پاورپوینت کامل معتمد الأصول ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معتمد الأصول ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معتمد الأصول ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معتمد الأصول ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار

جلد اول کتاب، مشتمل بر هشت مقصد است که هر مقصد نیز از فصول یا اوامرى تشکیل شده است. در جلد دوم، مباحث به صورت موضوعى طرح و مشتمل بر فصول متعددى است.

گزارش محتوا

کتاب، با مقدمه‌اى از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى آغاز مى‌شود که در آن، دو مکتب اصولى آخوند خراسانى و نایینى، به دلیل خلط میان تکوین و تشریع و وحدت حقیقى و وحدت اعتبارى و عدم دریافت صحیحى از مسائل فلسفى مرتبط با اصول فقه مورد نقد قرار گرفته است.

از نظر نویسنده، امام خمینى تنها کسى است که به خاطر آشنایى عمیقش با مسائل فلسفى، توانست این نواقص را مرتفع و با تأسیس مکتبى میانه که در عین عرف‌گرایى بر پایه‌هاى فلسفه صدرایى و حکمت متعالیه تکیه داشت، بسیارى از معضلات اصولى و فلسفى اصولیان را حل کند.

در ادامه، از محمد فاضل به عنوان یکى از تربیت‌شدگان مکتب اصولى خمینى یاد گردیده که طى سالیان دراز از آبش‌خورهاى فقهى و اصولى‌اش سیراب گشته و بسیارى از مباحث وى و از جمله اثر حاضر را در زمان اقامت در قم به رشته تحریر درآورده است. گرچه صدر و ذیل معتمد الاصول افتاده، اما به لحاظ عارى بودن از حشو و زواید و نیز سلامت و روانى قلم مقرر، مؤسسه تنظیم و نشر را به چاپ آن وادار کرده است.

جلد اول

پس از مقدمه، متن تقریرات درس امام(ره) آمده است. این تقریرات، از مبحث مقدمه واجب تا پایان مسئله اجتهاد و تقلید را در بر مى‌گیرد و بر روى هم در ۱۰۴۸ صفحه و دو جلد تنظیم گشته است. جلد اول، مشتمل بر ۵۱۹ صفحه است و طى آن، بخشى از مباحث الفاظ و مطالب مربوط به قطع و ظن و برائت مورد بررسى قرار گرفته است.

ادامه بحث برائت و نیز مباحث تخییر و اشتغال و استصحاب و تعادل و ترجیح و اجتهاد و تقلید، جلد دوم این مجموعه را به خود اختصاص داده است. در بحث مقدمه واجب، نخست، محل نزاع تحریر گشته و آن‌گاه اصولى بودن آن به اثبات رسیده است. امام، در تحریر محل نزاع از انواع تقسیمات مقدمه واجب گفت‌وگو کرده تا معلوم دارد که کدام قسم آن، داخل در محل نزاع و کدام‌یک، خارج از آن مى‌باشد.

عناوین دیگر این فصل، به ترتیب، درباره واجب مطلق و مشروط، واجب معلق و منجز و واجب اصلى و تبعى مى‌باشد.

مبحث بعدى، درباره اقتضا و عدم اقتضاى امر به شىء از نهى از ضد آن است. امام، در آغاز، این مسئله را از مسائل لغوى و در ردیف بحث از مدلول واژه‌هایى مثل صعید دانسته و آن‌گاه مفهوم اقتضاء و مهم‌ترین اقوال موجود در مسئله را مورد بررسى قرار داده است. از نظر او این بحث، فاقد هر گونه ثمره علمى است و کسانى که خواسته‌اند از راه ترتب، امر به ضدین را توجیه نمایند، به بیراهه رفته‌اند. به اعتقاد وى، راه حل واقعى این مشکل را باید در کلى بودن خطابات شرعى جست‌وجو کرد، چون در این صورت، دیگر اصولاً موضوعى براى اقتضا و عدم اقتضا باقى نمى‌ماند و کلیه احکام فقط به دو قسم انشایى و فعلى تقسیم مى‌شوند.

او، سپس، ثمرات دیگر کلى بودن خطابات شرعى را بیان و بر نقش آن در حل بسیارى از معضلات علم اصول تأکید کرده است. امام، با طرح این سؤال که آیا متعلق طلب، طبیعت است یا افراد، وارد بحث بعدى شده است. از دیدگاه امام، تعلق طلب به افراد محال است، چون تحصیل حاصل است. بنا بر این طرح صحیح سؤال فوق، باید بدین صورت باشد که آیا متعلق طلب، ماهیت من حیث هى هى است و یا ماهیت به لحاظ وجود آن در خارج؟

مباحث پایانى این مقصد، به ترتیب، درباره بقا و عدم بقاى جواز بعد از نسخ وجوب، واجب تعیینى و تخییرى و واجب عینى و کفایى است. امام، وجوب را امرى بسیط مى‌داند و بر اساس آن نتیجه مى‌گیرد که با رفع وجوب، موضوع جواز خودبه‌خود منتفى مى‌گردد. مقصد دوم، درباره نواهى است و در آن، سه مسئله(مفهوم صیغه نهى، اجتماع امر و نهى و اقتضاى نهى از شىء فساد و عدم فساد منهى عنه را)، مورد بحث واقع شده است.

در مقصد سوم، از مفاهیم بحث مى‌شود. امام، پس از طرح نظریات قدما و متأخران در این زمینه و صغروى ش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.