پاورپوینت کامل تفسیر یحیی بن سلام التیمی البصری القیروانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تفسیر یحیی بن سلام التیمی البصری القیروانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تفسیر یحیی بن سلام التیمی البصری القیروانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تفسیر یحیی بن سلام التیمی البصری القیروانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ نام تفسیر
۲ معرفى تفسیر
۳ روش تفسیرى
۴ انگیزه تألیف تفسیر
۵ خلاصه تفسیر
۶ اعتماد به تفسیر
۷ تحقیق تفسیر
۸ نسخه خطى
۹ نسخه عبدلیه
۱۰ نسخه حسن حسینى
۱۱ نسخه قیروان
۱۲ روش تحقیق
۱۳ نسخه حاضر
۱۴ منابع مقاله
نام تفسیر
در درستى نام کتاب و صحّت انتساب آن به مفسر هیچ شکى نیست؛ زیرا بر روى اغلب نسخههاى خطى آن این نامها آمده است: تفسیر ابن سلام (نسخه عبدلیه)، تفسیر یحیى بن سلام (نسخه قیروان، نسخه سوم، قطعه ۱۸۰)، تفسیر القرآن تألیف یحیى بن سلام (قیروان، نسخه پنجم، قطعه ۱۶۳) و التفسیر (قیروان، نسخه ششم، قطعه ۲۴۷). همچنین بعضى از مترجمان نام این تفسیر را جزو آثار او آوردهاند.
معرفى تفسیر
در تفسیر و مفسران ذهبى (۲۰۹/۱) آمده: جامع البیان طبرى از نظر زمانى و اشتمال بر علم تفسیر، نخستین تفسیر به شمار مىرود. مراد از ذهبى از نخستین یعنى قدیمترین تفسیرى که به دست ما رسیده است. ولى محمد بن عاشور مىگوید: قدیمترین تفسیر موجود بهطور مطلق تفسیر یحیى است. مقصود ابن عاشور آن است که یحیى نخستین مفسرى است که همه آیات و سور قرآن را تفسیر کرده است. آنهم به روش روایى و عقلى الآن هیچکس مدعى وجود چنین تفسیرى جز تفسیر یحیى نیست. پس اعتراض بعضى بر ابن عاشرو بىمورد است که گفتهاند: چنین تفسیر کاملى از تابعین که چاپ شده باشد وجود دارد و به تفسیر مجاهد مثال مىزند. در حالىکه طبرى از تفسیر مجاهد تفسیر سوره حمد را نقل نکرده است. از طرفى دیگر تفسیر مجاهد شامل همه آیات قرآن نیست.مثلاً از ۱۱۰ آیه سوره کهف تنها تفسیر ۳۸ آیه و از ۱۱۸ آیه سوره مؤمنون فقط ۲۱ آیه را تفسیر کرده است. همچنین تفسیر سفیان ثورى نیز کامل نیست. بخشى از آن تفسیر که بهدست ما رسیده اگرچه آغاز و انجامش افتادگى دارد، ناقصتر از تفسیر مجاهد است.
او فقط تفسیر ۹ آیه از سوره کهف و ۱۴ آیه از سوره مؤمنون را دارد. از این نتیجه گرفته مىشود که پرداختن به تفسیر کلید آیات قرآن توسط یحیى امر جدیدى در آن زمان بوده و ابن سلام نخستین یا جزو نخستین مفسرانى است که شیوه تفسیر کامل قرآن را بنا نهادهاند.
روش تفسیرى
در روش تفسیر اگرچه ابن سلام همچون دیگر مفسران به روش تفسیر روایى گرایش داشته، به روایات و اسانید آنها، لغت و علوم قرآن اهتمام مىورزد؛ ولى مسائل جدیدى وارد تفسیر کرده که دیگران اعتقادى به آن نداشتند. برخى از ابتکارات روش تفسیرى وى به شرح زیر است: ۱-نقل همه روایات در شرح و تفسیر آیه. ۲-گسترش علم تفسیر به بیان حکم شرعى، رفع ابهام، بیان قصه و حکایت و طرح مسائل جدیدى که به بیان و تفسیر آیه کمک مىکرد. ۳-اهتمام به اعراب کلمات و قرائات گوناگون آن و بیان دلیل و حجت آنها. ۴-اهتمام به بیان نظم آیه و تاثیر آن در معنا. ۵-نقد و نظر روایات و ترجیح آنها.
از روش تفسیرى ابن سلام روشن مىشود که نقل قولهایى که در تفسیر مطرح مىشده بهطور عمومى در نوع تفاسیر آن زمان وجود داشته است؛ بههمینخاطر از میان تفاسیرى که پیش از او نوشته شده، نمىتوان تفسیر ابن سلام را گردآورى کرد. در نتیجه تفسیر وى مرحلهاى را تشکیل مىدهد که در تفاسیرى چون تفسیر مجاهد به کمال رسید و زمینه شکلگیرى مرحله سومى را فراهم مىسازد که در تفسیر طبرى تحقق یافت؛ تأیید آن این است که طبرى به تفسیر ابن سلام آگاهى داشته است. شاید هنگامىکه طبرى به مصر رفته آنرا از مشایخ مصر دریافت کرده است.
از مقایسه بین تفسیر طبرى و ابن سلام شباهت واضح در روش و روایات بین آندو به خوبى روشن مىشود. در بسیارى از موارد اسناد هر دو یکى است. هر دو یک قرائت را اختیار مىکنند.از اینرو در تحقیق این تفسیر به تفسیر طبرى بسیار ارجاع داده شده است.
انگیزه تألیف تفسیر
در اینجا سؤالى مطرح است که چه مسائلى باعث شد که ابن سلام به نگارش چنین تفسیرى روى بیاورد. جوابى که از لابهلاى تفسیر او بهدست مىآید به دو امر برمىگردد: یکى اساتید بسیار است که یحیى از آنان روایت مىکند. این مسئله اگرچه اختصاص به او ندارد ولى دور شدن از عصر پیدایش تفسیر سبب مىشود که گرایش به گردآورى روایات از ترس نابودى، زیاد شود. دیگرى که مهمتر است، تشکیل درس تفسیر در قیروان، مکان دورافتاده از مراکز اسلامى است. مردم قیروان به یادگیرى زبان عربى بهطور عمومى و شناختن تفسیر و معانى قرآن بهطور خاص نیاز داشتهاند. همانگونه که به روایات جدید تفسیرى نیاز داشتند؛ زیرا قیروان در آن زمان شاهد شکلگیرى فرهنگ اسلامى بود. هنگامىکه ابن سلام به آنجا رفت، تعداد محدثان آندیار اندک بود. عبدالله بن فرّوخ (۱۷۶ق۷۹۳/م) معاصر ابن سلام اولین کسى است که از مغرب اسلامى به مشرق براى تحصیل علم آمد. وى با ابن سلام در شمار دانشمندان طبقه دوم از فقیهان قیروان مىباشد. طبقه اول ده تن از تابعین بودند که عمر بن عبدالعزیز در سال ۹۹-۱۰۰ق۷۱۸/-۷۱۹م به قیروان فرستاد تا مردم را با اسلام و قرآن آشنا کنند.
اهتمام فراوان یحیى به حدیث از نقل روایات بسیار در تفسیر به خوبى روشن مىشود. از اینرو ابن ابى زمنین تصمیم به خلاصه کردن تفسیر او مىگیرد. او مىگوید: تفسیر یحیى را خواندم. تکرار بسیار و احادیث بىشمار در آن یافتم که با کمتر از آن مىتوان علم تفسیر ر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 