پاورپوینت کامل الأرض فی الفقه ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل الأرض فی الفقه ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الأرض فی الفقه ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل الأرض فی الفقه ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
کتاب، حاوی یک مقدمه در شش فصل و متن اصلی در دو بخش است.
گزارش محتوا
نویسنده در مورد انگیزه نگارش کتابش میگوید: در تدریس درس خارج، متعرض بحث اقسام اراضی و احکام آنها در مبحث جهاد شدم؛ پس از آن فرصتی بهدست آمده که کتابی را تألیف کنم و اقسام و احکام اراضی و مباحثی درباره احیای زمینهای بایر و تحجیر و حریمها و مشترکات و آنچه در باب احیاء موات آمده را در آن بیاورم و سپس کتاب مزارعه را بهخاطر ارتباط تنگاتنگش با مبحث زمین به آن ملحق نمایم.
لازم به ذکر است که این کتاب برای عوام مؤمنین و خواص مؤلفین تألیف نشده، بلکه به جهت آشنایی بیشتر خودم با احکام فقهی نگاشته شده است.
امید است خوانندگان، نسبت به آراء و نظرات بنده در این کتاب و در جمیع مؤلفاتم در موضوعات فقه و اصول و کلام و رجال و معارف اسلامی و… در حد یک احتمال علمی نگاه کنند، نه بیش از آن[۱].
در مقدمه کتاب، شش فصل آمده که نویسنده در پنج فصل اول روایاتی معتبر پیرامون زمین و احیای آن و… را آورده است. وی در ابتدای احادیث، نوع حدیث را از حیث سندی ذکر کرده، سپس با بیان بخشی از سند روایت (راویی که از امام روایت نموده)، به متن یا بخشی از متن حدیث که مورد استفاده در آن مبحث است، اشاره کرده است.
در فصل اول، نه روایت صحیح السند مرتبط با بحث احیای موات ذکر شده است.
در حدیث اول، چنین آمده است:
صحیح محمد بن مسلم عن الصادق(ع)، فی ذیل حدیث: و أیما قوم أحیوا شیئا من الأرض و عملوها فهم أحق بها و هی لهم؛ هر قوم و ملتى که بخشی از زمین مرده را آباد کنند، آنان به آن زمین سزاوارترند و آن زمین مال آنان خواهد بود[۲].
فصل دوم، به ذکر روایاتی معتبر در باب اراضی مفتوحه عنوه (زمینهایی که با زور از کفار گرفته شدهاند)، اختصاص یافته است. این فصل، حاوی هفت روایت صحیح و یک روایت موثق است.
در ذیل برخی از این روایات، توضیحاتی از قبیل ذکر روایات مشابه، رفع ابهام از متن روایت و یا رفع ابهام در صورت تنافی بین روایات و توضیح متن روایات با استفاده از مباحث لغوی و اقوال علما و… آمده است.
در روایت شماره دوازده از این فصل که نویسنده از آن به صحیحه یاد کرده، عبدالرحمان بن حجاج میگوید: از امام صادق(ع) درباره اختلاف ابن ابیلیلی و ابن شبرمه در مورد سواد (نخلها و اشجار، مثل سواد کوفه و سواد عراق و…) و زمین آن سؤال کردم و عرض کردم: ابن ابیلیلی گفته: آنها (کفار) اگر اسلام بیاورند، مثل سایر مسلمانان، احرارند و آن زمینهایی که در دستشان بود، مال خودشان میشود، ولی ابن شبرمه، معتقد است آنها اسلام هم بیاورند عبد هستند و اراضی که در دستشان است، ملکشان نمیشود. حضرت در مورد ارض، همان کلام ابن شبرمه را فرمود (یعنی با اسلام، مالک زمینها نمیشوند)، اما در مورد افراد، کلام ابن ابیلیلی را فرمود (که اگر اسلام بیاورند احرار هستند) و کلامی دیگر هم فرمودند که حفظش نکردم.
نویسنده در ذیل این روایت میگوید: اگر نفی ملکیت کفار را بر نفی ملکیت آنان نسبت به زمینهایی که آباد نکردهاند، حمل نماییم (بهگونه حمل مطلق بر مقید)، در این صورت تنافی بین این روایت و روایت سابق (که ملکیت را ثابت میکرد) مرتفع میشود و چارهای از این حمل نیست.
ایشان در ادامه میگوید: این روایت، بهرغم صحت سندش، قابل اعتماد نیست؛ چون امکان دارد آنچه بهواسطه نسیان راوی، ساقط شده – چنانکه خود تصریح به فراموشی نموده – قرائنی مخالف با ظاهر این روایت، بوده است[۳&#۹۳
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 