پاورپوینت کامل سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل و التوالی ۴۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل و التوالی ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل و التوالی ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل و التوالی ۴۹ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ جایگاه کتاب
۲ انگیزه تألیف
۳ منابع مؤلف و کیفیت استفاده از آنها
۴ شیوه مؤلف در نوشتن کتاب
۵ گزارش محتوا
۶ خاتمه کتاب هم در سه باب تنظیم شده است
۷ وابستهها
جایگاه کتاب
اهمیت این کتاب سبب شده تا به همت ناشرى، کتاب مزبور به سال ۱۳۸۰ق قاهر در مطبه السلفیه در چهار جلد و جمعا در ۲۰۶۵ صفحه به چاپ برسد. هر جزء فهرست موضوعات ویژه خود را دارد.
ناشر در مقدمه شرحى از اهمیت کتاب و مخطوطاتى که در نشر کتاب بر آنها تکیه کرده به دست داده، پس از آن شرح حال مختصرى از مؤلف را آورده است. این مقدمه از محیىالدین الخطیب است. ناشر تلاشى هم در تبیین برخى از دشوارىهاى کتاب دارد که در پاورقى آمده است. این چاپ بر اساس نسخه کتابخانه دار الکتب المصریه بوده که اصل آن در دو مجلد (با شمارههاى ۳۴۶ و ۵۳) در آنجا نگاه دارى مىشود.
هر چند ناشر همتى در نشر این اثر داشته، اما با کمال تاسف کتاب دون تحقیق تخصصى چاپ شده است و لذا حواشى و فهارس قابل استفاده ندارد.
گفتنى است که مؤلف در ادامه مقدمهاى که صحبت آن گذشت، مطلبى آورده که دیگر مورخان قرن یازدهم چنین کارى نکردهاند و آن اینکه صفحاتى ویژه از کتاب را به تقدیم نامهاى اختصاص داده که ضمن آن کتابش را به شریف مکه زید بن محسن بن حسین بن حسن ابن ابى نمى اهدا کرده تا چونان بلبلى بر شاخههاى سرو شریف باشد. وى مىنویسد: کتاب را به سید الشرفاء سلیل الخلفاء، مفرد آل بیت المصطفى، حاوى محاسن الاواخر و الاوائل… سیدنا و مولانا شریف احمد ابن مولانا شریف زید بن محسن بن حسین بن ابى نمىتقدیم مىکنم.
شگفت آنکه مؤلف در مقدمه مىگوید که کار کتاب را در اواخر صفر سال ۱۰۹۸ پایان داده، اما برخى از حوادث سال ۱۰۹۹ را نیز آورده و از رسیدن نامه دولت عثمانى براى موافقت با تعیین شریف احمد بن غالب در روز سه شنبه چهارم ذى قعده سخن گفته و آخرین خبرى که آورده اینکه در روز جمعه چهاردهم ماه مزبور مولانا شریف دستور داد تا خواص و عوام هر دوشنبه و پنج شنبه براى دعا به سلطان عثمانى در حطیم، پس از نمام حنفى گرد آیند.
بنابراین ممکن است گفته شود که مؤلف در کتاب خود حوادث تا سال ۱۰۹۹ را آورده و همانجا کار را پایان داده است.
اما محمد صالح جمعه در مقالهاى که در مجله المنهال نوشته، مىنویسد: وى نسخههاى فراوانى از این کتاب را دیده که ناشر حوادث چهار سال آن را سقط کرده و به چاپ نرسانده است. این حوادث مربوط به سال ۱۰۹۹ تا جمادى الثانى ۱۱۰۳ است؛ یعنى هشت سال پیش از وفات مؤلف. در اینجا شرایطى بوده که مؤلف را وادار به ترک نگاشتن کرده و خودش هم در مقدمه اشارتى دارد که کار تألیف چهار سال به درازا کشیده و دراین وقت، به جابار قلم ایستاد با اینکه رخدادها پشت سر هم مىرسند، آنچه در طول زندگانىام رخ دهد، یکى پس از دیگرى به آن ضمیمه خواهم کرد.
به هر روى اهمیت کتاب در این است که یک موسوعه بزرگ تاریخى است. محققى که در تاریخ سیاسى و اجتماعى مکه پژوهش مىکند، به هیچ روى نمىتواند از کتاب غفلت کند، بویژه تاریخ مکه در دوران ممالیک و عثمانىها. وى تمامى اصلاحاتى که سلاطین این دو سلسله در حجاز انجام دادهاند و نیز ارتباط آنها را با امیران حجاز آورده است. همچنین محققى که در تاریخ وقف بر حرمین در دوران این دو سلسله پژوهش مىکند، مىتواند مواد فراوانى از این کتاب به دست آورد. نیز محقق در تاریخ بازسازى حرمین، به ویژه در دورهى عثمانى، آگاهىهاى مهم و دقیقى را از دورهى عثمانى در این کتاب خواهد یافت. آگاهىهاى فراوان کتاب دربارهى تاریخ سیاسى و اجتماعى مکه در قرن دهم و یازدهم نیز فراوان است. اهمیت بسیارى از این آگاهىها در آن است که مؤلف، معاصر این رخدادها بوده او به حوادث سیاسى به طور کامل توجه داشته است. وى ارتباط امیران مکه را با سلاطین عثمانى و مقدار نفوذ عثمانىها را در مکه و نامههاى ارسالى عثمانىها را در ارتباط با امیران این شهر و اختلافات ایجاد شده، میان سلاطین عثمانى و امیران مکه و همچنین اختلافات داخلى خود اشراف و دخالت عثمانىها را براى حل این اختلافات و بسیارى از مسائل مهم دیگر را آورده است.
