پاورپوینت کامل نقش معلم در تربیت دینی ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نقش معلم در تربیت دینی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش معلم در تربیت دینی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش معلم در تربیت دینی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ منابع مقاله
۵ وابسته‌ها

ساختار

کتاب با مقدمه نویسنده در اشاره به بخش‌هاى کتاب آغاز و مطالب در چهار بخش و هر بخش در چندین فصل، ارائه شده است.

با توجه به نقش مهمى که معلمان در تربیت دینى دانش‌آموزان دارند، هرگاه از تربیت دینى دانش‌آموزان و کامیابى یا ناکامى آموزش و پرورش در این زمینه سخن به میان مى‌آید، نگاه‌ها متوجه معلمان مى‌شود. در این کتاب سعى شده است تا نقش معلمان در تربیت دینى بررسى شده و به این پرسش‌هاى اساسى پاسخ داده شود که: معلمان، چه نقشى مى‌توانند در تربیت دینى ایفا کنند؟ آیا در حال حاضر، این نقش را ایفا مى‌کنند؟ براى بالا بردن نقش معلمان در تربیت دینى، چه اقداماتى لازم است.

در پژوهش پیرامون این پرسش‌ها، سعى نویسنده بر آن بوده است تا از منابع فارسى، عربى و لاتین، بیشترین استفاده برده شود. همچنین تلاش شده تا افزون بر منابع علمى – در موضوعاتى چون روان‌شناسى، علوم تربیتى، فلسفه تعلیم و تربیت – از منابع اسلامى (آیات و روایات)، آثار مربوط به تربیت اسلامى و فلسفه تربیت اسلامى نیز استفاده شده است.

کتاب، به‌عنوان منبع درسى براى دانشجویان رشته علوم تربیتى تهیه شده است.

گزارش محتوا

در بخش اول، مفاهیم کلیدى به‌کاررفته در عنوان پژوهش، قلمرو پژوهش و چارچوب آن مشخص شده است. نویسنده معتقد است براى روشن شدن عنوان بحث، لازم است ابتدا مفهوم واژه‌هاى کلیدى «نقش، معلم، تربیت و دین» روشن شود. نویسنده در این بخش، این مفاهیم را در ذیل دو عنوان «نقش معلم» و «تربیت دینى» بررسى و در پایان نیز قلمرو و محدوده بحث را تعیین کرده است.

وى براى بررسى نقش معلم در تربیت دینى، به پرسش‌هاى زیر پاسخ داده است:

اسلام چه مؤلفه‌ها و اجزایى داشته و این مؤلفه‌ها و اجزا، چه رابطه‌اى با یکدیگر دارند؟ به سخن دیگر، ساختار اسلام چیست؟
دین‌دارى مطلوب اسلام کدام است؟ این دین‌دارى چه درجات و مراتبى داشته و کدام‌یک از این مراتب، مناسب است محور تربیت دینى در مدارس قرار گیرد؟
بر اساس آن مرتبه از دین‌دارى مطلوب اسلام که محور تربیت دینى در مدارس قرار مى‌گیرد، یک دانش‌آموز مؤمن باید چه ویژگى‌هایى را دارا باشد؟
چه عواملى در تربیت دینى مؤثرند و میزان تأثیر هریک از آن‌ها چه اندازه است؟
در این میان، معلمان چه نقشى مى‌توانند ایفا کنند؟ (نویسنده معتقد است پاسخ دادن به این سؤال، مى‌تواند مشخص کند که آیا همه انتظاراتى که جامعه از معلمان در تربیت دینى دارد انتظاراتى بجا یا نابجاست؟)
معلمان اکنون در کشور ما چه نقشى در تربیت دینى ایفا مى‌کنند؟
آیا نقش کنونى معلمان در تربیت دینى، با نقشى که باید ایفا کنند تفاوت دارد؟ اگر چنین است، چه تغییراتى باید صورت گیرد تا نقش معلمان در تربیت دینى به وضعیت مطلوب برسد؟

در بخش دوم، مباحث بنیادین نقش معلم، در سه فصل زیر بررسى شده است:

نویسنده در فصل اول، به تبیین بخش ساختار اسلام پرداخته است. مى‌توان مطالب این فصل را در سه بخش زیر، خلاصه نمود:

الف)- اسلام داراى هفت مؤلفه یا جزء است که عبارتند از:

دانش و شناخت؛
اعتقادات؛
اخلاقیات؛
آداب و سنن؛
عبادات و شعایر دینى؛
تعالیم اقتصادى؛
تعالیم سیاسى و حکومتى.

ب)- اشاره به این نکته که رابطه اجزا و مؤلفه‌هاى اسلام با یکدیگر، تنها رابطه طولى یک طرفه نیست، بلکه رابطه آن‌ها، رابطه هسته و پوسته است؛ یعنى لایه‌هاى درونى، به‌وجودآورنده ریشه و منشأ لایه‌هاى بیرونى هستند و لایه‌هاى بیرونى، فراهم‌آورنده زمینه مناسب براى تحقق لایه‌هاى درونى‌تر از یک‌سو و محافظ و تقویت‌کننده لایه‌هاى درونى‌تر، از سوى دیگر هستند؛ در نتیجه، لایه‌هاى درونى به هر میزان که عمیق‌تر باشند، از اهمیت بیشترى برخوردارند.

ج)- اسلام داراى ساختارى پنج لایه است که عبارتند از:

شناخت و اعتقاد به خدا که درونى‌ترین لایه و در نتیجه، هسته اصلى اسلام است و اجزا و مؤلفه‌هاى دیگر از آن سرچشمه مى‌گیرند؛
شناخت پیامبر(ص)، امامان(ع)، معاد و اعتقاد به آن‌ها؛ این لایه، ثمره و لازمه مستقیم شناخت خدا و اعتقاد به اوست و به همین سبب، از بقیه مؤلفه‌ها، به هسته دین نزدیک‌تر است؛
عبادات و اخلاقیات که لازمه دو لایه قبل هستند؛ یعنى شناخت‌ها و اعتقادات قبلى، خودبه‌خود التزام به برخى عبادات و اخلاقیات را به دنبال دارد؛
آداب و سنن؛ این لایه، در عین اینکه لازمه همه لایه‌هاى قبل است، محافظ اخلاقیات و عبادات نیز هست؛
اقتصادیات و تعالیم سیاسى که بیرونى‌ترین لایه است.

در فصل دوم، دین‌دارى مطلوب اسلام و مراتب و درجات آن بیان شده است. نویسنده معتقد است که دین‌دارى مورد قبول اسلام، آن است که انسان به همه ابعاد دین اسلام، توجه کرده و از افراط و تفریط بپرهیزد. این دین‌دارى، داراى درجاتى است که مرتبه متوسط آن، این است که فرد، با شناخت‌هاى اسلامى، به‌صورت مختصر آشناست و به اصول عقاید اسلامى، آگاهانه و عالمانه معتقد است؛ به عبادات واجب پایبند، به فضایل اخلاقى اساسى اسلام متخلق و با مهم‌ترین آداب و سنن اسلامى و نیز با ارزش‌ها و رفتارهاى بنیادین اقتصادى و سیاسى اسلام، آشنا و نسبت به آن‌ها، متعهد است. نویسنده این مرتبه را م

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.