پاورپوینت کامل شرحی الإشارات ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شرحی الإشارات ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرحی الإشارات ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شرحی الإشارات ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

شرحی الإشارات

پدیدآوران

ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (نویسنده)

فخر رازی، محمد بن عمر (شارح)

نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (شارح)

عنوان‌های دیگر

الـاشارات و التنبیهات. شرح

ناشر

کتابخانه عمومی آیت‌الله‌مرعشی نجفی(ره)

مکان نشر

قم – ایران

سال نشر

۱۳۶۳ ش

چاپ

۱

موضوع

ابن سینا، حسین بن عبدالله، ۳۷۰ – ۴۲۸ق. الاشارات و التنبیهات – نقد و تفسیر

عرفان – متون قدیمی تا قرن ۱۴

فلسفه اسلامی – متون قدیمی تا قرن ۱۴

ما بعد الطبیعه – متون قدیمی تا قرن ۱۴

منطق – متون قدیمی تا قرن ۱۴

زبان

عربی

تعداد جلد

۲

کد کنگره

‏BBR‎‏ ‎‏۴۱۵‎‏ ‎‏/‎‏ن‎‏۶‎‏ش‎‏۴

نورلایب

مشاهده

کتابخوان

مشاهده

شرح الفخر الرازی على الإشارات(شرحی الإشارات)، تألیف امام فخر رازى و به زبان عربى است. او در ابتداى شرح اشارات مى‌گوید: کتاب «الاشارات و التنبیهات»، تألیف شیخ الرئیس اگر چه حجم آن کوچک است، اما علم آن بسیار، اسم آن بزرگ، نظم آن پیچیده، فهم آن مشکل، داراى شگفتى‌هاى بزرگ، منطبق بر کلام صاحبان اندیشه‌هاى ناب، در بر دارنده نکته‌هاى عجیب و فواید غریبى است که اکثر آثار مبسوط از آنها خالى است و در کتاب‌هاى طولانى چیزى از آنها یافت نمى‌شود و بسیارى از مردمان را دیدم که براى تحقیق معانى آن به سوى آن روى آورده، از اسرار و مبانى آن بحث نموده، از غوامض و مشکلات آن جست‌وجو کرده و در فواید و نکته‌هاى آن تأمل نموده‌اند، سپس بعضى از ایشان را مشاهده کردم که از آن با دست خالى برمى‌گردند بدون آن‌که به چیزى که مایه روشنى چشم آنها باشد دست یافته باشند.

من که بخش شایسته‌اى از عمر خویش را در تتبع فصول و فهم نصوص و کشف اسرار و تعمق در ژرفاى این کتاب صرف کرده‌ام، تصمیم گرفتم تا آن بهره‌ایى را که برده‌ام براى راهنمایى پژوهندگان این مطلب بزرگ و مقصد عالى بیان کنم. پس عنان عنایت را در این شرح به تلخیص و ترتیب و تبویب و تهذیب آن با پرهیز از اطناب ممل و ایجاز مخل متوجه ساختم.

ساختار

کتاب، در دو جلد تنظیم شده است که جلد اول آن مشتمل بر یک مقدمه از شارح و ده نهج و جلد دوم مشتمل بر ده نمط است. شارح، در هر نهج و نمطى فقره‌هایى از کلام بوعلى را نقل کرده و به شرح و بررسى آن پرداخته است.

گزارش محتوا

شاید شرح فخر رازى بر اشارات را بتوان اولین شرح به حساب آورد که در اکثر موارد از عهده غوامض و مشکلات آن برآمده و با عباراتى روشن و روان شرح داده است، اما او فقط به شرح نظریات ابن سینا بسنده نکرده است، بلکه در بسیارى از موارد به نقد و نقض مطالب کتاب پرداخته و آنها را با سؤال‌هاى جدّى مواجه ساخته است؛ به خصوص در مسائل فلسفه اولى و آن‌جا که قواعد فلسفى با عقاید اشعرى او در تعارض بوده چنان زبان به خرده‌گیرى باز کرده و در وارد کردن اشکال و اعتراض لجاجت به خرج داده و راه افراط پیموده که جنبه ایراد و اشکال و تشکیک در شرح او بر جنبه ایضاح و تفسیر سبقت گرفته است و به قول بعضى از نکته‌پردازان شرح او را به جرح تبدیل کرده است و شاید بهترین توصیف درباره کتاب او همان کلامی‌باشد که خواجه نصیرالدین طوسى در آغاز شرح خود آورده است که «فخر رازى، با وجود اینکه شرح خوبى نوشته، ولى در رد صاحب کتاب راه مبالغه را پیموده است و در نقض قواعد او پاى را از حد اعتدال فراتر نهاده به طورى که کوشش‌هاى او جز قدح بر ابن سینا به بار نیاورده است».

در این قسمت مناسب است به عنوان گزارشى از محتواى کتاب، به برخى از اشکالات فخر رازى بر اشارات بوعلى اشاره کنیم تا نوع برخورد وى با این کتاب ارزش‌مند علمى معلوم گردد: شیخ الرئیس درباره دلالت التزامى، در فصل ششم از نهج اول، مى‌گوید: دلالت لفظ بر معنى یا به صورت تبعى و التزام است یا…، به این صورت که لفظ با دلالت مطابقى بر معنایى دلالت کند و آن معناى مطابقى معناى دیگرى لازم داشته باشد؛ نه آنکه آن معناى دیگر جزیى از معناى مطابقى لفظ باشد، بلکه با آن ملازم باشد و مصاحب، مانند دلالت لفظ سقف بر دیوار و… فخر رازى، دلالت التزامى را مورد تشکیک قرار داده، مى‌گوید: یک لفظ ممکن است داراى لوازم ذهنى نامتناهى باشد، حال یا لفظ بر همه این لوازم نامتناهى دلالت دارد یا فقط بر لوازم بین و آشکار دلالت دارد که قسم اول محال است، زیرا لازم مى‌آید که لفظ واحد، بر معانى غیر متناهى دلالت کند و قسم دوم نیز باطل است، زیرا دلالت لفظ بر لازم واحدى ممکن است در نزد فردى آشکار باشد در حالى که در نزد دیگرى آشکار نباشد، پس وقتى که این دلالت نزد اشخاص و احوال مختلف، متفاوت گردید، اعتماد بر آن شایسته نیست.

از دیگر مواردى که فخر رازى به مخالفت با بوعلى برخاسته، در تعریف عرض ذاتى است که ابن سینا، در فصل پانزدهم از نهج اول، در تعریف ذاتى باب برهان، مطالبى را بیان مى‌کند و فخر رازى در ذیل آن مخالفت خود را اعلام مى‌دارد.

از موارد دیگرى که مى‌توان به مخالفت امام رازى اشاره کرد، تعریف ابن سینا از مانع اغیار نبودن فصل است و همین‌طور تعریف وى از جامع افراد نبودن حد است که دو اشکال از سوى فخر به این مطلب وارد شده است.

در فصل هفتم از نهج سوم اشارات، شیخ الرئیس، مطلبى دارد راجع به نیاز قضیه به رابطه که امام رازى معتقد است قضایایى که محمول آنها اسم مشتق است نیازمند به رابطه نیستند.

از جمله مطالبى که شارح با آن مخالفت نموده، اعتراضى است که بر موجبه بودن قضیه معدوله و صدق قضیه سالبه بدون ثبوت موضوع دارد.

ابن سینا، در فصل اول نهج پنجم، مى‌گوید: شرط تحقق تقابل آن است

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.