پاورپوینت کامل مطارح الأنظار (طبع قدیم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مطارح الأنظار (طبع قدیم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مطارح الأنظار (طبع قدیم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مطارح الأنظار (طبع قدیم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ مشکلات کتاب
۴ اشارات موجود در کتاب
۵ منابع مقاله
۶ برخى منابع اهل تسنن

ساختار

مباحثى که در کتاب مطارح الأنظار مطرح شده‌اند، عبارتند از:

صحیح و اعم، وجوب مقدم واجب، مسأل ضد، اجتماع امر و نهى، آیا نهى اقتضاء فساد را دارد، مفهوم و منطوق، عموم و خصوص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، ادل عقلیّه و در انتهاء در مسأل تقلید میت و اعلم.

به علت این که مباحث قطع و ظن و برائت و استصحاب و احتیاط و تعادل و تراجیح در فرائد الأصول شیخ انصارى قدس‌سره وجود دارد، در کتاب مطارح ذکرى از آنها به میان نیامده است. همین طور مقدم کتاب؛ یعنى تعریف، فایده و موضوع علم اصول و مبحث مشتق.

قابل ذکر است که مباحث ضد و تقلید میت و تقلید اعلم در کتاب تکرار شده و از مؤلف آنها تعبیر به بعض الأساطین شده است.

گزارش محتوا

کتاب حاضر به وسیل فرزند میرزا ابوالقاسم نورى، میرزا ابوالفضل نورى تهرانى نوشته شده است.

از بین کتاب‌هاى مرحوم کلانترى فقط مطارح الأنظار چاپ شده است و به عنوان تنها اثر باقى مانده از شیخ انصارى قدس‌سره در مباحث الفاظ به دلیل نگارش شیوا و بلیغ مؤلف، رواج زیادى پیدا کرده و آن طور که در أعیان الشیعه آمده، هم کتاب‌هاى مرحوم کلانترى در نجف اشرف نگاشته شده و احتمالا در تهران پاکنویس و تصحیح شده‌اند. (أعیان الشیعه، ج ۲ ص ۴۱۴)

دقیقا مشخص نیست آیا مرحوم کلانترى این کتاب را به صورت مجموعه نوشته، یا این که کتاب‌هاى مستقلى بوده که بعدها در کنار هم قرار داده شده و عنوان مطارح الأنظار را پیدا کرده است.

در حاشی بالاى صفح اوّل کتاب این طور آمده که: آنچه در کتاب با عنوان «هدایه» آمده جزء کتاب مطارح الأنظار است و آنچه این طور نیست، مثل مسأل ضد و مسأله‌هاى تقلید اعلم و میت از کتاب مطارح نیست، بلکه از تقریرات بعض الأساطین مى‌باشد.

ولى به نظر مى‌رسد، این مطلب صحیح نباشد، زیرا در مبحث ادل عقلیّه عنوان «هدایه» دیده نمى‌شود، بلکه عنوان «أصل» وجود دارد، با این حال در صفح آخر آن این عبارت آمده: «تم ما أفاده قدس‌الله‌نفسه الزکیه فی مسائل الملازمه و أصاله الإباحه»، که اشاره دارد به این که این مطالب جزء کتاب مطارح بوده و به وسیل مؤلف نگاشته شده است.

الذریعه نیز مبحث ادل عقلیّه را مثل مفهوم و منطوق و عام و خاص و مقدم واجب از تألیفات مرحوم کلانترى دانسته است. (الذریعه ج ۱ ص ۴۰۳)

اگر چه ترتیب مباحث در کتب اصولى متداول این گونه است که مباحث الفاظ قبل از اصول عملیّه و نظائر آن مى‌باشد؛ امّا در کتاب مطارح الأنظار این گونه نیست. مثلاًاز عبارت‌هاى «قد نبّهنا على مثل ذلک فی بعض مباحث التراجیح» و یا «بناء على ما هو التحقیق من عدم صحه الاستناد إلى الاستصحاب فی مثل المقام» در اوایل کتاب معلوم مى‌شود، این مباحث قبلا طرح و بررسى شده‌اند.

در هر مبحث پس از طرح مسأله و ذکر اقوال و نتیجه‌گیرى، جزئیاتى باقى مى‌ماند که با عنوان «تذنیب، التنبیه، تتمیم» و نظائر آن ذکر شده است.

یک نکت مهم در کتاب آن است که مقرِّر به پیروى از استادش در نقل قول‌ها بسیار احتیاط مى‌کند و تا مدرک مطلبى را ندیده باشد آن را نسبت نمى‌دهد، بلکه از کلماتى نظیر «صرح بذلک جماعه على ما قیل، محکی النهایه، فیما حکی من الروض» استفاده مى‌کند.

از دیگر خصوصیات مثبت کتاب، دعاهاى کوتاهى است که پس از اتمام بسیارى از قسمت‌هاى کتاب دیده مى‌شود و اثر اخلاقى خاصى براى خواننده دارد و مباحث را از حالت علمى صرف خارج کرده و به هدایتگر واقعى جهان متوجه مى‌سازد.

مشکلات کتاب

فهرست مطالب کتاب تا صفح ۲۲۹؛ یعنى ابتداى ادل عقلیّه است و این یکى از نقائص آشکار کتاب مى‌باشد.
در بسیارى موارد، صاحبان نظریه‌هاى مطرح شده در کتاب، مشخص نیستند و از فعل مجهول استفاده شده، مثل «قد یعترض بوجوه – قد یذکر – قد یستشکل».
بنابراین نمى‌توان به کتاب‌هاى آنان مراجعه کرد و نظریه‌هایشان را بررسى نمود، حتى اگر صاحبان نظریه‌ها هم مشخص شده باشند، کتاب آنها و آدرس صفحات مشخص نیست.
اگر مطلبى از خود کتاب یا کتاب‌هاى دیگر مؤلف مطرح شده باشد، آدرس آن مشخص نیست و با عبارت‌هاى «کما قرّر فی محله – قد أشرنا – کما فصلناه فی محلّه» و نظائر آن ذکر شده است. البته گاهى آدرس مطلب در متن ذکر شده، نظیر «قد تقدم التحقیق فیهما فیما مرّ فی الهدایات المتعلّقه بالوجوب الشرطی فراجعها» (مطارح الأنظار، ص ۶۸ س ۵)
اگر چه به دست آوردن مبانى اصولى از طریق مباحث و احکام فقهى از ابتکارات شیخ انصارى است؛ امّا گاهى آنچنان مباحث کتاب رنگ فقهى به خود مى‌گیرد که مشکل است تصور شود یک مسأل اصولى مورد بررسى واقع شده است، مانند آنچه در صفح ۳۱ کتاب مشاهده مى‌شود.
گاهى در مباحثى نظیر مقدم واجب آنچنان مباحث اصولى چهر منطقى و کلامى به خود مى‌گیرد که مصنف مجبور مى‌شود به دلیل وسعت مباحث

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.