پاورپوینت کامل الجامع اللطیف فی فضل مکه و أهلها و بناء البیت الشریف ۲۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل الجامع اللطیف فی فضل مکه و أهلها و بناء البیت الشریف ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الجامع اللطیف فی فضل مکه و أهلها و بناء البیت الشریف ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل الجامع اللطیف فی فضل مکه و أهلها و بناء البیت الشریف ۲۶ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
۵ وابستهها
ساختار
کتاب؛ مشتمل بر مقدمه، ۱۰ باب و یک خاتمه است.در مقدمه در رابطه با فضیلت علم سخن گفته است. ابواب به توصیف کعبه و فضیلت آن مکان شریف و مقام و مسجدالحرام ومطالب دیگری اختصاص یافته است. در خاتمه نیز اماکن و مشاهد مکه ذکر شده است. شیوه ارائه مطالب بدین گونه است که پس از ذکر اقوال مختلف، با أقول یا قلت نظر خود را نیز ذکر مىکند و با عباراتی مانند فائده یا تنبیه توضیحاتی را مىافزاید. مباحثی را نیز استطراداً مىآورد.
گزارش محتوا
شهر مکه به جهت اینکه کعبه شریف و بیتالله الحرام در آن واقع شده و ادله فراوانی که از کتاب و سنت بر فضیلت آن وارد شده، مورد توجه ویژه تاریخ نگاران اسلامی بوده است. در مقدمه کتاب از “ابوالولید الأزرقی” و از “تقیالدین فاسی مکی” به عنوان دو تن از أجله متقدم و متأخر در این زمینه نام برده شده و از آثار این بزرگان به نیکی یاد شده است. نویسنده معتقد است در برخی از آثار تاریخنگاری، اطاله کلام و اطناب مملّ دیده مىشود. در بعضی نیز مطالب به ایجاز و اختصار ذکر شده، لکن این ایجاز مخل بوده و از مطالب مهمی غفلت شده است. لزوم تألیفی متوسط که در عین لطافت و اعتدال از جامعیت نیز برخوردار باشد، نویسنده را به نگارش “الجامع اللطیف” ترغیب نمود. این اثر به تصریح صاحبش در واقع گردآوری اخبار و احادیث و فروع فقهی و فواید و لطایفی از مصادر متنوع تاریخی، سیره، تفسیر و غیر آن است که با تحریر و تقریری جدید ارائه شده است. معمولاً پس از نقل اختلاف آراء خود نیز اظهار نظر کرده است؛ و به جهت پیشگیری از اشتباه ناسخین، ابتدای و انتهای آن را با”أقول” و”انتهی” مشخص کرده است.
در مقدمه آیات فراوانی در فضیلت علم و عالم ذکر شده است. سپس به کثرت روایات اشاره و با نقل تعدادی از آنها بر أفضلیت علما بر شهدا تأکید کرده است. در ادامه اقوال حکما را با ذکر اشعاری بیان کرده و با درخواست علم نافع از خداوند به پایان برده است.
خلاصه مطالب ابواب به ترتیب عبارت است از:
به تصریح آیات قرآن، کعبه اولین خانهای که برای مردم ایجاد شده است، علی(ع) در تبیین معنای آیه، کعبه را اولین محل عبادت مىدانند. روایتی نیز از اباذر نقل شده که به نقل از پیامبر اکرم(ص) اولین مسجد را مسجد الحرام دانسته است. مسئله قبله و تحویل آن از بیتالمقدس به مسجد الحرام و همچنین وجوه تسمیه بیت الحرام به کعبه و بیت العتیق از دیگر مطالب است که مورد بحث واقع شده است.
در بخش ابتدایی این باب با عنوان “مطلب مهم” تذکری در رابطه با مسح و تقبیل مقام داده شده است که اگر چه سنت نیست؛ اما انجام آن به قصد تبرک منعی ندارد. پس از آن نیز لفظ “فتأمل” آمده است که ظاهراً تعریضی است به کسانی که این عمل را شرک آلود دانستهاند. مطلب جالبی که در ادامه دیده مىشود، اجتهاد عمر بن خطاب درباره حجرالاسود است. در منابع اهل سنت چنین آمده است که عمر حجرالاسود را بوسید و گفت: به خدا سوگند که مىدانم که تو سنگ هستی و سود و زیان نمىبخشی. در روایت آمده است که علی بن ابىطالب(ع) به عمر گفت: «بلی همانا سود و زیان مىبخشد… از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: روز قیامت حجرالاسود را مىآوردند و برای کسی که با توحید او را بوسیده است، شهادت مىدهد». پس عمر همان جملهای را که در منابع مختلف با تعبیرات گوناگون ذکر شده، بر زبان جاری ساخت: خیری در زندگی قومی که تو در میان آنها نیستی نیست، ای اباالحسن. در روایت دیگر چنین آمده: خداوند مرا را با مشکلی که ابن ابىطالب در آن حاضر نباشد، زنده نگذارد.
در ادامه این فصل مطالبی درباره رکن یمانی، ملتزم، مستجار و تعجیل عقوبت برای کسی که قصد بدی به بیت الحرام داشته باشد و مطالب دیگری آمده است.
در اینکه کعبه اولین بار توسط چه کسی بنا شده است در منابع، مختلف ذکر شده است. در روایتی از علی بن الحسین(ع) اولین بانیان کعبه ملائکه دانسته شده و سبب ایجاد بیت الحرام توسط آنها بیان شده است. سیوطی در کتابهایش چنین آورده که جمیع انبیاء، به جز هود و صالح که به امر قومشان اش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 