پاورپوینت کامل البلدان (ابن الفقیه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل البلدان (ابن الفقیه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل البلدان (ابن الفقیه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل البلدان (ابن الفقیه) ۲۱ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
۵ وابسته‌ها

ساختار

کتاب با دو مقدمه از محقق کتاب یوسف الهادى و مؤلف در بیان مختصرى از زندگی‌نامه نویسنده و اشاره به محتواى اثر، آغاز و مطالب در چهل و دو قسمت، ارائه شده است.

«البلدان» را نمى‌توان نوشته‌اى صرفاً جغرافیایى به شمار آورد. این کتاب، در واقع مجموعه‌اى ادبى همراه با شعر و طنز است که با استفاده از تألیفات دیگران نوشته شده و گزیده‌اى است که مؤلف برای استفاده افراد غیرمتخصص علاقه‌مند گردآورده است.

مطالب کتاب، تا اندازه‌اى با نوشته‌هاى «جاحظ» مرتبط و نزدیک بوده و بعضى از مؤلفان چون مقدسى، نویسنده را مقلّد جاحظ دانسته‌اند.

گزارش محتوا

مطالب کتاب با شرحى پیرامون آفرینش زمین و آسمان و اختلاف شب و روز آغاز شده است. این مطالب مؤید تصورى است که تا پیش از اسلام نیز در میان ایرانیان، یهودان و دیگران پیرامون هفت بخش بودن زمین وجود داشته است.

نویسنده به هنگام بحث پیرامون نخستین سیر و سفرهاى عهد اسلامى، از حوادثى یاد کرده است که بیشتر جنبه داستان‌سرایى دارد. از این جمله، داستانى است که به عُباده بن صامت از قبیله خزرج منسوب است که از مردم مدینه و انصار پیامبر(ص) بود.

یکى از مسائلى که نویسنده در کتاب خود بدان اشاره کرده، مسأله استفاده از نقشه جغرافیایى در میان عرب‌هاست. آنان به‌ویژه پس از فتوحات، به کسب اطلاعات درباره اقوام و کشورها روى آوردند. این اطلاعات در بسیارى از موارد با افسانه آمیخته است زیرا در آن زمان، عرب‌ها هنوز با نقشه‌هاى جغرافیایى آشنایى نداشتند.

نویسنده درباره آشنایى عرب‌ها با نقشه جغرافیایى، به داستانى متفاوت با داستان طبرى، اشاره کرده و نوشته است هنگامى که حجاج بن یوسف نماینده خود را نزد دیلمیان فرستاد و آنان را به پذیرش اسلام و یا پرداخت جزیه دعوت نمود، دیلمیان از پذیرفتن پیشنهاد او سرباز زدند. از این روى دستور داد تا نقشه (صوره) دیلم و دشت‌ها، کوه‌ها، دره‌ها و جنگل‌هاى آن سرزمین را فراهم آورند.

ابن فقیه از وقایع عهد خلافت معتضد (۲۷۹-۲۸۹ق) یاد کرده و او را «خلیفتنا» نامیده است. وى در ضمن، دوبار از مکتفى ذکرى به میان آورده، ولى به عنوان خلیفه از او یاد نکرده است. معلوم مى‌شود که به هنگام نگارش کتاب، یا مکتفى هنوز به خلافت نرسیده بوده و یا اینکه نویسنده از آن آگاهى نداشته است.

نویسنده از وجود مسجد جامع سمرقند نیز یاد کرده است. وى به نقل از اصمعى مى‌نویسد که بر دروازه سمرقند، با خط حمیرى نوشته شده است که از این شهر تا صنعا، هزار فرسنگ و از بغداد تا افریقیه هزار فرسنگ و از سیستان تا دریا دویست فرسنگ است.

او برخلاف برخى، با صراحت از ورود برمک به مدینه در عهد خلافت عثمان و اسلام آوردن او یاد کرده و نوشته است که وى پس از مسلمان شدن، نام عبدالله برخود نهاد.

مطالبى که وى به نقل از سلیمان سیرافى آورده نیز شایان توجه بسیارى است، زیرا از این بازرگان مشهور ایرانى که به سفرهاى دریایى پرداخته بود، جز بعضى داستان‌هاى افسانه‌آمیز، تقریباً هیچ اطلاعى در دست نیست.

مسأله جالب دیگر، اینکه وى از وجود مسجدى در کنار کلیسا، در شهر حمص یاد کرد است و این نکته گفته «بارتولد» را مبنى بر اینکه در سده دهم میلادى مسلمانان و مسیحیان در

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.