پاورپوینت کامل البیان فی عدّ آی القرآن ۲۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل البیان فی عدّ آی القرآن ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل البیان فی عدّ آی القرآن ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل البیان فی عدّ آی القرآن ۲۳ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابسته‌ها

ساختار

مطالب کتاب به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود؛ قسمت اول مربوط به محقق کتاب است که شامل اهدائیه و تشکر، مقدمه بحث، توضیح برخی مباحث اصلی در علوم قرآنی، معرفی مؤلف، کتاب‌هایی که در این درباره نوشته شده و… است. قسمت دوم، متن مؤلف است و شامل یک مقدمه و محتوای مطالب ضمن ابواب متعدد است.

نویسنده در این اثر از ۲۵۸ اثر استفاده کرده که برخی از آن‌ها عبارتند از: الیاءات المشددات فی القرآن و کلام العرب نوشته ابومحمد مکی بن ابوطالب قیسی قیروانی قرطبی، الوافی فی شرح الشاطبیه فی القراءات السبع اثر شیخ عبدالفتاح عبدالغنی قاضی، هدایه المرید الی روایه ابی سعید و هو شرح علی منظومه الشیخ محمد المتولی فی روایه ورش من طریق الشاطبیه تألیف شیخ محمد بن علی ضباع، المفصل فی علم العربیه تصنیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمخشری و…[۱]

گزارش محتوا

محقق کتاب، در مقدمه درباره علم عدد قرآن توضیح می‌دهد. او می‌نویسد در زمان پیامبر(ص) که صحابه حافظان قرآن بودند سوره‌ها نام و شماره آیه و… نداشتند. اما به خاطر اهمیتی که علمای قرائت صحابه و تابعین برای تعیین رؤوس آیات قائل بودند در هنگام تعلیم قرآن به دیگران توقف در رؤوس آیات را هم به آنان می‌آموختند، کم‌کم در رأس آیه سه نقطه گذاشتند و به‌مرور سه‌نقطه به دایره تبدیل شد و سپس شماره آیه را داخل آن نوشتند. علمای معرفتِ آیات، در مکه و مدینه و کوفه و بصره و شام مشخص بودند. ابن ندیم در «الفهرست» نزدیک به بیست کتاب را نام می‌برد که تا زمان او (اواخر قرن چهارم هجری) درباره این موضوع نوشته شده‌اند.[۲] او اختلاف در تعداد آیات و کلمات قرآن را ضمن مثالی این‌گونه توجیه می‌کند؛ مثلاً درباره لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ ۳ در سوره توحید، برخی آن را یک آیه دانسته‌اند و سوره را دارای چهار آیه و برخی آن را دو آیه و سوره را دارای پنج آیه دانسته‌اند. درباره کلمات و حروف هم همین اتفاق افتاده است مثلاً درباره عبارت «فی خلق» یا «فی السماء» یا «فی الارض» و مشابهات این کلمات، برخی هرکدام از موارد مذکور را یک کلمه دانسته‌اند و برخی دو کلمه. یا مثلاً برخی حروف مشدّد را یک حرف به‌حساب آورده‌اند و برخی دو حرف. در کل، اختلاف علمای علم عدد ازاین‌دست است لذا اختلافی در قرآن به معنی کم و زیادت در معنای واقعی آن رخ نداده است و اختلاف صرفاً در نام‌گذاری (تسمیه) است.[۳] کل آیات قرآن به اجماع علمای اسلام، توقیفی است. ترتیب سوره‌ها نیز به نظر فرغلی عرباوی توقیفی است. البته قولی به این‌که ترتیب سوره‌ها از صحابه باشد هم وجود دارد. عرباوی دو شاهد بر مدعایش درباره توقیفیت ترتیب سوره‌ها ارائه می‌دهد.[۴] وی سپس درباره معنی «فاصله» و راه‌های شناخت و فواید آن توضیح مختصری ارائه می‌دهد. فاصله از نگاه سیوطی کلمه آخر آیه است مانند قافیه شعر و قرینه سجع. وی تعاریف دیگران از فاصله را هم ارائه می‌دهد. عثمان بن سعید دانی درباره فاصله و ابتدای آیات می‌نویسد فاصله همان کلام منفصل از مابعدش است و کلام منفصل گاهی می‌تواند ابتدای آیات باشد و گاهی ابتدای آیات نیست. پس بین فواصل و رؤوس آیات فرق هست و رابطه آن‌ها عموم و خصوص مطلق است؛ به این نحو که ابتدای هر آیه‌ای فاصله است ولی این‌طور نیست که هر فاصله‌ای ابتدای آیه باشد.[۵]

او می‌نویسد: علمای عدد بنا بر مشهور هفت گروه هستند؛ مدنی اول(روایت نافع از

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.