پاورپوینت کامل الإیضاح (قاضی نعمان) ۱۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الإیضاح (قاضی نعمان) ۱۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الإیضاح (قاضی نعمان) ۱۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الإیضاح (قاضی نعمان) ۱۶ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله

ساختار

این کتاب در ۲۲۰ باب و در بیش از ۳۰۰۰ صفحه تدوین شده بود، اما متأسفانه از این اثر مفصل تنها بخشى از کتاب صلات برجا مانده است که جزء ده و یازده کتاب ایضاح را تشکیل مى‌داده است.[۳]

رحمتى در مقدمه‌اش بر کتاب، منابع کتاب «الإیضاح» را معرفى نموده است که کتاب حماد بن عیسى جهنى، کتب الجعفریه، کتاب الصلاه من روایه أبی‌ذر أحمد بن حسین بن أسباط، از آن جمله‌اند.[۴]

گزارش محتوا

درخشش قاضى نعمان در زمان المعز (۳۶۵ – ۳۴۱ق) بود و در زمان وى، به سمت قاضى‌القضاتى انتخاب شد. پس از آن در مجالسى با حضور المعز و برخى داعیان دیگر اسماعیلى کار تدوین دعائم، متن نهایى فقه اسماعیلیه را آغاز نمود. مبناى کار در دعائم، کتاب «الإیضاح» بوده است، اما در اینجا برخلاف «الإیضاح» تنها به نقل قول مختار و حکم فقهى مورد نظر اشاره نموده و اسناد احادیث را نیز حذف نموده است.[۵]

نویسنده در «الإیضاح» برخلاف دیگر آثارش، احادیث را به‌صورت مسند نقل کرده است، اما آنچه که به این کتاب اهمیتى دیگرگون مى‌بخشد، آن است که در این کتاب تصریح مى‌کند که احادیث را در کتاب‌هاى راویان از اهل‌بیت(ع) دیده و از آن کتاب‌ها نقل مى‌نماید. وى در جاى‌جاى «الإیضاح» از این کتاب‌ها نام مى‌برد، به سند آن اشاره مى‌کند و سپس به نقل حدیث مى‌پردازد. این امر تأییدى است بر این نکته که حدیث‌نامه‌هاى کهن، احادیث خود را از کتاب‌هاى پیشین برگرفته‌اند و سند نقل حدیث در آنها، در بسیارى موارد، سند نقل از کتاب است و نه نقل شفاهى روایات. بیشتر کتاب‌هاى معتمد – که عالمان متقدم شیعى مانند کلینى و صدوق احادیث کتب خود را از آن برگرفته‌اند – اینک موجود نیست، ولى در روزگار آنان به‌گونه مستقل موجود بوده است.

اما شایان توجه است که قاضى نعمان آشکارا به نقل از کتاب‌هاى پیشین اشاره مى‌کند و از آن کتاب‌ها نام مى‌برد؛ حال‌آنکه کلینى و صدوق تنها سند خود از کتاب را یاد کرده‌اند و به مؤلف و کتاب اشاره‌اى ننموده‌اند. گفتنى است که ظاهراً قاضى نعمان این کتاب‌ها را به‌صورت «وجاده» و بر اساس نسخه مشهور در زمان و مکان خود به دست آورده و به نقل از آنها پرداخته است؛ چراکه او اشاره‌اى به سند خود تا مؤلف کتاب نمى‌کند، مگر آنکه تصور کنیم که وى در پایان «الإیضاح» مشیخه‌اى همانند مشیخه «التهذیب» آورده بوده که به جهت نقص نسخه به دست ما نرسیده است.[۶&#

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.