انگیزه تألیف
مؤلف در مقدمه انگیزه خود را هم از تألیف کتاب یاد کرده، مىنویسد: «من در هنگام مطالعه کتابهاى تاریخى کوشیدهام تا کتابى از مجموع آنها فراهم آورم، کتابى که مشتمل بر اخبارى باشد که چشم از این که گوش آنها را بشنود، بر وى حسد مىبرد؛ اما روزگار مانع از آن بود تا همتى براى این کار صرف کنم، هر بار مشکلى پیش مىآمد تا آن که سال ۱۰۹۴ در مدین الرسول مقیم شدم. از خداوند براى انجام این کار استمداد و طلب خیر کردم و کمک خواستم تا آن که دعایم مستجاب شد و وسائل کار فراهم آمد.
همچنین در مقدمه از نام کتاب و علت انتخاب آن هم سخن گفته است: «من نامى که منطبق بر کتاب باشد، انتخاب کردم. این نام در عین حال تاریخ کتاب هم مىباشد. این از بهترین ابتکارات است که در زمان ما جز براى احمد بن فضل در انتخاب نام وسیل المآل فى عد مناقب الال رخ نداده است.» وى همچنین در مقدمه از شیوه تنظیم کتاب خود سخن گفته است.
پس از یاد از منابع، تاریخ آغاز و پایان تألیف را یاد کرده و در این باره مىنویسد: «تألیف کتاب را در آغاز روز چهارشنبه سیزدهم ربیع الثانى سال ۱۰۹۴ق شروع کرده و پاکنویس کتاب را در اواخر ماه صفر سال ۱۰۹۸ به انجام رساندم و جمعا مدت زمان اشتغال من به این کتاب چهار سال بوده است.»
منابع مؤلف و کیفیت استفاده از آنها
وى پس از آن که از انگیزههاى تألیف سخن گفته، در همان مقدمه از منابع خود یاد کرده مىنویسد: «اینها شمارى از کتابها بودند که از آنها بهره بردم.» شمار کتابهایى که او یاد کرده ۱۰۶ کتاب است. وى توضیح مختصرى دربارهى هر کتاب داده و بیشتر عناوین آنها را یاد مىکند، بدون آنکه حتى نام مؤلف آنها را بیاورد و به عکس.
مؤلف از منابع مختلفى که در رشتههاى متفاوت علمى بوده، بهره برده است. برخى از آنها آثار تاریخى، بویژه آثار تاریخى مربوط یه مکه است. برخى کتابهاى ادبى و یا دینى مانند تفاسیر و کتابهاى حدیث است و برخى هم کتابهاى فرهنگ مانند فرهنگ لغت یا فرهنگ شهرها و قبایل. شمارى هم کتابهاى تراجم و طبقات است که مجموع آنها به ۱۴۹ کتاب مىرسد.
مطالعه کتاب نشان مىدهد که مؤلف تنها بر مصادر مکتوب تکیه نکرده، بلکه از مصادر شفاهى نیز بهره برده است. در این موارد کوشیده تا از افراد موثق و عالمان مشهور به پاکى استفاده کند به طورى که معمولا راوى را با صفاتى؛ مانند ثقه، توصیف مىکند: «قد اخبرنى الثقه».
شیوه مؤلف در نوشتن کتاب
وى در نگارش کتاب بسیار روشن و ساده بوده و گاه و بیگاه در کتابش، بویژه در مقدمه از سجع و الفاظ ادبى بدیع استفاده کرده است. نکتهى دیگر در شیوهى نگارشى وى، تمایل وى به اختصار و پرهیز از حاشیه گرایى و تفصیل بویژه در مسائلى است که خارج از موضوع اصلى است.
مؤلف با کار تازهاى کتابش را آغاز مىکند، آن گونه که مىکوشد تا عنوانى براى کتاب برگزیند که در ضمن تاریخ کتابش نیز باشد. وى این مسأله را در همان مقدمه کتاب آورده است: وقتى کتاب نگاشته و ترتیب یافت، مقصدها و ابواب آن منظم شد، نامى براى آن برگزیدم که مطابق با واقعیت کتاب باشد…
ابن اقدام کارى ابتکارى بود که در این زمان جز براى احمد بن فضل باکثیر در کتابش وسیل المآل فى عد مناقب الال رخ نداده است. وى همچنین کتاب را تقدیم به یکى از شرفاى مکه با نام زید بن محسن بى ابى نمىکرده، در حالى که هیچ کدام از مورخان قرن یازدهم مکه چنین کارى نکره است.
وى در تنظیم مطالب کتاب از هر دو روش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 