پاورپوینت کامل مصنفات افضلالدین محمد مرقی کاشانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مصنفات افضلالدین محمد مرقی کاشانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مصنفات افضلالدین محمد مرقی کاشانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مصنفات افضلالدین محمد مرقی کاشانی ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
کتاب مشتمل بر مقدمات و یادداشتهای محققین کتاب و متن مصنفات و اشعار نویسنده است.
گزارش محتوا
مصنف این مجموعه رسائل یعنى افضلالدین کاشانى از آنها بوده است که کمال آدمى را در زندگانى عقلانى و روحانى میدانند و زندگانى طبیعى و حسى او را هیچ میشمارند و معتقدند که غایت سعادت و اعلى مرتبه نفس ناطقه معرفت صانع و صفات کمال او و تنزه او از نقصان است. از راه تحقیق در آثار و افعالى که از او در آغاز آفرینش و انجام آن صادر شده است و خواهد شد، ما کیستیم و از کجا آمدهایم، اینجا به چهکار آمدهایم و چگونه باید رفتار کنیم، به کجا میرویم و چه میشویم[۱].
مجموعه رسائل و مکاتیب و تقریرات و اشعار بابا افضل بهواسطه فصاحت و شیرینى و ذوق و حال مخصوصى که دارد همواره مطلوب خواص بوده است و نسخى از آنها که در قرون اخیره کتابت شده است فراوان است و بعضى از رسائل و قسمتى از اشعار او چاپ هم شده است، اما نسخ قدیم و معتبر از مصنفات او و چاپهای صحیح بىتصرف از رسایل و اشعار او بالنسبه نادر است[۲].
بابا افضل با آنکه در روش استدلال و طرح مطالب به حکمت مشاء نظر دارد و از فلسفه ارسطو متأثر است، از حکمایی نیست که در کشف حقیقت و استقصای مسائل تنها منطق و استدلال عقلانی را کافی بشمارد؛ بلکه مانند غالب فلاسفه بزرگ ایران حکمتش صبغه عرفان دارد و در آثارش تعقل منطقی با شهود عرفانی و وجد صوفیانه آمیخته است و چنانکه آقای مینوی در مقدمه میگویند: «وی عالمی حکیم و عارفی شاعر و دبیری فصیح بوده است» و همین نکته لطافت و شیرینی خاصی به نوشتههای وی میبخشد[۳].
رسائل فارسی بابا افضل نهتنها از لحاظ فلسفی اهمیت دارد بلکه از لحاظ ادبی و انشایی نیز برای ما واجد ارزش و اعتبار بسیار است و در این ایام که ما برای نقل آثار علمی به زبان فارسی احتیاج فراوان به اصطلاحات اصیل علمی داریم نشر اینگونه آثار را باید غنیمت شمرد. بابا افضل در این رسالات با آنکه از بهکار بردن لغات عربی رویگردان نیست و حتی گاه از لغات دشوار عربی کار میگیرد عموماً به الفاظ و عبارات فارسی نظر دارد و عباراتی که به فارسی خالص یا با عربی اندک در این رسائل آمده کم نیست[۴]. نثر فارسی بابا افضل فصیح و لطیف و استوار است و اگر غالباً ً تأثیر جملهبندی زبان عربی در عبارات فارسی وی آشکار است نتیجه مهارت وی در آن زبان و توجه عمومی دانشمندان زمان به زبان عربی در تألیفات علمی است[۵].
در ادامه درباره رسائل مذکور در کتاب به اختصار مطالبی تقدیم میشود:
«مدارج الکمال»: شامل دیباچه و هشت باب و شانزده فصل، در نمودن صفات کمال و نقصان و آنچه در مردم موجب کمال میشود و راه رسیدن به کمال است[۶]. این رساله با نام دیگر «گشایش نام»، در جواب به صدر سعید شمسالدین دزواکوش در باب مراتب کمال انسان نوشته شده است[۷].
«انجام نامه»: که رساله کوتاهی است شامل دیباچه و گفتار و چهارده باب. در بحث وجود نفس و تعریف و فایده میگوید: «…گروهی از یاران حقیقی و برادران دینی از من انشا نامهای خواستند که از خواندنش و فهم معانیش آگه شوند از سه چیز: از وجود خود و صفات وجود خود و آگه کردند از حقیقت آگهی و علم که چیست؛ و آگه شوند از فایده و منفعت آگهی و علم و چون خود را از دانستن پاسخ این سه سؤال بیبهره ندیدم واجب شناختم شکر این نعمت گزاردن…»[۸].
«ساز و پیرایه شاهان پرمایه»: شامل دیباچه، سه گفتار و یک فصل در خاتمه، رسالهای است فلسفی در بیان مکارم اخلاق که شاهان را شایسته است، چنانکه خود مؤلف در مقدمه میگوید: «خواستم یادگاری سازم از بهتر سخنی و گفتاری سودمند از برای بهتر صنفی از اصناف مردم که آن سرورانند و شاهان، این نامه مختصر را نوشتن گرفتم و دستوری ساختم سرجمله مکارم اخلاق را که شاهان را بکار است»[۹].
«رساله تفاحه»: که در ترجمه مقالهای از ارسطاطالیس حکیم معروف و بنا بر قول مؤلف «ترجمه مقالتیست از آن ارسطاطالیس حکیم، معروف بتفاحه که بوقت وفات املا کرده است». این رساله گفتوگویی است میان ارسطو و چند تن از شاگردانش. وجه تمسیه رساله آنست که ارسطو در موقع نزع بنا بر این رساله سیبی در دست داشته است. پیداست که این رساله را که ظاهراً از آثار هرمسیه است بعدها به ارسطو منسوب داشتهاند[۱۰].
«عرض نامه»: شامل مقدمه، چهار عرض و یک فصل بهعنوان ملحق. در این رساله از هستیهای کلی سخن رفته است: «این نامه را که در وى حکایت و صفت انواع هستیهاى کلى رانده شد، بگفتارى رانده است که صدق و درستى آن بکذب و خلاف آلوده نگردد و اگر در سخنى از سخنانش شکى افتد نه از سستى بیان بود، بلکه از ناتوانى و نقصان قوت یابنده نادانسته و ناراست نماید»[۱۱].
«جاودان نامه»: شامل دیباچه و چهار باب و سیوپنج فصل و ملحق فصل هشتم. مؤلف در آغاز آن میگوید: «این نامهای است از مازی برادرانی که اندرون ایشان انگیخته شود باز جستن و شناختن انجام و آغاز خود را…». فصول آن منقسم است برشمردن اقسام علوم به طریق کلی، شناختن خود و طریق آن، شناختن آغاز و شناختن انجام. در این رساله مؤلف کلام خود را مکرر به آیات قرآنی میآراید چنانکه در فصل چهارم از باب چهارم میگوید: ما در پیش، علامات و آیات آفاق و انفس را پدید کردهایم که کتاب خدایست که نفس به خواندن آن نامه برتوان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 