پاورپوینت کامل مشارق أنوار العقول ۱۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مشارق أنوار العقول ۱۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مشارق أنوار العقول ۱۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مشارق أنوار العقول ۱۹ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ تاریخ تألیف
۲ ساختار
۳ گزارش محتوا
۴ وضعیت کتاب
۵ پانویس
۶ منابع مقاله
۷ وابستهها
تاریخ تألیف
نویسنده این اثر، عبدالله سالمی، کتاب را در سال ۱۳۱۳ق، به پایان برده است[۳].
ساختار
این اثر از مقدمه مصحح، زندگی مؤلف، مقدمه مؤلف و متن کتاب در چهار رکن و یک خاتمه تشکیل شده است.
رکن اول و چهارم در چهار باب، رکن دوم در شش باب و رکن سوم در پنج باب تنظیم شده است. برخی از ابواب نیز خود دارای فصولی هستند.
گزارش محتوا
نویسنده کتاب را با شرح و تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز نموده، سپس به شرح «الحمد لله» پرداخته است. ایشان درباره «ال» در «الحمد» میگوید: برای «ال» سه احتمال وجود دارد: عهد، استغراق و جنس؛ درهرحال «لام» در کلمه «الله»، یا برای تخصیص است یا برای استحقاق و یا برای ملکیت؛ بنابراین نه احتمال مطرح است که برخی از آنها در مورد خداوند ممتنع است[۴]. جمله «الحمدلله» میتواند قضیهای باشد که از حیث لفظ خبری و از حیث معنا انشائی باشد و یا اینکه از دو حیث لفظ و معنی خبری باشد[۵].
نویسنده، در توضیح «قرب» به خداوند مطالب ارزندهای را ذکر کرده است، از جمله: قرب بنده به خداوند و قرب خداوند به بنده این است که بنده با خدمت به خدا نزدیک شود و او با رحمت به وی نزدیک گردد، بنده با سجود و او با جود، بنده با اطاعت و او با توفیق استقامت.
قرب خداوند به مخلوقات بر سه قسم است: قرب عام که همان علم و قدرت و اراده است؛ قرب خاصه از مؤمنین که لطف و رحمت و بر است و قرب خاصه از مقربین که قرب حفظ و نصرت و اجابت است.
قرب بندگان به خداوند دارای سه مرتبه است: قرب ابدان که عمل به ارکان است؛ قرب قلب با تصدیق و ایمان و قرب روح با تحقیق[۶].
مؤلف رکن اول کتاب را به علم و اقسام و احکام آن اختصاص داده است. ایشان میگوید: بهخاطر شرفت علم، این بحث را بر دیگر ابواب مقدم نمودهام[۷]. علم در یک تقسیم به قدیم و محدث تقسیم میشود. قدیم صفت ذات خداوند است و به علوم غیر از علم خداوند علم محدث میگویند[۸]. علم حادث، به ضروری و نظری و هرکدام به تصور و تصدیق تقسیم میگردد که هیچکدام از این اقسام بر علم خداوند قابل صدق نیست[۹].
راههای به دست آوردن علم سهتاست: عقل محض، وجدان و حس[۱۰].
علم بهلحاظ حکم شارع در مورد آن، به واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام تقسیم میشود[۱۱].
برای طالب علم در روایات فضائلی نقل شده که نویسنده با رجوع به آن روایات آن فضیلتها را برشمرده است[۱۲].
باب دوم از رکن اول، به بحث «سؤال» به معنای طلب و درخواست اختصاص یافته است. در این باب همچنین اقسام سؤال و الفاظی که نباید بهوسیله آنها از خداوند چیزی درخواست کرد، بررسی شده است[۱۳].
نویسنده دو باب بعدی را به مسئله «اجتهاد و فتوا» و «جهل»
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 