پاورپوینت کامل شرح منازل السائرین (التلمسانى) ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شرح منازل السائرین (التلمسانى) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شرح منازل السائرین (التلمسانى) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شرح منازل السائرین (التلمسانى) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

منازل السائرین إلی الحق المبین

پدیدآوران

انصاری، عبدالله بن محمد (نویسنده)

تلمسانی، سلیمان بن علی (شارح)

عنوان‌های دیگر

منازل السائرین. شرح

شرح عفیف‌الدین سلیمان التلمسانی علی منازل السائرین

ناشر

بیدار

مکان نشر

قم – ایران

سال نشر

۱۳۷۱ ش یا ۱۴۱۳ ق

چاپ

۱

موضوع

تصوف – متون قدیمی تا قرن ۱۴

عرفان – متون قدیمی تا قرن ۱۴

زبان

عربی

تعداد جلد

۲

کد کنگره

‏BP‎‏ ‎‏۲۸۲‎‏/‎‏۶‎‏ ‎‏/‎‏الف‎‏۸‎‏م‎‏۸‎‏ ‎‏۱۳۷۱

نورلایب

مشاهده

کتابخوان

مشاهده

شرح منازل السائرین (التلمسانى) که نام آن بر روى جلد کتاب بدین صورت ثبت شده است: «شرح عفیف‌الدین سلیمان التلمسانى على منازل السائرین»، تألیف ابوالربیع، عفیف‌الدین، سلیمان بن على بن عبدالله بن على بن یاسین عابدى تلمسانى، به زبان عربى است.

شارح در کتاب، تصریحى به نام آن نکرده است، ولى در آغاز و انجام شرح، عباراتى دارد که مشعر به این نام است. در آغاز مى‌گوید: «من در شرح مقاصد شیخ عارف محقق، ابواسماعیل، عبدالله انصارى، از خدا طلب خیر نمودم» و در انجام مى‌گوید: «شرح بعضى از مقاصد شیخ عبدالله انصارى به پایان رسید».

شروح زیادى بر کتاب «منازل السائرین» نوشته شده که مهم‌ترین آنها شرح عفیف‌الدین تلمسانى و مشهورترین آنها شرح عبدالرزاق قاسانى است.

علت مشهورتر بودن شرح قاسانى از شرح تلمسانى آن است که شرح تلمسانى در تونس چاپ شده و در مغرب‌زمین رواج داشته و در مشرق‌زمین و ایران، نسخه آن کمیاب بوده است و هم‌اکنون که اولین بار، این شرح در ایران چاپ شده، معلوم گردیده که این شرح، حلقه گم‌شده بین «منازل السائرین» و «شرح منازل السائرین» قاسانى است، زیرا از نظر تاریخى، شرح تلمسانى مقدم بر شرح قاسانى است؛ به دلیل اینکه تاریخ کتابت نسخه خطى که شرح حاضر را از روى آن چاپ نموده‌اند، سیزدهم رمضان سنه ۶۷۳ق، به قلم على بن مظفر بوده است؛ یعنى در زمان حیات شارح نوشته شده؛ درحالى‌که عبدالرزاق قاسانى، متوفاى سنه ۷۳۰ق، است؛ یعنى حدود نیم‌قرن بعد از تلمسانى وفات نموده است.

ناشر نسخه حاضر، دانشمند بزرگوار، آقاى محسن بیدارفر مى‌فرماید: «هنگامى که مشغول تحقیق و نشر کتاب شرح منازل السائرین کمال‌الدین عبدالرزاق قاسانى بودم، به جست‌وجوى شروح دیگر منازل السائرین پرداختم تا در آماده نمودن شرح قاسانى از آنها استفاده نمایم که دوست عزیزم، فاضل ارجمند، حجت‌الاسلام و المسلمین، محمدعلى مهدوى‌راد در مسافرتى که به سوریه داشت، شرح عارف مشهور عفیف‌الدین سلیمان بن على تلمسانى را براى بنده تهیه نموده و به بنده تقدیم کرد که من آن را حلقه گم‌شده در میان شروح منازل السائرین یافتم و آن شرح متینى است که عبدالرزاق قاسانى در شرحش به آن بسیار زیاد، اعتماد نموده است.

انگیزه شارح از تألیف این شرح، این بود که شیخ ناصرالدین ابوبکر بن قلیج، از شارح تلمسانى درخواست مى‌نماید که مقاصد شیخ عبدالله انصارى در منازل السائرین را شرح نماید و شارح، امر ایشان را امتثال مى‌نماید و از خدا طلب خیر مى‌کند و شرح منازل السائرین را به رشته تحریر درمى‌آورد.

در عظمت این شرح مى‌توان گفت که این شرح با الهام ربانى و تأیید الهى نوشته شده است، زیرا شارح در خطبه شرح، مى‌فرماید: «و هم‌اکنون شروع به نوشتن شرح مى‌نمایم بر حسب آنچه که قلم رحمانى بر من القا و الهام مى‌کند؛ قلمى که به انسان آنچه را نمى‌دانست یاد داد».

ویژگى‌هاى کتاب

شرح منازل السائرین تلمسانى، به لحاظ قدمت تاریخى که دارد و تقریبا اولین شرح محسوب مى‌شود، داراى ویژگى‌هایى است که منحصربه‌فرد است و در سایر شروح وجود ندارد. پاره‌اى از آن ویژگى‌ها عبارتند از:

ماتن؛ یعنى خواجه عبدالله انصارى، در ابتداى هر بابى آیه‌اى را از قرآن مى‌آورد که متناسب با عنوان و مطالب باب است، لکن وجه تناسب آیه با عنوان باب، در همه جا واضح نیست؛ به همین جهت، شارح؛ یعنى تلمسانى، ابتدا، مفردات آیات را معنى مى‌کند، پس از آن آیه را معنا مى‌کند و سپس به بیان وجه تناسب آیه با عنوان باب مى‌پردازد. گاهى تناسب را بسیار ستایش مى‌نماید، مانند باب حرمت ص ۱۷۵ و گاهى متذکر عدم تناسب مى‌شود و مى‌گوید: شیخ، آیه را تبرکا ذکر نموده است، مانند باب مراقبت ص ۱۶۹ و گاهى نیز بیان مى‌کند که تناسب، مبتنى بر تفسیر باطنى آیه است، نه تفسیر ظاهرى، مانند باب استقامت ص ۱۹۱. این مطلب، حاکى از تبحر شارح بر تفسیر قرآن است.
شارح علامه، در شرح منازل و مقامات سلوک، هر جا با ماتن اختلاف دیدگاه دارد، اجتهاد مى‌کند و نظرات خویش را ابراز مى‌نماید، فلذا شرح او شرح تقلیدى نیست، بلکه مشحون از تحقیقات و ابتکارات است که به‌عنوان نمونه، به برخى از آنها اشاره مى‌نماییم:
الف) در باب بصی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.