پاورپوینت کامل شرح منظومه السبزواری (للگرامی) ۲۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شرح منظومه السبزواری (للگرامی) ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرح منظومه السبزواری (للگرامی) ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شرح منظومه السبزواری (للگرامی) ۲۲ اسلاید در PowerPoint :
شرح منظومه السبزواری
پدیدآوران
گرامی، محمدعلی (شارح)
سبزواری، هادی بن مهدی (نویسنده)
عنوانهای دیگر
اللئالی المنتظمه. شرح
منظومه. شرح
قسم: المنطق
ناشر
اعلمی
مکان نشر
تهران – ایران
چاپ
۲
موضوع
سبزواری، هادی بن مهدی، ۱۲۱۲ – ۱۲۸۹ق. شرح منظومه – نقد و تفسیر
سبزواری، هادی بن مهدی، ۱۲۱۲ – ۱۲۸۹ق. منظومه – نقد و تفسیر
منطق – متون قدیمی تا قرن ۱۴
زبان
عربی
تعداد جلد
۱
کد کنگره
BBR ۱۲۳۶ /گ۴ش۴
کتابخوان
مشاهده
شرح منظومه السبزواری (گرامی)، از آثار علمى استاد آیتالله شیخ محمدعلى گرامى (متولد قم، ۱۳۱۷ش) به زبان عربى است که در آن بخش منطق شرح منظومه حکیم سبزوارى (۱۲۱۲- ۱۲۸۹ق) را شرح کرده است. موضوعات مورد بحث عبارت از تعریف منطق، انواع دلالات، کلى و جزئى، اقسام ما هو، تعریف و برهان، انواع قضایا، موجهات، قیاس، برهان، جدل و مغالطه است.
در مورد کتاب حاضر ذکر چند نکته گفتنى است:
شارح در مقدمهاش نوشته که در خلال تدریس شرح منظومه حکیم سبزوارى موفق شد که شرح و توضیحاتى بر قسمت منطق و فلسفه آن بنویسد و بخش منطق آن را پاکنویس و تنظیم کرده و در تعدادى محدود منتشر سازد. وى در سال ۱۳۹۸ق شرحش را بازنگرى کرده و بار دیگر منتشر ساخته است.[۱]ایشان نگارش شرح را در تاریخ ۲۹ محرم ۱۳۹۰ در شهر شهسوار به پایان برده است[۲]
با آنکه زبان متن و شرح، عربى است ولى شارح افزون بر ابیات عربى، در موارد متعددى اشعار فارسى را نیز ذکر و به آن استشهاد کرده است. در مواردى در پاورقى نیز مطالبى به زبان فارسى نقل کرده است[۳]
شارح تأکید کرده است که مؤلف علم منطق، ارسطوست به این معنا که هر چند منطق در اصل در عقل بشر بود و سقراط و افلاطون نیز مقدارى از آن را نوشته بودند ولى منظم و مدون و باببندى نشده بود و ارسطو آن را تدوین کرد و به آن نظم بخشید[۴]
شارح با عنایت به آنکه منطق علمى آلى است، تأکید کرده که پس منطق، علمى کلى است زیرا پژوهشگران، منطق را وسیلهاى براى تحقیق در الهیات بالمعنیالأعم قرار مىدهند و این الهیات که از وجود مطلق بحث مىکند، کلى است در نتیجه منطق هم کلى است[۵]
شارح در مورد موضوع منطق توضیح داده است که منطقیان قدیم موضوع منطق را معقولات ثانیه قرار دادهاند که انسان را به مجهول مىرساند ولى متأخران از این تعریف برگشتند و معلومات تصورى و تصدیقى را موضوع شمردند از آن نظر که آدمى را به مجهولات مىرساند. هر نوع معلومات تصدیقى و تصورى دیگر موضوع منطق است و بنابراین، محدود به شماره خاصى نیست بلکه موضوع منطق، حیثیت ایصال و رساندن به مجهول است. به همین جهت به نظر مىرسد که بین این دو قول تفاوتى نیست[۶]
برخى اشکالى بر ضدّ علم منطق مطرح کردهاند که همانطور که در حدیث ثقلین آمده ملاک هدایت و عدم ضلالت، تمسّک به قرآن و اهلبیت(ع) است ولى منطق، هیچ یک از آن دو نیست. شارح به این اشکال چنین پاسخ داده است که: این سخن عجیبى است! زیرا منطق راه تمسک به قرآن و اهلبیت(ع) است و براى تحقق تمسک به قرآن و اهلبیت(ع) باید به تمسک قطعى و یقینى برسیم و ظن و تخمین کافى نیست و قطع و یقین هم با برهان منطقى حاصل مىشود. شگفت است که اشکالکننده به این نکته توجه نکرده که منطق، علمى آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 