظام‌بخشى جهان است.بر این اساس، نمى‌توان درباره‌ى هیچ زبانى جدا از فرهنگ و واقعیّت آن سخن گفت و به همین لحاظ نمى‌توان از متنى منفصل از فرهنگ و واقعیت سخن گفت چرا که هر متنى در چارچوب نظام زبانى فرهنگ خود قرار دارد یعنى قرآن، نخست درفرهنگ شکل گرفته و سپس به فرهنگ شکل داده است به گمان او اساس کتاب‌هاى او همین مسئله تاریخ‌مندى و زمان‌مندى متن قرآن و ارتباط وثیق آن با فرهنگ منتسب به آن است.او معترف است که در تمام این مراحل، از تحلیل‌هاى زبانى، زبان‌شناختى و فرهنگى-مردم‌شناختى بهره برده است و از سوى دیگر، کتاب خود را، کتابى سنّتى مى‌داند یعنى هم به موضوعى کهن در میراث اسلامى مى‌پردازد و هم مواد و مصالح اصلى آن عمدتاً متون و نظریات تدوین یافته در سنّت گذشته ریشه دارد براى همین است که اثر او را اثرى نواندیشانه و جدید مى‌توان به شمار آورد.

فصل دوم

فصل دوم با عنوان پیام قرآنى در سوره بقره، داراى چهار بحث است.در بحث اوّل از ابزارهاى روش‌شناختى و نظرى در ایجاد تصویر از پیامهاى قرآنى در سوره بقره از نظر گذشتگان و پیشینیان که در خلال چارچوب نظرى پژوهش که ارتباط بین متن سوره و سیاق آن مطرح شد، استفاده مى‌کنیم که در بحث اوّل، قرائتى از کتاب‌هاى علوم قرآنى آورده شده است که مشخصات این سوره از جمله مدنى بودن،۲۶۸ آیه، سوره دوم قرآن به ترتیب مصحف کنونى و سوره اول از اقسام طویل سور، جایگاه این سوره از نظر ارزش ذکر مى‌شود.این سوره از یک مقدمه و سه قسم و یک خاتمه تشکیل شده است.مقدمه، از آیه ۱ تا ۲۰ مى‌باشد که بعد از حروف الم مردم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.