پاورپوینت کامل الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن ۵۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن ۵۰ اسلاید در PowerPoint :

الامام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن

پدیدآوران

غریب، رمضان خمیس (نویسنده)

ناشر

دار الحرم للتراث

مکان نشر

قاهره – مصر

سال نشر

۱۴۲۳ ‌‎ق

چاپ

۱

شابک

‎۹۷۷-۶۰۳۸-۰۶-۹

موضوع

تفاسیر اهل سنت – قرن ۱۴

غزالی، محمد بن محمد، ۴۵۰ – ۵۰۵ق. – سرگذشت‌نامه

قرآن – علوم قرآنی

مفسران اهل سنت – سرگذشت‌نامه

زبان

عربی

تعداد جلد

۱

کد کنگره

‏BP‎‏ ‎‏۹۲‎‏/‎‏۸‎‏ ‎‏/‎‏غ‎‏۴‎‏غ‎‏۴‎‏

نورلایب

مشاهده

الامام محمد الغزالى جهوده فی التفسیر و علوم القرآن اثر رمضان خمیس غریب، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه الازهر مصر می‌باشد.

مؤلف کوشیده است آراء شیخ محمد غزالى در رابطه با علوم قرآن، روش و نحوه برداشت او از قرآن کریم را از لا به لاى اثرهاى باقى مانده از او بررسى تا از دریچه‌اى رهیافت تعامل صحیح با قرآن برقرار گردد و راه برای قرآن زیستى هموار گردد. کتاب‌هایى که از شیخ محمد غزالى در تدوین از آنها سود جسته: نحو تفسیر موضوعى لسور القرآن الکریم، نظرات فی القرآن، کیف نتعامل مع القرآن، معرکه المصحف، جدّد حیاتک و المحاور الخمسه للقرآن الکریم می‌باشد.

ساختار

این اثر از مقدمه و سه فصل تشکیل یافته است:

فصل اوّل سخن در رابطه با منابعى است که شیخ محمد غزالى در تفسیر خود از آنها سود جسته است.

فصل دوم، دیدگاه‌هاى شیخ محمد غزالى در خصوص بعضى از مباحث علوم قرآنى و مسائل تفسیرى است. فصل سوم، سخن از روش تفسیرى شیخ غزالى مطرح می‌شود. این روش برای خود داراى قواعدى می‌باشد که خود فرموده: «در این کار باید شیوه و روشى را در پیش گیریم که پیش از من کس دیگرى به آن نپرداخته است، تا بدین وسیله درى از درهاى خیر را بگشایم.» (مقدّمه نحو تفسیر موضوعى لسور القرآن الکریم)

گزارش محتوا

در مقدّمه، به تعریف روش و جایگاه کلیدى آن در تفسیر پرداخته است. هر علمى داراى سه رکن عمده است. موضوع، هدف و روش در این میان، روش از جایگاه ویژه‌اى برخوردار است در این که مفسّران از روش هاى گوناگونى در تفسیر قرآن بهره جسته اند، تردیدى نیست. نکته‌اى که هست این که در تقسیم بندى روش هاى تفسیرى گاهى بین روش مفسّر و گرایش‌هاى مذهبى و سلیقه‌هاى شخصى او خلط شده است. منظور از روش هاى تفسیرى (منهج) پذیرش نوع و نحوه ى استناد به منابع است. و از آنجا که منابع تفسیر در نظر مفسّران متفاوت است مانند اینکه یکى معتقد است که تنها منبع معتبر در تفسیر، روایات پیامبر(ص) است و دیگرى بر این باور است که در تفسیر باید به قرآن، روایات پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) تکیه کرد یا اینکه برخى مفسّران از عقل، بیشتر استفاده کرده و به سوى روش تفسیر عقلى و اجتهادى رفته‌اند. بنابراین روش تفسیرى امرى است فراگیر که مفسّر آن را در همه ى آیات قرآن به کار می‌گیرد و اختلاف در آن، باعث اختلاف در کل تفسیر می‌شود، و آن چیزى، جزء منابع و مستندات تفسیر نیست. و تقسیم تفاسیر به ماثور، قرآن به قرآن، شهودى، ظاهرى و… در این چارچوب قرار می‌گیرد. و مراد از گرایش تفسیرى (اتجاه)، صبغه‌هاى مختلف تفسیر قرآن است که آن حکایتگر جهت گیری‌های خاص مفسران می‌باشد که گاهى با عناوینى همچون تفسیر کلامى، تفسیر اخلاقى و تربیتى معرفى می‌شود.

فصل اوّل، را در طى چهار بحث می‌آورد: بحث اوّل مصادر شیخ غزالى از کتب تفسیر، دوّم منابع او از کتب حدیث، سوم منابع و مصادر او از کتب فقه و چهارم منابع او از کتب معارف و عقائد.

از کتب تفسیرى که شیخ غزالى از آنها سود جسته کتاب المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز ابن عطیّه، کتاب تفسیر القرآن العظیم ابن کثیر، المنار شیخ محمد عبده و رشیدرضا، جامع البیان فی تفسیر القرآن (تفسیر طبرى) ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبرى، التحریر و التنویر محمد طاهربن عاشور، تفسیر القرآن الکریم الاجزاء العشره الاولى شیخ محمود شلتوت و التعریف بالقرآن و عنآ الاخلاق فی القرآن محمد عبدالله دراز.

