پاورپوینت کامل رسایل عرفانی و فلسفی حکیم قاینی ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رسایل عرفانی و فلسفی حکیم قاینی ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رسایل عرفانی و فلسفی حکیم قاینی ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رسایل عرفانی و فلسفی حکیم قاینی ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ۱. مقاله فى اسرار الآیات
۲ ساختار
۳ گزارش محتوا
۴ ۲. مقاله فى حال المعاد
۵ ساختار
۶ گزارش محتوا
۷ ۳. شرح ابیات سبعه خواجه طوسى در مراتب موجودات
۸ ساختار
۹ گزارش محتوا
۱۰ ۴. مقاله فى اسرار العبادات
۱۱ ساختار
۱۲ گزارش محتوا
۱۳ ۵. مقاله فى العقل و العاقل و المعقول(المستوره)
۱۴ ساختار
۱۵ گزارش محتوا
۱۶ نسخه‌شناسى
۱۷ منابع مقاله

۱. مقاله فى اسرار الآیات

مقاله فى اسرار الآیات، مقاله‌اى است به زبان فارسى، از میرزا ابوجعفر، کافى بن محتشم بن عمید الملک بن محمد بن نظام‌الدین قاینى درخجى، درباره خوارق عادات و امور شگفت‌انگیز از قبیل معجزات و کرامات و اخبار از مغیبات و کهانت و سحر و جادو و چشم زخم و اسرار تأثیر دعا و…

ساختار

این مقاله، مطابق فهرستى به خط مؤلف، متشکل از شانزده باب و یک خاتمه است.

گزارش محتوا

ابواب و خاتمه کتاب، به شرح زیر مى‌باشد:

باب اول، اندر آنکه چگونه برخى از دنیا گذشتگان از خوردن و آشامیدن، روزگار دراز اعراض نمایند.

باب دوم، در آنکه گروهى از عارفان را که از اقتناص حطام دنیوى و گرد کردن آن اجتناب نمودند و از جناب عرور به جناب بارى- عز اسمه- توصّل جسته‌اند و در سلک مقدسان منتظم گردیده‌اند، روا هست که به قوه روحانى بل به قدرت رحمانى بر کردن کارى اقدام نمایند که از وسع دیگران بیرون بود و جز ایشان را بدان دسترسى نباشد و بدان فعل، از دیگر مردمان ممتاز باشند.(در این مسئله و سایر مسائل زیر، مؤلف، با نظر فلسفى مطلب را رسیدگى مى‌کند).

باب سوم، در آنکه روا بود که گروهى از مردم از مغیبات آگاهى دهند و به آینده اعلام نمایند و وحى چه بود و چیزها را به خواب چون بیند و تأویل وحى چه باشد و تعبیر خواب چه بود و روان‌هاى پاک چگونه به فرشتگان رسند و سخنان فرشتگان بشنوند بر آن وجه که اخبار و آثار بر آن شهادت دهد.

باب چهارم، اندر آنکه کاهنى چه بود و کاهنان چه کسان باشند و کهانت به چه پدید شود.

باب پنجم، اندر آنکه به چه بود که گروهى از مردم واله ولى خویش نمایند و سخنان گویند که از غیب آگاهى دهد.

باب ششم، اندر آنکه برخى از آنان که نه پیغمبر و امام باشند و نه ولى و کاهن و نه واله و بى‌خود، چسان از غیب آگاهى دهند.

باب هفتم، در بیان آنکه ظهور و حدوث خوارق عادات چگونه باشد و وجود آن از کجا بود.

باب هشتم، اندر آنکه سحر چه بود و پیغمبر و امام به چه از ساحر جدا باشد.

باب نهم، اندر رسیدن چشم بد که پارسیان آن را چشم‌زخم، خوانند و کیفیت وجود آن.

باب دهم، اندر فواید عزایم و تعاویذ.

باب یازدهم، در کیفیت وجود نیرنجات و پدید آمدن طلسم‌ها بر آن وجه که خرد فیلسوفان بدان رسد و بیان آنکه میانه سحر و نیرنجات و طلسمات و معجزات و کرامات فرق چیست.

باب دوازدهم، اندر آنکه تقدمه معرفت به علم نجوم به چه وجه حاصل آید و احکام آن به چه درست شود.

باب سیزدهم، اندر کیفیت زیارت مشاهد و گورستان و حقیقت دعا و بیان حقیقت تأثیر آن اندر نفوس و ابدان.

باب چهاردهم، اندر سبب مستجاب شدن دعا.

باب پانزدهم، اندر آنکه روا نبود که گیتى از پیغامبرى یا امامى که به روح قدسى مؤید بود، خالى باشد.

باب شانزدهم، اندر آنکه سبب اختلاف مردم به چیست.

خاتمه الکتاب در آنکه این رساله را بعد از علوم حکمت باید خواند.

مؤلف، این مسائل را از رهگذر فلسفه و عرفان و آیات و اخبار بررسى کرده و در آن از نبوت مجهول ارسطو و سخن نبى کامل و حکیم فاضل، زرادشت در کتاب زند و اسکندر افرودیسى و رساله فیض الهى ابن سینا و ابوعبداللّه محمد رازى و ما بعد الطبیعه و فلسفه اولاى ارسطو یاد کرده است.

در باب دوازدهم این مقاله، نامه‌اى است فلسفى از خردمند فاضل و دانشور کامل، محمد المحسن الاصفهانى، اندر اثبات علم به احکام نجوم که گویا مراد او معزالدین، محمد بن تقى‌الدین محمدحسینى اصفهانى سابق الذکر باشد که در التسهیل از او یاد کرده است.

مؤلف، در خاتمه این مقاله، یادآور مى‌شود که باید آن را بعد از علوم حکمت خواند.

۲. مقاله فى حال المعاد

مقاله فى حال المعاد، مقاله‌اى است به زبان فارسى، از حکیم قاینى و درباره بیان حال معاد نفوس و شرف و خساست و تفاوت آنها در انواع سعادت.

ساختار

این مقاله، در پانزده فصل، البته بدون عنوان است و ترتیب فصول، براى نمایاندن ترتیب منطقى مطالب کتاب یا مقاله مى‌باشد و همه آنها فاقد عناوین کلى است.

گزارش محتوا

در این مقاله، مؤلف، چنان‌که در فصل اول آن یادآور مى‌شود، در صدد بحث از معاد جسمانى نمى‌باشد، چون به نظر او عقل را توانایى بر استدلال در مورد معاد جسمانى نیست، بلکه سخن، درباره معاد روحانى است

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.