پاورپوینت کامل سلوک المالک فی تدبیر الممالک ۲۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سلوک المالک فی تدبیر الممالک ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سلوک المالک فی تدبیر الممالک ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سلوک المالک فی تدبیر الممالک ۲۳ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله

ساختار

کتاب، با دو مقدمه از محقق و مؤلف آغاز و مطالب، در چهار فصل ارائه شده است.

سبک نگارش کتاب، به شیوه درختى و نمودارى بوده و نویسنده در ابتدا، مباحث را با پرسشى عقلى شروع کرده و سپس به اثبات کلى مطلب پرداخته و پس از آن، مطلب کلى را تقسیم نموده و آن‌ها را توضیح و بسط داده است. وى براى شرح و تأیید مطالب کتاب، از آیات و روایات معصومین(ع) بهره گرفته است.

نویسنده در تدوین مطالب، از منابع قدما و پیشینیان، از جمله از نظرات افلاطون و ارسطو، بهره فراوان برده است.

درباره زمان نگارش کتاب، «جرج زیدان» تردید کرده و آن را متعلق به قرن هفتم مى‌داند و معتقد است مؤلف، در زمان خلیفه، المستعصم بالله زندگى مى‌کرده است.[۲]و آقا بزرگ طهرانى نیز نظر او را تأیید کرده است.[۳]

نویسنده از اشکال هندسى در قالب جداول و نمودارها، استفاده بسیار نموده است.

گزارش محتوا

مقدمه محقق، حاوى مطالبى پیرامون شرح حال مؤلف و شرایط زمان نگارش اثر است. محقق در مورد نظرات مؤلف، دو انتقاد کلى دارد: اول، اینکه گرایش فلسفى و اعتزالى وى را با استناد به سخنان احمد بن حنبل و احمد بن تیمیه، پیشواى فرقه وهابیت، مورد اشکال دانسته است.[۴]

دوم، آنکه در مورد مسائل حکومت، نظرات وى را مستند به سخنان افلاطون و ارسطو دانسته است؛ درحالى‌که معتقد است سخنان ابن تیمیه که به عقیده او، مستند به کتاب و سنت مى‌باشد، اولى است.[۵]

مؤلف در مقدمه خود، انگیزه نگارش کتاب و عناوین فصول را متذکر شده است. وى در فصل اول، با قاعده سببیت، به اثبات وجود خداوند پرداخته، سپس مراتب انسان کامل و سیزده ویژگى آن را نام برده و مصداق انسان کامل را در آن زمان، خلیفه المعتصم بالله معرفى کرده است.

ویژگى‌هایى که وى براى انسان کامل برشمرده است، عبارتند از:

۱. قدرت تخیل اعمالى که انسان را به سعادت مى‌رساند؛

۲. صحت اعضا براى اعمال بدنى؛

۳. فهم و تصور آنچه که به او گفته مى‌شود و علم و عمل به کتاب خدا؛

۴. حفظ و عدم فراموشى علومى که فرامى‌گیرد؛

۵. زیرکى و هوشیارى؛

۶. قدرت بیان؛

۷. دوست داشتن علم و تعلم؛

۸. دوست داشتن صدق و راستى و دشمنى با کذب و دروغ؛

۹. افراط نکردن در شهوات و مبغوض داشتن لذت‌هایى که عواقب سوء دارد؛

۱۰. برخوردارى از کرامت و عزت نفس؛

۱۱. دوست داشتن عدل و راستى و اهل آنها و دشمنى با ستم و دروغ و اهل آنها؛

۱۲. داراى عزم قوى بودن و عدم هراس از مرگ؛

۱۳. خوارى درهم و دینار و اعراض دنیوى در نزد وى.

در فصل دوم، احکام اخلاق و اقسام آن بیان شده است. نویسنده، ضمن اشاره به ملاک تفاوت انسان و حیوان که دارا بودن قوه تمییز و اختیار مى‌باشد، به تشریح و توضیح فضائل، درجات و مراتب انسانى در قبول اخلاق پرداخته است. وى علت هریک از خلق‌هاى انسان را با توجه به حدیثى از امام على(ع) نام برده است.

او کمالات لازم براى نفس را حکمت، عفت، شجاعت و عدالت مى‌شمارد. در ادامه، به اختلاف علما در معرفى هدف از کسب فضائل اشاره مى‌کند که گروهى، آن‌ها را براى ذات این فضائل و گروهى دیگر، آن‌ها را براى رسیدن به سعادت، ارزشمند مى‌دانند.

اقسام فضائل و رذائل، قوه ناطقه و فضائل و رذایل صادر شده از آن، اقسام غضب و خوف، فرق میان سجایا و اخلاق، تفاوت میان طبع و تطبع، قلب و وظایف آن، اقسام سعادت و خیرات بنا بر رأى فلاسفه و فرق بین اخلاق ذات و افعال اراده، از جمله مباحثى هستند که د

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.