پاورپوینت کامل ادوار فقه و کیفیت بیان آن ۵۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ادوار فقه و کیفیت بیان آن ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ادوار فقه و کیفیت بیان آن ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ادوار فقه و کیفیت بیان آن ۵۳ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا

۲.۱ مقدمه
۲.۲ ادوار فقه و کیفیت بیان آن
۲.۳ تکامل و رکود فقه اجتهادى اهل سنت
۲.۴ جایگاه و مواضع اجتهاد و مبانى فقهى
۲.۵ ادوار کیفیت بیان فقه
۲.۶ مقالات

ساختار

مقدمه‌اى مفصل از سوى مؤلف درباره فقه، پیدایش فقه، هدف از فقه و تکامل فقه به همراه نقد و پاسخ توضیحى – انتقادى بر بعضى از مطالب مقدمه و پاسخ به نقد سیرى در ادوار فقه در آغاز کتاب و قبل از ورود به مطالب اصلى بیان شده است.

متن کتاب نیز در دو بخش مى‌باشد:

بخش اول ادوار فقه و کیفیت بیان آن که شامل ادوار فقه، تکامل و رکود فقه اجتهادى اهل سنت، جایگاه و مواضع اجتهاد در مبانى فقهى و نمونه‌هایى از اجتهاد در مبانى فقهى از دیدگاه مذاهب اسلامى مى‌باشد.

در بخش دوم نیز به نه مطلب مهم راجع به فقه و فقاهت اشاره شده که عبارتند از: بیان مراحل شش‌گانه کیفیت بیان فقه، رساله‌هاى پرسش و پاسخ در ادوار مختلف، رساله‌هاى عملیه، سیر تاریخى مسئله تقلید از اعلم، پیدایش وکالت و هدف از آن، شناخت مرجع تقلید، بیان مراجع تقلید از آغاز غیبت کبرا تا کنون، نظریه تعین تقلید از اعلم و نظریه جواز تقلید از زنى که داراى اجتهاد است.

ایشان در قسمت پایانى کتاب خود که تحت عنوان مقالات مى‌باشد هفت مقاله راجع به موضوعات مذکور آورده است که عبارتند از:

شیخ مفید در عرصه فقاهت و اجتهاد.
بعد فقهى و اجتهادى طبرى.
سیر تاریخى تفسیر و علوم قرآن.
وقف از دیدگاه مبانى فقه اسلامى.
ارتداد از دیدگاه مذاهب اسلامى.
ضرورت بازسازى نظام آموزشى حوزه‌ها.
فقه اجتهادى و اصلاح حوزه‌ها از دیدگاه امام(ره).

گزارش محتوا

مقدمه

معنى واژه‌هاى فقه و فقیه، اولین مطلبى است که مؤلف در مقدمه بدان پرداخته است.

وى مى‌گوید: فقه در لغت به معناى فهم است کما اینکه در آیه ۹۱ سوره هود نیز به همین معنا آمده است: «ما نفقه کثیرا مما تقول» و در اصطلاح فقها به معنى آشنایى با احکام فرعى شرعى است که از راه ادله تفصیلى آن؛ یعنى قرآن، سنت، عقل و اجماع به دست مى‌آید.

ایشان این لغت را داراى صبغه اسلامى، نه غربى و یونانى، مى‌داند و در صدد پاسخ به شبهه کسانى که با بیان ادله‌اى خواسته‌اند این کلمه را برگرفته از فرهنگ رومى قلمداد کنند، برآمده است.

مؤلف، پیدایش فقه در میان مسلمانان را مربوط به بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه مى‌داند و علت آن را نزول آیات الاحکام که در حدود یک سوم قرآن را تشکیل مى‌دهند در مدینه، مى‌داند.

او در مورد هدف از علم فقه مى‌گوید: از آن‌جایى که انسان مؤمن خود را ملتزم به پیروى از اوامر و نواهى خداوند مى‌داند، فلذا باید علمی‌باشد تا دستورات شریعت را که همان اوامر و نواهى مولا مى‌باشند، استخراج نموده و در اختیار مکلفین قرار دهد.

در اسلام این مسئولیت بر عهده علم فقه بوده و با استفاده از ادله اربعه مذکور و کمک گرفتن از علم اصول فقه که علم آشنایى با عناصر مشترک در مسیر استنباط حکم شرعى است، احکام دین را تبیین و به مسلمین عرضه مى‌نماید.

وى قوانین فقهى را از آن‌جایى که فراتر از عقل بشرى هستند، محدود به یک قوم، قبیله، سرزمین و نسل نمى‌داند، بلکه آن را برای کل بشریت در طول اعصار و امصار گوناگون معرفى مى‌نماید.

تکامل علم فقه، دیگر مبحثى است که مؤلف بدان پرداخته و در مورد آن به چند نکته مهم اشاره دارد: نخست اینکه باید دانست علم فقه در طول مسیرى که تا کنون طى نموده با توجه به پیشرفت و تکامل زندگى بشر، سیر تکاملى را طى کرده و هرگز با فقه هزار سال پیش قابل مقایسه نمى‌باشد.

ایشان مرحله هشتم تطور فقه را که از زمان شیخ انصارى(ره) شروع مى‌شود، بارزترین مرحله برای تکامل علم فقه برشمرده است.

وى با اشاره‌اى به دوره‌هاى فقهى، هر دوره را ادامه‌اى برای دور قبلى خود مى‌داند که مثال‌هایى از شیوه کار فقهاى بزرگ هر دوره، مؤید این معنا مى‌باشد.

ایشان محیطهاى علمى و قابلیت‌هاى فردى فقها را، دیگر مؤلفه‌هاى تأثیرگذار در تکامل علم فقه به شمار آورده است.

