پاورپوینت کامل ابوالحسن مسعودى ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابوالحسن مسعودى ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابوالحسن مسعودى ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابوالحسن مسعودى ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ سفرهاى علمى
۲ ویژگى‌هاى فردى
۳ مسعودى در دیدگاه دانشمندان
۴ مذهب مسعودى
۵ کتاب‌هاى مسعودى
۶ وابسته‌ها

سفرهاى علمى

مسعودى علاوه بر بهره‌گیرى از علوم مختلف مانند لغت، ادبیات، فقه، تاریخ، جغرافیا و فلسفه به زبان‌هاى فارسى، هندى، یونانى، رومى و سریانى آشنا شد. کسب دانش بیشتر و آشنایى بهتر با فرهنگ‌هاى مختلف، او را براى سفر به نقاط مختلف جهان علاقه‌مند کرد. با اینکه در آن زمان دولت‌هاى مستقل حکومت داشتند ولى وحدت اسلامى همچنان بر مرزهاى سیاسى چیره بود و در مجموع مملکتى به نام «مملکت اسلام» را تشکیل مى‌دادند که هر مسلمانى مى‌توانست آزادانه در محدود جغرافیایى این مملکت از نقطه‌اى به نقط دیگر سفر کند.

دلیل دیگرى که مسعودى را به ترک بغداد وادار کرد، اوضاع نابسامان سیاسى بغداد و تسلط ترکان بر خلفاى عباسى بود. او در طىّ این سفرها مى‌توانست آزادانه و به دور از چالش‌هاى سیاسى، تاریخ خلفاى عباسى را تدوین کند و به همین منظور به فارس، کرمان، اصطخر، هند، ملتان و منصوره سفر کرد و از آنجا به کنبایه، صیمور، بومباى و سیلان رفت و سپس سفر دریایى خود را به شهرهاى چین آغاز کرد و پس از بازدید از مداگاسکار و زنگبار به عمان بازگشت. او همچنین سفرى به آذربایجان و گرگان و از آنجا به مناطق شام و فلسطین کرد. با دیدارى از مرزهاى شام به بصره آمد و دوباره به شام بازگشت و براى مدتى در دمشق اقامت نمود.

با اینکه مسعودى به زادگاه خود عشق مى‌ورزید، شهرهاى عراق را مى‌ستود و ویژگى‌هاى آنها را یادآور مى‌شد ولى مصر را به دو دلیل براى اقامت برگزید: یکى چالش‌هاى سیاسى بغداد که دستاورد سلط نیروهاى غیر عرب بود و دیگرى امنیت، آسایش و نهضت علمى-فرهنگى مصر که محصول حکومت اخشیدى‌ها به شمار مى‌آمد.

مسعودى کتاب «مروج الذهب» را در مصر منتشر کرد و تا پایان عمر در آنجا زیست. او بیان داشته که تألیف کتاب «مروج الذهب» را در سال ۳۳۲ ه‍ شروع کرده و در سال ۳۳۶ ه‍. در فسطاط به پایان رسانده است. همچنین یادآور شده که در سال ۳۴۲ ه‍. نسخ اول کتاب «التنبیه و الاشراف» را تدوین نموده و در سال ۳۴۵ ه‍. بر آن کتاب اصلاحات و اضافاتى داشته است.

ایشان در جمادى الاخری سال ۳۴۵ق در مصر از دنیا رفتند.

ویژگى‌هاى فردى

شرح حال نویسان جز از شخصیت علمى مسعودى سخنى نگفته‌اند، از این رو از ویژگى‌هاى جسمى، فعالیت‌های روزانه و زندگى خصوصى وى آگاهى چندانى وجود ندارد. برخى ویژگى‌هاى او با مطالع کتاب‌هاى «مروج الذهب» و «التنبیه و الاشراف» به دست مى‌آید. وطن دوستى یکى از خصوصیات بارز مسعودى است. با اینکه او بیش از ۲۵ سال در سفر بوده و از این رهگذر شخصیت جهانى پیدا نموده است، ولى هیچگاه زادگاه خود را فراموش نکرد و پیوسته در آرزوى دیدار آن لحظه شمارى کرد. او به نقل از حکما، علاق به وطن را نشان وفا و تکامل عقل دانسته است.

