پاورپوینت کامل تفسیر سوره الماعون ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تفسیر سوره الماعون ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تفسیر سوره الماعون ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تفسیر سوره الماعون ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
این کتاب، تفسیر ترتیبى است و در آن به ترتیب، معانى و پیامهاى یکایک آیات هفتگانه سوره ماعون توضیح داده مىشود. روش تفسیرى نویسنده در این کتاب، بنا بر تعبیر خودش «استنطاقى» است. در این روش با بهرهگیرى از دقتهاى لغوى و ادبى در هریک از کلمات و بررسى سیاق هر آیه، مطالبى استنباط و بیان مىشود و البته با روایات تفسیرى اهلبیت(ع) نیز تطبیق داده مىشود، بدون آنکه از سیاق عمومى آیات و اسباب نزول غفلت شود.
گزارش محتوا
این اثر، سرشار از نکتههاى تربیتى، اخلاقى و اجتماعى است و در آن نکتههاى جالب و سودمندى درباره مباحث این سوره مطرح شده است. برخى از آن موارد به این شرح است:
نویسنده در مورد «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ، یادآور شده که چون در تفسیر سوره حمد در این موضوع بحث شده، مطلب دیگرى در اینجا نیست و هرکس که نظر مؤلف را در این زمینه مىخواهد، مىتواند به آنجا مراجعه کند..[۱]این مطلب، نشانگر آن است که در نظر این نویسنده، معناى آیه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ، در همه سورهها یکسان است؛ درحالىکه برخى از مفسرین بر آن هستند که «بسم الله» در هر سورهاى معنایى جداگانه دارد.
مؤلف در تفسیر آیه «أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» ، نوشته است که اگر کسى از ما چنین بپرسد که منظور از تکذیبکننده دین کیست؟ در پاسخش مىگوییم که مقصود همین انسان جاهل و متکبر و گمراه و مغرور است؛ درحالىکه به ذهن نمىرسد که صِرف دفع کردن یتیمان و تشویق نکردن بر اطعام مساکین، براى صدق عنوان تکذیب دین، کفایت کند و بلکه این دو، هیچ ارتباطى با هم ندارند، ولى در این آیه چنین مطلبى آمده است و این نکته نشان مىدهد که گاه ما پندارى داریم، ولى آن پنداشته، صحیح نیست و همان چیزى که ما گمان مىکنیم چندان ارزشى ندارد، داراى کمال اهمیت است..[۲]
نویسنده با بیان این نکته که اساسا داستان دیندارى، به معناى عبودیت و خضوع در برابر ذات خداى تعالى و تسلیم در مقابل اوامر و نواهى اوست، افزوده است که تدیّن نیازمند آمادگى روحى است و تسلیم ظاهرى و بدنى کافى نیست. دیندار کسى است که با اراده و اختیار خودش عبادت مىکند؛ پس بهعنوان مثال، فرعون و همچنین ابلیس چون روحشان تسلیم نبود، هرچند عارف و آگاه فرض شوند باز هم در واقع گمراه بودند؛ زیرا دچار انحراف عملى و اخلاقى گشتند و در برابر خداى تعالى استکبار ورزیدند و او را نپرستیدند..[۳]
نویسنده در تفسیر آیه «أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّین» ، باتوجه به معناى دین این پرسش را مطرح کرده است که مقصود از دین در اینجا چیست؟ او بعد از بیان چند احتمال، خودش ترجیح داده است که منظور روز جزاست؛ زیرا آنچه مردم، بهخصوص از آن ترس دارند، عبارت از روز حساب است و هرکسى که به روز قیامت ایمان داشته باشد، زندگىاش تغییر مىکند؛ چون مقید مىشود و باید فقط در محدوده قوانین الهى حرکت کند..[۴]
نویسنده پرسیده است که آیا «فاء» در آیه «فَذلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیم» ، براى سببیت است یا فصاحت؟ اگر براى سببیت باشد، معنایش چنین مىشود که تکذیب روز جزا، سبب دفع یتیم مىشود و اگر براى فصاحت باشد، دلالت پنهانى بر سببیت دارد؛ زیرا فاى فصیحه، شرط مقدر را نشان مىدهد؛ گویى که چنین گفته است: خبر بده که آیا دیدى کسى را که روز جزا را تکذیب مىکند؟! اگر ندیدهاى پس ما به تو نشان مىدهیم؛ او کسى است که یتیم را مىراند و دیگران را بر کمک به یتیم و بر غذ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 