رمضان حسین، به شرح حال مختصر و روش تفسیرى هفت مفسر فوق، پرداخته، نمونه‌هایى از آنچه آنها در کتب خود آورده و شیخ غزالى، راى آنها را پذیرفته است به میان آورده است.

بحث دوم نام کتب حدیثى که شیخ غزالى در تفسیر از آنها سود جسته عبارتند: صحیح بخارى، کتاب السنّه طبرانى در این بحث نیز، شرح حال مختصرى از افراد فوق و تألیفات آنها بیان شده، نمونه‌هایى از آنچه شیخ غزالى در تفسیر خود از احادیث آنها در تفسیر آیات استفاده نموده است، آمده است.

منابع و مصادر شیخ غزالى در تفسیر از کتب فقهى، کتب ابن حزم (۳۸۴ – ۴۵۶) می‌باشد که مؤلف به شرح حال و مصنفات عدیده ى او در این بخش پرداخته است. نمونه‌اى از استفاده شیخ غزالى از کتب ابن حزم را در تفسیر آیه «و من شرّ النفاثات فی العقد» ذکر مى‌کند.

از کتب معارفى که شیخ غزالى در تفسیر از آنها سود جسته عبارتند از: کتب معارفى ابوحامد غزالى، از آراء تفتازانى در کتب المقاصد فی علم الکلام و شرح تلخیص المفتاح فی المعانى و البیان و کتاب اظهار الحقّ رحمهالله هندى می‌باشد. که در این بحث نیز شرح حال مختصرى از آنها و نمونه‌اى از آرائى که در رابطه با ملائکه و تعریف یهود در ذیل آیات ۱ و ۴۶ سوره‌هاى فاطر و نساء آورده و شیخ غزالى نظریه ى آنها را پذیرفته، مطرح مى‌کند.

فصل دوّم در دو بحث، اوّل دیدگاه‌هاى محمد غزالى در مسائل تفسیرى و دوّم دیدگاه‌هاى ایشان در مباحث علوم قرآنى می‌باشد. در بحث اول مسائلى همچون نظر شیخ غزالى در رابطه با بسم الله، ابلیس، مرگ حضرت عیسى(ع) و عروج او به آسمانها، اهل اعراف، طوفان حضرت نوح(ع)، زنده بودن حضرت خضر(ع) تاکنون، یاجوج و ماجوج، آیه «دنا فتدلى»، انشقاق قمر، جنّ، شفاعت و مسائل دیگر.

برای نمونه، نظر ایشان در مورد عیسى(ع) اینگونه آمده: «با آنکه بسیارى از مردم دیدند که عیسى(ع) زنده عروج کرد، لیکن من گرایش دارم که او نیز مانند دیگران، در گذشته است هر چند که مرگ طبیعى او مانع نمی‌شود که دیگر بار به دنیا بازگردد و در بیان وحدانیت الله به مسلمانان به پیوندد، و در جنگ با دشمنان خدا به ایشان کمک کند، مانند اصحاب کهف است که چندین قرن آرمیدند، و آن گاه به حیات بازگشتند.»

در رابطه با یاجوج و ماجوج اینگونه آمده است: «یاجوج و مأجوج نسلى از حیوانات انسان نما هستند که وحى آنها را به کنترل در نمی‌آورد و هیچ قانونى بر ایشان حکم فرما نیست. آنها در چین مى زیستند. از آهنگ کلمه این گونه بر مى‌آید که چینى الاصل باشند.» با اینکه غیر از ایشان آنها را تاتار و مغول مى دانند.

در مورد سرّ تکرار یازده مرتبه‌اى کلمه «قرآن» در سوره اسراء می‌فرماید: «آیا این موضوع با چگونگى درگیرى موجود میان ما و یهود ارتباط دارد؟ این خصوصیت فقط در سوره اسراء نهفته شده تا شاید مسلمانان دریابند، قرآنى که در گذشته، امت آنها را بنا کرد و آن را به وجود آورد، قادر است تا دیگر بار ایشان را در قالب حاکمیّت و رهبرى قرار دهد. قرآن مى تواند علاقه به دنیا و کرامت از مرگ را از وجود آنها برگیرد، و دلهاى شجاع به ایشان هدیه کند. دلهایى که فداى حق شوند و به دیدار خداوند مشتاقند».

بحث دوم که دیدگاه‌هاى شیخ غزالى در خصوص مسائل علوم قرآنى می‌باشد این مباحث را در بردارد.

ثبوت قرآن کریم، جمع قرآن، اسباب نزول، آخرین نزول قرآن، نظر شیخ در خصوص مکى و مدنى بودن، محکم و متشابه، نسخ، نسخ شرایع، مجاز، اعجاز قرآن، قصص قرآنى، ترجمه قرآن، گرایشهاى تفسیر، تفسیر مأثور، تفسیر به رأى، ضوابط تفسیر به رأى، تفسیر صوفى، تفسیر لغوى، تفسیر کلامى، تفسیر موضوعى، اسلوب قرآن در مورد سوره‌هاى مکى و مدنى، ابراهیم(ع) در قرآن و…

در مورد نسخ می‌فرمایند:

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.