از جمله کارهاى بدیعى که مؤلف انجام داده این است که در قسمتى از مقدمه خود به آنچه در ابتدا بیان کرده، نقد وارد کرده است. این نقدها عبارتند از: نقدى در مورد معنى لغوى فقه، نقدى درباره معنى قرآنى فقه، نقدى در مورد دوره پیدایش فقه و دوره‌هاى مختلف تطور آن.

مؤلف مقاله‌اى با عنوان سیرى در ادوار فقه نوشته و توسط یکى از فضلاى حوزه علمیه قم نقد گردیده است و وى در آخرین بخش از مقدمه، به پاسخ آن نقد پرداخته است.

ادوار فقه و کیفیت بیان آن

بخش اول کتاب، تحت عنوان ادوار فقه و کیفیت بیان آن مى‌باشد. نخستین مطلبى که مؤلف در این‌جا آورده، ادوار فقه است که در نه دوره مى‌باشد:

ابتدا مرحله تشریع است که از روز بعثت پیامبر(ص) آغاز شده و تا روز وفات حضرت ادامه پیدا کرده است.

در این قسمت چند چیز مورد توجه واقع شده که عبارتند از: کیفیت پیدایش فقه در این مرحله، خاستگاه فقه و تشریح در این دوره، مکان و زمان وحى، چگونگى دعوت پیامبر(ص)، تدوین فقه و شریعت، وضعیت کلمه فقه و فقیه در مرحله تشریع و نشر و گسترش فقه، همان‌گونه که ملاحظه مى‌شود در این دوره فقه از ناحیه وحى بوده و نظریات شافعیه و مالکیه که قائلند گاهى نیز پیامبر(ص) خود اجتهاد مى‌کرده صحیح نمى‌باشد.

مرحله تبیین و تدوین، دومین مرحله فقه است که بنا بر عقیده شیعه، این دوره از زمان اتمام تشریع آغاز شده و تا پایان ارتباط امام دوازدهم با نواب اربعه ادامه یافته است. دانشمندانى نظیر على بن حسین بن بابویه، کلینى، ابن قولویه از بزرگان فقهى این دوره مى‌باشند.

اهل سنت در مورد این دوره نظر دیگرى دارند که مؤلف ضمن اشاره بدان به پاسخش پرداخته است. وى در این قسمت ضمن بیان امتیازات فقه شیعه به اختلافى که در میان مسلمانان بعد از پیامبر(ص) راجع به تدوین کتاب و جمع‌آورى حدیث پدید آمد، اشاره کرده، تدوین کتاب قرآن و مصحف فاطمه (سلام‌الله‌علیها) و صحیفه را نتیجه زحمات امام على(ع) در این دوره برمى‌شمارد.

از اصحاب امام على(ع) نیز افرادى مثل سلمان، ابوذر، ابورافع غلام پیامبر(ص)، على بن ابى رافع و دیگران نیز کتاب‌هایى تدوین نموده‌اند که نوعا در کتب رجال بدانها اشاره شده است.

سومین دوره فقه که دسته‌بندى و تبویب نام دارد و از روز غیبت کبرای امام زمان (عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف) شروع شده و تا زمان وفات فقیه نام‌دار شیعه مرحوم شیخ مفید ادامه داشته است، کارهاى بزرگى در این دوره توسط فقها و دانشمندان انجام شده که پاسدارى از حریم تشیع در مقابل دسیسه‌ها و تحریف‌ها از آن جمله مى‌باشد، چرا که دشمنان با تلاش شبانه‌روزى مى‌کوشیدند تا با جعل حدیث و تفرقه افکنى مذهب حقه را به بیراهه ببرند.

از دانشمندان مهم این دوره مى‌توان به مرحوم شیخ مفید، ابن ابى عقیل ابومحمدحسن بن على نعمانى حذاء معاصر کلینى، ابن جنید اسکافى و سید‌‎مرتضى اشاره نمود.

کتاب‌هاى مهم حدیث این دوره نیز عبارتند از: کافى اثر شیخ کلینى، تهذیب و استبصار اثر مرحوم شیخ طوسى و من لا‌یحضره الفقیه اثر مرحوم شیخ صدوق؛ اینها مجموعا کتب اربعه شیعه را تشکیل مى‌دهند که تکیاه فقه شیعه به شمار مى‌روند.

مرحله چهارم از ادوار از فقه، مرحله گسترش مسائل فقه از راه تفریع و تطبیق از راه اجتهاد مى‌باشد.

این دوره، از زمان مرحوم شیخ طوسى و به مدت صد سال تا زمان ابن ادریس مؤلف کتاب سرائر ادامه داشته است. این دوره، دوره شکوفایى بى‌نظیر فقه اسلامى مى‌باشد.

طلایه‌دار این دوره مرحوم شیخ طوسى است که کارهاى بسیار بزرگى را در فقه انجام داد که از آن جمله تطبیق فقه شیعه بر مذاهب اربعه اهل سنت مى‌باشد.

عظمت این عالم بزرگوار باعث شد که شاگردان وى تا مدت‌ها جرأت مخالفت با نظریات وى را نداشته باشند که همین امر یک رکود نسبى را تا مدت صد سال بر فقه شیعه حاکم کرد.

دوره پنجم، دوره استدلال است که از زمان ابن ادریس حلى تا روزگار مرحوم محقق حلى ادامه یافته است. ابن ادریس که با نقد نظریات شیخ طوسى بعد از دوران مذکور شیوه نوى را طرح‌ریزى کرده بود، باعث شد که در این دوران نیز فقه سیرى تکاملى داشته باشد که قریب به صد سال ادامه داشت.

مؤلف در این قسمت با مقایس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.