پاورپوینت کامل منطق تفسیر قرآن (۴)؛ زبان قرآن، هرمنوتیک، فرهنگ زمانه ۲۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل منطق تفسیر قرآن (۴)؛ زبان قرآن، هرمنوتیک، فرهنگ زمانه ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منطق تفسیر قرآن (۴)؛ زبان قرآن، هرمنوتیک، فرهنگ زمانه ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل منطق تفسیر قرآن (۴)؛ زبان قرآن، هرمنوتیک، فرهنگ زمانه ۲۶ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
کتاب با دو مقدمه از ناشر و پژوهشگاه بینالمللی المصطفی(ص) آغاز و مطالب در پیشگفتار و چهار فصل، تنظیم شده است.
گزارش محتوا
در مقدمه اول دوم، به تألیف متون درسی توسط جامعه المصطفی(ص) و نیز موضوع اثر حاضر اشاره شده[۳] و در پیشگفتار، مفهومشناسی منطق تفسیر و شیوه کتاب، توضیح داده شده است[۴]
فصل اول، به کلیات اختصاص یافته و در آن، به آشنایی با اهمیت، مفهومشناسی و پیشینه مباحث جدید دانش تفسیر، پرداخته شده است. پیرامون اهمیت و ضرورت مباحث جدید دانش تفسیر، به این نکته اشاره گردیده که دوران معاصر، عصر تحولات شگرف در همه علوم بشرى بوده و قرآنپژوهى نیز در این عصر، دستخوش تحولات رو به رشدى گردید که در اثر رویارویى با شبهات جدید بود و همین امر، چشماندازهاى جدید را بر قرآنپژوهان گشود و زمینهساز پیدایش حوزههاى علمى جدید در دانش تفسیر گشت که گاهى از آن با عنوان «مباحث جدید دانش تفسیر» و گاهى «فلسفه تفسیر» یاد مىشود. برخى از این مباحث عبارتند از:
کاوشهایى درباره رابطه قرآن و فرهنگ زمانه، که در پاسخ به شبهات این حوزه شکل گرفت.
مطالعاتى درباره رابطه تفسیر قرآن و هرمنوتیک که در اثر ترجمه آثار دانشمندان حوزه هرمنوتیک از غرب، سازمان یافت.
بررسىهاى زبانشناسى قرآن و زبان که در اثر پیشرفتهاى دانش زبانشناسى در جهان و مطالعات در حوزه زبان کتب مقدس پدیدار گشت.
کنکاشهاى نشانهشناسى در مورد قرآن که در اثر پیدایش این دانش در غرب و ترجمه آثار آن پدید آمد[۵]
به اعتقاد نویسنده، ازآنجاکه کاروان علم در همه رشتهها و شاخههاى آن با سرعت در حال حرکت است، بایسته است قرآنپژوهان نیز از این کاروان عقب نمانند و به مباحث جدید دانش تفسیر بپردازند. وی در این مورد، به دلیلها و گواههاى زیر اشاره نموده است:
پیشرفت علوم بشرى در حوزههاى زبانشناسى، هرمنوتیک و… ممکن است بهصورت موجبه جزئیه بر دانش تفسیر و علوم قرآن اثر گذارد و مباحث میانرشتهاى را پدید آورد. پس براى شناخت این تأثیرات و موضعگیرى مناسب در برابر آنها لازم است قرآنپژوهان به مباحث جدید دانش تفسیر بپردازند. همانگونه که امروزه در مورد زبانشناسى مشاهده مىشود.
دانشهاى فوق ممکن است چالشهایى را با دانش تفسیر و علوم قرآن به وجود آورند که لازم است پاسخ مناسب به آنها داده شود. همانگونه که در عصر حاضر در مورد هرمنوتیک جدید و قرآن دیده شد.
این دانشها ممکن است افقهاى جدیدى در حوزه قرآنپژوهى ایجاد کند. همانگونه که امروزه در مورد نشانهشناسى به چشم مىخورد و برخى معاصران از تفسیر نشانهشناسى قرآن و اعجازشناختى سخن مىگویند[۶]
در فصل دوم، بهمنظور شناخت ویژگىهاى فرهنگ جاهلیت عرب و شیوههاى تعامل قرآن با آن و بررسى شبهات در این زمینه، به بحث پیرامون رابطه قرآن و فرهنگ زمانه پرداخته شده است. به اعتقاد نویسنده، این رابطه، یکى از مسائل نوپدید در حوزه قرآنپژوهى است که از اهمیت ویژهاى برخوردار است؛ چراکه برخورد معقول و منطقى با این مطلب مىتواند رازگشاى برخى آیات مرتبط با عقاید و آدابورسوم عرب جاهلى باشد و به فهم و تفسیر بهتر قرآن کمک کند، اما پذیرش تأثیرپذیرى مطلق قرآن از فرهنگ عرب جاهلى، پیامدهاى ویرانگرى در حوزه تفسیر و علوم قرآن دارد و قرآن را به کتابى تاریخمند و زمانمند تبدیل مىکند و از صحنه زندگى اجتماعى و سیاسى بشر کنار مىزند. همانگونه که در چند قرن اخیر این مشکلات براى کتاب مقدس یهود و مسیحیت پدید آمد. بنابراین، به باور وی، بایسته است که مسئله بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن، موشکافى و ریشهیابى شود و روشن گردد که قرآن با کتاب مقدس تفاوتهاى اساسى دارد و نمىتوان گفت که یکسره تحت تأثیر فرهنگ عرب جاهلى بوده است، بلکه قرآن عناصر منفى فرهنگ عرب جاهلى را رد و عناصر مثبت را تقویت کرده و بالاتر از آن، قرآن خود فرهنگساز و فرهنگآفرین است.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 