پاورپوینت کامل ابن کیسان نحوی، محمد ۱۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابن کیسان نحوی، محمد ۱۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابن کیسان نحوی، محمد ۱۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابن کیسان نحوی، محمد ۱۹ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ تولد
۲ اساتید
۳ ابن کیسان در نگاه دیگران
۴ شاگردان
۵ وفات
۶ آثار
۷ پانویس
۸ منابع مقاله
۹ وابسته‌ها

تولد

از تاریخ و محل ولادت وى اطلاعى در دست نیست. تنها مى‌دانیم که در بغداد مى‌زیسته و نحو را نزد دو قطب مکتب کوفه و بصره، ثعلب و مبرد، آموخته است؛ ازاین‌رو، بیشتر شرح‌حال‌نویسان، وى را بصرى – کوفى خوانده‌اند. گویا وى با هوشمندى بسیار توانست با این دو استاد که در زمینه زبان و نحو با یکدیگر سخت در معارضه بودند، پیوندى تنگاتنگ برقرار کند.

در روایت جالب توجه یغمورى مى‌بینیم که ابن کیسان چگونه از مجلس این استاد به مجلس آن استاد مى‌رفته و هجویه‌هایى را که آن دو رقیب بر ضد یکدیگر مى‌سرودند، برایشان نقل مى‌کرده، اما او خود جانب هیچ‌یک را نمى‌گرفته است.

اساتید

بااین‌همه بعید نیست که وى نحو را نخست نزد ثعلب آموخته باشد؛ زیرا چنان‌که از «إیضاح» زجاجى برمى‌آید، وى و ابن خیاط و ابن شُقَیر نخست بر مکتب کوفیان استناد می‌کردند و سپس چون «علم بصریان را آموختند، آن علم را با علم کوفى به هم آمیختند». شاید بتوان از این روایت چنین نتیجه گرفت که وى پیش از رسیدن به خدمت مبرّد بصرى، در خدمت ثعلب کوفى بوده است.

ابن کیسان در نگاه دیگران

نویسندگان کهن در گرایش نحوى وى نظر واحدى ابراز نداشته‌اند. سیرافى وى را از اصحاب مبرد (یعنى پیرو مکتب بصره) معرفى کرده و پس از مبرد، او و زجاج را از بزرگ‌ترین نحوشناسان دانسته است. زبیدى نیز او را به مکتب بصره، متمایل‌تر مى‌داند؛ حال‌آنکه زجاجى او را کوفى خوانده و زبیدى وى را در دسته‌بندى علما، در شمار اصحاب ثعلب و در طبقه ششم نهاده است، اما اغلب منابع، او را از جمله نحویانى مى‌دانند که دو مکتب را به هم آمیختند. شاید به همین دلیل، محققان معاصر، وى را پایه‌گذار مکتب بغداد دانسته و از او به‌عنوان نماینده آن مکتب التقاطى یاد کرده‌اند. از سوى دیگر، بسیارى از معاصران معتقدند که مکتب بغداد آن‌چنان‌که پنداشته‌اند، «مکتبى» نبوده است و شاید این عنوان خود، ساخته ذهن نحویان سده‌هاى بعد از ابن کیسان بوده است.

به‌هرحال وى با هوشمندى و زیرکى بسیار توانست در طریق دو مکتب گام زند و هیچ‌یک را از سر تعصب نسبت به دیگرى، فرونگذارد و چنان شهرتى کسب کند که ابن مجاهد، شیخ قرّاءِ بغداد، وى را از مبرد و ثعلب نیز در نحو داناتر داند. غور و بررسى در آراءِ دو گروه کوفى و بصرى، وى را چنان به اختلاف میان آنان آگاه کرد که توانست کتاب «المسائل على مذهب النحویین مما اختلف فیه البصریون و الکوفیون» را بنویسد. پیش از او ثعلب نیز کتابى با عنوان «اختلاف النحویین» نوشته بوده و اینک مقایسه میان عناوین دو کتاب، این امر را آشکار مى‌سازد که ثعلب، از اختلاف میان نحویان سخن مى‌گوید، اما به «مکتبى» اشاره ندارد؛ حال‌آنکه در عنوان کتاب ابن کیسان، اختلاف میان دو مکتب کوفه و بصره تجزیه شده و ظاهراً این نخستین بار است که لفظ «کو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.