اعتماد به نفس در مسائل علمى و فرهنگى ویژگى دیگر اوست. او با تکیه بر سفرهاى علمى‌اش بر مؤلفان معاصرش افتخار کرده و چنین گفته است: گزارش‌هاى شخصى که در زنجیر وطن بوده با کسى که بخشى از عمر خود را در سفرهاى علمى سپرى کرده است قابل مقایسه نیست. مورخان و محدثان نیز اعتراف دارند که کتاب‌هاى مسعودى حکایتگر تجربه و مهارت اوست. او خود نیز به ارزش تألیفاتش آگاهى داشت و از این رو براى جلوگیرى از هر گونه تحریف و اضافه و نقصانى، غضب و بلاى الهى را به افرادى که قصد تصرف در آنها را دارند، یادآور شده است. مسعودى ویژگى فوق را با تواضع علمى مزین کرده و از کاستى‌هاى کتابش عذرخواهى نموده است. او این کاستى‌ها را به غفلت‌هاى مؤلف و گاهى نسخه‌نویسان نسبت داده است.

مسعودى در دیدگاه دانشمندان

از دیرباز مسعودى و اندیشه‌هاى او مورد توجه مورخان و نویسندگان عرب و غیر عرب بوده است. کتبى از او به عنوان اخبارى علامه و صاحب غرائب و نوادر یاد مى‌کند؛ (فوات الوفیات ۵۷/۲).

ابن خلدون با اینکه بسیارى از روایات او را نقد کرده است به برترى علمى او اعتراف دارد. احمد امین، شیوه تاریخنگارى او را مغایر با شیو طبرى و هر کدام را داراى فضیلتى دانسته است. او افزوده است که مسعودى علاوه بر اینکه مورخ بوده جغرافى‌دان نیز بوده است، (ظهر الاسلام ۲۰۶/۲-۲۰۷).

متفکران مغرب زمین نیز توجه خاصى به مسعودى و دستاوردهاى علمى او دارند. از این رو از قرن ۱۹ میلادى کتاب‌هاى او در اروپا به زبان‌هاى مختلف ترجمه شده و او را «هرودت شرق» لقب دادند، (گوستاولوبن: حضاره العرب، ص ۴۵۳).

مذهب مسعودى

شرح حال نگاران شیعه «مسعودى» را از اصحاب امامیه دانسته و به تشیع وى تصریح کرده‌اند. بحث و بررسى او در موضوع امامت نشان از اهتمام و علاق ویژ وى بدان موضوع و بیانگر تمایلات مذهبى اوست. عناوین کتاب‌هاى وى در موضوع امامت عبارتند از:-الاستبصار فى الامامه -الانتصار فى الامامه -حدائق الاذهان فى اخبار آل محمد(ص)-مزاهر الاخبار و ظرائف الاثار للصفوه النوریه -الصفوه فى الامامه.

پرداختن وى به نظریه «وصایت شیعى» در آغاز کتاب «مروج الذهب» و پى‌گیرى آن در طول تاریخ و اعتقاد بر اینکه «خداوند هیچگاه زمین را از حجت خالى نمى‌گذارد» و ذکر حدیثى از پیامبر(ص) خطاب به على(ع) که «انت و اثنا عشر من ولدک ائمه الحق» مى‌تواند نشان از تشیع بارز وى باشد.

مسعودى اهتمام بسیارى براى ثبت زندگانى حضرت على(ع) و ذکر مناقب و فضائل آن حضرت کرده است. «ابن حجر» سخن مسعودى درباره امتناع بعضى صحابه از بیعت با على(ع) و بیعتشان با یزید بن معاویه و «تقدم حضرت على(ع) بر دیگر صحابه» در دیدگاه مسعودى را بهترین نشانه بر تشیع او دانسته است.

مقدم کردن آراء و نظریات شیعه به هنگام ذکر آراى مختلف فرق درباره مسئله‌اى، مى‌تواند حاکى از تمایلات مذهبى وى باشد.

کتاب‌هاى مسعودى

از کتاب‌هاى متعددى که مسعودى تألی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.