پاورپوینت کامل الإرشاد إلی قواطع الأدله فی أصول الإعتقاد ۲۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل الإرشاد إلی قواطع الأدله فی أصول الإعتقاد ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الإرشاد إلی قواطع الأدله فی أصول الإعتقاد ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل الإرشاد إلی قواطع الأدله فی أصول الإعتقاد ۲۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله

ساختار

کتاب حاضر با ۳۰ باب، از مباحثى چون احکام نظر، حدوث عالم، صفاتى که برای خداوند واجب است، در اثبات نبوت، اصول عقائد و اقسام آن، آجال، رزق، امر به معروف و نهى از منکر، قیامت، ثواب و عقاب و مسائلى کلامى از این دست، بحث مى‌کند.

گزارش محتوا

بر کتاب وى که کتابى است کلامى، بسیارى شرح نوشته‌اند. ابن رشد در الکشف عن مناهج الادله، که به نقد متکلمان اختصاص دارد، آراى جوینى را با استناد به الارشاد نقد کرده است.

کتاب‌هاى الارشاد، لمع الادله و العقیده النظامیه جوینى، عمدتاًً توصیفى و گزارش گونه‌اند. عناوین و فهرست مطالب آثار کلامى او نیز عمدتاًً همان رئوس مسائل کلامى است که از ربع آخر قرن چهارم معمول بوده است.

ابن خلدون، که مبدع تمایز نهادن میان مقطع مقدّم و متأخر کلام اشعرى است، جوینى و کتاب الارشاد او را نمونه اعلاى طریقت متقدم مى‌خواند. باور به جوهر فرد، خلا، عدم قیام عرض به عرض، عدم بقاى عرض در دو زمان در کنار اصل باطل شدن مدلول به بطلان دلیل، از جمله شاخصه‌هاى کلامى دوره وى است که باقلانى و جوینى شخصیت‌هاى بارز آن مى‌باشند.

اگر خصوصیت کلام دوره جدید را اهتمام به قیاس ارسطویى (سه حدى) در مقابل استدلال تمثیلى (دو حدى)، توجه به مباحث معرفت شناختى و نظریه احوال و نیز عنایت به مباحث فلسفى، به ویژه اصل علیت بدانیم، مى‌توان جوینى را در این مسیر پیشگام خواند.

پس از جوینى، به ویژه از زمان فخررازى، سه امر وارد کلام شد:

۱) جوینى به عنوان پیش گفتار در ابتداى الشامل و الارشاد، ملاحظاتى مقدماتى درباره «نظر» آورده است که این پیش درآمدها بعدها به تعریف حقیقت کلام در الاقتصاد غزالى، یا به شرح اصول منطق و طبیعیات و هستى شناسى در شرح المواقف جرجانى تعمیم یافت.

جوینى نظر را چنین تعریف کرده است: تفکرى که متفکر از خلال آن به دنبال علم و قطع یا ظن غالب است. جوینى بر خلاف معتزله و دیدگاه «تولد» آن‌ها و نیز بر خلاف رأى فلاسفه در استنتاجِ ضرورى نتیجه از مقدمات، که نظر را موجب علم مى‌دانند، معتقد است نظر، تنها بر اساس عادت و اراده الاهى منتِجِ معرفت خواهد شد. وى همچنین از استدلال معتبر و نامعتبر و شرایط آن‌ها بحث کرده است.

جوینى الاهیات به معناى مباحث عقلى درباره خدا و صفات او (البته بر مبناى کتاب الاهى) و سمعیات به معناى مباحث نقلى را تفکیک کرده است. بخش‌هاى فلسفى و الاهیات را تحت عنوان عقلیات طبقه بندى کرده و در مبحث سمعیات، به امر به معروف و نهى از منکر، اجل، رزق، معاد، اسماء و احکام(مسئله ایمان) و امامت پرداخته است. وى نبوت را عامل پیوند میان الاهیات و سمعیات دانسته است.

جوینى میان آنچه در خدا ضرورى است، آنچه برای خدا ممکن است(رؤیت پذیرى، خلق افعال بشرى، عقاب و عفو، نبوت) و آنچه برای خدا ممتنع است، تمایز گذاشته است. البته ملحقات و تفکیک‌هاى یاد شده، اغلب درهم مى‌آمیزند. جوینى، با تأکید بر تقسیم سه‌گانه واجب و ممکن و ممتنع، نبوت و خلق اعمال را در بخشِ «آنچه بر خداوند جایز است»، قرار مى‌دهد و «سمعیات» را بر دیگر بخش‌هاى نقلى اطلاق مى‌کند.

در موارد یاد شده و مبانى تفکیک‌ها، به روشنى مى‌توان تأثیر فلسفه را دید. مشخص است که الاهیات، به عنوان اصطلاح، از فلاسفه گرفته شده است. تقسیم بندى مباحث درباره اوصاف و اح

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.