پاورپوینت کامل رهبری بر فراز قرون، پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رهبری بر فراز قرون، پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رهبری بر فراز قرون، پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رهبری بر فراز قرون، پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار عناوین
۲ گزارش محتوا
۳ گزارش وضعیت
۴ منابع مقاله

ساختار عناوین

اثر حاضر از مقدّمه ناشر، مقدّمه طولانى محقق اثر، عبدالجبار شراره و متن ترجمه کتاب شهید صدر که شامل، مقدّمه و هشت گفتار مى‌باشد، تشکیل یافته است.

گزارش محتوا

مقدّمه ناشر به معرفى ترجمه حاضر که با تحقیق دکتر عبدالجبار شراره منتشر شده است، مى‌پردازد.

مقدّمه طولانى محقق (ص ۹ تا ۵۲) از بحث اعتقاد به مهدویّت که مسأله‌اى بنیادین در باور مسلمانان است واین موضوع از زمانى که پیامبر اکرم(ص) مژده وجود ایشان را داد، ذهن مسلمانان را به خود مشغول داشته است، آغاز مى‌شود. در ادامه مؤلف به ذکر دلائل کسانى که مسأله مهدویّت را مورد انکار قرار داده‌اند، مى‌پردازد. و این دلائل را تفکر مادى گرایى، تعصب فرقه‌اى و بى‌خبرى منکرین مهدویّت از صدها روایت که در کتب حدیث (صحاح، مسانید و سنن) از طریق شیعه و اهل سنت آمده است، مى‌داند؛ از جمله این اشخاص دکتر احمد امین است که در اثر خود المهدویه فى اسلام مطرح مى‌کند ادعاى مهدویّت از جانب فرصت طلبان دلیلى بر مخدوش بودن اعتقاد به مهدى(ع) و تردید در اصالت آن مى‌باشد.

سپس محقق، روش‌هاى پژوهشى در مسأله امام زمان(ع) را دو گونه تقسیم‌بندى مى‌نماید. یکى روش شک آوران که در وجود و قیام امام زمان(ع)، پیوسته در صدد شک‌اندازى و ایجاد شبهه و تردید بوده‌اند، و دیگرى روش موافقان که از دو روش عقلى و نقلى پیروى مى‌کنند.

در مورد اول این گونه استدلال مى‌کند که روش اسلام، روشى متکى بر عقل، منطق و فطرت است و از لوازم مهم آن ضرورت ایمان به غیبت است. ایمان به ملائکه، جن، عذاب قبر، نکیر و منکر، برزخ و دیگر مسائلى که در قرآن هست یا پیامبر اکرم(ص)، بیان فرموده و یا افراد موثق و امین نقل کرده‌اند. همگى از این قبیل هستند. و از آن جا که جریان حضرت مهدى(ع) به همین انکار تصدیق به غیب مربوط مى‌شود، از این رو منکران اعتقاد به مهدى(ع) براى گریز از اصل ایمان به غیب و دور کردن خودشان از پیامد این باور به ایجاد شک و تردید در صحت اخبار مربو به آن و تضعیف اسناد آن مى‌پردازند. همان روشى که ابن خلدون در فصل ۵۲ تاریخ خود که درباره فاطمیان است، در پیش گرفته است و همچنین على حسین السائح از کشور لیبى که از وى پیروى نموده است و مى‌توان از عده‌اى که پرچم‌دار اندیشه باطل انکار ولادت مبارک آن حضرت شده‌اند، نیز نام برد. در مورد روش دوم (روش موافقان) مى‌نویسد: کسانى که در گذشته و حال درباره حضرت مهدى(ع) مطلب نوشته‌اند، از افراد زیادى مى‌توان نام برد. برخى از آن‌ها کتابى مستقل نگاشته و برخى یک فصل یا چند فصل اثر خود را به آن اختصاص داده‌اند. این دسته از عالمان اسلامى در برابر منکران بیشتر به ادله نقلى تکیه کرده و صحت احادیث مهدى را از طریق اهل سنت و شیعه، اثبات نموده‌اند و همچنین تعدد طرق روایت و کثرت راویان از صحابه و تابعین و تابعین تابعین را یادآور شده‌اند. از جمله عبدالمحسن عبّاد در پژوهش خود در مجله الجامعه الاسلامىه که در مدینه منتشر مى‌شود. وى بیش از ده تن از مؤلفان بزرگ اهل سنت را در این فرضیه بر مى‌شمارد. او از حافظ ابونعیم، سیوطى، حافظ ابن کثیر، على متقى هندى، صاحب کنز العمّال، ابن حجر مکى در کتاب القول فى المختصر فى علامات المهدى المنتظر، مرعى بن یوسف حنبلى در اثر فوائد الفکر فى ظهور المهدى المنتظر، قاضى محمد بن على شوکانى در اثر التوضیح فى تواتر ماجاء فى المهدى المنتظر و الدجال و المسیح نام مى‌برد. و از کتب شیعیان مى‌توان از؛ منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر آیت‌الله صافى گلپایگانى و الزام النّاصب فى اثبات الحجه الغائب شیخ على یزدى حائرى نام برد.

محقق در رابطه با روش دوم که روش عقلى است، مى‌گوید: شهید صدر در بررسى مسأله امام مهدى(ع) ابتدا اشکالات و سؤالاتى را که در این زمنیه وارد شده است را مطرح، سپس با تکیه به دلیل عقلى و داده‌هاى دانش و تمدن کنونى به بررسى عمیق و دقیق آن مى‌پردازد. شهید صدر مى‌گوید، مهدویّت در دیدگاه اسلام یک آرزو و خیال نیست که احساسات را به بازى بگیرد و آرم بخشى براى دردها و رنج‌هاى روحى مسلمانان باشد، بلکه امام عصر(ع)، انسانى معیّن و زنده است که با مردم زندگى مى‌کند و در درد و رنج ایشان شریک است و خود نیز همانند مردم، منتظر روز موعود است و شهید صدر نام این را دلیل علمى مى‌گذارد. او این دلیل را براى اثبات وجود تاریخى امام مهدى(ع) بازگو مى‌کند. این دلیل همان گونه که شهید صدر مى‌نویسد: از یک تجربه واقعى مایه مى‌گیرد. تجربه‌اى که دسته‌اى از مردم مدت هفتاد سال تقریبا با آن زندگى کرده‌اند؛ یعنى زمان غیبت صغرى، وى در این جا نگرشى از غیبت به دست مى‌دهد و مبانى آن را بیان مى‌کند. وى نقش امام مهدى(ع) و نقش سفیران چهارگانه را توضیح مى‌دهد که این مسائل نشان دهنده وجود حتمى آن شخصیت مى‌باشد. بعد از ذکر این شواهد قوى، متوجه استقراء و نظریه احتمال مى‌شوند تا مسأله را تبیین و محکم نمایند.

او از سؤال به سؤال دیگر و از اشکالى به اشکال دیگر مى‌پردازد، و به گونه‌اى منطقى که جواب قبلى، زمینه سؤالى بعدى مى‌شود و همه مباحث و مضامین در ارتباط کامل و یک زنجیره را تشکیل مى‌دهند، به پیش مى‌برد. پرسش اول او این است، اگر امام عصر(عج) انسانى زنده است که در بیشتر از ده قرن هم عصر مردم گذشته بوده است و در آینده هم خواهد بود، این عمر طولانى براى ایشان چطور ممکن شده است؟… زمان نگارش این مقدّمه به سال ۱۴۱۶ق رقم خورده است.

اثر شهید صدر با مقدّمه‌اى که مهدویّت، فرایند یک

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.