پاورپوینت کامل ابکار الافکار فی اصول الدین ۲۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابکار الافکار فی اصول الدین ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابکار الافکار فی اصول الدین ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابکار الافکار فی اصول الدین ۲۴ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار و گزارش محتوا
۲ نسخه شناسى
۳ منابع مقاله
۴ وابسته‌ها

ساختار و گزارش محتوا

کتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظیم شده است:

در علم و اقسام آن. اقسام عقل نیز منحصر در چهارند:

الف: در تعریف علم و حقیقت آن.

ب: در علم ضرورى و اختلاف علما در آن.

ج: در علم کسبى.

د: در احکام علم.

این قسم اخیر خود داراى نه فصل است که به مباحث مختلفى؛ همچون مراتب علوم، اختلاف علوم و تماثل آنها و غیره پرداخته است.

در نظر و استدلال و آنچه بدان مربوط است. این قاعده شامل هشت فصل است. در این فصول افزون بر پرداختن به مباحثى؛ همانند حقیقت نظر، شرایط و وجوب آن و… به پاره‌اى از اشکالات با عنوان شبه الحضوم یا اشکالات الحضوم نیز پرداخته است.
راه‌هاى رسیدن به مطلوبات نظرى. از این قاعده به دست مى‌آید که آمدى منطق صورى را به عنوان راه و روش رسیدن به یقین برگزیده است.
در انقسام معلوم به موجود و معدوم و لا موجود – لا معدوم این قاعده مشتمل بر سه باب است که در آنها مباحثى؛ چون اثبات واجب، حقیقت او، اشتراک لفظى یا معنوى وجود، صفات نفسانى؛ همچون قدرت، اراده، علم، کلام و…، آنچه که استنادش به خداوند رواست.
مثل رؤیت و آنچه انتسابش به خداوند روا نیست؛ مانند جوهریت و جسمیّت، وحدت و توحید، افعال خداوند، ممکن الوجود و مباحث فلسفى مربوط به آن، مباحث معدوم و احکام آن و…
در نبوّات، که مشتمل بر شش فصل است و به مباحثى؛ همچون معناى نبوت و نبى، معناى معجزه و شرایط آن، جواز عقلى بعثت، اثبات رسالت حضرت محمد(ص)، عصمت پیامبران و…اختصاص یافته است.

قاعده ششم به معاد، سمعیات، ثواب و عقاب اختصاص یافته است. در این قاعده مباحثى؛ مانند جواز عقلى اعاد معدوم، معاد جسمانى، معاد نفسانى و… مطرح شده است.

قاعده هفتم، به مباحث اسماء و احکام ضمن شش فصل مى‌پردازد. مباحث مهم و مفصّل ایمان و کفر و توبه، از جمله این مباحث است. در این قاعده آمدى فرق اشاعره، سلفیان، اهل حدیث و اهل سنت و جماعت را فرق ناجیه مى‌نامد و دربار حکم سایر فرق، ضمن اختلافى دانستن مسأله گفته است که ابوالحسن اشعرى و بسیارى از اصحاب و فقهایى؛ چون شافعى و ابوحنیفه برآنند که هم مخالفان حق که اهل قبله‌اند مسلمانند؛ اما خود وى قائل به تفصیل شده است. از نظر وى اقوال یا بدعت‌هایى که بازگشت آنها به اعتقاد به وجود خداى دیگرى غیر از اللّه و یا حلول خدا در اشخاص باشد، کفر و قائل آنها کافر است. وى این امر را اجماعى دانسته است.

همچنین کسانى که قولشان به انکار رسالت حضرت محمد(ص) یا مذمت او یا به حلال کردن محرّمات و یا اسقاط واجبات شرعى و یا انکار آنچه پیامبر(ص) آورده بى‌نجامد، نیز مشمول این حکمند از نظر آمدى فرقه‌هایى که اقوال و عقایدشان چنین لوازمى نداشته باشد، معنى ندارد که مسلمان به شمار نیایند، هرچند اهل بدعت هستند. وى در برابر تکفیر معتزله، شیعه، روافض، خوارج و مشبّه ایستادگى کرد، و چنین حکمى را در مورد آنان روا ندانسته است.

قاعده هشتم، به مباحث امامت و امر به معروف و نهى از منکر اختصاص یافته و از موضوعاتى؛ چون وجوب امامت یا عدم آن، شرایط امام و…و نیز از وجوب امر به معروف و نهى از منکر و… سخن گفته شده است.

شیو تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدى در این کتاب جالب و خاص اوست.

وى بیش از اسلاف اشعرى و مشرب خود، جانب عقل را پاس مى‌دارد و این روى‌آورد در کتاب «غایه المرام» وى بارزتر است. در ابکار الافکار نیز اولا: توجه مدامى به آراى معتزلیان دارد.

ثانیا: در بسیارى از مباحث جانب معتزلیان را گرفته، دیدگاه اصحاب اشعرى خود را وا مى‌نهد.

ثالثا: مواجه وى با معتزلیان همانند صوفیان روادارانه است، حال آنکه با باطنیّه و حشویه برخوردى خصومت‌آمیز دارد. توجه فوق‌العاده آمدى به منطق از یک سو و مخالفت تندش با باطنیه و در مقابل تمایلش به صوفیه از س

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.